30.000km olie verversen te lang

Topic in 'Fabia III' gestart door oldskoolgsxr, 25-05-2019.

  1. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Nee je krijgt een melding in je scherm voor Olieservice of Inspectie. Dat zijn de 2 varianten. Voor je mobiliteitsgarantie wil de dealer je 1 x per jaar in de werkplaats hebben.
     
    Waalko Kramer vindt dit leuk.

  2. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Nou prima de luxe dan.
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  3. Waalko Kramer

    Waalko Kramer Forumguru

    Nee dat klopt niet wat je zegt.

    De inspectie is nieuw. Ik maak morgen even een foto van mijn info entertainment skoda.

    Wordt vervolgd.
     
  4. Waalko Kramer

    Waalko Kramer Forumguru

    Hierbij de foto.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • fabia.jpg
      fabia.jpg
      Bestandsgrootte:
      269,4 KB
      Bekeken:
      58
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  5. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja leuk , de Km stand blijft hetzelfde en de dagen zijn verschillend
    Zover ik weet is dit bij mij toch anders in scherm.
    Maar zou he komen doordat mooie deel dat je aan internet kan hangen waar ik de naam niet van weet
    In ieder geval gebruik ik dat niet , maar je zou zeggen dat er dus dan info veranderingen worden toegezonden zonder dat je het weet !!??
    Of heeft je pa dat ook niet geactiveerd staan ?

    Ikzelf denk dat ik me boekje zou aanhouden en die inspectie me niet zouden zien.
    Trouwens daar ben ik al overheen, zit aan de 26K en nog geen 2 jaar
     
  6. Waalko Kramer

    Waalko Kramer Forumguru

    Het plaatje wat ik net gepost heb is van mijn Fabia Combi 1.2 TSi DSG7 van januari 2016

    Ik heb geen serviceboekje in de auto. Alles staat digitaal in het VAG-systeem..
     
  7. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Nou, “nieuw”?!?

    Is er al ca. 5 jaar, dus de nieuwigheid is er ondertussen wel al een beetje af hoor...
     
  8. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Als je één keer per jaar langs ga naar garage,verleng je mobiliteitsservice.
     
  9. EdK

    EdK Forumguru

    service1.jpg
    @Waalko Kramer zo staat het bij mij in het scherm.
    Wagen bijna 2 jaar terug nieuw opgehaald ff meer dan 27K op de teller en niet voor een 15K beurt geweest.
    Dus of je dealer in jou geval heeft niet goed ingesteld of doen het bewust...
     
    Laatst aangepast: 30-08-2019
  10. Aloysius

    Aloysius Lid

    Ik hou gewoon de voorschriften van de fabrikant aan.. Dus max 30.000 km verversing.

    Waarom?

    A Ik ga ervan uit als consument (al dan niet met veel technische kennis van motoren) het niet beter te weten als de fabrikant.

    B Fabrikanten komen niet zomaar tot zo'n voorschrift. Dit stelt men vast d.m.v. tests:
    Men neemt 3 dezelfde auto's met hetzelfde soort gebruik (snelwegkilometers / stadskilometers / tijdsduur per rit / aantal kilometers per jaar, seizoen ) Bij auto 1 ververst men het om de 15.000, Bij auto 2 ververst men het om de 30.000. Bij auto 3 ververst men met om de 45.000. Vervolgens houd men bij welke mankementen mogelijk een gevolg zijn van het minder vaak wisselen van de olie. Vervolgens haalt men bij bijv. 500.000 km de drie motoren van de auto's uit elkaar en beoordeelt men de slijtage. Als men dan bijvoorbeeld concludeert dat de verversing om de 30.000 km niet / niet een noemenswaardige grotere slijtage heeft gehad dan de verversing om de 15.000 km... dan kun je daar een conclusie uit trekken dat om de 15.000 km verversen niet nodig is, en men kan volstaan met een verversing om de max 30.000 km

    C Vaker olie verversen als nodig is een onnodige milieubelasting en slecht voor je portemonnee

    D Lees ook eens het artikel op internet van; H. de Groot Oud directeur van Castrol over motorolie verversen.



    NB: Mijn auto 1.2 TDI 3 cylinder : Gisteren 9 jaar oud, 334.000 km: Ongeveer 0,7 liter olieverbruik op 30.000 km. Ik hou natuurlijk wel de olie spec's van de fabrikant aan.
    Iedere verbrandingsmotor verbruikt olie, dat hoort en is niet te voorkomen. Soms is het weinig dat het nauwelijks meetbaar is en je tussen de beurten niets hoef bij te vullen.

    Hetzelfde voor additieven in motorbrandstoffen. Fabrikanten schrijven het ook niet voor. Ook hierbij is op internet het nodige te vinden (You-tube filmpjes) . Leuk marketing instrument om je brandstof duurder te kunnen verkopen.

    Mijn auto> De goedkoopste diesel die ik maar kan vinden... en probleemloos.
     
    Laatst aangepast: 29-08-2019
    delmoral, Peter-036 en VAG-man vinden dit leuk.
  11. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Sinds ik een additief gebruik (Top End Oil van Forté) is bij mijn auto de (nokkenas?)ketting rammel bij koude start enorm afgenomen. Ook is de motor zelf stiller en rustiger bij koude starts.

    Ik denk dus dat het wel iets doet (het belooft oa een blijvende olie film achter te laten na uitschakelen motor)
     
    Laatst aangepast: 30-08-2019
    oco1979 vindt dit leuk.
  12. delmoral

    delmoral Lid

    Ik sluit mij volkomen aan bij de mening van Aloysius. Toen mijn skoda dealer mij destijds vertelde dat een oliewisseling LL pas alle 30000 km(of 2 j.) hoefde, stond ik een beetje ongelovig, en hij voegde er aan toe het is geld weggesmeten,als je het meer doet.Er zijn hier een pak autoexperts die het tegendeel beweren . Wel dat ze dan eens met defecten komen die hier rechtstreeks het gevolg van zijn:Een autofabrikant zoals Vag weet wel wat ze voorschrijft.
    Natuurlijk zijn er werkplaatsen die een tussentijdse wisseling aanraden,materiaal voor een LL wisseling kost ongeveer 50 e( LL olie,filter en vijs);is een kwartiertje werk en kijk wat je betaald.
    Ik wissel mijn olie elke 2 j. op ongeveer 22000 km en heb ik een olie verbruik gehad van ongeveer 0,8 liter.(12TSI)
     
  13. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Lig aan de rijomstandigheden.
    Lange of korte afstanden hebben invloed op de kwaliteit olie.

    Toevoegingen kunnen inderdaad helpen,zijn geen wondermiddelen.

    Elk doe wat die wil, ben voorstander van eerder te verversen.
     
    Eduardo vindt dit leuk.
  14. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Volgens mij zijn doorgaans de km-vreters degene met de minste problemen...
     
  15. prosier

    prosier Senior Member

    Ben klaar met dealers en garages en alle superdure onderhoud wat allemaal nergens op slaat.

    Bij mijn nieuwe huidige auto doe ik alles en zoveel mogelijk zelf. En dat bevalt prima. Weet ik tenminste zeker ook dat het goed gebeurt.

    En ik doe ieder jaar/15k km, zelf olie en filter wissel. Ben ik voor heel wat minder geld klaar dan steeds naar een dealer of garage. Komend jaar de remmerij, dan is ie 6 jaar ofzo, 150k km, dan mag er wat wat nieuws op.

    Kun je ook lekker zelf bepalen welke olie, filtermerk en remblokken je erop wilt... :)
     
    Eduardo, oco1979, VAG-man en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. EdK

    EdK Forumguru

    Ik ook en kom ook niet meer bij ze !
    Valt me tegen dat je niet zelf je APK doet !!??
     
  17. Albert112

    Albert112 Nieuw lid

    is er iemand op het forum wie mij kan uitleggen het verschil tussen 5W30 en 10W40 ( behalve de dikte ), heb in buitenland de olie laten vervangen met 10W40 5000 km mee gereden en nu wordt er beweerd dat het schadelijk zou zijn voor de motor? wie kan mij adviseren ?

    vrgr Albert en bedankt
     
  18. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    Behalve de dikte is er geen verschil. Uiteraard moet je de juiste olie toevoegen volgens fabrieksvoorschriften. Als 5W30 (dit kan ook longlife olie zijn) is voorgeschreven door de fabrikant kun je niet zomaar gaan afwijken.
    Nu denk ik niet dat 10W40 schadelijk is voor je motor. De afwijking t.o.v. 5W30 is te klein.

    10W40 is in koude toestand wat dikker en ook op bedrijfstemperatuur blijft deze wat dikker dan de 5W30.
     
  19. oco1979

    oco1979 Forumguru

    https://www.autoweetjes.com/Motorolie.html
     
  20. hemi24

    hemi24 Forumguru

    @Albert112 : 10w40 volgens welke specificatie?

    En wat is het motortype en welk service-interval?
     
    ertromp vindt dit leuk.

Deel deze pagina