8 dagen tussen schade 1 en schade 2... 't is NU genoeg!

MarcoO2

Forumguru
Nog maar net een week geleden vertelde ik jullie hier over de eerste schade aan mijn auto. Helaas kan ik nu al een tweede aan het lijstje toevoegen...:biggthumpdown:

Gisteravond reed ik over de A12 vanaf Utrecht richting Arnhem ter hoogte van afslag Driebergen-Zeist. Ik was lekker wezen squashen en had zin om met de benen omhoog thuis op de bank te ploffen. Maar helaas, het liep even anders...

Ter hoogte van afslag Driebergen reed ik op de linkerbaan met een snelheid van 110 km per uur. Ik haalde op dat moment een Renault Laguna Station in die met ongeveer 100 km per uur op de rechterbaan reed. Op de uitvoegstrook daarnaast reed een derde auto, die de afslag had genomen. Tussen de uitvoegstrook en de rechterbaan was er sprake van een doorgetrokken streep.

Op het laatste moment bedacht de man of vrouw achter het stuur van de derde auto blijkbaar ineens dat hij of zij toch niet de afslag moest hebben en gooide hij of zij vervolgens het stuur om. Toen hij of zij zag dat er een auto naast reed, nam de auto vervolgens alsnog gewoon de afslag.

Helaas voor mij schrok de bestuurster van de auto op de rechterbaan daar zo van, dat zij, zonder ook maar te kijken, direct ook het stuur omgooide en de linkerbaan op reed. En daar was geen plek meer, want daar reed ik juist... :( op de verkeerde tijd op de verkeerde plek.

Het resultaat kunnen jullie hier zien. Doordat ik net iets sneller reed dan de vrouw naast mij, zijn de auto's, nadat ik geramd werd, over de volle lengte tegen elkaar geschampt. Beide auto's zitten van voor tot achter onder de krassen, terwijl de linkerspiegel van de Renault compleet aan flinters is gereden. De mijne is alleen maar ingeklapt, toch net een stukje steviger blijkbaar... :xyxthumbs:

Gelukkig zag ik het in de laatste fractie van een seconde aankomen en kon ik mijn stuur net iets steviger beetpakken. Als ik het niet had gezien en lekker relax met één handje had gestuurd, was ik waarschijnlijk vol de vangrails ingeknald, want zo'n Laguna Station is toch een flinke bonk massa die ineens tegen je aan komt knallen. Geen pretje met die snelheid lijkt mij.

We zijn direct de vluchtstrook opgereden om de schade te inspecteren. Ik liep naar de andere auto toe en zag dat er twee vrouwen (ja ja :winkie:) inzaten die allebei enorm geschrokken waren. Toen ik hoorde dat ze beiden niets mankeerden zijn we naar het AC-restaurant in Maarsbergen gereden. Onder het genot van een kalmerend kopje koffie hebben we het schadeformulier ingevuld en alles geregeld.

Ik was al lang blij dat het twee "gewone" vrouwen waren en niet de één of andere halve gare idioot. Dan ben je helemaal niet te feliciteren, maar dan was ik zelf ook niet zo relax gebleven... Uiteraard baal ik als een stekker, maar ach, het is maar een auto en het had voor 't zelfde geld heel anders af kunnen lopen!

Om het maar positief te bekijken: ik had toch al een afspraak bij de schadehersteller, nu kan het mooi in één ruk door... maar ik hoop wel dat ik mijn beurt nu weer even gehad heb!
 

KaleFietsbel

Actief lid
He Marco,

Dat klinkt allemaal best heftig.

Ben erg blij te lezen dat zowel jij als de beide vrouwen er lichamelijk op het eerste gezicht goed uitgekomen zijn.

De veroorzaker van het gehele gebeuren blijft natuurlijk buiten schot, zoals meestal bij dat soort types.

Ik wens je veel sterkte zelf hiervan te herstellen, en de auto weer hersteld te krijgen. Het maximaal haalbare is immers dat hij er uit zag als voorheen.
 

MarcoO2

Forumguru
Was best even schrikken inderdaad, maar gelukkig heeft niemand iets. Wat inderdaad wel lullig is, is dat de echte veroorzaker gewoon door is gereden. Die heeft het misschien niet eens gezien...

Ik zei dat nog tegen die vrouw: "als u niets had gedaan, had u een beschadiging aan de rechterkant gehad en was het niet uw schuld geweest. Nu bent u naar links gegaan en hebt u mij geramd. Nu zit de beschadiging aan de andere kant, maar is het ook nog uw schuld..." 't zijn vaak nét de verkeerden die de dupe zijn in het verkeer.

Die auto wordt gewoon weer als nieuw, daar twijfel ik geen seconde aan. Ik had toevallig net die ochtend mijn winterbanden eronder laten zetten in het kader van de veiligheid, krijg je dit! ;)
 

breef

Lid
Jezus, dat is pech hebben Marco.. maar goed dat je zelf niks hebt! En die octavia gaat zeker weer als nieuw worden
 

MaKo

Lid
Hee Marco,

Wat een K&%$#^bericht zeg! Gelukkig dat het zo is gelopen. Met deze snelheden had het ook heel anders kunnen aflopen!! Gelukkig kunnen ze tegenwoordig schades dusdanig herstellen dat je er niets meer van ziet.

Sterkte met de afwikkeling!

PS: ik zie dat je de linkjes plaatsen nu onder de knie hebt :grin::grin::grin:
 

Bothje

Heel gewoon lid
MarcoO2, zonde zeg en deze keer niet eens in Den Haag....
Het is toch zo maar een 2000 Euri schade. Al contact gehad :623: met de hersteller of ze dit tegelijk met schade 1 kunnen afhandelen volgend jaar?
 

vdijk

Lid
je hebt inderdaad geluk dat het alleen maar krassen zijn geworden. Met een snelheid van +100 km kan er van alles gebeuren.

Geniet van het weekend en ga lekker met je benen op de bank liggen !!!
succes met het herstellen van de schade
 

Porettuhcs

Senior Member
Jemig man das balen.... gelukkig dat het hierbij gebleven is.... je moet je niet voorstellen als ze je op je zijkant aan de achterzijde een tikkie had gegeven....

Ik zei dat nog tegen die vrouw: "als u niets had gedaan, had u een beschadiging aan de rechterkant gehad en was het niet uw schuld geweest. Nu bent u naar links gegaan en hebt u mij geramd.

natuurlijke schrik-reactie.....


Ter hoogte van afslag Driebergen reed ik op de linkerbaan met een snelheid van 110 km per uur. Ik haalde op dat moment een Renault Laguna Station in die met ongeveer 100 km per uur op de rechterbaan reed.

Marco!!! 110km/h..... ik heb altijd geleerd om zo snel mogelijk voorbij het gevaar te gaan..... ;)

Maar om een bekende amsterdammer aan te halen...... elk nadeel heeft zijn voordeel.... wedden dat indien jouw kleur gevoelig is voor kleurverschil na spuiten ... je het aan die zijde niet zal krijgen :smirk:
 

Constant

Erelid
Helaas voor mij schrok de bestuurster van de auto op de rechterbaan daar zo van, dat zij, zonder ook maar te kijken,
Het laat weer eens zien hoe belangrijk het is om op elk moment te weten waar het overige verkeer zich bevindt en ook in noodsituaties eerst in de zijspiegel te kijken alvorens uit te wijken.

Alhoewel dit soort ongelukken iedereen kan overkomen, krijg ik bij twee vrouwen in één auto toch het gevoel dat de aandacht op het verkeer door het keuvelen sterk wordt verminderd.
 

Captain Hook

Forumguru
Het laat weer eens zien hoe belangrijk het is om op elk moment te weten waar het overige verkeer zich bevindt en ook in noodsituaties eerst in de zijspiegel te kijken alvorens uit te wijken.

Alhoewel dit soort ongelukken iedereen kan overkomen, krijg ik bij twee vrouwen in één auto toch het gevoel dat de aandacht op het verkeer door het keuvelen sterk wordt verminderd.
Je geeft precies een cruciaal punt aan! Continu weten wat er om je heen gebeurt (voor, achter, opzij), dat geeft je de ruimte om adequaat te reageren als er acute situaties optreden.

Ik zie dat wel meer met anderen (veel vrouwen, maar ook mannen). Ben je aan het autorijden, dan zeg je b.v. "Heb je dat daar gezien?" "Nee, hoezo?". Dat geeft gelijk aan dat mensen met heel andere dingen bezig zijn dan met het autorij-gebeuren...

Bij ons in de polder gebeuren ook vaak van die dingen (en veel met vrouwen). Men schrikt van een overstekend konijn, geeft een ruk aan het stuur (gewoon NIET doen), komt in de berm, geeft weer een ruk aan het stuur (gewoon ook NIET doen, maar rustig in een lijn verder rijden) en knalt aan de overzijde van de weg tegen een boom of de plomp in. RIP.:1439:

Ik heb het laatst nog aan mijn vrouw laten zien (en 'voelen'). Gewoon met 80km/h de berm inrijden met de rechterwielen (op zo'n B-weggetje), stuur goed blijven vasthouden, en zolang je beheerste stuurbewegingen maakt, kun je gewoon erin en eruit sturen. Geen enkel probleem. Moderne auto's hebben echt fantastische wegliggingen. (zowel met onze O2 als met een Toyota Yaris gedaan. Enige nadeel was, dat je afloop wel naar de autowasstraat moest)
Maar een rijvaardigheidstraining geeft je het gevoel (en de zekerheid) wat wel kan en wat je NIET moet doen. Helaas geven mensen liever geld uit aan leren bekleding, dan aan ieder jaar een sliptraining of rijvaardigheidstraining... :crazy:
 

Fabia

† In Memoriam
Balen voor je, alweer schade. Gelukkig is het bij schade gebleven en heeft niemand wat opgelopen maar dit is niet het kerstkadotje wat je je zelf toewenst. Gelukkig dat je het goed kon afhandelen.
 
Ter hoogte van afslag Driebergen reed ik op de linkerbaan met een snelheid van 110 km per uur.

V-max is daar 100 :winkie:
Het duurt dan nog een paar honderd meter voor het 120km/u stuk begint:2133:
Bij het KLPD voor de deur ben ik meestal extra alert met mijn rechter voet
 
Gelukkig alleen blikschade

Ondanks dat dit soort zaken heel vervelend is, zit er toch een positieve kant aan.
Jullie zijn allemaal zonder noemenswardige schade uitgestapt.

Uiteindelijk blijft het, hoe mooi dan ook, toch alleen maar blik.
En dat kan vervangen worden.
 

MarcoO2

Forumguru
:disc:
Marco!!! 110km/h..... ik heb altijd geleerd om zo snel mogelijk voorbij het gevaar te gaan.....

Ja, ik ook... maar zoals iemand anders al terecht opmerkte mag je daar maar 100 en is het het thuishonk van de KLPD... dus dat is nou juist het enige stukje waar ik echt bewust oplet! En soms herken je het gevaar te laat hé! :smirk:

MarcoO2, zonde zeg en deze keer niet eens in Den Haag.... Het is toch zo maar een 2000 Euri schade. Al contact gehad met de hersteller of ze dit tegelijk met schade 1 kunnen afhandelen volgend jaar?

Ik ga ze morgen even bellen. Neem aan dat ze het in één keer afhandelen. Dat zou inhouden dat ik m'n wagen vanaf 8 januari even kwijt ben. Nou ja, beter zo dan twee keer! En inderdaad, 2000 euro zit je zo aan, want het is echt van de voorbumper tot en met de achterbumper... dat tikt aan! :mad:

Het laat weer eens zien hoe belangrijk het is om op elk moment te weten waar het overige verkeer zich bevindt en ook in noodsituaties eerst in de zijspiegel te kijken alvorens uit te wijken.

Alhoewel dit soort ongelukken iedereen kan overkomen, krijg ik bij twee vrouwen in één auto toch het gevoel dat de aandacht op het verkeer door het keuvelen sterk wordt verminderd.

Continu en altijd weten wie waar zit is inderdaad soms letterlijk van levensbelang. Ik heb mezelf aangewend om regelmatig in al m'n spiegels te kijken, da's een gewoonte geworden. Maar wel één die je leven kan redden!

Grappig dat je dat zegt, want die vrouw zei inderdaad dat ze, na een dagje gezellig winkelen, lekker met haar vriendin zat te kletsen en toen enorm schrok... kan ons mannen overigens ook overkomen hoor! :crazy:
 

Constant

Erelid
Een ongeluk kan inderdaad iedereen overkomen, maar de verzekeringsmaatschappijen bezitten interessante statistieken waarin blijkt dat mannen en vrouwen toch niet gelijk zijn.

Kort samengevat maken vrouwen veel ongelukken door domme handelingen, niet opletten en/of slechte voertuigbeheersing (verkeerszuil omver rijden wordt bijna alleen door vrouwen gedaan), mannen zijn verantwoordelijk voor de ongelukken met veel schades en vaak door agressief rijgedrag (bumperklevende vrouwen zijn een zeldzaamheid).

De statistieken voor keuvelende vrouwen ken ik niet, maar vrouwen willen elkaar graag aankijken tijdens het praten en letten minder op de weg. Om de zaak politiek correct te houden, twee man in een busje zijn ook een gevaar op de weg (niet vanwege het keuvelen, maar omdat men meer aso durft te doen met z'n tweeën).

Overigens ben ik een keer van achter aangereden (bumper van de stang geschoven) door twee man in een kleine vrachtwagen, bij mij bestond toen de indruk dat men teveel met elkaar aan het beppen was geweest. Niet iedereen houdt zich aan de statistieken :-)
 
Dat is lekker balen joh, zo twee keer schade achter elkaar!

Zelf verbaas ik me hoeveel ongelukken er gebeuren op de weg de laatste tijd. Heb de laatste tijd vlak nadat een paar dodelijke ongelukken gebeurd met wegafzettingen te maken gehad. Van de week dwingde een onherkenbare politiewagen de auto voor me tot stilstand, de weg werd afgelopen. Was weer zover (Transporter frontaal tegen vrachtwagen).

Eergisteren was ik zelf bijna de pineut, ik wilde van baan wisselen om vrachtwagen in te halen. Had gespiegeld en gaf richting aan naar links. Terwijl ik van baan wisselde pakte ik mijn telefoon op van de bijrijderstoel, waardoor ik ongemerkt iets meer naar de rechterbaan bleek hangen. Daardoor heb ik een BMW 3serie net gemist, die met snelheden van 200+ uit het niets op kwam dagen van achteren. Echt ongelovelijk dat soort fratsen waar je 100 mag.

Zolang het met blikschades blijft, mogen we hier met geluk spreken.
 

MarcoO2

Forumguru
't is vaak inderdaad een combinatie van factoren waardoor het echt misgaat: jij pakt je telefoon op het verkeerde moment en bent daardoor niet scherp, en die BMW-bestuurder heeft een dusdanige snelheid aangehouden dat jij daar nauwelijks op kon anticiperen. Je hebt dus mazzel gehad, want een 3-serie met een snelheidsverschil van 100 km per uur in je kont wordt je niet blij van...
 

Constant

Erelid
Niet handsfree bellen en van strook wisselen zonder (op het juiste moment) te kijken (dubbele overtreding) danwel de inhaalmanouvre niet afmaken/niet in je strook rijden, dan mag de wederpartij te hard rijden maar de kans is toch groot dat je (deels of geheel) aansprakelijk bent als het tot een aanrijding was gekomen. Neemt niet weg dat het gedrag van de BMW rijder mega aso was.
 
Niet handsfree bellen en van strook wisselen zonder (op het juiste moment) te kijken (dubbele overtreding) danwel de inhaalmanouvre niet afmaken/niet in je strook rijden, dan mag de wederpartij te hard rijden maar de kans is toch groot dat je (deels of geheel) aansprakelijk bent als het tot een aanrijding was gekomen. Neemt niet weg dat het gedrag van de BMW rijder mega aso was.

Ik bel altijd handsfree, en belde op het moment niet. Als ik de maneuvre uit had gevoerd als normaal, dan was mijn Octavia een metertje of wat korter geweest. Ik had die BMW met die snelheden in de dodehoek nooit gezien (was schermerig, BMW had geen lampen aan).

Wat ik wilde zeggen is, dat door een kleinigheidje (in dit geval pakken van de telefoon van bijrijderstoel en daardoor ongemerkt iets later van baan gewisseld), in het verkeer het verschil kan maken.

@Marco, hebben de ongelukken nog gevolgen voor je no-claim?
 
Bovenaan Onderaan