Achteruitrijcamera O3

jadijkstra2000

Forumguru
Voor de mensen denken dat ze de verkeerde hendel hebben besteld voor een O3 (de kleine hendel met camera), die past dus gewoon, grootte van de knop valt reuze mee, en is gewoon zonder problemen aan te sluiten :)

Ik had/heb dus een camera voor een o2/o3 met een gewone RCA (composiet) videokabel aansluiting. Echter, zonder problemen ingebouwd en aangesloten en werkt probleemloos. Ik was uiteindelijk voor 2 tientjes klaar.... :)

Camera-s01.jpg

Camera-s02.jpg

Camera-r01.jpg


Camera-r02.jpg


:)
 

jadijkstra2000

Forumguru
@jadijkstra2000 help me effe.. wat zou de 'verkeerde' camera dan zijn?

Snap nu niet precies wat je bedoelt.

Nou voor de 2013/2014 O3 Zou je moeten zagen in je klep en een semi originele camera met fbas/fakra aansluiting is nog best prijzig... destijds was er wat discussie dat mijn al bestelde aan aangekomen 2 tientjes camera niet zou werken (geen fbas/fakra aansluiting) nu toch vandaag allemaal aangesloten. Maw de keuzevrijheid is waf groter en als je niet teveel geld wil uitgeven en toch een camera wil is dit een prima alternatief :)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Nou voor de 2013/2014 O3 Zou je moeten zagen in je klep en een semi originele camera met fbas/fakra aansluiting is nog best prijzig... destijds was er wat discussie dat mijn al bestelde aan aangekomen 2 tientjes camera niet zou werken (geen fbas/fakra aansluiting) nu toch vandaag allemaal aangesloten. Maw de keuzevrijheid is waf groter en als je niet teveel geld wil uitgeven en toch een camera wil is dit een prima alternatief :)


Aha.. heb je verder iets moeten solderen? Of af moeten takken van een bestaande kabel?

Gaat de camera aan zodra de keuzehendel in R gezet wordt?

Graag meer informatie, ik vind dat zagen ook 3x niks, en aangezien ik een '13 O3 heb....
 

jadijkstra2000

Forumguru
Aha.. heb je verder iets moeten solderen? Of af moeten takken van een bestaande kabel?

Gaat de camera aan zodra de keuzehendel in R gezet wordt?

Graag meer informatie, ik vind dat zagen ook 3x niks, en aangezien ik een '13 O3 heb....

Ja wel solderen (ook bij origineel)...dat zagen vond ik ook niks en mn pa zag dat al helemaal niet zitten :)

Solderen : 2 draden op achteruitrijlamp en een plugje (verloop van s-video naar stekkertjes voor in de quadlock) verder even aanzetten en klaar! Werkt dus standaard al op de achteruit....

Als ik lees over die highline camera is dat ook wel gaaf :) maarja...boren/zagen......
 

jadijkstra2000

Forumguru
Voor de mensen met een O3 2013-2014 met kleine handgreep, die zonder zagen toch graag een camera willen (of de 130,- / 150,- kostende camera net iets teveel vinden) is er een mogelijkheid :) :

De uit china goedkope kleine handgreep met camera : https://nl.aliexpress.com/item/HD-C...920.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dO51f8j

met +/- 15 euro nog los aan andere onderdelen ben je klaar!

Oke, maar wat zijn de nadelen?
- Tjsa, bij een camera van 20,- of 150,- zit wel een beetje kwaliteitsverschil, die van 150,- heeft waarschijnlijk veel mooier beeld, bewegende lijnen, sproeierfunctie en nog andere gimmicks. Dat heeft deze allemaal niet, enkel beeld en that's it!
- Nadeel, kleinere knop om de koffer open te doen... tjsa, wat is klein.. beoordeel zelf in de foto's! Ik merk het iig niet.
- Het installeren is "iets bewerkelijker", maar in vergelijking tot dremelen / zagen / afplakken etc etc een makkie :)
- Verdere nadelen : geen...

Voordelen:
- het 100% argument : niet hoeven te zagen in je kofferklep!
- de prijs, ik hoor wel eens dat een cameraatje leuk is, maar als de prijs boven 100,- laat maar... ik kan me voorstellen dat en met de prijs van 130 / 150 + het moeten zagen in je koffer dit een drempel is om het maar te laten. (voor het 2013/2014 model)
- Het is nog net geen plug-en-play (4 draadjes solderen, kabels trekken, bekleding loshalen etc) maar het is heel goed te doen. Als je een beetje handig bent, het rustig aan doet, ben je in 8 uur klaar (realistisch!) uiteraard kan dit veel sneller, een ervaren camera inbouwer kan het wellicht in 2 uur...
- Ja, een achteruitrijcamera is gewoon fijn, what else need I say more...


Om te beginnen, wat hebben we eigenlijk allemaal nodig om dit voor elkaar te krijgen?
- Camera (zie link hierboven) (+/- 20,-)
- Backplate, huh? backplate? Waarom.. nou de originele hendel zit vanaf de O3 geklikt, bij de O2 geschroefd... je raadt het al.. de camera is gebaseerd op de O2 en kan dus niet geklikt worden, geen paniek! Met een backplate lukt het wel! https://nl.aliexpress.com/item/LARB...348.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d1OmswC
Een andere optie is even langs een sloperij gaan en daar een backplate wegvissen.
Backplate (+/- 12,-)
- een zekeringhoudertje + zekering + stukje bekabeling + stekkertjes achter in de navigatie (+/- 3,-)
Totaal : 35,- :)

Camera:
image019.jpg

Backplate:


image003.jpg

Ter illustratie, zo komt de backplate op de hendel:

image002-03.jpg


Zo zit de oude geklikt:

image012.jpg

Backplate gaat over de nieuwe heen, en met moertjes (ff halen bij gamma ofzo) bij aandraaien zet hij zichzelf vast

Tip: voor het verwijderen van de bekleding, gebruik daar tooling voor (staat ook in de handleiding), anders heb je kans dat je de clips afbreekt van de bekleding...


Hier een foto waarbij je de camera ziet aan de buitenkant en aan de binnenkant de backplate:

image005.jpg

En zo zit hij op z'n plek :

image021.jpg

Geen plaatje, maar de + en - van de camera heb ik op de bruine (de - ) van het achterlicht en de zwart/blauwe (de + ) van het achterlicht aangesloten.
De Videokabel (de gele) heb ik door de auto getrokken (via de passagierszijde) door naar voren en middels een AV-female plugje en een kabeltje op 2 stekkertjes aangesloten en hiermee werkt de navigatie als bedoeld :)

AVkabel.jpg

AVkabel2.jpg

Met als resultaat:

O3_columbus_cam.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thnx voor je bijdrage @jadijkstra2000 !

Het is dat ik al een (originele) camera gekocht heb, anders had ik dit absoluut ook zo gedaan!

Het schijnt namelijk nog best lastig te zijn iemand te vinden die zo'n mini reciprozaag heeft om de kofferdeksel te modificeren..
 

heusinkveldb

Forumguru
@HarrieSkoda

Anders verkoop je de set toch weer en koop je die van Ali. Ik zou het gat denk ik met de hand zagen. Met zo'n ijzerzaagje waarvan je het blad kan uitschuiven. Niet te groot zagen en de laatste mm met de vijl doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Tommie-boy

Actief lid
Ik zit met eenzelfde soort dilemma. Ik heb ook een camera via ali die past, maar vind de handgreep toch net ff te klein, maar dat zagen in de auto :banghead:

Ben nu aan het overwegen om het wellicht met een dremel te doen (evt. icm 90 graden hulpstuk). Voor de 'grote' stukken een slijpschijfje op laag toerental erop of een slijpsteen geschikt voor metaal te gebruiken.

Ik ga iig eerst eens proberen om aan een stukje metaal te komen en het op die manier proberen en kijken wat ik daar van bak.
 

heusinkveldb

Forumguru
Of gewoon je auto inruilen voor een nieuwer model...:D:maakmegek:

Nee serieus. Blijft lastig. Ik zou alleen origineel willen en ik denk dat als je het voorzichtig aanpakt, er weinig fout kan gaan. Zoals ik al zei niet te groot beginnen en dan naar buiten werken. Met een Dremel de laatste randjes doen.
 

jadijkstra2000

Forumguru
Ik zit met eenzelfde soort dilemma. Ik heb ook een camera via ali die past, maar vind de handgreep toch net ff te klein, maar dat zagen in de auto :banghead:

Ben nu aan het overwegen om het wellicht met een dremel te doen (evt. icm 90 graden hulpstuk). Voor de 'grote' stukken een slijpschijfje op laag toerental erop of een slijpsteen geschikt voor metaal te gebruiken.

Ik ga iig eerst eens proberen om aan een stukje metaal te komen en het op die manier proberen en kijken wat ik daar van bak.

Ik snap wat je zegt....
Ik heb proefgereden in een ik Mazda 6, ik moest echt zoeken naar de ontgrendelknop, die was volgens mij maar 1 cm breed :) maar dat even terzijde :)


Origineel grote hendel:
image01.jpg

Aliexpres kleine hendel in 2013/2014:
image02.jpg

Ja iets kleiner... m'n ouders hebben er geen moeite mee en ik merk persoonlijk weinig verschil, dat gezegd hebbende, dat is voor mij persoonlijk :)
 

EdK

Forumguru
Denk dat die greep niet te klein is maar dat het probleem is van de kolenschoppen aan de armen

Maar slijpen met dremel gaat ook prima.
Alleen uitkijken waar de vonken heen schieten en dat afplakken, anders heb je in no time roest in je lak die je er niet meer uitkrijgt.
En nog stukje afslijpen gaat wel maar bij slijpen is nog niemand gelukt.
Maar gewoon ff op gemak doen en geen afspraken hebben die dag , want dan ga je je toch haasten en gaat het 100% fout
 

Tommie-boy

Actief lid
Denk dat die greep niet te klein is maar dat het probleem is van de kolenschoppen aan de armen

Maar slijpen met dremel gaat ook prima.
Alleen uitkijken waar de vonken heen schieten en dat afplakken, anders heb je in no time roest in je lak die je er niet meer uitkrijgt.
En nog stukje afslijpen gaat wel maar bij slijpen is nog niemand gelukt.
Maar gewoon ff op gemak doen en geen afspraken hebben die dag , want dan ga je je toch haasten en gaat het 100% fout

Vergeet de knakworsten niet die bij sommige mensen door gaan voor vingers :cheers:
 

HarrieSkoda

Forumguru
@HarrieSkoda

Anders verkoop je de set toch weer en koop je die van Ali. Ik zou het gat denk ik met de hand zagen. Met zo'n ijzerzaagje waarvan je het blad kan uitschuiven. Niet te groot zagen en de laatste mm met de vijl doen.

Mhh dat durf ik niet zo aan.. eerder kans op scheef gaan dan mechanisch als je het mij vraagt.

@Jasper-RS toch maar eens lief aankijken dan of hij er eens tijd voor heeft, anders weet ik het ook niet.

Hij heeft dit toen super netjes gedaan!! Weet niet of dat filmpje hier ook ergens rond zwerft..?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, net bij de dealer geweest om de sproei-aansluitkit te bestellen.

Aangezien het incourante onderdelen zijn, moesten ze voor levering al betaald worden.

Een kleine aanvulling op het mooie document van @heusinkveldb , voor als je de doorvoertule wilt bestellen.

Het genoemde artikelnummer (5E9971829) is namelijk niet volledig.

Dit moet zijn;
5E9971829A, anders komt hij er niet uit. Scheelt je een halfuur uitzoekwerk bij de dealer ben ik net achtergekomen :D.

Ohja en het wordt in het systeem 'hulsje' genoemd ipv. tule of doorvoer :deuk:.
 

Tommie-boy

Actief lid
Zo, net bij de dealer geweest om de sproei-aansluitkit te bestellen.

Aangezien het incourante onderdelen zijn, moesten ze voor levering al betaald worden.

Een kleine aanvulling op het mooie document van @heusinkveldb , voor als je de doorvoertule wilt bestellen.

Het genoemde artikelnummer (5E9971829) is namelijk niet volledig.

Dit moet zijn;
5E9971829A, anders komt hij er niet uit. Scheelt je een halfuur uitzoekwerk bij de dealer ben ik net achtergekomen :D.

Ohja en het wordt in het systeem 'hulsje' genoemd ipv. tule of doorvoer :deuk:.

Ik had hetzelfde bij de dealer (:ot: met een chagerijnige magazijn medewerker tot gevolg). Ik blijf het vreemd vinden dat de zoekterm in hun software altijd een exacte match moet zijn en niet met suggesties danwel zoekresultaten terug geeft die voor een deel matchen.

Heb je het gat er al in zitten?
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Ik had hetzelfde bij de dealer (:ot: met een chagerijnige magazijn medewerker tot gevolg). Ik blijf het vreemd vinden dat de zoekterm in hun software altijd een exacte match moet zijn en niet met suggesties danwel zoekresultaten terug geeft die voor een deel matchen.

Heb je het gat er al in zitten?

Uiteindelijk er wel uitgekomen?

Lijkt op letterlijke vertaling inderdaad.

Gat zit er nog niet in. Moet een forumlid nog even lief aankijken na zijn welverdiende vakantie.

To be continued...
 
Bovenaan Onderaan