Achteruitrijcamera O3

Michelv.

Forumguru
Klopt niet, VW/modul levert een werkende Highline zonder extra module, wel moet de camera dan ingeleerd worden(kunnen ze daar ook)
 

HarrieSkoda

Forumguru
als ik zou moeten zagen zou ik toch voor een dremel gaan met de volgende schijven erop.
https://www.myxlshop.nl/j-s-diamantschijven-voor-dremel.html

Ik denk dat deze makkelijker te hanteren is dan een luchtzaag. Met de luchtzaag kan je ook te diep gaan en aan de binnenkant schade veroorzaken.
De boel goed intapen met schilderstape en daarop de nieuwe afmetingen tekenen. Dan voorzichtig lans het lijntje slijpen.

Klinkt zo makkelijk :D

Heb je dat zaag-filmpje van @Jasper-RS wel eens gezien?

Is erg hanteerbaar als ik het filmpje zo bekeek!

Volgens mij heeft @Maartenvds met onze Hongaarse vriend gemaild voor de highline, en dat deze ingeleerd naar Nederland is gekomen :D.
 

EdK

Forumguru
De boel goed intapen met schilderstape en daarop de nieuwe afmetingen tekenen. Dan voorzichtig lans het lijntje slijpen.

Klinkt zo makkelijk
Als je gaat slijpen let dan wel op dat de vonken niet tegen de bestaande lak komt.
Het hete slijpsel vreet erg makkelijk in lak (verf) glas en plastic etc.
En in begin merk je er vaak nog niets van totdat die ingebrande slijpsel één keer vochtig of nat zijn geweest....
Dan heb je één roestzweem die je er echt niet uitpoetst of polijst
Dus plak en dek je omringende lak etc goed af en kijk waar je de vonkenstraal naar toe richt
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Maartenvds

Forumguru
Ik heb inderdaad een ingeleerde met bewegende lijnen besteld! Erg goed contact gehad met vw modul zeker een aanrader!
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, dit weekend de achteruitrijcamera van @Maartenvds geïnstalleerd en laten coderen!

Aangezien hij (zie bericht hierboven) een camera met meedraaiende lijnen had besteld, was de installatie net iets anders dan degene die in de kennisbank staat.

Ik wil graag van de gelegenheid gebruik maken om deze verschillen kenbaar te maken, voor de volgende die met de installatie aan de slag gaan!

De 'normale' camera zónder meedraaiende lijnen is (na de het verloopstekkertje) voorzien van de volgende bekabeling:
- Rood (constante voeding)
- Geel (geschakelde voeding)
- Zwart (massa)

De camera mét meedraaiende lijnen is (na het verloopstekkertje) voorzien van de volgende bekabeling:
- Rood (constante voeding)
- Bruin (massa)
- Oranje/grijs (can-low / can-high)
- Oranje/blauw (can-low / can-high)

1k0.jpg


Vanzelfsprekend is dat de rode draad op de constante spanning aangesloten wordt en de bruine of zwarte aangesloten wordt op de massa.

Het verschil zit hem dan nog in de gele draad tov. oranje/grijs en oranje/blauwe draden.

Waar je de gele draad (van de camera zonder meedraaiende lijnen) van óf de achterruitenwisser, óf de achterlichten aftakt, dienen de oranje/grijs en oranje/blauwe draden, samen met de videokabels naar het dashboardkastje getrokken worden!

In de quadlock van de navigatiemodule zie je vervolgens een grijs stekkerblokje zitten. Deze quadlock moest je toch al losmaken voor de 2 stekkertjes van het videosignaal bij te steken (in het blauwe stekkerblokje).

Hier een afbeelding van de quadlock met het grijze stekkerblokje welke je los dient te halen.

1k0.jpg


Het gaat hierbij om de kabeltjes die op pin 6 en pin 12 zitten. Hier moeten de oranje/grijze en oranje/blauwe kabels van de achteruitrijcamera BIJ!

1k0.jpg


Houd kleur bij kleur. Krijg je met deze montage GEEN beeld, draai dan de kabeltjes om, zodat oranje/grijs bij oranje/blauw komt en vice versa! Dit heeft als reden dat de knutselaars die de camera's gemaakt hebben, een foutje in de kabelboom hebben gemaakt :D.

Wij hebben ervoor gekozen om dit (nog) niet te solderen. We konden de kabeltjes van de achteruitrijcamera redelijk makkelijk bij de bestaande kabeltjes in het stekkerblokje steken, en deze bleven goed zitten. En aangezien er weinig tot geen beweging in de kabels zit zodra deze gemonteerd zijn, hebben we het (voorlopig) zo gelaten.

En dan ziet er dat uiteindelijk zo uit. De oranje lijnen zijn de bewegende lijnen zodra het stuurwiel bewogen wordt.

1k0.jpg


Toen zijn we verder gegaan met de aansluiting van de ruitensproeier leiding. Ik vond de handleiding persoonlijk redelijk moeilijk te begrijpen over het aansluiten hiervan. Even over nagedacht en tot de volgende wijze van aansluiting gekomen.

1k0.jpg


1k0.jpg


Van links naar rechts te zien:
Originele ruitensproeier leiding - recht koppelstuk - Y koppelstuk - boven kniestuk naar achterruitensproeier - onder recht koppelstuk met daaraan de leiding lopende naar de sproeier van de achteruitrijcamera - kniestuk om de leiding op de achteruitrijcamera te plaatsen.

Voor deze montage hebben we een klein stuk van de originele leiding afgesneden, anders was deze te lang en zat het onder spanning.

In het vervolg zou ik er wellicht voor kiezen om de 2 clips, waarmee de leiding van de ruitensproeier aan het plaatwerk vast zit, los te halen en de originele leiding ietwat naar links te trekken. Dit om niet in de originele leiding te hoeven snijden. Vervolgens de koppelstukken zoals hierboven op de afbeelding plaatsen, en de clips opnieuw bevestigen zodat het geheel weer vast zit aan het plaatwerk.

Met bovenstaande informatie is het wellicht interessant om het brondocument aan te vullen, zodat er tijdens montage van een achteruitrijcamera met én zonder meebewegende lijnen, geen onduidelijkheden meer bestaan!

Hopende jullie hiermee weer een stukje geholpen te hebben!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@kwillems Dank voor dit compliment :D Leuk om op deze manier andere mensen te helpen, en te zien dat dit forum nog zo actief is vergeleken met andere (auto) forums!

Nog een kleine aanvulling op mijn vorige bericht:

Omdat het solderen 'boven je macht' erg vervelend is, en er weinig ruimte achter het plaatwerk van de kofferdeksel is, om de overgebleven kabels van de achteruitrijcamera weg te werken, zit ik er zelf aan te denken om de camera via het achterlicht aan te sluiten.

Volgens de prachtige beschrijving van @heusinkveldb is te zien dat dit mogelijk is. Je hebt dan meer ruimte (lees: langere kabels) om te solderen, plus het feit dat het op een prettigere hoogte is.

Echter heeft hij de rode draad (constante spanning) in de zekeringkast weggewerkt. Gezien de ruimte wil ik graag alle kabels (constante spanning, geschakelde spanning & massa) in dezelfde ruimte bij het achterlicht, wegwerken.

Mijn vraag is; kan ik deze rode draad (constante spanning) ook ergens van het achterlicht wegnemen??
En zal ik dan ook zowel de rode (constante) als de gele (geschakelde) op dezelfde kabel solderen?
Dan schakelt de camera in zodra er spanning op het achteruitrijlicht komt, als ik dit goed beredeneer?


@EdK Dat is ook zeker de bedoeling, als de auteur hiermee instemt. Je bedoelt vast @heusinkveldb ipv. @Maartenvds ?
 

heusinkveldb

Forumguru
@kwillems
Mijn vraag is; kan ik deze rode draad (constante spanning) ook ergens van het achterlicht wegnemen??
En zal ik dan ook zowel de rode (constante) als de gele (geschakelde) op dezelfde kabel solderen?
Dan schakelt de camera in zodra er spanning op het achteruitrijlicht komt, als ik dit goed beredeneer?


@EdK Dat is ook zeker de bedoeling, als de auteur hiermee instemt. Je bedoelt vast @heusinkveldb ipv. @Maartenvds ?

@HarrieSkoda
Volgens mij kan je de rode en gele draad ook wel beide aansluiten op het achteruitrijlicht. Je zal het gewoon even moeten proberen. Ik denk dat wel wel gewoon beeld krijgt. Misschien dat het 1 of 2 sec. langer duurt. Anders zou je even moeten meten bij het achterlicht of er een constante voedingsdraad loopt.

Het document zal ik aanvullen met de door jouw aangeleverde info en het stukje over de sproeier beter beschrijven. :D
Je gaat er toch niet voor om de continue spanning via de zekeringskast te laten lopen?
 

Tommie-boy

Actief lid
@kwillems Dank voor dit compliment :D Leuk om op deze manier andere mensen te helpen, en te zien dat dit forum nog zo actief is vergeleken met andere (auto) forums!

Nog een kleine aanvulling op mijn vorige bericht:

Omdat het solderen 'boven je macht' erg vervelend is, en er weinig ruimte achter het plaatwerk van de kofferdeksel is, om de overgebleven kabels van de achteruitrijcamera weg te werken, zit ik er zelf aan te denken om de camera via het achterlicht aan te sluiten.

Volgens de prachtige beschrijving van @heusinkveldb is te zien dat dit mogelijk is. Je hebt dan meer ruimte (lees: langere kabels) om te solderen, plus het feit dat het op een prettigere hoogte is.

Echter heeft hij de rode draad (constante spanning) in de zekeringkast weggewerkt. Gezien de ruimte wil ik graag alle kabels (constante spanning, geschakelde spanning & massa) in dezelfde ruimte bij het achterlicht, wegwerken.

Mijn vraag is; kan ik deze rode draad (constante spanning) ook ergens van het achterlicht wegnemen??
En zal ik dan ook zowel de rode (constante) als de gele (geschakelde) op dezelfde kabel solderen?
Dan schakelt de camera in zodra er spanning op het achteruitrijlicht komt, als ik dit goed beredeneer?


@EdK Dat is ook zeker de bedoeling, als de auteur hiermee instemt. Je bedoelt vast @heusinkveldb ipv. @Maartenvds ?

Potverdikke. :fool:
Ik let ff niet op, heb je hem er zo maar in zitten. Ziet er goed uit :thumbsup:

Ik heb nog steeds niet genoeg moed (en tijd) gevonden om de handgreep groot genoeg te maken. De kabelboom ligt er al en kan zo aangesloten. Jammer dat ik geen highline versie heb (heeft ook niet zoveel zin omdat m'n canbus module een midline is geloof ik).

@HarrieSkoda : heb je het gat zelf groter gemaakt en hoe was je ervaring daarmee?
 

Jasper-RS

Forumguru
Potverdikke. :fool:
Ik let ff niet op, heb je hem er zo maar in zitten. Ziet er goed uit

Ik heb nog steeds niet genoeg moed (en tijd) gevonden om de handgreep groot genoeg te maken. De kabelboom ligt er al en kan zo aangesloten. Jammer dat ik geen highline versie heb (heeft ook niet zoveel zin omdat m'n canbus module een midline is geloof ik).

@HarrieSkoda : heb je het gat zelf groter gemaakt en hoe was je ervaring daarmee?

Mocht je het zagen niet aandurven dan wil ik het wel doen. Heb nu al een paar x ervaring


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

HarrieSkoda

Forumguru
@HarrieSkoda
Volgens mij kan je de rode en gele draad ook wel beide aansluiten op het achteruitrijlicht. Je zal het gewoon even moeten proberen. Ik denk dat wel wel gewoon beeld krijgt. Misschien dat het 1 of 2 sec. langer duurt. Anders zou je even moeten meten bij het achterlicht of er een constante voedingsdraad loopt.

Het document zal ik aanvullen met de door jouw aangeleverde info en het stukje over de sproeier beter beschrijven. :D
Je gaat er toch niet voor om de continue spanning via de zekeringskast te laten lopen?


Ja precies! Ik ga dit proberen.
Iemand die weet of er een constante voedingskabel ligt?

Zou het vreemd vinden als de ahterruitenwisser wél een constante spanning heeft, en het achter(uitrij)licht niet...?!

Wat vind je van deze manier van aansluiting voor de ruitensproeier?
Lijkt me iets minder omslachtig en zonder bochten erin.

Ik zie graag de V2 handleiding tegemoet!

Potverdikke. :fool:
Ik let ff niet op, heb je hem er zo maar in zitten. Ziet er goed uit :thumbsup:

Ik heb nog steeds niet genoeg moed (en tijd) gevonden om de handgreep groot genoeg te maken. De kabelboom ligt er al en kan zo aangesloten. Jammer dat ik geen highline versie heb (heeft ook niet zoveel zin omdat m'n canbus module een midline is geloof ik).

@HarrieSkoda : heb je het gat zelf groter gemaakt en hoe was je ervaring daarmee?

Ja, ik heb de stap toch maar gezet. Was even peentjes zweten, maar zou niet meer terug willen.

Meedraaiende lijnen zijn leuk, maar geen vereiste voor me.

Aanrader om het aanbod qua hulp van @Jasper-RS aan te grijpen!

Beste manier mijn inziens.
Handzaag, dremel, whatever geniet tov. manier zeker niet.

Mocht je het zagen niet aandurven dan wil ik het wel doen. Heb nu al een paar x ervaring

Nogmaals Thanks!!
 
D

Deleted member 20094

Ik ben niet zo al te technisch en daarbij ook niet de lef om het te durven....
Maar mogelijk dat iemand mij kan assisteren of geheel installeren van een camera?

Eind januari ontvang ik mijn nieuw Octavia Style Business Hatchback (zonder achterruitwisser).
Ik zou graag de camera willen hebben met de bewegende lijnen....niet omdat het moet, maar omdat het kan:D.
 

Jasper-RS

Forumguru
Ik ben niet zo al te technisch en daarbij ook niet de lef om het te durven....
Maar mogelijk dat iemand mij kan assisteren of geheel installeren van een camera?

Eind januari ontvang ik mijn nieuw Octavia Style Business Hatchback (zonder achterruitwisser).
Ik zou graag de camera willen hebben met de bewegende lijnen....niet omdat het moet, maar omdat het kan:D.

Bij jou 2019 Octavia hoef je in iedergeval niet te zagen. Dat scheelt weer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan