190pk TDI 4x4 DSG of 150pk TDI 4x4 hand-6

elsinga

Forumguru
Allen,

ik twijfel... als nieuwe leasebak gaat het zeer waarschijnlijk een Kodiaq worden (en omdat ik pas rond nieuwjaar mag bestellen, dan zit de O3 op 120k, moet ik er lang op wachten... zucht...). Gezien mijn Scouting bezigheden wordt het een 4x4, scheelt weer veel spinnende voorwielen en sport striping in het gras hier en daar. ;)

Met 4x4 en verplicht diesel is de keuze niet reuze: 190pk DSG of 150pk handgeschakeld. Mijn huidige O3 is 150pk en een stuk lichter dan de Kodiaq. En lager, dus kleiner frontoppervlak. Dat zie je aan de specs ook terug, lagere top (niet heel belangrijk) en langer nodig voor 0-100. Dat zal dus ook bij tussensprintjes op de snelweg wel negatiever uitvallen bij een 150pk Kodiaq tov een 150pk O3.

Dus dacht ik: meer power is meer beter! :) Maar klopt dat ook? DSG zou ik best zonder kunnen, heb ik nu ook niet. En het prijsverschil is best groot. Dus gaat de 190pk een Kodiaq opleveren die qua vlotheid in de buurt van de O3 komt? Of scheelt het weinig met de 150pk?

Nadeel: er zijn maar weinig dealers die de 190pk versie hebben staan (maar toevallig staat er in Zoetermeer eentje in de showroom en die kan vast ook even gereden worden). Want ik wil er uiteraard ook zelf in proefrijden. Maar liefst dus eerst de 150pk en dan de 190pk (en ervoor en erna dus de O3 ter vergelijking). En dat wordt lastig...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als ik voor die keus stond, was die snel gemaakt. DSG! Maar ja, ik ken het. Die pk's extra zijn mooi meegenomen. Maar die kun je natuurlijk ook langs andere weg krijgen, als je voor de 150 pk kiest
 

elsinga

Forumguru
Ja, lach maar. :) Verschil is ongeveer 120 euro netto per maand, da's best een aardig bedrag...
 

elsinga

Forumguru
De 190pk Kodiaq zou 300 euro per maand meer kosten dan mijn huidige O3... En dat terwijl de O3 het ook wel kan doen... :)
 

elsinga

Forumguru
Nee, niet klagen, maar ik wil voor die 120 euro per maand wel het plezier er van hebben. Niet dat je het verschil nauwelijks merkt... ;)
 

elsinga

Forumguru
Is de Golf dan ruimer dan de O3? Ik zou verwachten dat ik minimaal in een Passat zou uitkomen als ik bij VW zou gaan kijken...
 

CDK

Forumguru
Zonder twijfel zou ik voor de 190pk DSG gaan, denk dat je dan minstens even vlot bent als met je O3 150pk. De DSG 7 is een heerlijke bak, daar ga je veel plezier aan beleven :jaja:
 

elsinga

Forumguru
Als ik de specs bekijk is de Golf variant qua maten eerder vergelijkbaar met de Octavia Combi (de kofferruimte is zelfs kleiner) en kost dan 10k meer... Okay, dan wel met 4x4 en 184pk, dus een aardig scheurijzer. ;) Maar dan denk ik dat iker nog 4k bij doe en de 190pk Kodiaq doe... Die is echt veel ruimer.
 

De Ridder

Senior Member
Kom op zeg, een Golf zit minder uitgebreid in de opties dan een Octavia of een Kodiaq.

On topic: De vraag was 150 pk handgeschakeld of 190pk DSG.

120€ voor die 40pk en de DSG is wel een forse aanslag op je maandbudget. Helemaal als je dat vertaald naar een leaseperiode van 4 jaar. Dan praat je over 5700. Heb je dat ervoor over?
 

elsinga

Forumguru
Tja, wat is "nodig hebben"? Ik heb het tot nu toe met al mijn auto's gered (2x Focus, 1x Kia C'eed, 1x Mondeo, nu O3). Maar na altijd heel verstandig gekozen te hebben (de 150pk was een uitspatting, hiervoor was het steeds 110pk) wil ik ook wel eens iets kiezen gewoon omdat het leuk is. :) En ik ben (na een recente scheiding) kleiner gaan wonen en die 300 euro is het verschil tussen de vorige en huidige hypotheek. Is dus min of meer "over". Dus de ruimte is er in principe, maar het is nog steeds veel geld, elke maand weer. Ik kan ook elk jaar 3600 euro extra aflossen op de hypotheek bijvoorbeeld, of een keer extra op vakantie. Aan de andere kant zit ik 50k-60k per jaar in de auto en dan merk je elke keer weer de extra ruimte en comfort... #firstworldproblems
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

elsinga

Forumguru
Kijk even wat er standaard in een 4x4 zit.
In elk geval geen navigatie, wat in de O3 Style Bn standaard is. Ik heb even in de configurator de Golf variant min of meer hetzelfde aangekleed als de O3 die ik nu heb en dan is die gewoon 10k duurder, maar dan dus wel 184pk 4x4 en dat heb ik nu niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Vakantie, heb je maar een week geniet van en als je alzheimer krijgt ben je het ook vergeten. Van je wagen geniet je elke dag, zeker als je dan nog zoveel kilometers rijdt.
Hypotheek extra aflossen is natuurlijk verstandig maar daar heb je er pas na zovele jaren geniet van en voor hetzelfde geld, val je morgen dood en heb je er nooit van kunnen profiteren.

Dus ... als die 300 euro op "overschot" is, bestel dan maar gewoon een dikke uitvoering ;)
 

marang73

Forumguru
Grappig .... de meeste mensen worden na een scheiding financieel er niet beter van ... sommige kunnen dan opeens een Kodiaq leasen .... dat doe je goed :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan