oldskoolgsxr
Nieuw lid
Beste leden,
Gisteren een gesprek gehad met een technisch onderlegd persoon die enige kennis had in de autosector.
We hadden het over de 30.000km OH beurten ( specifiek over de olie) en vond dit op moderne diesels en ook voor moderne benzinewagens te lang. Zeker de kleine motoren.
Zijn redenering was zo :
(verbeter me als ik iets technisch doms zeg)
Wegens de strenge emissienormen spuiten de injectoren bij benzine 2x en bij diesels zelfs 3 x kort na elkaar..
De laatste maal is zelfs kort na de ontploffing om hogere temperaturen te bekomen en de uitlaatgassen goed warm te krijgen en zo onverbrande schadelijke deeltjes toch nog maximaal op te branden. Dit is maar 1 van de technische oplossingen die elke moderne motor bezit om de uitlaatgassen zo proper mogelijk te hebben.
Toch verdwijnt er steeds een (zeer klein) deel dampen via al uw schraapveren (door o.a. de minimale pompwerking of op en neer gaande beweging van de segmenten in hun zuigergroef) naar het carter en dus in de olie. Uw smerende eigenschappen veranderen en verminderen met de kilometers als ze steeds vervuild geraken met benzine en dieseldampen die zich mengen in de olie. Hoe minder inhoud olie bij kleine motoren, hoe kritischer dit kan worden.
conclusie van de man : hij raadt aan om de frequentie van oliewissel + filter te halveren naar 15000km (of 1x per jaar als dit niet wordt gehaald) en gewone olie te gebruiken.
Vraag :
Klop die redenering (deels)?
Raadt u dit ook aan om de olie na 15.000km te vervangen met gewone olie.
Met filter ?
Gisteren een gesprek gehad met een technisch onderlegd persoon die enige kennis had in de autosector.
We hadden het over de 30.000km OH beurten ( specifiek over de olie) en vond dit op moderne diesels en ook voor moderne benzinewagens te lang. Zeker de kleine motoren.
Zijn redenering was zo :
(verbeter me als ik iets technisch doms zeg)
Wegens de strenge emissienormen spuiten de injectoren bij benzine 2x en bij diesels zelfs 3 x kort na elkaar..
De laatste maal is zelfs kort na de ontploffing om hogere temperaturen te bekomen en de uitlaatgassen goed warm te krijgen en zo onverbrande schadelijke deeltjes toch nog maximaal op te branden. Dit is maar 1 van de technische oplossingen die elke moderne motor bezit om de uitlaatgassen zo proper mogelijk te hebben.
Toch verdwijnt er steeds een (zeer klein) deel dampen via al uw schraapveren (door o.a. de minimale pompwerking of op en neer gaande beweging van de segmenten in hun zuigergroef) naar het carter en dus in de olie. Uw smerende eigenschappen veranderen en verminderen met de kilometers als ze steeds vervuild geraken met benzine en dieseldampen die zich mengen in de olie. Hoe minder inhoud olie bij kleine motoren, hoe kritischer dit kan worden.
conclusie van de man : hij raadt aan om de frequentie van oliewissel + filter te halveren naar 15000km (of 1x per jaar als dit niet wordt gehaald) en gewone olie te gebruiken.
Vraag :
Klop die redenering (deels)?
Raadt u dit ook aan om de olie na 15.000km te vervangen met gewone olie.
Met filter ?