30.000km olie verversen te lang

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Beste leden,

Gisteren een gesprek gehad met een technisch onderlegd persoon die enige kennis had in de autosector.
We hadden het over de 30.000km OH beurten ( specifiek over de olie) en vond dit op moderne diesels en ook voor moderne benzinewagens te lang. Zeker de kleine motoren.


Zijn redenering was zo :
(verbeter me als ik iets technisch doms zeg)

Wegens de strenge emissienormen spuiten de injectoren bij benzine 2x en bij diesels zelfs 3 x kort na elkaar..
De laatste maal is zelfs kort na de ontploffing om hogere temperaturen te bekomen en de uitlaatgassen goed warm te krijgen en zo onverbrande schadelijke deeltjes toch nog maximaal op te branden. Dit is maar 1 van de technische oplossingen die elke moderne motor bezit om de uitlaatgassen zo proper mogelijk te hebben.

Toch verdwijnt er steeds een (zeer klein) deel dampen via al uw schraapveren (door o.a. de minimale pompwerking of op en neer gaande beweging van de segmenten in hun zuigergroef) naar het carter en dus in de olie. Uw smerende eigenschappen veranderen en verminderen met de kilometers als ze steeds vervuild geraken met benzine en dieseldampen die zich mengen in de olie. Hoe minder inhoud olie bij kleine motoren, hoe kritischer dit kan worden.

conclusie van de man : hij raadt aan om de frequentie van oliewissel + filter te halveren naar 15000km (of 1x per jaar als dit niet wordt gehaald) en gewone olie te gebruiken.


Vraag :
Klop die redenering (deels)?

Raadt u dit ook aan om de olie na 15.000km te vervangen met gewone olie.

Met filter ?
 

Fmoon

Forumguru
Hier ook lekker elk jaar (en dus 11.000km) nieuwe olie + filter erin. Castrol Edge Titanium volgens eisen. Kost bij elkaar een 60 euro per jaar. Olie, filter en kunstof carterplug.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb nooit in die erg lange termijnen geloofd en gewoon 15k/30k aangehouden voor kleine resp. grote beurten inclusief oliewissel. De Leon kocht ik als demo van 11 maanden oud met 20k op de klok, die heb ik bij ruim 29k "pas" een beurt laten geven en gaat verder weer in het 15/30 ritme. Komt ongeveer neer op 1x per jaar en daar voel ik me goed bij.
 

Erik_NL

Forumguru
op advies van onze meedenkende, recent overgenomen VAG-dealer tegenwoordig niet meer jaarlijks, maar elke 15.000 km een beurt volgens fabrieksvoorschrift.
Dat betekent voor zowel onze Passat als de Citigo om het jaar een beurt, door afgenomen jaarkilometrage/meergebruik OV.
APK bij dezelfde VAG-dealer.
 

hemi24

Forumguru
Mijn redenatie :
  • Als je minder dan 15k per jaar rijdt, zou ik altijd jaarlijks een beurt doen, op basis van 15k interval;
  • Rijd je tussen de 15k en 30k per jaar zou ik een jaarlijkse beurt doen op basis van de 30k interval;
  • Voor de kilometervreters: service op basis van de 30k intervallen.
Dat laatste bevalt mij al jaren goed, en dan kom ik soms 3x per jaar bij de dealer. De techniek kan het hebben!
 

V-Strom

Actief lid
Ik weet dat het met de kwaliteit van de olie vandaag de dag wel goed zit.
Ik rij 20.000 per jaar en doe bij 30.000 olie en filter wisselen, dus om 1½ jaar
met Total Quartz Ineo Longlife 5W-30.
Olie van tegenwoordig houd zijn smerende werking véél langer dan dat de meeste mensen denken.
Ik ken mensen die elke 5000 km olie verversen...ieder zijn ding (en geld) zeg ik maar.
Ik lees hier wel eens dat mensen ik weet niet hoeveel km met de auto rijden
en nóóit een druppel olie verbruik hebben. (Iedere verbrandingsmotor verbruikt olie !!)
Die mensen raad ik aan om idd. veel olie te wisselen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Lastig onderwerp om dit met argumenten 100% duidelijk te krijgen. Ik weet dat men eens een proef heeft gedaan en een auto gewoon 100.000 km of iets dergelijks laten rijden zonder olie verversen, de auto haalde dit zonder problemen, en dit was in de tijd dat auto's elke 5000 of 7500 km een beurt nodig hadden volgens de voorschriften. Tegenwoordig heeft bijna iedere auto ook een turbo, en de turbo is heel gevoelig voor slechte smering, dus dit lijkt mij een serieuze overweging om jaarlijkse oliewissels te doen.

@oldskoolgsxr Ik neem aan dat je bedoelt dat er nog brandstof ingespoten wordt ná de ontsteking, dat is iets anders dan de ontploffing. (bij een diesel de 'spontane' ontsteking op basis van druk en temperatuur, dus zonder bougie)
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
'Gewone olie'(wa's dat?),alleen als die aan de VW eisen voldoet.

Ja, dit was niet heel duidelijk.
Ik bedoelde met gewone olie, alle oliën door de constructeur voorgeschreven behalve longlife.

Tegenwoordig heeft bijna iedere auto ook een turbo, en de turbo is heel gevoelig voor slechte smering, dus dit lijkt mij een serieuze overweging om jaarlijkse oliewissels te doen.

@oldskoolgsxr Ik neem aan dat je bedoelt dat er nog brandstof ingespoten wordt ná de ontsteking, dat is iets anders dan de ontploffing. (bij een diesel de 'spontane' ontsteking op basis van druk en temperatuur, dus zonder bougie)

Inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht dat die turbo's zeer gevoelig zijn.
Dit is voor mij een persoonlijk argument om toch die 15.000km frequentie te hanteren.
Ik rij 25.000km per jaar met mijn fabia 1.0 van 2018.

Over het exacte tijdstip van de laatste inspuiting heb ik eigenlijk geen kennis.
Ik dacht dat het vlammenfront langer zou aanhouden na de ontploffing met een extra inspuiting en deels in de uitlaat zou worden gezogen (als de uitlaatklep open gaat na de arbeidslag) om daar het boeltje lekker warm te maken en schadelijke gassen maximaal te verbranden.
Ik had zo'n sportwagen in mijn achterhoofd waar de vlammen uit de uitlaat komen, maar dan absoluut niet zo extreem. ;)
Ik herhaal, dit is niet gestoeld op enige kennis.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Bij mijn A2 1.4 TDI werd zelfs door Audi 50.000km bij LL-olie aanbevolen. Zelf reed ik 25.000km per jaar en ging elk jaar verversen. Bij mij altijd Castrol Edge 15W-30 LL.
 

oldskoolgsxr

Nieuw lid
Interessant. Dank hiervoor.
Ik schaar mij bij de groep die frequenter ververst (inclusief filter), maar geen LL olie gebruikt.
 

Canon-Eye

Forumguru
nóóit een druppel olie verbruik hebben. (Iedere verbrandingsmotor verbruikt olie !!)
Nooit een druppel hoeven bijvullen is iets anders dan nooit een druppel verbruik hebben.
Als het peil tussen de beurten niet verder zakt dan tot het minimumstreepje dan is het toch goed? Verbruik is dan 0,5 liter, tussentijds bijvullen was nul liter. In het spraakgebruik kan dat abusievelijk als "geen verbruik" worden aangeduid...
 

oco1979

Forumguru
Als je lang wil doorrijden is best om de 15.000km verversen.
Sommige gevallen doe deze een melding,kwaliteit van de olie niet meer oke is.
Leasing is volgens boekje 30.000km.
 

Cordoba

Forumguru
@oldskoolgsxr Wat ik bedoelde is dat wat jij ontploffing noemt geen ontploffing is, maar meer een steekvlam (met als gevolg een snelle opwarming/drukverhoging boven de zuiger), een ontploffing verloopt veel sneller en blaast ook direct de vlam uit door de luchtverplaatsing en doordat in 1 klap alle zuurstof is verbruikt.
 

V-Strom

Actief lid
Dan zou ik je Canon oog maar een goed open doen en mijn tekst goed lezen.

Ik weet niet hoeveel km met de auto rijden
en nóóit een druppel olie verbruik hebben

Ik denk dat de mensen met kennis van de betreffende techniek wel begrijpen wat ik bedoel !

Einde discussie
 
Bovenaan Onderaan