2021 Golf 8 GTI, Black Style, Kings Red

EdK

Forumguru
Maw we gaan van betalen voor een kaart update naar toen gratis en nu dus weer betalen......
Tsja wat moet ik hier nu weer van denken....
 

Alpha

Donateur
Nou ja en nee. Offline updaten blijft gratis maar dan moet je dus zelf 2x jaar met een USB-C stick rommelen. Wil je dat niet en wil je het gemak van iedere maand de nieuwste kaarten hebben die zichzelf bijwerken dan betaal je er voor. Dus offline updaten kan nog steeds. Je unzipped dan de zip op een USB-C stick en knalt die in de auto.
 

EdK

Forumguru
Oké duidelijk dat wist ik dus niet @Alpha , was in overtuiging dat er alleen on line geupdate kon worden.
Maar waar betaal ik dan die euries voor bij online updaten ? Voor gebruik van de E-sim die zij in unit hebben geplaatst ?
 

Rallye

Forumguru
@Alpha Bedankt voor je overzicht!

Bij VW heet “Infotainment Online” waarschijnlijk “We connect plus”, zie https://www.volkswagen.nl/service/infotainment/connectiviteit/we-connect/alle-diensten. Dat heb ik gisteren geactiveerd (à €245 voor twee jaar). Car Net, waar jij naar linkt, is volgens mij de oudere versie daarvan. Skoda lijkt de service in drie delen te verdelen, waar VW er twee heeft, We connect en We connect plus.

@EdK Als ik het goed begrijp wordt die e-sim zowel gebruikt voor de zaken die VW verstuurt, zoals de verkeersinfo en de gebruikers-settings en dus de kaartupdates, als voor zaken die je zelf doet, zoals webradio en Apple Music en Tidal, het gebruik van Amazon Alexa. Voor die laatste zaken moet je MB’s kopen. En inderdaad: waarom mag ik niet automatisch schakelen tussen sim en wifi? Dan downloadt hij ‘s nachts voor de deur de kaarten maar. Maar nee, dat moet handmatig omgezet.

Ik zie nu dat ook in We connect plus de kaartupdate zit:

Online kaartupdateNavigatieWe Connect PlusDiscover Media, Discover Pro of Ready 2 Discover na activatie van de Upgrade ‘Navigatie’

Daar wordt niet verwezen naar de noot dat je er MB’s voor moet kopen, dus die MB’s worden door VW betaald.

Al met al toch wel moeilijk om uit te vinden, al had ik ook beter kunnen lezen……

Nog zo’n puntje. Ik heb gisteren betaald voor “dynamische sfeerverlichting” - kost maar €39, dus OK. Hier de omschrijving van wat je dan krijgt:

“Wat is Dynamische sfeerverlichting?

Je hebt de mogelijkheid om de dynamische sfeerverlichting achteraf en flexibel als upgrade in jouw Volkswagen te activeren. Met de dynamische sfeerverlichting breid je de sfeerverlichting in de auto uit zodat verschillende functies effectief kunnen worden geënsceneerd. Afhankelijk van de uitrusting worden de acceleratie, vergrendelde elektrische ruitbediening, geopende portieren of zelfs de alarmknipperlichten gevisualiseerd en kunnen zo intuïtief worden vastgelegd. Zo brandt bijvoorbeeld de sfeerverlichting op de deur die open staat als de auto in beweging komt.”

Ik heb een compleet uitgeruste auto, maar het enige dat ik merk van deze optie is dat de sfeerverlichting nu met de alarmverlichting meedoet. Dat de acceleratie “wordt gevisualiseerd” heb ik nog niet opgemerkt - bovendien is “visualiseren“ een vaag begrip: hoe wordt die acceleratie dan gevisualiseerd? Niet bepaald effectieve enscenering zoals beloofd dus. En bij welke uitrusting krijg je iets wel en niet? Onbekend.

Overigens klinkt dit erg negatief, maar het belangrijkste van de auto is dat hij fantastisch rijdt!
 
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Ik vraag mij af of dat geen vertaalfout is. Mijn Octavia heeft ook dat dynamische licht. Als ik de deur open maak wordt de lichtbalk in de deur rood.

Bij de interieurverlichtingsopties heb ik de keuze voor dynamisch. En dan kiest hij de kleur a.d.h.v. de Mode waarin de auto zit. Zet ik hem in Eco dan wordt het groen. Normaal wordt het wit en in Sport wordt het rood.
 

Rallye

Forumguru
Nog een vraagje voor de We Connect-liefhebbers. Hebben jullie de S-Pin Op invoeren of onthouden staan? Ik heb hem nu op invoeren, maar omdat het systeem niet heel snel opstart ben ik gedwongen die al rijdend in te voeren. Niet heel handig. Wat is het risico als ik de S-Pin op onthouden zet? Ook daar lijkt VAG weer vaag over.
 

Alpha

Donateur
Ik laat hem onthouden. Enige risico wat ik kan verzinnen is het feit dat je in de store je betaalgegevens kunt opslaan. Iemand zou dus aankopen kunnen doen.

Weet niet hoe spannend het is maar iemand zou ook aan je thuisadres kunnen komen of recente bestemmingen.

Overigens je zegt dat je navi niet heel snel is. Welke versie zit er nu op?
 

Rallye

Forumguru
Dank. Ik heb ook zitten denken dat dat het enige risico zou zijn - en in de store staat alleen nog Alexa. Het gevaar is du niet heel groot. Zal eens kijken naar de versie.

Overigens lijkt het probleem van de “door de war” zijnde CarPlay-weergave te zijn verholpen. Is gisteren in twee ritten van elk drie kwartier niet gebeurd.
 

Rallye

Forumguru
@Alpha Nu geheckt. Als de deur open gaat tijdens het rijden gaat de verlichting in de deur rood knipperen. Nu nog kijken wat acceleratie doet met het licht….
 

Alpha

Donateur
Ben ik ook benieuwd naar met de acceleratie. Stel dat doet niks. Dan moet je eens van modus switchen. Want ik gok dat ie dan wel de kleuren veranderd. Moet ie wel op automatisch staan bij sfeerverlichting.
 

Rallye

Forumguru
Ik zal eens experimenteren. Jij denkt dat de dynamische sfeerverlichting alleen in de automatische stand iets met de acceleratie doet?


Even de softwareversie gecheckt. 1896.
 

Alpha

Donateur
Bij de Octavia wisselen de kleuren alleen als ik de modus verander. Dus van normaal naar eco naar sport.

Ah, die versie is top, dan heb je iig de nieuwste volgens mij!
 

Sharky

Actief lid
Even mijzelf citeren uit een ander topic. In het systeem zit een e-sim, maar het is ook mogelijk om het systeem met wifi te verbinden (te tetheren met de telefoon, of te verbinden met de wifi thuis als de auto op de oprit staat. Beide tegelijk, of automatisch laten afwisselen, lijkt niet mogelijk - het lijkt één of het ander, waarbij je dus telkens de instelling moet wijzigen, zo lijkt het (?):

De e-sim wordt gebruikt voor de informatie die het systeem nodig heeft, maar niet voor bijvoorbeeld streaming. Je kunt Mb’s kopen voor de e-sim als je die wel wilt gebruiken voor streaming (Apple Music en Tidal), maar ik heb Spotify en die wordt niet ondersteund. Mijn vraag is eigenlijk: wat voegt een wifi-verbinding dan toe? Krijg ik dan bijvoorbeeld wel de kaartupdate binnen als de navi op wifi zit?

Om te beginnen, proficiat met deze zeer mooie auto en veel veilige km.'s gewenst!

Misschien geeft dit enige duidelijkheid in jouw bovenstaande vraag/opmerking (sorry voor de lange uitleg).

Ik heb een VW Tiguan 1.5 TSI / DSG / Highline Business R / R-line uit 2020 en het was voor mij ook een hele onderneming om het
We-Connect verhaal te doorgronden en te begrijpen.... niet echt gebruikersvriendelijk om het te configureren vind ik, en ook vele VW dealers weten niet hoe het precies in elkaar zit, althans dat is mijn ervaring na diverse dealers geraadpleegd te hebben.
Maar als het éénmaal werkt, dan werkt 't goed, nooit meer problemen mee gehad.

Ondertussen is mij, door veel zoeken op het Inet het navolgende bekend geworden hoe het -bij mijn auto- met Discover Media (MIB2) met 2 SD-kaartsloten werkt:
In de Discover Media zit een e-SIM (embedded SIM) ingebouwd, die oorspronkelijk alleen is bedoeld voor Noordoproep / Service.
Hiervoor zitten bij mij 3 knoppen (waarvan 1 met een LEDje) in de dakconsole vlakbij mijn binnenspiegel. Hiermee kan een noodoproep worden gemaakt, na b.v. een ongeval met letsel. Volgens mij word je dan rechtstreeks doorverbonden met de 1-1-2 Alarmcentrale.
Dan heb je nog 2 andere knoppen die voor Service verzoeken zijn. (b.v. bij pech of de afsleepdienst van VW)
De kosten voor deze e-SIM worden bij mijn weten betaald door VW. Hiervoor hoef je dan ook geen jaarlijkse bijdrage te betalen.

zie voor meer info: https://www.volkswagen.nl/service/infotainment/connectiviteit/car-net/security-en-service

Buiten deze diensten kun je nog een 2-tal andere We-Connect abonnementen afsluiten, de eerste 24 maanden zijn deze GRATIS !
Ook is dit GRATIS voor de 2e (particuliere) eigenaar indien de 24 maanden na 1e afgifte kenteken nog niet zijn verstreken!
Hierna dien je, als je dit wilt verlengen, te betalen. Dit heb ik in dec. 2022 voor 't eerst gedaan.

Je hebt de dienst Guide & Inform (ná 24 mnd. € 79,- p.j.) met als onderdelen:
Online reisdoelen importeren vanaf je PC / smartphone, Online route importeren, Online bijz.reisdoelen zoeken, Parkeerplaatsen vinden in de buurt, Tankstations vinden (met prijzen en openingstijden), Nieuwberichten, Statusrapport van je auto opvragen, , Uitgebreide online realtime verkeersinfo (rode of groene file-aanduiding in je VW navigatie, Weerssituatie op je ingevoerde reisbestemming.

En je hebt de dienst Security &Service Plus (ná 24 mnd. € 60,- p.j.) met als onderdelen:
Rijgegevens van je voertuig opvragen welke na iedere rit worden bijgewerkt), Laatste parkeerpositie onthouden, controle geopende/gesloten portieren/kofferklep/motorkap, voertuigstatus opvragen, de portieren op afstand openen/sluiten, je claxon op afstand laten overgaan en de waarschuwingslichten laten knipperen op afstand (zoeken auto in parkeergarage en een online alarmsysteem, dat je via je smartphone waarschuwt als je autoalarm wordt geactiveerd.

Zie voor meer info: https://www.volkswagen.nl/service/infotainment/connectiviteit/car-net

Voor deze laatste 2 We-Connect diensten, dien je (althans in mijn situatie) een afzonderlijke SIM-kaart / WiFi verbinding op te zetten.
Tetteren via je smartphone kan ook, maar dat loopt niet lekker en moet telkens opnieuw worden aangezet.
Ikzelf gebruik hiervoor een Huawei 3G/4G 4GLTE wifi/modem-stick, met een eveneens zelf aangeschafte data-only SIM-kaart.
Er zijn verschillende types van deze Huawei sticks te koop, dus lees je goed in welke je koopt bij b.v. AliExpress, anders werkt het misschien niet.
De VW shop verkoopt ook van deze Wifi/SIM-kaart (LTE) stick, maar deze zijn veeeel duurder, met slechts dezelfde mogelijkheden.
Met deze Huawei stick wordt een netwerk in je auto opgezet, waarmee je contact maakt met We-Connect in je auto en eventueel andere devices zoals bv. een iPad voor de kinderen. Zorg wel dat de PIN-code op de SIM-kaart uitgeschakeld is, anders werkt het niet.

Deze Huawei stick heb ik via een USB-adapter in een 12V aansluiting in mijn kofferbak geplaatst en die gaat automatisch AAN wanneer ik het contact aanzet, en UIT wanneer ik het contact uitzet.
Je kunt hiervoor ook een MiFi device gebruiken, maar die moet je dan telkens handmatig AAN/UIT zetten als je hiervan gebruik wil maken, en dat wil je niet... denk ik.

Volgens mij zijn die MB's / GB's via zo'n zelf aangeschafte SIM-kaart ook veel voordeliger, dan wanneer je deze bij VW zou kopen via de
e-SIM. Het verbruik voor alléén We-connect is zeer laag.

Misschien is het bij nieuwere voertuigen (met USB-C) ondertussen weer veranderd, maar ik kan met m'n Discover Media (MIB2) geen online navigatiemateriaal downloaden, ik dien dit gewoon met m'n laptop vanaf de VW server te doen, en dan zelf op de SD-kaart te zetten, maar dat gaat ook prima.
Bovendien groeien de navi data-bestanden elke keer behoorlijk; een SD-kaart is nu éénmaal aan een bepaalde capaciteit gebonden en kom je op een gegeven moment in de problemen vanwege de max. bereikte grootte. Een online update zou dan niet werken omdat de SD-kaart vol is....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan