190pk TDI 4x4 DSG of 150pk TDI 4x4 hand-6

s-line

Forumguru
Ff of topic misschien maar ik rij (als het af en toe mag van mijn vrouw)in onze 3008 1.2 3cilinder 130pk en moet zeggen dat deze auto heerlijk presteerd en een SUV achtige auto nodigt mij helemaal niet uit om te gaan scheuren of het eerste bij het stoplicht weg te zijn. Maar gewoon een heerlijke cruiser is zo een model auto. In tegenstelling tot mijn auto's hiervoor die ik altijd "verbouwde" en liet tunen heb ik er bij een SUV helemaal geen behoefte aan. Maar goed de Peus weegt ook maar 1275kg en de Skoda "wat"meer. Maar ik ben wel van mening dat 150pk in een Kodiaq genoeg zou zijn. Succes met je keuze. En ik zou voor die 150€ per maand (opsparen en)wat anders leuks gaan doen..;)

Ps. Misschien is een 5008 een optie...:D:maakmegek::ot:
 

elsinga

Forumguru
Een 5008 kost minimaal net zoveel als de Kodiaq, maar daar heb ik wel naar gekeken. "Probleem" is dat elke SUV die net zoveel ruimte en luxe biedt als de Kodiaq duurder is. En voor hetzelfde geld kom je of in minder ruimte (no go) of in minder luxe (valt te verwegen) uit.

En exact om de het eventueel niet meer zo vlot *willen* rijden in een SUV wil ik ze dus eerst gaan proefrijden. Misschien heb ik uiteindelijk helemaal geen behoefte meer aan meer vermogen...
 

BBO

Senior Member
In mijn S3 heb ik 150 diesel paarden. In het begin vond ik mijn auto snel. Ondertussen is het maar gewoontjes want ik ben het vermogen gewoon. En ik heb nooit het gevoel vermogen tekort te hebben. In het begin zal de 190 pk leuk zijn, na enkele maanden zal je het ook gewoontjes vinden en ben je de Octavia vergeten. Ik zou mijn geld aan iets anders spenderen
 

EdK

Forumguru
Neem nu maar gewoon de 150Pk, als je de 190Pk neemt dan zit je bij volgende wagen weer dat hij vlotter moet wezen dan de Kodiaq 190Pk en zo blijft het doorgaan.
Dan erbij een 150Pk is theoretisch gezien genoeg voor de ollandse wegen en de keren dat je niet op asfalt zou rijden dan heb ik geen meer Pk nodig maar liever Nm
En mocht onverhoopt het nu toch tegenvallen die 150Pk ....... dan kun je altijd nog terugvallen op een VAG techniek of een JD....
En bij inleveren van de wagen kun je hem dan altijd nog terug laten zetten naar fabriekswaarden's als het niet zou mogen van een lease maatschappij
 

elsinga

Forumguru
Ik gok dat chiptuning bij elke beurt wel ontdekt kan worden en dan heb je een probleem met de LM... Maar goed, eerst maar eens proefrijden.
 

EdK

Forumguru
Is die dealer dan zo een verklikker dat hij dat doorgeeft aan de LM ...?
Maar goed ervaar inderdaad eerst maar eens de 150 in een proefrit, en proberen objectief te beoordelen...
 
Een 5008 kost minimaal net zoveel als de Kodiaq, maar daar heb ik wel naar gekeken. "Probleem" is dat elke SUV die net zoveel ruimte en luxe biedt als de Kodiaq duurder is. En voor hetzelfde geld kom je of in minder ruimte (no go) of in minder luxe (valt te verwegen) uit.

En exact om de het eventueel niet meer zo vlot *willen* rijden in een SUV wil ik ze dus eerst gaan proefrijden. Misschien heb ik uiteindelijk helemaal geen behoefte meer aan meer vermogen...
Misschien kun je nog wachten op het komende grotere broertje van de Seat Ateca? 2e helft 2018 geloof ik. Traditioneel is Seat tegenwoordig iets scherper gesprijsd dan Skoda. En misschien is volgend jaar de 190pk wél met handbak te bestellen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien kun je nog wachten op [...] Traditioneel is Seat tegenwoordig iets scherper gesprijsd dan Skoda. En misschien is volgend jaar de 190pk wél met handbak te bestellen.
Het ideale is de vijand van het goede.
Wie altijd blijft wachten op "Morgen" omdat het dan beter zal zijn, heeft nooit plezier van "vandaag"...
 

leon-cupra

Forumguru
Is die dealer dan zo een verklikker dat hij dat doorgeeft aan de LM ...?
Maar goed ervaar inderdaad eerst maar eens de 150 in een proefrit, en proberen objectief te beoordelen...
als je binnen de garantie een duur probleem hebt en de dealer stuurt de factuur door naar LM en de LM vraagt ze af "waarom geen garantie" heb je het leaserijder vlaggen. Daarnaast, denk dat je baas dan ook niet echt happy zal zijn. LM zal na het probleem ook wel even de onderhoudskosten gaan herrekenen met als gevolg een dikke stijging in leasekosten.
 

marang73

Forumguru
En misschien heb ik in een Kodiaq zomaar geen behoefte meer aan vlotheid. Kan ook nog, het is tenslotte een heel ander soort auto. ;)

Dat klopt. Ik rij met de Kodiaq veel rustiger omdat de auto niet uitnodigt om hard te gaan rijden. Ooit een Insignia met 180pk gehad... gaat je rijgedrag ook anders van worden.
 

massis

Senior Member
Dat klopt. Ik rij met de Kodiaq veel rustiger omdat de auto niet uitnodigt om hard te gaan rijden. Ooit een Insignia met 180pk gehad... gaat je rijgedrag ook anders van worden.

Kan ik me helemaal bij aansluiten. Ik had een Volvo S40 2.0TDI 140pk, die nodigde uit om goed mee te gassen. Daarna de Octavia 1.6TDI 105pk, daarmee moest je wel op het gas gaan staan maar echt sportief kon je dat niet noemen.
Nu de Kodiaq 2.0TDI 150pk, maar die vraagt niet om door te vlammen, die nodigt uit om te cruisen. Al cruise ik wel sneller dan ik ging met de Octavia, zeker in het begin vaak bij 70-80 pas gemerkt dat ik eigenlijk te hard ging en je maar 50 mocht... Vooral omdat hij zo enorm stil is vanbinnen.
 

s-line

Forumguru
Klopt helemaal, onze Suv is ook zo stil van binnen dat ik soms gewoon vergeet door te schakelen naar zijn 6..:nailbiting:
En is dan nog wel een 3pitter!
 

Rataplan

Forumguru
Ik heb een Freelander 2 gereden. Op AT banden totaal niet de behoefte hard te rijden. Daarbij had ik helft van de tijd een grote tandemasser achter hangen.
Auto was zowel m'n prive als werkauto.

Nu een Defender als werkauto, heeft geen moeite met 3t aan de haak.
 

Bakboord1

Forumguru
Dat klopt. Ik rij met de Kodiaq veel rustiger omdat de auto niet uitnodigt om hard te gaan rijden. Ooit een Insignia met 180pk gehad... gaat je rijgedrag ook anders van worden.

Die insignia (1e gen) had een turbo als een aan-/uit-knop. Niet fijn maar het nodigde wel uit om door te halen. Ik had 1 verkeerslicht met hierna gescheiden rijstroken waar ik na het werk altijd doortrok van 30 tot ca 100. Dat bleef leuk. Mijn huidige espace met 170pk nodigt me hier niet toe uit en ik mis het daar ook niet echt.
 
Het ideale is de vijand van het goede.
Wie altijd blijft wachten op "Morgen" omdat het dan beter zal zijn, heeft nooit plezier van "vandaag"...
Wijze woorden, maar TS heeft al aangegeven tot volgend jaar te moeten wachten met bestellen. De levertijden op de Kodiaq gaan richting een jaar? Daarmee ligt de horizon een flink stuk in de verte
 

marang73

Forumguru
Die insignia (1e gen) had een turbo als een aan-/uit-knop. Niet fijn maar het nodigde wel uit om door te halen. Ik had 1 verkeerslicht met hierna gescheiden rijstroken waar ik na het werk altijd doortrok van 30 tot ca 100. Dat bleef leuk. Mijn huidige espace met 170pk nodigt me hier niet toe uit en ik mis het daar ook niet echt.

Klopt turbo ging ineens aan bij x aantal toeren. Was wel wennen maar iedereen klaagde hierover. Ook over het beloofde verbruik. Ik reed altijd 1:10.
 
Bovenaan Onderaan