30.000km olie verversen te lang

EdK

Forumguru
Tsja leuk , de Km stand blijft hetzelfde en de dagen zijn verschillend
Zover ik weet is dit bij mij toch anders in scherm.
Maar zou he komen doordat mooie deel dat je aan internet kan hangen waar ik de naam niet van weet
In ieder geval gebruik ik dat niet , maar je zou zeggen dat er dus dan info veranderingen worden toegezonden zonder dat je het weet !!??
Of heeft je pa dat ook niet geactiveerd staan ?

Ikzelf denk dat ik me boekje zou aanhouden en die inspectie me niet zouden zien.
Trouwens daar ben ik al overheen, zit aan de 26K en nog geen 2 jaar
 

Waalko Kramer

Forumguru
Het plaatje wat ik net gepost heb is van mijn Fabia Combi 1.2 TSi DSG7 van januari 2016

Ik heb geen serviceboekje in de auto. Alles staat digitaal in het VAG-systeem..
 

EdK

Forumguru
service1.jpg
@Waalko Kramer zo staat het bij mij in het scherm.
Wagen bijna 2 jaar terug nieuw opgehaald ff meer dan 27K op de teller en niet voor een 15K beurt geweest.
Dus of je dealer in jou geval heeft niet goed ingesteld of doen het bewust...
 
Laatst bewerkt:
Ik hou gewoon de voorschriften van de fabrikant aan.. Dus max 30.000 km verversing.

Waarom?

A Ik ga ervan uit als consument (al dan niet met veel technische kennis van motoren) het niet beter te weten als de fabrikant.

B Fabrikanten komen niet zomaar tot zo'n voorschrift. Dit stelt men vast d.m.v. tests:
Men neemt 3 dezelfde auto's met hetzelfde soort gebruik (snelwegkilometers / stadskilometers / tijdsduur per rit / aantal kilometers per jaar, seizoen ) Bij auto 1 ververst men het om de 15.000, Bij auto 2 ververst men het om de 30.000. Bij auto 3 ververst men met om de 45.000. Vervolgens houd men bij welke mankementen mogelijk een gevolg zijn van het minder vaak wisselen van de olie. Vervolgens haalt men bij bijv. 500.000 km de drie motoren van de auto's uit elkaar en beoordeelt men de slijtage. Als men dan bijvoorbeeld concludeert dat de verversing om de 30.000 km niet / niet een noemenswaardige grotere slijtage heeft gehad dan de verversing om de 15.000 km... dan kun je daar een conclusie uit trekken dat om de 15.000 km verversen niet nodig is, en men kan volstaan met een verversing om de max 30.000 km

C Vaker olie verversen als nodig is een onnodige milieubelasting en slecht voor je portemonnee

D Lees ook eens het artikel op internet van; H. de Groot Oud directeur van Castrol over motorolie verversen.



NB: Mijn auto 1.2 TDI 3 cylinder : Gisteren 9 jaar oud, 334.000 km: Ongeveer 0,7 liter olieverbruik op 30.000 km. Ik hou natuurlijk wel de olie spec's van de fabrikant aan.
Iedere verbrandingsmotor verbruikt olie, dat hoort en is niet te voorkomen. Soms is het weinig dat het nauwelijks meetbaar is en je tussen de beurten niets hoef bij te vullen.

Hetzelfde voor additieven in motorbrandstoffen. Fabrikanten schrijven het ook niet voor. Ook hierbij is op internet het nodige te vinden (You-tube filmpjes) . Leuk marketing instrument om je brandstof duurder te kunnen verkopen.

Mijn auto> De goedkoopste diesel die ik maar kan vinden... en probleemloos.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Sinds ik een additief gebruik (Top End Oil van Forté) is bij mijn auto de (nokkenas?)ketting rammel bij koude start enorm afgenomen. Ook is de motor zelf stiller en rustiger bij koude starts.

Ik denk dus dat het wel iets doet (het belooft oa een blijvende olie film achter te laten na uitschakelen motor)
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit mij volkomen aan bij de mening van Aloysius. Toen mijn skoda dealer mij destijds vertelde dat een oliewisseling LL pas alle 30000 km(of 2 j.) hoefde, stond ik een beetje ongelovig, en hij voegde er aan toe het is geld weggesmeten,als je het meer doet.Er zijn hier een pak autoexperts die het tegendeel beweren . Wel dat ze dan eens met defecten komen die hier rechtstreeks het gevolg van zijn:Een autofabrikant zoals Vag weet wel wat ze voorschrijft.
Natuurlijk zijn er werkplaatsen die een tussentijdse wisseling aanraden,materiaal voor een LL wisseling kost ongeveer 50 e( LL olie,filter en vijs);is een kwartiertje werk en kijk wat je betaald.
Ik wissel mijn olie elke 2 j. op ongeveer 22000 km en heb ik een olie verbruik gehad van ongeveer 0,8 liter.(12TSI)
 

oco1979

Forumguru
Lig aan de rijomstandigheden.
Lange of korte afstanden hebben invloed op de kwaliteit olie.

Toevoegingen kunnen inderdaad helpen,zijn geen wondermiddelen.

Elk doe wat die wil, ben voorstander van eerder te verversen.
 

prosier

Forumguru
Ben klaar met dealers en garages en alle superdure onderhoud wat allemaal nergens op slaat.

Bij mijn nieuwe huidige auto doe ik alles en zoveel mogelijk zelf. En dat bevalt prima. Weet ik tenminste zeker ook dat het goed gebeurt.

En ik doe ieder jaar/15k km, zelf olie en filter wissel. Ben ik voor heel wat minder geld klaar dan steeds naar een dealer of garage. Komend jaar de remmerij, dan is ie 6 jaar ofzo, 150k km, dan mag er wat wat nieuws op.

Kun je ook lekker zelf bepalen welke olie, filtermerk en remblokken je erop wilt... :)
 

Albert112

Nieuw lid
is er iemand op het forum wie mij kan uitleggen het verschil tussen 5W30 en 10W40 ( behalve de dikte ), heb in buitenland de olie laten vervangen met 10W40 5000 km mee gereden en nu wordt er beweerd dat het schadelijk zou zijn voor de motor? wie kan mij adviseren ?

vrgr Albert en bedankt
 

VAG-man

Forumguru
Behalve de dikte is er geen verschil. Uiteraard moet je de juiste olie toevoegen volgens fabrieksvoorschriften. Als 5W30 (dit kan ook longlife olie zijn) is voorgeschreven door de fabrikant kun je niet zomaar gaan afwijken.
Nu denk ik niet dat 10W40 schadelijk is voor je motor. De afwijking t.o.v. 5W30 is te klein.

10W40 is in koude toestand wat dikker en ook op bedrijfstemperatuur blijft deze wat dikker dan de 5W30.
 

Eduardo

Forumguru
Hallo Peter,

Dank voor de duidelijkheid in de 1e zin.
De 2e zin is wat mij betreft overbodig.

Het valt mij steeds meer op in dit forum dat de “vaste groep” mensen die over de expertise beschikken ietwat laatdunkend reageren op degenen die dat niet hebben.
Een beetje zo’n “ons kent ons” clubje.
Ik durf hier de laatste tijd amper meer een vraag te stellen, zonder de angst om door een vd reageerders een sneer te krijgen. “Wie de schoen past trekke hem aan”.....
 
Bovenaan Onderaan