Afwijkende slijtage achterbanden?

hemi24

Forumguru
Iemand een idee hoe het slijtagepatroon, zoals te zien is op de bijgevoegde afbeeldingen, te voorkomen is?

De volgende set had ik graag wat gelijkmatiger willen afslijten...
 

Bijlagen

  • P4300023.jpg
    P4300023.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 233
  • P4300025.jpg
    P4300025.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 216

quorumz

Actief lid
dat ziet er idd "raar" uit. lijkt me niet helemaal goed. ze slijten bij mij over het hele profiel netjes. Geeft dit ook geen raar weggedrag (want kennelijk belast je de banden niet volledig) Geen idee of dit met uitlijnen te maken heeft
 
Zoek maar even op cuppen er is al genoeg over geschreven
Dit is een bekend verschijnsel bij de O2 /vw golf.
Iedere 10k de banden wisselen van voor naar achter is de enige remedie.
 

hemi24

Forumguru
Banden zijn netjes elke 10k gewisseld van achter naar voor... (zoals geadviseerd in instructieboekje)

De VAG en Bridgestone Potenza, geeft op diverse fora veel negatieve discussies...

Banden op de afbeelding zijn bij km-stand 32k van voor naar achter gegaan (en vice versa) na winterbandenwissel.
Afgelopen weekend wederom gewisseld bij km-stand 40k...

- banden zonder onbalans;
- spanning conform vermelding tankklep;
 

Constant

Erelid
De spanning, heb je gekozen voor de lage (normale) spanning of de spanning van hogere belading?
 

hemi24

Forumguru
Op aanraden van de Technische Dienst van Bridgestone Nederland rijd ik met een spanning die iets verhoogd is; dit zou het zogenaamde "cold-spot" effect verminderen.
Verder hou ik de druk aan zoals vermeld onder "normale belasting", aangezien ik hoofdzakelijk alleen rijd, met wat lichte spullen in de kofferbak.

Aangegeven druk voor de 225/45R17 is 2,1/2,0 (V/A).
Conform advies van Bridgeston hanteer ik 2,3/2,3.

Voor zover ik heb kunnen achterhalen verergerd het "cuppen" alleen maar, bij het rijden met hogere spanning.
 

Michel

Forumguru
Zelf houd ik met mijn Bridgestones ook al 2,3 V/A aan. De lagere spanning, zoals aangegeven op de sticker in de benzineklep houd ik niet aan, want dat vind ik persoonlijk minder prettig rijden. Ik schrik wel van het uiterlijk van de banden als ze gaan cuppen. Bij mij cuppen de banden ook in behoorlijke mate (heb ik al een paar keer op dit forum gemeld), maar ik heb ze nog niet zo precies bekeken. Het cold-spot effect neem ik soms ook waar. Het is dan net alsof je op tractorbanden rijdt.

Misschien achterin toch maar een paar bakstenen vervoeren, want bij mijn auto cuppen met name de achterbanden.
 

Sand3r

Senior Member
Waar kijken we naar op de foto's?
Ik zie eigenlijk niets bijzonders?

Ik rij overigens op 2.5bar v/a 225/45/17.
 

hemi24

Forumguru
Kijk eens goed naar de achterste rij nokken...
Lijkt meer op een staafdiagram dan op een normaal profiel!
 
Ben blij iets te lezen over dit onderwerp. Heb zelf al geruime tijd het gevoel dat er iets stuitert/speling? aan de voorzijde. Heb zelf ook Bridgestone op 17 inch velgen, 225/45/17. Zou zo horen, niet dus als ik dit zo lees.
 

hemi24

Forumguru
@gerard6: ben nieuwsgierig of jij ook het idee hebt dat het erger wordt naarmate de rit langer is?

Met andere woorden: het lijkt alsof het erger wordt naarmate de band langer in beweging is... Zeg maar een merkbaar verschil tussen een rit van 40km of 200km.
 
@gerard6: ben nieuwsgierig of jij ook het idee hebt dat het erger wordt naarmate de rit langer is?

Met andere woorden: het lijkt alsof het erger wordt naarmate de band langer in beweging is... Zeg maar een merkbaar verschil tussen een rit van 40km of 200km.

Ja dat lijkt bij mij ook. Verder lijkt het temperatuur afhankelijk ook anders te zijn. Eigenlijk gek dat dit zo is? Moet Skoda toch iets mee doen.
 

hemi24

Forumguru
Eigenlijk gek dat dit zo is? Moet Skoda toch iets mee doen.

Onderstaand het antwoord van Skoda NL / Pon:

Geachte

Hartelijk dank voor uw bezoek aan onze website.

In antwoord op uw vraag kunnen wij u het volgende meedelen.

Naar aanleiding van uw vraag kunnen wij u meedelen dat het voor ons onmogelijk is om, aan de hand van de door u opgegeven informatie, een technische oplossing te realiseren. Wij adviseren u om contact op te nemen met uw Škoda dealer.

Zij kunnen voor u de vraag beantwoorden en desgewenst kan de dealer contact opnemen met de Technische Dienst van PON en de vraag daar voorleggen om samen met hen tot een antwoord te komen.

Klik hier voor uw dichtstbijzijnde Škoda dealer.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,
Pon's Automobielhandel B.V.

Afdeling Klantencontact Škoda
Škoda Importeur Pon Mobiel
Zuiderinslag 14| 3833 BP Leusden | P.O. Box 72 | 3800 HD Amersfoort
The Netherlands | phone: 0800 283 44 63 | fax: +31 33 461 01 45
email: info@skoda.nl | internet: www.skoda.nl
Pon Mobiel is onderdeel van Pon's Automobielhandel B.V.


Is trouwens excact hetzelfde (standaard) antwoord wat ik ook terug kreeg op de ingediende klacht n.a.v. de slijtage van de mattenset... :(
 
Ja zo'n antwoord heb ik ook eerder ontvangen. Ze gaan serieus met je/onze vragen om????
De laatste keer een enquete gehad over de klantenservice. Toen wat minder positief gereageerd.


Onderstaand het antwoord van Skoda NL / Pon:

Geachte

Hartelijk dank voor uw bezoek aan onze website.

In antwoord op uw vraag kunnen wij u het volgende meedelen.

Naar aanleiding van uw vraag kunnen wij u meedelen dat het voor ons onmogelijk is om, aan de hand van de door u opgegeven informatie, een technische oplossing te realiseren. Wij adviseren u om contact op te nemen met uw Škoda dealer.

Zij kunnen voor u de vraag beantwoorden en desgewenst kan de dealer contact opnemen met de Technische Dienst van PON en de vraag daar voorleggen om samen met hen tot een antwoord te komen.

Klik hier voor uw dichtstbijzijnde Škoda dealer.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,
Pon's Automobielhandel B.V.

Afdeling Klantencontact Škoda
Škoda Importeur Pon Mobiel
Zuiderinslag 14| 3833 BP Leusden | P.O. Box 72 | 3800 HD Amersfoort
The Netherlands | phone: 0800 283 44 63 | fax: +31 33 461 01 45
email: info@skoda.nl | internet: www.skoda.nl
Pon Mobiel is onderdeel van Pon's Automobielhandel B.V.


Is trouwens excact hetzelfde (standaard) antwoord wat ik ook terug kreeg op de ingediende klacht n.a.v. de slijtage van de mattenset... :(
 

hemi24

Forumguru
Toen de enquête kwam heb ook ik m'n gal maar even gespuwd; niet dat ik ook maar enige reactie verwacht, maar dat terzijde...

Bij een instantie als Pon ben je compleet afhankelijk van de goodwill van de dealer. De club uit Leusden wast in 99% van de gevallen haar handen in onschuld!

Heb overigens de vraag m.b.t. het slijtagepatroon ook neergelegd bij de TD van Bridgestone NL; afwachten of daar ook een reactie op komt.
 
laat als je wil het antwoord van Bridgestone even weten?
Voel jij alle trillingen ook extra via je gaspendaal?

[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten aub[/MODERATORBREAK]
 

hemi24

Forumguru
Trillingen zijn er weinig; heb wel eens nieuwe banden gehad waar meer onbalans in zat, ondanks uitballanceren!

Wel is het lawaai bij afremmen nadrukkelijker aanwezig dan bij optrekken. Vooral bij snelheden onder 60km/h is het alsof er een wiellager stuk is (alsof je met een helikopter onderweg bent).

Op aanraden van de leasemij toch maar even langs de Euromaster voor een 'deskundig' oordeel.
 

Michel

Forumguru
Ik volg dit onderwerp met belangstelling, omdat ik regelmatig dit lawaai bij mijn Octavia heb (vreemd genoeg niet altijd), dus ik ben benieuwd waar Euromaster in jouw geval mee komt. Binnenkort zal ik ook mijn auto eens door een bandenleverancier laten nakijken, maar een momenteel volle agenda zorgt ervoor dat ik nog niet heb kunnen doen.
 

hemi24

Forumguru
Bezoek aan de Euromaster heeft plaatsgevonden; medewerker heeft gekeken en gevoeld en was van mening dat de huidige montage aan de vooras dit niet meer zou kunnen opheffen.
2 nieuwe banden zijn aangevraagd bij de leasemij, ondanks resterende profieldiepte van 5½ mm.
Afspraak staat voor volgende week woensdag, dus ik ben benieuwd!
Heb om voor 100% zeker te gaan ook voorstel gedaan om een controle van de uitlijning aan te vragen.
 

Porettuhcs

Senior Member
Ik ben blij dat ik van de potenza's af ben... bij mijn bandenwissel had ik ook nog genoeg profieldiepte op de banden van de achterste as.. maar ik had banden die vreselijk hapte en met vlakke stukken op het loopvlak... auto was al een keer uitgelijnd door Euromaster na het herstel van de verlaging van mijn O2 naar de orginele setting van het sportpakket... voor mij iig nooit meer Bridgestone (grip was echter een dikke 10)

Heb nu (pas) 10.000 km Michelins er onder en tot nu toe tevreden!
 
Bovenaan Onderaan