Afwijkende slijtage achterbanden?

Porettuhcs

Senior Member
Heb na mijn Bridgestone Potenza's er nu Michelin Pilot Exalto onder zitten... nu na 10.000 km nog steeds een verademing!(behalve rijden in de sneeuw) Michelin adviseerde mij (iets te laat) trouwens de Primacy HP voor onder de O2
 

Rolle

Senior Member
Als ik me niet vergis lagen er die af fabriek (of dealer) onder bij mij. Zal er nu iets van een 25K tot 30K mee gereden hebben. en eigenlijk geen last van cupen oid, op betonnen snelweg heb je wel wat rolgeluiden maar dat ligt aan de ondergrond en de isolatie van de wagen op asfaltsnelwegen is dit geluid véél minder.
 

hemi24

Forumguru
zolang de Bridgestones op de vooras nog niet tot de vervangingswaarde versleten zijn, blijft mijn auto "hobbelen"...

Zit via de leasemij vast aan Euromaster (winterbandenregeling) en moet de volgende keer maar vestiging nr. 4 proberen, aangezien de eerste 3 blijkbaar niet 100% kunnen ballanceren. In ieder geval minder goed dan de oorspronkelijke af-fabriek balancering.
 
Gisteren dezelfde er onder gezet en na de eerste rit op de snelweg al duidelijk dat deze banden ook stuiteren e.d. Bandenzaak langs geweest en was blijkt 3 van de 4 banden hebben hoogteslag. Kon dit zelf zien. Zijn nieuwe banden met nog 50 km. Zit mij niet mee. Weer terug naar de dealer. Dus Bridgestone is niet de enige nu......

Bij de dealer langs geweest. Monteur heeft gereden en niets aan de hand! Ja wie spreekt er nu de waarheid??!
 

reeseend

Forumguru
Na 40K met de continental sport te hebben gereden ben ik overgestapt naar de Michelin Sport 3. Veel stillere banden en met regen geen verschil. Voor de winter heb ik 16" LM wielen met Vredenstein snow tracs en dat bevalt me prima.
 

ceesdd

Lid
Vorig jaar nieuwe O2 met 1.8 TSI DSG-7 en 17 inch velgen met standaard Bridgestone banden. Na ca 15K veranderde de zo stille auto in een helse brom auto. vooral van achteren. Nu bleek dat de achterbanden gecupt waren. Ik rij al 35 jaar auto van allerlei merken maar hier had ik nog nooit van gehoord! Advies delaer: nieuwe banden, natuurlijk geen garantie want die loopt maar tot 10K en Bridgestone geeft geen thuis! Nieuwe Michelin Pilot Sport achter er op (nieuwe banden bij 17K = te gek van woorden!!), na ongeveer 2K weer enorm lawaai, nu van de voorbanden, zelfde probleem! Nog even doorgereden maar nu bij 24K te veel gebrom, toch ook de Bridgestone voorbanden maar gaan vervangen voor Michelin Pilot Sport. En nu maar hopen dat ik hiermee toch zo'n 40K kan rijden zoals ik al jaren doe! Maar het is toch belachelijk dat je zulke dure banden bij een nieuwe auto al bij 17K moet vervangen! Ohja, is eigen auto, dus ook eigen portemonnee!
 
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

Nou komt bekend voor. Herken jij hetvolgende trouwens. Ik heb ook een 1.8tsi 7 dsg en bij het overschakelen in 1 naar 2 of 2 naar 3 dan hoor je al je rustig rijdt bij een overschakelen een gierend geluid of iets van ontluchting???
Verder voel jij ook alles erg in je stuur mbt aandrijving e.d.:407:
 

hemi24

Forumguru
Bij de dealer langs geweest. Monteur heeft gereden en niets aan de hand! Ja wie spreekt er nu de waarheid??!

Je was toch al bij een bandenzaak langsgereden waar ze de hoogteslag hadden vastgesteld?!? Auto even op de brug en band met de hand ronddraaien, dan kun je de hoogteslag wel al waarnemen.

Soms kan het helpen door de band een halve slag te "draaien" (180°) t.o.v. de velg, waarmee je voorkomt dat deze qua max afwijking op hetzelfde punt zitten...

:ot: 9 van de 10 monteurs merken bij een proefrit weinig tot niets. Ook niet zo verwonderlijk als je af en toe ziet in watvoor barrels ze zelf rijden... :eek:
 
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]


Ja maar de dealer zegt dit de bandenzaak dat en ik zit er tussen in. Heb Continental maar gemaild. Afwachten maar. 6 maanden een nieuwe auto en plezier niet echt:icon_smile_dead:
 

hemi24

Forumguru
Hoogteslag is toch waar te nemen, zonder verdere discussie? Hetzij aan de (opgekrikte) auto of met het wiel aan de balanceermachine?
 
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip. [/MODERATORBREAK]


Bandenzaak heeft de banden verwijderd en vastgesteld, en monteur dealer via een proefrit????
 
@hemi

je zegt : "Soms kan het helpen door de band een halve slag te "draaien" (180°) t.o.v. de velg, waarmee je voorkomt dat deze qua max afwijking op hetzelfde punt zitten..."

dat lijkt me geen goed idee vermits de meeste banden een welbepaalde rijrichting hebben
 

hemi24

Forumguru
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip. [/MODERATORBREAK]
Draaien om de as van de velg was de bedoeling, zonder deze van de velg te nemen... :ahum:
 
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip. [/MODERATORBREAK]

Ben net terug van de bandenzaak. Hebben inderdaad 1 of 2 banden gedraaid. Verder perfect uitgebalanceerd en nu maar wachten of het heeft geholpen. Was even te druk in het verkeer om dit op de snelweg te testen. Vanavond maar even kijken.
 
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip. [/MODERATORBREAK]
zo net even de snelweg gepakt. Was stukken beter. Moet wel wennen dat je veel in je stuur voelt.
 

Tallguy

Forumguru
[moderatorbreak]
6x een modbreak ivm onnodig quoten? Dat lijkt me niet nodig of wel?

Graag allen hierop letten. Als dit uit de hand loopt volgt een 1e waarschuwing.; Sorry dat ik zo bot moet zijn met deze opmerking, maar dit kan echt niet jongens. Graag allemaal er even op letten ok? :xyxthumbs:
[/moderatorbreak]
 

mbogaert

Nieuw lid
Cuppen lijkt te komen door de uitlijning van de achteras, welke zorgt voor meer stabiliteit. Daaraan kan je bij je Skoda niets veranderen. bij mijn eerste Octavia (1.9TDI) last van cuppenden banden gehad, zowel met Bridgestone als Michelin.
Mijn huidige RS diesel had standaard Michelins af fabriek. Ook deze cuppen wederom.

De meeste banden hebben tegenwoordig een a-symetrich profiel. Dat wil zeggen geen looprichting meer, maar een indicatie wat aangeeft welke zijde van de band aan de buitenkant dient te worden gemoneteerd ('Outside' staat op de band). Hierdoor kan je de banden dus van links naar rechts leggen. hierdoor wordt de looprichting omgedraaid, waardoor (naar mijn eigen ervaring me leert) het patroon weer langzaam afgesleten, totdat het van regelmatige slijtage weer naar een gecupt patroon slijt. Dan wederom omleegen van links naar rechts.
 

mbogaert

Nieuw lid
Wielen van links naar rechts wisselen. dit kan tegenwoordig aangezien de meest banden tegenwoordig een a-symetrisch profiel hebben. Dan wordt de onregelmatige slijtage door de omgekeerede looprichting weer langzaam gecorrigeerd.
 

hemi24

Forumguru
Ca 120 jaar automobielhistorie en dan nog altijd iets ergelijks als "cuppen"...?

Gisteren nog even gevoeld, maar de Primacy HP's achterom de O2 zijn na 7k nog steeds mooi vlak..!
Zag tot mijn groot genoegen dat de twee resterende Potenza's op de vooras ook al aardig op beginnen te raken!!! :)
 

octavia-gek

Actief lid
[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te >>quoten<<. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]

@mbogaert: a-symetrsche banden hebben idd geen draairichting alleen een binnen en een buitenkant, maar de banden van links naar rechts verwissel moet je absoluut niet doen, omdat een band (het karkas) naar zijn draairichting gaat staan, met alle gevolgen vandien.
 
Bovenaan Onderaan