30.000km olie verversen te lang

Topic in 'Fabia III' gestart door oldskoolgsxr, 25-05-2019.

  1. oldskoolgsxr

    oldskoolgsxr Nieuw lid

    Beste leden,

    Gisteren een gesprek gehad met een technisch onderlegd persoon die enige kennis had in de autosector.
    We hadden het over de 30.000km OH beurten ( specifiek over de olie) en vond dit op moderne diesels en ook voor moderne benzinewagens te lang. Zeker de kleine motoren.


    Zijn redenering was zo :
    (verbeter me als ik iets technisch doms zeg)

    Wegens de strenge emissienormen spuiten de injectoren bij benzine 2x en bij diesels zelfs 3 x kort na elkaar..
    De laatste maal is zelfs kort na de ontploffing om hogere temperaturen te bekomen en de uitlaatgassen goed warm te krijgen en zo onverbrande schadelijke deeltjes toch nog maximaal op te branden. Dit is maar 1 van de technische oplossingen die elke moderne motor bezit om de uitlaatgassen zo proper mogelijk te hebben.

    Toch verdwijnt er steeds een (zeer klein) deel dampen via al uw schraapveren (door o.a. de minimale pompwerking of op en neer gaande beweging van de segmenten in hun zuigergroef) naar het carter en dus in de olie. Uw smerende eigenschappen veranderen en verminderen met de kilometers als ze steeds vervuild geraken met benzine en dieseldampen die zich mengen in de olie. Hoe minder inhoud olie bij kleine motoren, hoe kritischer dit kan worden.

    conclusie van de man : hij raadt aan om de frequentie van oliewissel + filter te halveren naar 15000km (of 1x per jaar als dit niet wordt gehaald) en gewone olie te gebruiken.


    Vraag :
    Klop die redenering (deels)?

    Raadt u dit ook aan om de olie na 15.000km te vervangen met gewone olie.

    Met filter ?
     

  2. Fmoon

    Fmoon Forumguru

    Hier ook lekker elk jaar (en dus 11.000km) nieuwe olie + filter erin. Castrol Edge Titanium volgens eisen. Kost bij elkaar een 60 euro per jaar. Olie, filter en kunstof carterplug.
     
    Laatst aangepast: 25-05-2019
  3. aiva tco adoks

    aiva tco adoks Forumguru

    Hier ook al jaren. Zowel diesel als benzine om de 15k
     
  4. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Bij een oliewissel zou ik zeker elke keer het filter ook vervangen.
    'Gewone olie'(wa's dat?),alleen als die aan de VW eisen voldoet.
    Hier gaat er elke 2 jaar vers in, na ongeveer 25000 km, maar ik rij weinig korte stukjes.
     
  5. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik heb nooit in die erg lange termijnen geloofd en gewoon 15k/30k aangehouden voor kleine resp. grote beurten inclusief oliewissel. De Leon kocht ik als demo van 11 maanden oud met 20k op de klok, die heb ik bij ruim 29k "pas" een beurt laten geven en gaat verder weer in het 15/30 ritme. Komt ongeveer neer op 1x per jaar en daar voel ik me goed bij.
     
  6. Erik_NL

    Erik_NL Forumguru

    op advies van onze meedenkende, recent overgenomen VAG-dealer tegenwoordig niet meer jaarlijks, maar elke 15.000 km een beurt volgens fabrieksvoorschrift.
    Dat betekent voor zowel onze Passat als de Citigo om het jaar een beurt, door afgenomen jaarkilometrage/meergebruik OV.
    APK bij dezelfde VAG-dealer.
     
  7. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Mijn redenatie :
    • Als je minder dan 15k per jaar rijdt, zou ik altijd jaarlijks een beurt doen, op basis van 15k interval;
    • Rijd je tussen de 15k en 30k per jaar zou ik een jaarlijkse beurt doen op basis van de 30k interval;
    • Voor de kilometervreters: service op basis van de 30k intervallen.
    Dat laatste bevalt mij al jaren goed, en dan kom ik soms 3x per jaar bij de dealer. De techniek kan het hebben!
     
  8. V-Strom

    V-Strom Actief lid

    Ik weet dat het met de kwaliteit van de olie vandaag de dag wel goed zit.
    Ik rij 20.000 per jaar en doe bij 30.000 olie en filter wisselen, dus om 1½ jaar
    met Total Quartz Ineo Longlife 5W-30.
    Olie van tegenwoordig houd zijn smerende werking véél langer dan dat de meeste mensen denken.
    Ik ken mensen die elke 5000 km olie verversen...ieder zijn ding (en geld) zeg ik maar.
    Ik lees hier wel eens dat mensen ik weet niet hoeveel km met de auto rijden
    en nóóit een druppel olie verbruik hebben. (Iedere verbrandingsmotor verbruikt olie !!)
    Die mensen raad ik aan om idd. veel olie te wisselen.
     
    Laatst aangepast: 25-05-2019
  9. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Lastig onderwerp om dit met argumenten 100% duidelijk te krijgen. Ik weet dat men eens een proef heeft gedaan en een auto gewoon 100.000 km of iets dergelijks laten rijden zonder olie verversen, de auto haalde dit zonder problemen, en dit was in de tijd dat auto's elke 5000 of 7500 km een beurt nodig hadden volgens de voorschriften. Tegenwoordig heeft bijna iedere auto ook een turbo, en de turbo is heel gevoelig voor slechte smering, dus dit lijkt mij een serieuze overweging om jaarlijkse oliewissels te doen.

    @oldskoolgsxr Ik neem aan dat je bedoelt dat er nog brandstof ingespoten wordt ná de ontsteking, dat is iets anders dan de ontploffing. (bij een diesel de 'spontane' ontsteking op basis van druk en temperatuur, dus zonder bougie)
     
  10. oldskoolgsxr

    oldskoolgsxr Nieuw lid

    Ja, dit was niet heel duidelijk.
    Ik bedoelde met gewone olie, alle oliën door de constructeur voorgeschreven behalve longlife.

    Inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht dat die turbo's zeer gevoelig zijn.
    Dit is voor mij een persoonlijk argument om toch die 15.000km frequentie te hanteren.
    Ik rij 25.000km per jaar met mijn fabia 1.0 van 2018.

    Over het exacte tijdstip van de laatste inspuiting heb ik eigenlijk geen kennis.
    Ik dacht dat het vlammenfront langer zou aanhouden na de ontploffing met een extra inspuiting en deels in de uitlaat zou worden gezogen (als de uitlaatklep open gaat na de arbeidslag) om daar het boeltje lekker warm te maken en schadelijke gassen maximaal te verbranden.
    Ik had zo'n sportwagen in mijn achterhoofd waar de vlammen uit de uitlaat komen, maar dan absoluut niet zo extreem. ;)
    Ik herhaal, dit is niet gestoeld op enige kennis.
     
    Laatst aangepast: 25-05-2019
  11. VAG-man

    VAG-man Forumguru

    Bij mijn A2 1.4 TDI werd zelfs door Audi 50.000km bij LL-olie aanbevolen. Zelf reed ik 25.000km per jaar en ging elk jaar verversen. Bij mij altijd Castrol Edge 15W-30 LL.
     
  12. turboturbo

    turboturbo Forumguru

  13. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Ik heb ooit door een vastzittende hydraulische klepstoter een nokkenas moeten laten vervangen ( ik had die auto, een landrover V8 net), en dat kwam waarschijnlijk door te vuile olie.
    De enige turbo die ooit bij mij 'geploft' is, deed dat doordat er een schoep vanaf brak.
    Edit: dat was met een Scania 110 in de late 70-er jaren.
    Oliefilm-lagering kan veel meer hebben dan je zou denken, vooral omdat de turbo de volle druk en opbrengst van de oliepomp als eerste krijgt.
    Waar er tegenwoordig voor vrachtwagens oliewissel intervallen van meer dan 100000km worden gehanteerd, denk ik dat die long life interval geen kwaad kan.
    Maar niemand hoeft het met me eens te zijn, en ik ben niet aansprakelijk voor eventuele schade:D;).
     
    Laatst aangepast: 25-05-2019
  14. oldskoolgsxr

    oldskoolgsxr Nieuw lid

    Interessant. Dank hiervoor.
    Ik schaar mij bij de groep die frequenter ververst (inclusief filter), maar geen LL olie gebruikt.
     
  15. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    LL olie is dan ook niet per se meer nodig en dus geen probleem :)
     
  16. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Nooit een druppel hoeven bijvullen is iets anders dan nooit een druppel verbruik hebben.
    Als het peil tussen de beurten niet verder zakt dan tot het minimumstreepje dan is het toch goed? Verbruik is dan 0,5 liter, tussentijds bijvullen was nul liter. In het spraakgebruik kan dat abusievelijk als "geen verbruik" worden aangeduid...
     
  17. oco1979

    oco1979 Forumguru

    Als je lang wil doorrijden is best om de 15.000km verversen.
    Sommige gevallen doe deze een melding,kwaliteit van de olie niet meer oke is.
    Leasing is volgens boekje 30.000km.
     
  18. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @oldskoolgsxr Wat ik bedoelde is dat wat jij ontploffing noemt geen ontploffing is, maar meer een steekvlam (met als gevolg een snelle opwarming/drukverhoging boven de zuiger), een ontploffing verloopt veel sneller en blaast ook direct de vlam uit door de luchtverplaatsing en doordat in 1 klap alle zuurstof is verbruikt.
     
  19. V-Strom

    V-Strom Actief lid

    Ik heb het niet over "nóóit een druppel hoeven bijvullen", dat maak jij ervan.
    Ik heb het over nooit één druppel verbruik hebben.
     
    ertromp vindt dit leuk.
  20. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik maak er niks van. Ik citeer jouw tekst en heb daar geen karakter of accent aan veranderd... :pardon:
     
    Rosinfield vindt dit leuk.

Deel deze pagina