Ik hou gewoon de voorschriften van de fabrikant aan.. Dus max 30.000 km verversing.
Waarom?
A Ik ga ervan uit als consument (al dan niet met veel technische kennis van motoren) het niet beter te weten als de fabrikant.
B Fabrikanten komen niet zomaar tot zo'n voorschrift. Dit stelt men vast d.m.v. tests:
Men neemt 3 dezelfde auto's met hetzelfde soort gebruik (snelwegkilometers / stadskilometers / tijdsduur per rit / aantal kilometers per jaar, seizoen ) Bij auto 1 ververst men het om de 15.000, Bij auto 2 ververst men het om de 30.000. Bij auto 3 ververst men met om de 45.000. Vervolgens houd men bij welke mankementen mogelijk een gevolg zijn van het minder vaak wisselen van de olie. Vervolgens haalt men bij bijv. 500.000 km de drie motoren van de auto's uit elkaar en beoordeelt men de slijtage. Als men dan bijvoorbeeld concludeert dat de verversing om de 30.000 km niet / niet een noemenswaardige grotere slijtage heeft gehad dan de verversing om de 15.000 km... dan kun je daar een conclusie uit trekken dat om de 15.000 km verversen niet nodig is, en men kan volstaan met een verversing om de max 30.000 km
C Vaker olie verversen als nodig is een onnodige milieubelasting en slecht voor je portemonnee
D Lees ook eens het artikel op internet van; H. de Groot Oud directeur van Castrol over motorolie verversen.
NB: Mijn auto 1.2 TDI 3 cylinder : Gisteren 9 jaar oud, 334.000 km: Ongeveer 0,7 liter olieverbruik op 30.000 km. Ik hou natuurlijk wel de olie spec's van de fabrikant aan.
Iedere verbrandingsmotor verbruikt olie, dat hoort en is niet te voorkomen. Soms is het weinig dat het nauwelijks meetbaar is en je tussen de beurten niets hoef bij te vullen.
Hetzelfde voor additieven in motorbrandstoffen. Fabrikanten schrijven het ook niet voor. Ook hierbij is op internet het nodige te vinden (You-tube filmpjes) . Leuk marketing instrument om je brandstof duurder te kunnen verkopen.
Mijn auto> De goedkoopste diesel die ik maar kan vinden... en probleemloos.