8 dagen tussen schade 1 en schade 2... 't is NU genoeg!

MarcoO2

Forumguru
Ik bel altijd handsfree, en belde op het moment niet. Als ik de maneuvre uit had gevoerd als normaal, dan was mijn Octavia een metertje of wat korter geweest. Ik had die BMW met die snelheden in de dodehoek nooit gezien (was schermerig, BMW had geen lampen aan).

Wat ik wilde zeggen is, dat door een kleinigheidje (in dit geval pakken van de telefoon van bijrijderstoel en daardoor ongemerkt iets later van baan gewisseld), in het verkeer het verschil kan maken.

@Marco, hebben de ongelukken nog gevolgen voor je no-claim?

Duidelijk voorbeeld van een ongeluk dat in een klein (dood) hoekje zit... :722:

Het is een leaseauto, dus financieel heb ik er totaal geen gevolgen van. Dat scheelt dan nog een beetje.
 

Constant

Erelid
Telefoon aanraken telt ook mee binnen de wettelijke definitie van het niet-handsfree bellen, ik moet toegeven dat ik me er ook weleens schuldig aan maak. Ik heb wel een handsfree kit, maar als je bijna te laat bent wil ik toch even mijn afspraak bellen en dat kan alleen via mijn telefoon. Neemt niet weg dat het een overtreding is.

En een paar maanden geleden had ik ineens ook een hardrijder (150 km/u) bijna in mijn achterbak. Waar die vandaan kwam is mij onduidelijk (of ik had niet goed gekeken of hij was net van strook gewisseld), ik wisselde na voldoende spiegelen netjes van strook met 110 km/u in een 100 km/u zone. Naar eigen oordeel vond ik dat ik niet goed gekeken had, neemt niet weg dat iemand niet 150 km/u moet rijden op een zeer druk verkeersknooppunt (A9 --> A2) in de ochtendspits.
 

MarcoO2

Forumguru
Zo, net even langs de schadehersteller gereden. Die man stond raar te kijken "we hadden toch volgend jaar een afspraak?" Eh ja, dat klopt... alleen moet u iets meer doen...

Kortom, beide schades worden in één keer gerepareerd. Alleen ben ik mijn auto nu vier werkdagen (plus een weekend) kwijt... da's minder.

Maar goed, ik zag daar ook een opel vectra staan die op vrijwel dezelfde manier aangereden was... met 100 op de snelweg, alleen had deze iets minder geluk gehad. Deze was aangetikt tegen de kont en had daarna een pirouette gemaakt die eindigde in de vangrail... als je dat ziet, ben je weer des te blijer dat het bij mij met een zootje krassen is afgelopen!
 

tlpeter

Actief lid
Ik bel altijd handsfree, en belde op het moment niet. Als ik de maneuvre uit had gevoerd als normaal, dan was mijn Octavia een metertje of wat korter geweest. Ik had die BMW met die snelheden in de dodehoek nooit gezien (was schermerig, BMW had geen lampen aan).

Wat ik wilde zeggen is, dat door een kleinigheidje (in dit geval pakken van de telefoon van bijrijderstoel en daardoor ongemerkt iets later van baan gewisseld), in het verkeer het verschil kan maken.

@Marco, hebben de ongelukken nog gevolgen voor je no-claim?

Het gaat niet om het handsfree bellen, je mag de telefoon niet eens vast hebben dus ben je aansprakelijk

Het kan er bij mij niet in dat je van baan verwisseld en ondertussen een telefoon van de bijrijders stoel aan het pakken bent !
Wat als er nu een motorrijder had gereden ?
Die je had je waarschijnlijk helemaal niet gezien

Maar iedereen maakt fouten en als je daar als bestuurder rekening mee houd kan er af en toe een fout gemaakt worden zonder gevolgen !!!!
 

Bothje

Heel gewoon lid
Zo, net even langs de schadehersteller gereden. Die man stond raar te kijken "we hadden toch volgend jaar een afspraak?" Eh ja, dat klopt... alleen moet u iets meer doen... .
Ja ja, je loopt de deur al aardig plat, ook daar :laugh::laugh:

Kortom, beide schades worden in één keer gerepareerd. Alleen ben ik mijn auto nu vier werkdagen (plus een weekend) kwijt... da's minder.
Het is wel fijn dat ze dat nu nog konden inplannen, hoef je maar een week zonder je eigen wagen door te komen :smirk: met een vervangwagen. Trouwens wat als vervanger?
 

MarcoO2

Forumguru
Voor het resultaat heb je dat er wel voor over... het ziet er straks weer als nieuw uit!:1761:
Daar ga ik inderdaad wel van uit. Ik heb al andere resultaten van hen gezien, meestal zijn de auto's echt weer in nieuwstaat!

Ja ja, je loopt de deur al aardig plat, ook daar :laugh:
Het is wel fijn dat ze dat nu nog konden inplannen, hoef je maar een week zonder je eigen wagen door te komen :smirk: met een vervangwagen. Trouwens wat als vervanger?

Ha ha ja, ik moet toch eens leren werk en privé gescheiden te houden...:laugh: Wat mijn vervanger wordt weet ik pas als ik hem meekrijg, meestal zit je wel een klasse kleiner dan je eigen auto. Ik gok op iets als een Gold ofzo.
 
Het gaat niet om het handsfree bellen, je mag de telefoon niet eens vast hebben dus ben je aansprakelijk

Het kan er bij mij niet in dat je van baan verwisseld en ondertussen een telefoon van de bijrijders stoel aan het pakken bent !
Wat als er nu een motorrijder had gereden ?
Die je had je waarschijnlijk helemaal niet gezien

Maar iedereen maakt fouten en als je daar als bestuurder rekening mee houd kan er af en toe een fout gemaakt worden zonder gevolgen !!!!

Volgens mij wordt het hier verkeerd begrepen... en uit verband getrokken.

In dit geval ben ik blij dat ik de telefoon gepakt hebt. Als ik dit niet had gedaan en gewoon netjes van baan gewisseld had, dan had ik een BMW met 200km/uur in me kofferbak gehad.

@Marco, begin je al minder te balen?
 
Erg vervelend

Erg vervelend geval zo te horen inderdaad. Daarom hamer ik zo hard bij iedereen die ik ken op het gebruik van het knipperlicht. Schijnbaar is het de gemiddelde nederlander niet duidelijk wat die hendel nou precies doet, maar ik erger me persoonlijk iig kapot als iemand van rijbaan veranderd of afslaat (rotonde's, etc.) zonder knipperlicht. Zo moeilijk is dat toch niet?

En het ergste nog. Vaak zijn het de lompste mensen, die nog eens veel te hard rijden ook, zodat je al helemaal niet meer kan anticiperen wat er nou gaat gebeuren. Echt waar.... grondige eikels. Laat zien wat je doet, voor je het doet. Heb je daar geen tijd voor of krijg je dat niet bol gewerkt in de besturing (of je hoofd), misschien rijd je dan wel te hard voor wat je aan het doen bent. :S

*Groter ergernis*:mad:

Succes met schade iig! Erg balen altijd. Meestal is de schade niet zo erg (zeker als je lease rijd) maar de tijd die je er mee kwijt bent. Pff, gruwelijk. Wel blij dat er niemand echt gewond blijkt te zijn. Heb vorig jaar zelf ook iemand met 100 achterop gehad. Helaas daar wel last van mijn nek en rug aan overgehouden, wat ook niet meteen duidelijk was, dus houd dat *GOED* in de gaten.
 

Stylist

Senior Member
Laat zien wat je doet, voor je het doet.

Nou.... daar ben ik het niet geheel mee eens. Je mag bij het wisselen alleen richting aangeven als je daadwerkelijk gaat.

Er zijn ook personen die de knipperlichten aanzetten om aan te geven dat ze overwegen van rijbaan te veranderen, maar dat ze daar nog even de moed voor aan het verzamelen zijn. Of Belgen...die vinden een extra lampje (mistlicht) gewoon leuk.
En dan mag jij raden of ze wel of niet gaan...

Ander slag volk: knipperlicht aanzetten en dan mag je direct opzij. Kijken is niet nodig, want je knipper staat aan. De binnenspiegel is toch alleen maar bedoeld om je make-up te controleren.

En mensen met erg dure auto's zoals Audi (+4), BMW (+5), Volvo (vanaf V/S70), Mercedes (B en groter) hebben sowieso vrijstelling geloof ik. Ook bellen is volgens mij een reden om niet te hoeven knipperen. Handsfree of niet, maakt niet uit. De rest van het verkeer wordt vanzelf helderziend. Toch ?

Anyway, sterkte met de afhandeling. Kost altijd weer een hoop onnodige tijd en ergernis.
 

EdK

Forumguru
Je vergeet nog een doelgroep volgens mij Stylist !!
Dat zijn de mensen die al een auto kopen zonder knipperlichten !
Maw de mensen die ze geheel niet gebruiken, en die zijn in mijn ogen het meest irritanst. Heb nog liever iemand die ze iets te vaak gebruikt !
 

Captain Hook

Forumguru
Nou.... daar ben ik het niet geheel mee eens. Je mag bij het wisselen alleen richting aangeven als je daadwerkelijk gaat.

Er zijn ook personen die de knipperlichten aanzetten om aan te geven dat ze overwegen van rijbaan te veranderen
Vantevoren, niet als de beweging al is ingezet.
Zie art 55, verkeersregels in nederland:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/Verkeersborden en regels_tcm195-170523.pdf
Bij iedere zijdelingse verplaatsing (dus ook rotondes verlaten, rijstrookje wisselen, etc).
Maar ja, het is ikke, ikke, ikke, in het verkeer. En iedereen dient zich altijd maar aan de ander aan te passen...:biggthumpdown:
Als we nou allemaal eens wat aardiger en meer zouden anticiperen in het verkeer, dat zou het een stuk prettiger maken.

Ook zoiets, rijd je naar een rotonde toe. Zie je van een andere kant ook iemand aankomen, maar die geeft geen richting aan. Dus neem je aan dat die bestuurder de rotonde zal nemen. Nee, het 'petje' neemt gewoon de eerste afslag, zonder richting aan te geven, en jij staat voor niks te wachten (lekker voor de doorstroming).
Want 'men' zal echt niet kijken of iemand anders soms geholpen wordt, als jij komt aanrijden... (da's blijkbaar niet cool ofzo :ahum:)
 

Porettuhcs

Senior Member
Nou.... daar ben ik het niet geheel mee eens. Je mag bij het wisselen alleen richting aangeven als je daadwerkelijk gaat..

Nope.... je bent verplicht bij elke byzondere verrichting (manoeuvre)... daar valt ook het veranderen van rijstrook onder.... richting aan te geven.

Er zijn ook personen die de knipperlichten aanzetten om aan te geven dat ze overwegen van rijbaan te veranderen, maar dat ze daar nog even de moed voor aan het verzamelen zijn.

Je bent verplicht indien je een byzondere verrichting (manoeuvre)gaat maken het overige verkeer voor te laten gaan....
 

Michel

Forumguru
Je vergeet nog een doelgroep volgens mij Stylist !!
Dat zijn de mensen die al een auto kopen zonder knipperlichten !
Maw de mensen die ze geheel niet gebruiken, en die zijn in mijn ogen het meest irritanst. Heb nog liever iemand die ze iets te vaak gebruikt !

Bij de gemiddelde BMW of Audi schijnt er een behoorlijke meerprijs te worden berekend voor knipperlichten, dus daarom worden ze door de meesten maar niet meebesteld. Xenon verlichting, dag-/led verlichting en mistverlichting zijn blijkbaar goedkoper. :D
 

Captain Hook

Forumguru
hahaha.... el capitano....wat heb jij toch met 'petjes' :D
:ot:
Ik heb juist NIKS met 'petjes'. En blijkbaar hebben 'petjes' niks met anderen, want die rijden meestal op een manier alsof ze alleen op het wegdek zijn.
Dat zijn namelijk een bepaald type mensen die ongelofelijk goed en zorgvuldig kunnen autorijden. Altijd anticiperen, rekening houdend met andermans weggedrag. Ook nooit volkomen onnodige uitsteeksel aan hun vehikels bevestigen. Zorgen voor altijd correct functionerende verlichting, het rubber onder hun auto bevat altijd voldoende profiel. Uitlaatsysyemen veroorzaken nooit geluidsoverlast. Rijden in de meest zuinige en milieuvriendelijke auto's...
Moet ik nog ff doorgaan? :yeah:
 
hahahah

Hahahaha, ik zit me echt kapot te lachen om jullie opmerkingen. Maar ik denk er precies hetzelfde over.

Op rotonde's helamaal. Zo gruwelijk irretant!! En dan toeter ik naar zet met mijn gevaren lichten aan, en dan kijken ze me aan alsof ik een gestoorde maloot ben. Zeker als je erachter rijd, en ze slaan SPONTAAN af.

Heb het 1x gehad, op een 80 KM/h weg, reden ongeveer 100, wat daar prima gaat (naar mijn mening). Er zijn daar zijwegen (Boeren weggetjes) waar je niet in mag slaan, is puur voor oversteken.

SPONTAAN knalt die gast vol op de rem, uit het niets, in het donker, en neemt zo'n weggetje. Geen knipperlicht, geen waarschuwing, niets. Echt, zo pissig dat ik hem gevolgd ben naar zijn huis en uitgelegd als hij dan al een illegale handeling gaat doen die echt gevaarlijk is met iemand die achter hem zit, dan ie dan iig zijn knipperlicht gebruikt!!!

Nou, had echt geen idee waar ik het over had. Anders moest ZE zover omrijden.

Was nog een vrouw ook nog dus.... Nou weet ik dat er prima vrouwen zijn die een heer ( :cheer:) zijn in het verkeer zijn... maar toch. De meest aparte dingen die ik mensen zie uithalen is vaak toch een ..... . Hoewel, ze vaker wel hun knipperlicht weten te vinden. :worshippy:
 

MarcoO2

Forumguru
Volgens mij wordt het hier verkeerd begrepen... en uit verband getrokken.

@Marco, begin je al minder te balen?

Die indruk had ik ook inderdaad!

Ja hoor, dat balen valt heel erg mee. 't Is natuurlijk wel even klote, maar als je ziet hoe het af had kunnen lopen ben ik spekkoper!

En voor wat de rest van alle posts over knipperlichtgebruik betreft: helemaal mee eens dat maar 5% van de nederlanders (waaronder ik zelf uiteraard :D weet hoe die dingen eigenlijk werken...

alleen had mevrouwtje naast me geeneens tijd om eerst te kijken, laat staan om ook nog eens te knipperen... het ging dus al in een eerder stadium fout!

Maar goed, ze was zo geschrokken en zo eerlijk dat ik het haar spontaan ter plekke vergaf! :worshippy:
 

EdK

Forumguru
:ot:
Ik heb juist NIKS met 'petjes'. En blijkbaar hebben 'petjes' niks met anderen, want die rijden meestal op een manier alsof ze alleen op het wegdek zijn.
Dat zijn namelijk een bepaald type mensen die ongelofelijk goed en zorgvuldig kunnen autorijden. Altijd anticiperen, rekening houdend met andermans weggedrag. Ook nooit volkomen onnodige uitsteeksel aan hun vehikels bevestigen. Zorgen voor altijd correct functionerende verlichting, het rubber onder hun auto bevat altijd voldoende profiel. Uitlaatsysyemen veroorzaken nooit geluidsoverlast. Rijden in de meest zuinige en milieuvriendelijke auto's...
Moet ik nog ff doorgaan? :yeah:


Mwahhh als ik dit zo lees van je , dan heb jij minimaal wel 2 petjes !!
:D
 

Vacaro

Senior Member
@Marco: was jij tweemaal in je gelijk met de schades, kan je ook tweemaal ontvangen voor éénmaal herstellen.Je hebt uiteindelijk tweemaal last en morele schade ook gehad, dus mag je er wel iets aan overhouden. Waarde van de auto vermeerdert er niet door.
Zal toch wel iets te regelen zijn met schadebedrijf.
 
Bovenaan Onderaan