30.000km olie verversen te lang

Okki

Donateur
Met mijn O2 destijds ruim 140k gereden...hoegenaamd nooit een druppel (of meer) hoeven bij vullen (longlife)

Bij Touran however gingen er aardig wat druppels doorheen.

Gelukkig is de Rapid ook zuinig met olie.

Overigens.. het is (was) toch altijd óf bijv. 30000 óf 1 jaar?
Dus bij 8000 km per jaar gewoon na 8000 km verversen?
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn Skoda-dealer vertelde me hetzelfde als in de beginpost, maar natuurlijk willen ze aan het eind van de dag ook gewoon geld verdienen. Geld verdienen kan door het onderhoudsinterval kort te houden, maar ook andersom met als gevolg mankementen, dure reparaties en je uiteindelijk een nieuwe auto aan te smeren. Maar dat komt het betrouwbaarheidsgevoel dan weer niet ten goede.

Dus toch maar op tijd en stond verse olie, al lijkt het pure verspilling om die dure liters LONG-LIFE na 15.000 km (wat niets is voor veelrijders) weg te gooien.
 

Okki

Donateur
Als je dat om de 15k doet....dan neem je toch geen dure Longlife olie?

Er zit een aardig prijsverschil in verschillende merken met hoegenaamd eendere specificaties....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als je dat om de 15k doet....dan neem je toch geen dure Longlife olie?

Er zit een aardig prijsverschil in verschillende merken met hoegenaamd eendere specificaties....
Het idee is dan juist dat je geen longlife olie gebruikt maar een wat dikkere zoals 5W40. Zoals ook aangegeven in het onderhoudsboekje.
 

Okki

Donateur
OK...dan zit ik daar met ca. 32.000 per jaar mooi tussenin ;)...elk jaar een (ben ik aan de) beurt.
 

Waalko Kramer

Forumguru
Even een vraagje, waarom moet een auto met een longlife-beurt na 15000 km of 365 dagen alsnog een tussentijdse inspectie krijgen!
Kosten voor een standaard inspectie zijn € 95,--.
 

Sk_Hans

Forumguru
Omdat de dealer/garage graag wat wil extra verdienen. Leaserijders interesseert het geen moer, want kost hun toch niks. Prive rijders willen hun (verlengde) garantie en mobiliteitsregeling niet verliezen.
 

EdK

Forumguru
waarom moet een auto met een longlife-beurt na 15000 km of 365 dagen alsnog een tussentijdse inspectie krijgen!
Zie dat eigenlijk nergens in mijn onderhoudsboekje of in mijn Maxidot staan.
Is bij mij gewoon rond de 30K of 2 jaar.


Prive rijders willen hun (verlengde) garantie en mobiliteitsregeling niet verliezen.
Ach die staat toch geregisteert op KM's ben ik achter gekomen met de bedrijfswagen
En als die tieptruus bij de balie dan ook nog eens de KM verkeerd intiept in het systeem dan sta je met pech langs de weg alsnog met lege handen.
En volgens mij mag de verlengde gaantie zeker niet afhangen op die tussentijdse geldroof....

En even een toelichting op Km verkeerd intiepen.

Bedrijfswagen en kom met pech te staan en bel de dealer voor ophalen via mobiliteitsregeling
Wagen zat een 1500Km voor de beurt, kreeg ik te horen dat ik al 300Km over de aangegeven beurt zat met Km.
Dus ik meld ze dat maxidot aangeeft dat ik er nog 1500Km voor zit ! Nee u moet op uw stikker kijken in deurpost !
Dus ik deur open en lees hard op door de feun " ZIE DISPLAY"
Lang verhaal iets korter makend , ik werd niet opgehaald !
Uiteindelijk maar in noodloop de laatste 35Km naar dealer gereden en daar even me ongenoegen geuit !
Maar dealer maakte zeker geen fouten met het invoeren van de KM's werd me verteld...
Maar konden me niet uitleggen waar het verschil zat met hun gegevens in systeem en mijn gegevens op stikker en maxidot.

Dus tsja mobiliteits regeling....... wat is het waard...
 

CDK

Forumguru
En wat doen ze met zo'n inspectie beurt?

Alleen maar kijken.....

Nee zeker niet, check van:
* banden en bandenspanningcontrole
* oliepeil en eventueel bijvullen
* remmen controle, incl. remvloeistof en eventueel bijvullen
* afwateringskanalen paravaan check
* afwateringskanalen panodak check
* uitlezen systeem en interval reset

ik ben vast nog iets vergeten, maar het kost je wat tijd, voor de rest is het een rotkoopje.
 
Laatst bewerkt:

Waalko Kramer

Forumguru
Ruitenwisservloeistofpijl controleren en zonodig bijvullen met een maximum van een halve liter !
Door de krasstraat halen , ook al heb je je monello stikker aan je spiegel hangen

Ach het is gewoon zo'n veredelde zomer / winter check....

maar kost wel € 95,-- en dat is ruim 4x zoveel als een winter of zomercheck.
 

EdK

Forumguru
Tsja je doet het of je doet t niet
Ik dus niet !
maar goed bij pech kan ik via de verzekering me 2x per jaar nog op laten halen door een bergingsbedrijf...
 

EdK

Forumguru
Ja de maxidot bij mijn vader zijn Fabia combi van eind 2016 gaf dat aan.
Hij heeft braaf een afspraak en ze hebben zijn Faab keurig nagelopen.
Dus een jaar na zijn 30000 km-beurt een inspectie gehad.
huh ??
Ik denk eerder dat ze bij je pa van de 30K een 15K of 1 jaar onderhoud hebben gemaakt.....
 
Bovenaan Onderaan