Afwijkende slijtage achterbanden?

E

Ex-lid 2926

cuppen

Mijn O2 heeft 16 inch velgen met Bridgestone Turanza ER300 (205/55-16). De km stand is nu 41000. Voor nog 3,5 mm profiel, achter nog 5,5 mm. Ik heb de auto bij km 34000 gekocht. Ik vermoed dat de wielen nog nooit van voor naar achter zijn gewisseld. Ik heb tot nu toe nog een last van cuppen of vreemde bijgeluiden. Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar ik vind de Turanza geen verkeerde band.
Mijn vorige auto, een Opel Astra SW, bj 1999, was van fabriekswege uitgerust met Michelin Energy (195/60-15) De voorbanden hielden het 50 km vol, de achterbanden het dubbele. Nooit gewisseld van voor naar achter. Bij de eerste set ook nooit last gehad van cuppen. Bij de 2e set achterbanden, van hetzelfde merk en type, kreeg ik na zo'n 50000 km last van cuppende achterbanden. Toen bleken de achterste schokdempers ook hun beste tijd gehad te hebben. De dempers waren niet slap geworden, maar de demping was juist verhard. Zelf heb ik dus het vermoeden dat het cuppen ook iets te maken kan hebben met een harde demping. Zouden de plattere (en daardoor minder dempende) 17 inch banden in de 45 serie daarom iets sneller last hebben van cuppen? Het is maar een idee.
 

hemi24

Forumguru
Nee de nokken van een Potenza zijn ongeveer 4x zo groot als die van de Turanza...
Is ongeveer hetzelfde als een appel en een peer met elkaar vergelijken.
Heb een voorloopauto gehad met Turanza's en ook daar geen probleem met cuppen. Turanza's zijn veel meer afgestemd op comfort.
 

rbo

Senior Member
Heb vandaag ook maar twee nieuwe achterbanden aan laten vragen bij de leasemij.Ben benieuwd.
 

hemi24

Forumguru
Er is een reactie/antwoord van Bridgestone NL:

Geachte heer,

In antwoord op uw vraag adviseer ik u, na het zien van de foto’s en uw omschrijving, een hogere bandenspanning te hanteren en de uitlijning (voor en achter) van uw auto te laten controleren/afstellen bij uw bandenleverancier/dealer. Mocht hieruit vragen en/of opmerkingen komen, dan kan deze contact opnemen met de technische dienst van Bridgestone Nederland BV. Cuppen van banden kan onder andere ontstaan door te lage bandenspanning en verkeerde uitlijning. Beide oorzaken komen met enige regelmaat voor. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Technische Dienst
Bridgestone Nederland B.V.



Ik snap er helemaal niks meer van: ik rij al met een verhoogde bandenspanning om het "cold-spot" effect ietwat te voorkomen en nu moet ik NOG meer druk in de banden pompen..?!?

Als ik zo naar de slijtage van de banden kijk, slijten deze toch al te veel in het midden van het loopvlak, waaruit ik concludeer dat de spanning al aan de hoge kant is!
 

Rolle

Senior Member
Lijkt me een rondje van het kastje-naar-de-muur gestuurd worden.
Skoda zegt het ligt aande banden en Bridgestone zegt het ligt aan de wagen.

Waarschijnlijk komt het erop neer dat de combinatie Bridgestone Potenza en de O2 combi geen goed huwelijk is.
 

hemi24

Forumguru
Woensdag gaat de Euromaster eens controleren hoe het zit met de uitlijning.
Als alles goed gaat gaan er dan ook 2 nieuwe Michelin Primacy HP's onder en keert de rust weer terug in de auto!

Naast het feit dat de Potenza's een hoop ellende geven onder O2's/A3's/G5-jes/etc. Kom je ook de Pirelli P6 op diverse fora veelvuldig tegen als "No GO".
 

hemi24

Forumguru
Auto is vanochtend gecontroleerd op uitlijning. Resultaat: 100% juist.

De gecupte Bridgestone's (van achter) zijn vervangen door Michelin Primacy HP's.

Eerste indruk: zo hoort de Octavia te rijden!

Nu wachten hoe de banden zich houden...
 

bobby45

Actief lid
[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten aub[/MODERATORBREAK]

Hier voor heb ik en seat toledo type2 gehad ,deze hebben we ook op deze banden gezet.:530:
Nu zitten op mijn combi 02 16 van conti zat ook onder mijn TT van 2000 nooit geen cupping gehad dus licht aan het profie en rubber zacht heid en de type auto.:1884:
 

LenK

Forumguru
Ligt het niet aan de rijstijl of -omstandigheden.
Ik had last van cuppen op mijn O2 met Michelin en nu heb ik het met mijn huidige auto ook met Bridgestones.
Andere auto, andere banden maar wel dezelfde bestuurder/soort ritten en afstanden.
 

Michel

Forumguru
@Hemi24: En nog steeds gelukkig met de Michelin's? Helaas is de vervanging van mijn achterbanden voor eigen rekening, omdat het mijn eigen auto is, maar na bijna 47.000 km is de herrie, zeker bij lagere snelheden, soms niet meer te harden. Ik wil er niet te lang meer mee door blijven rijden.
Ben dus erg benieuwd hoe deze Michelin's zich bij jou houden.
 
[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten aub[/MODERATORBREAK]

Ik heb vandaag 4 nieuwe Continental sport...3 geplaatst. Had hiervoor de Bridgestone. Eerste indruk goed, maar laat morgen meer weten.
 

hemi24

Forumguru
De Michelin Primacy HP bevallen goed; ik wou dat de voorbanden ook aan de norm waren dan was ik ook van de laatste twee bidgezooi's af!!!

Met de Michelin's (vooralsnog) geen problemen als Cold-spot of onrondheid.
Wrijf zo nu en dan even met de hand over de binnenste rug van de achterband maar, tot nu toe (ruim 5.000 km) nog geen verschil merkbaar.

Krijg steeds meer het idee dat er in het karkas van de Potenza's een soort van restspanning zit, die zorgt voor zowel cold-spot bij koude banden, als de toenemende onballans bij langere ritten...
 

yal

Lid
Ik heb vandaag 4 nieuwe Continental sport...3 geplaatst. Had hiervoor de Bridgestone. Eerste indruk goed, maar laat morgen meer weten.

deze banden zaten ook onder onze nieuwe octavia van 27-3-2010, deze zijn vanwege hoogteslag vervangen na ongeveer 3300km.
Het geluid begint nu langzaam terug te komen, km stand 4800km.....
Hoop dat het aan de uitlijning v/d auto ligt.

Heb dezelfde banden, ook in de maat 225/45/ZR17 onder mijn bora en ervaar geen problemen!


grtn yal
 
[MODERATORBREAK]Niet onnodig quoten aub[/MODERATORBREAK]

welke banden had jij er onder de Bridgestone of Continentel?
 

bobby45

Actief lid
Bij mij zitten er dunlop sport1,af fabriek, onder wat een fijne band op internet niet gevonden dat er cupping voor komt.
gaat niet zolang me[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,Geneva,Swiss]Gemiddelde uit 9 testbeoordelingen
[/FONT]



 

chando

Nieuw lid
Zelfde probleem bij mij. Na 7000 km cuppen van de Bridgestone Potenza.
Na veel gebel met Ahtlon komen er dinsdag a.s. Conti banden onder.
Kost me wel mijn eigen risico.
 
[moderatorbreak]Niet onnodig quoten aub[/moderatorbreak]

continental sportcontact 3

grtn yal

Gisteren dezelfde er onder gezet en na de eerste rit op de snelweg al duidelijk dat deze banden ook stuiteren e.d. Bandenzaak langs geweest en was blijkt 3 van de 4 banden hebben hoogteslag. Kon dit zelf zien. Zijn nieuwe banden met nog 50 km. Zit mij niet mee. Weer terug naar de dealer. Dus Bridgestone is niet de enige nu......
 
Bovenaan Onderaan