Afwijkende slijtage achterbanden?

hemi24

Forumguru
Is dit niet een broodje aap verhaal: Skoda schrijft zelf voor om de te wisselen met de voor en achterbanden (zie wagendocumentatie); van aangedreven naar meelopend is toch eigenlijk een soort van omwisselen van de belastingsrichting?!?

Of anders gezegd: als ik hard optrek en vervolgens hard in de ankers ga, is m'n band defect?!?
 

octavia-gek

Actief lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

banden van voor naar achter wisselen is geen probleem, moet je even terug lezen, dan wordt er gesproken van rechts naar links en dat is ff wat anders
 

hemi24

Forumguru
links naar rechts wisselen van achterbanden? Die zijn bij de meeste O2's niet aangedreven, dus wat is het verschil...
 

octavia-gek

Actief lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

De moderne radiaal band mag je niet wisselen van links naar rechts (vroeger de diagonaal banden juist wel). Door het wisselen kan karkasvervorming optreden hetgeen zeer onregelmatige slijtage tot gevolg kan hebben en in het ergste geval een dusdanige vervorming (KARKASBREUK / SEPARATIE) dat de band vervangen moet worden.
De staalgordel gaat naar zijn draairichting staan wel of niet aangedreven wielen
 

hemi24

Forumguru
Jammer dat de Potenza's een richtinggebonden profiel hebben anders was het de moeite van het proberen meer dan waard..!

Ik blijf erbij dat het bij moderne banden weinig uit maakt: bij stevig remmen komen er meer krachten los dan bij normaal aandrijven. Kortom: een paar keer goed hard afremmen zou een karkasbreuk tot gevolg hebben?!?
 

octavia-gek

Actief lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

een auto doet meer dan alleen maar remmen. mensen hebben geen notie van wat een band allemaal doet onder een auto.
Als ik u de vraag stel.
waar monteer je de banden met het meeste profiel. op de voor of op de achteras?
 

hemi24

Forumguru
zeg ik: "achteras"

Altijd handig als je een uitbrekende auto wilt corrigeren! :)

Kun je tegelijk de gecupte banden naar voor laten monteren, zodat je deze weer wat kunt laten vlakslijten...

En voor je het vraagt: ik weet het:
- het contactoppervlak van de band met het wegdek is weinig groter dan een bierviltje;
- ca. 90% van de automobilisten rijdt met een verkeerde (te lage) bandenspanning;
- winterbanden met minder dan 4mm profiel zijn aan vervanging toe;
- stikstofvulling in de banden is onzin/geldklopperij...
 

hemi24

Forumguru
zal wel prettig rijden zijn gecupte banden op de vooras

Kan je uit eigen ervaring vertellen dat dit een ramp is...
Maar het was wel dé manier om de leasemaatschappij ervan te overtuigen dat de Bridgestone Potenza's met nog 5½mm profiel toch wel echt aan vervanging toe zijn...

Daarbij vriendelijk gevraagd of de uitlijning gecontroleerd mocht worden, om uit te sluiten dat het volgende setje wederom zo zou slijten! :crazy:

Maar nu de vraag: wat werkt cuppen meer in de hand: een te hoge of een te lage bandenspanning?
 

octavia-gek

Actief lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

een band die een iets hogere spaning heeft zal minder op de schouders rollen.

cuppen wordt veroorzaakt door de achteras konstruktie van veel auto's.

dit heeft tot zover met het merk te maken, het ene merk doet het extremer dan het andere, maar cuppen zullen ze allemaal doen.
 

Michel

Forumguru
Zelf heb ik de achterbanden zojuist harder opgepompt dan de voorbanden. Het zagerige geluid van de Bridgestones is nu iets minder, maar mijn voorbanden zijn inmiddels wel redelijk afgesleten. Ik denk dat ik ze dadelijk alle vier maar laat vervangen, tenzij ze die achterbanden nog kunnen trimmen. Maar ja, dan blijft het afwachten hoelang dat geluid wegblijft, vooropgesteld dat het (grotendeels) verdwijnt.
 

hemi24

Forumguru
Door de achterasconstructie staat de band als het ware wat hellend op het wegdek, wat heel goed verklaart waarom brede banden eerder last hebben van cuppen dan smallere soortgenoten.
Bij een hoger belasting (gewicht) krijgt de band een meer haakse stand t.o.v. het wegdek, waardoor het slijtagebeeld ook beter zal zijn.

Maar wat doe ik nu me mijn O2 om het cuppen tegen te gaan, zonder standaard met een vracht betontegels in de kofferbak rond te gaan rijden?!?

Advies van Bridgestone Nederland was om, ondanks dat alle uitlijnwaarden van de achteras goed waren, deze nog verder naar het minimale af te stellen, zodat de band zo vlak mogelijk op het wegdek zou komen te staan...
 

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]
Ik herhaal mijn verzoek nog 1x en dat is ook de laatste keer.

Ondertussen staat de teller voor modbreaks ivm onnodig quoten op 13 in één topic! Dat lijkt me niet nodig of wel? De eerstvolgende krijgt meteen een officiele berisping. De regels omtrent het quoten zijn bekend; hou je er dan ook aan.

Sorry dat ik zo bot moet zijn met deze opmerking, maar dit kan echt niet jongens. Graag allemaal er even op letten ok? :xyxthumbs:

[/MODERATORBREAK]

 

sunnyboy

Senior Member
Ik was na 4 jaar m'n Bridgestone banden zat en ben overgestapt op Goodyear EfficientGrip.
Een stuk stiller en ook wat zuiniger dan de Potenza's waar een grotere rolweerstand voor een hoger verbruik zorgde.
 

Michel

Forumguru
Afgelopen donderdag heb ik de Bridgestone Potenza's laten vervangen door Vredestein Quatrac 3's, een vierseizoenenband. Het is uiteraard een compromis qua zomer- en winterband eigenschappen, maar ze bevallen tot nu toe prima. De Potenza's geven wel iets meer gevoel bij het insturen dan deze Vredesteins, maar de auto ligt verder goed stabiel.
Ik laat ze op advies van de bandenspecialist wel iedere 10.000-15.000 km van voor/achter wisselen om cupvorming te voorkomen.

O ja, het geluid: wat een verademing t.o.v. die brugstenen! Ik kan de volumeknop van de radio nu weer een stukje naar links draaien zonder dat ik de conversatie of de muziek niet meer kan horen. Ik hoor nu weer eens voor de verandering de rustige motor i.p.v. die continue zoemtoon van die tractorbanden.
 

hemi24

Forumguru
Michel, ik ben benieuwd hoe de Quatracs je gaan bevallen, maar ik had het idee dat jij veel te veel kilometers maakte om voor een dergelijke band te kiezen..?
 

Michel

Forumguru
Ik rijd inderdaad best wel veel, maar het wisselt afhankelijk van de opdrachtgever waar ik werkzaam ben, maar wat is veel te veel? De afgelopen 1,5 jaar heb ik bijna 60.000 km gereden en eerlijk gezegd was ik geschrokken van de staat waarin de Bridgestones (ook de achterbanden) zich bevonden toen ze er afgelopen donderdag af werden gehaald. En dat terwijl ik er niet echt een destructieve rijstijl op nahoud.

Ik lees wisselende verhalen over de levensduur van de Quatracs. Op www.autobandentest.com las ik bij de review van iemand dat je bij dit type band goed op de bandenspanning moet letten. Hij/zij reeds inmiddels al ruim 71.000 km op deze banden onder zijn/haar Toyota Avensis. Het is dus even afwachten hoe het in mijn geval gaat uitpakken.

Vooralsnog ben ik erg blij met ze. Het verschil in geluidsproductie tussen de Bridgestone Potenza en de Vredestein Quatracs is echt een verschil van dag en nacht.
 

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]Zie de forumregels,
Quotes zijn nuttig en handig op het forum maar het valt ons op dat quotes vaak óf te lang óf niet nodig zijn. Voor je op een bericht antwoord moet je je eigenlijk altijd eerst afvragen of een quote wel nodig is. Komt je reactie direct na het bericht waarop je reageert dan is citeren helemaal niet nodig, het antwoord komt immers direct onder de vraag of reactie.
Gebruik in dat geval dus òf de post reply knop òf de q-reply knop. Er volgen modbreaks als blijkt dat er toch onnodig gequote wordt.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan