190pk TDI 4x4 DSG of 150pk TDI 4x4 hand-6

elsinga

Forumguru
Ik ben niet een stereotype liefhebber, maar hou wel van een vlotte auto. En dus ga ik de komende tijd met beide motorvarianten een proefrit regelen, zodat ik rond nieuwjaar een keuze kan maken op basis van hoe ik dat ervaren heb. En dan weet ik dus of die 120 euro voor de DSG en/of de 40pk extra het me waard is elke maand.
 
Ik ben niet een stereotype liefhebber, maar hou wel van een vlotte auto. En dus ga ik de komende tijd met beide motorvarianten een proefrit regelen, zodat ik rond nieuwjaar een keuze kan maken op basis van hoe ik dat ervaren heb. En dan weet ik dus of die 120 euro voor de DSG en/of de 40pk extra het me waard is elke maand.
Wijs besluit!
 
als je zo redeneert, zou TS beter een citigo leasen. Bespaart hij nog meer, meer dan een citigo heb je niet nodig, brengt je ook van A naar B, kan ook over gras rijden,...

190pk is gewoon plezanter om mee te rijden. Een kort sprintje trekken, even vlotter hernemen dan de rest, de souplesse van het extra vermogen, ... Heeft niets te maken met de kroeg.

We zijn trouwens quasi allemaal autoliefhebbers hier (buiten sommige blijkbaar) en als liefhebber wil je toch net dat extra meer dan een gewone wagen (en niet voor je kroegmaten, maar voor jezelf)
Onzin, het gaat hier om een Skodâ en dus gaat het ook om een bepaalde realistische verhouding tussen value en money. Je doet nu net alsof meer PK altijd meer euro mag kosten ongeacht. Een Skodâ.... geen Lamborghini.... de enige relevante vraag is of het je de extra kosten waard is. Praktisch nut (buiten de automaat om) is er niet of nauwelijks. Het is gewoon te makkelijk om de sterkste beer toe te juichen enkel en alleen omdat deze in de kroeg beter presteert. Weinig mensen hebben er 100 of meer per maand voor over om net ff een seconde vlotter bij de 100 te zijn. Als je een vlotte auto zoekt kijk je beter niet bij de kodiaq. Als je een terreinbeul zoekt kijk je beter niet naar de kodiaq. Als je een leuo ding zoekt voor een scherpe prijs met enige/heel bescheiden offroad capaciteiten ben je wellicht bij de kodiaq aan het juiste adres. In lijn met die zoektocht kies je uiteraard voor de motorisatie die je nodig hebt. Het is te makkelijk om een ander de zwaarste motor te adviseren terwijl hij/zij dd poeplap mag trekken. Ik ga enkel af op hetgeen is gevraagd. De kodiaq valt blijkbaar in de smaak en binnen budget, maar gezien het verhaal is 4x4 gewenst, maar enkel voor wat mild terreinwerk (in lijn met wat je van de kodiaq kan en mag verwachten) en voor dat terreinwerk heb je simpelweg geen 190 pk nodig. De helft daarvan volstaat al en dus is de 150 pk variant al heel ruim voorzien van vermogen. Vlotte stoplichtsprints doe je niet met de kodiaq. Uiteraard is meer vermogen altijd prettiger, maar ook tegen elke prijs? Ik denk het niet.
 

Bakboord1

Forumguru
Daarmee is het juiste antwoord gegeven. @elsinga neemt de 150pk versie en koopt van het verschil iedere maand iets lekkers voor de scouting. De ene maand worstenbrood, de andere ijsjes. Iedere maand kijkt iedereen weer uit wat het deze maand is en Elsinga heeft een glimlach van oor tot oor.
 

leon-cupra

Forumguru
Onzin, het gaat hier om een Skodâ en dus gaat het ook om een bepaalde realistische verhouding tussen value en money. Je doet nu net alsof meer PK altijd meer euro mag kosten ongeacht. Een Skodâ.... geen Lamborghini.... de enige relevante vraag is of het je de extra kosten waard is. Praktisch nut (buiten de automaat om) is er niet of nauwelijks. Het is gewoon te makkelijk om de sterkste beer toe te juichen enkel en alleen omdat deze in de kroeg beter presteert. Weinig mensen hebben er 100 of meer per maand voor over om net ff een seconde vlotter bij de 100 te zijn. Als je een vlotte auto zoekt kijk je beter niet bij de kodiaq. Als je een terreinbeul zoekt kijk je beter niet naar de kodiaq. Als je een leuo ding zoekt voor een scherpe prijs met enige/heel bescheiden offroad capaciteiten ben je wellicht bij de kodiaq aan het juiste adres. In lijn met die zoektocht kies je uiteraard voor de motorisatie die je nodig hebt. Het is te makkelijk om een ander de zwaarste motor te adviseren terwijl hij/zij dd poeplap mag trekken. Ik ga enkel af op hetgeen is gevraagd. De kodiaq valt blijkbaar in de smaak en binnen budget, maar gezien het verhaal is 4x4 gewenst, maar enkel voor wat mild terreinwerk (in lijn met wat je van de kodiaq kan en mag verwachten) en voor dat terreinwerk heb je simpelweg geen 190 pk nodig. De helft daarvan volstaat al en dus is de 150 pk variant al heel ruim voorzien van vermogen. Vlotte stoplichtsprints doe je niet met de kodiaq. Uiteraard is meer vermogen altijd prettiger, maar ook tegen elke prijs? Ik denk het niet.
dan is een lambo in jouw optiek ook helemaal overbodig. Je mag in het centrum maar 50, op de autostrade 130, de lambo gaat daar veeeeeeer over. De verhouding prijs/vermogen ligt ook veeeeeer weg van het realistische.Koop je dan ook puur omdat je zou kunnen opscheppen, niet in de kroeg maar op de club. Dus waarom zou een Lambo het in jouw optiek het wel waard zijn en de kodiaq 190pk niet?
 

marang73

Forumguru
Daarnaast moet er ook een goede verhouding zijn tussen inkomsten en wat je uitgeeft aan een auto vind ik. Net zoals bij je huis.
 

elsinga

Forumguru
150pk zal best genoeg zijn (vast wel, ik reed ook met 110pk in een Mondeo/Focus/C'eed met caravan naar Zuid Frankrijk), maar het vlotte van de 150pk in de O3 bevalt me prima. Gezien het grotere gewicht van een Kodiaq (en de specs uit de folder) is de Kodiaq met 150pk minder vlot dan de O3. En dus mijn vraag hier of de 190pk versie dat vlotte wel heeft, want hier zitten wellicht ervaringsdeskundigen. En ja, proefritten, maar 2x een half uurtje kan niet op tegen 10k echte kilometers. ;)
 

AGTon

Forumguru
Ik vraag mij af of je wel een vergelijking kan maken met de O3 qua gevoel en pk's.

Het gaat hier om een heel ander soort auto. Hoger, zwaarder. Een proefrit zal uitkomst bieden natuurlijk, maar ik zou de vergelijking loslaten en op het moment van de proefrit de auto als op zichzelf beoordelen.
 

Bakboord1

Forumguru
Imho is een 190pk nooit echt snel en een 150pk nooit echt langzaam. Neem je de 125pk tsi dan voel je een tekort aan koppel op de snelweg waardoor ik begrijp dat je meer wilt. Maar de 150pk voldoet. En echt leuk wordt het pas bij meer dan 300pk.

In het verleden heb ik een vw vento TDI laten tunen van 90pk naar 115pk. Dat merk je een week en daarna alleen nog maar als je het echt meet. (Ik was nu evensnel als een alfa 147 jtd)
 
dan is een lambo in jouw optiek ook helemaal overbodig. Je mag in het centrum maar 50, op de autostrade 130, de lambo gaat daar veeeeeeer over. De verhouding prijs/vermogen ligt ook veeeeeer weg van het realistische.Koop je dan ook puur omdat je zou kunnen opscheppen, niet in de kroeg maar op de club. Dus waarom zou een Lambo het in jouw optiek het wel waard zijn en de kodiaq 190pk niet?
Dat zeg ik niet. Een Kodiaq met 190 pk kan het waard zijn, mits je er dan ook uithaalt wat er in zit. Skoda's gaan in essentie over een prettige prijs-kwaliteitsverhouding. Lamborghini's gaan in essentie over jezelf onderscheiden en distantiëren van het plebs. Daar is iedere euro er op en ieder pk er bij vaak mooi meegenomen.
 

LT83

Forumguru
Dat zeg ik niet. Een Kodiaq met 190 pk kan het waard zijn, mits je er dan ook uithaalt wat er in zit. Skoda's gaan in essentie over een prettige prijs-kwaliteitsverhouding. Lamborghini's gaan in essentie over jezelf onderscheiden en distantiëren van het plebs. Daar is iedere euro er op en ieder pk er bij vaak mooi meegenomen.

Of gewoon om lekker van te genieten, qua looks, geluid en rij sensatie. Toch niets met willen onderscheiden en distantiëren te maken :(
Ik hoor het al, echte autoliefhebber ben jij :D
 

leon-cupra

Forumguru
Dat zeg ik niet. Een Kodiaq met 190 pk kan het waard zijn, mits je er dan ook uithaalt wat er in zit. Skoda's gaan in essentie over een prettige prijs-kwaliteitsverhouding. Lamborghini's gaan in essentie over jezelf onderscheiden en distantiëren van het plebs. Daar is iedere euro er op en ieder pk er bij vaak mooi meegenomen.
en als TS er nu alles uit haalt? :pieker: TS rijdt nu al met een 150pk O3. Vraagt een vlotte wagen (en even vlot als O3) dan is er in de keuze maar 1 die voldoet en dat is de 190pk. Rest uiteraard dan nog wel de vraag of TS die extra 150euro wilt spanderen anders zal hij water bij de wijn moeten doen op vlak van vlotheid.

Skoda prijs/kwaliteit. Lang geleden zeker dat je de catalogusprijzen bekeken hebt zeker? Uiteraard nog steedd beter dan de premium merken maar een stuk slechter dan vroeger. Skoda is een imago-merk aan het worden, mss straffe uitspraak maar skoda wordt het nieuwe vw. Zie maar wat een kodiaq moet kosten. Moest skoda dergelijke prijs 5jaar geleden vragen dan zou de levertermijn 1 week geweest zijn, nu is deze 1 jaar.
 
Stel je eens voor dat de topmotorisatie de 150 pk was geweest. Dan zouden jullie allemaal blaten dat je die moest hebben omdat dat nu eenmaal het beste is. Als er een 240 pk variant bestond zouden jullie die adviseren.
 

leon-cupra

Forumguru
@Badderbeest , zie mijn laatste reactie en lees de intro. TS vraagt een wagen die minstens even vlot is als zijn o3 150pk. Een kodiaq 150 kan niet vlotter zijn dan de o3 met dezelfde motor.
 

elsinga

Forumguru
Volgens mij zitten we nu in een herhaal-spiraal. ;)

Als TS denk ik dat de Kodiaq een leuke volgende leaseauto zou kunnen zijn, met meer ruimte dan de O3, 4x4 voor de regelmatige Scouting uitstapjes buiten het asfalt en wat stoerder uiterlijk. Ik vind echter de vlotheid van de O3 best wel lekker en vraag me (nog steeds, ik moet nog proefrijden) af of de 190pk en DSG mij de meerprijs van 120 euro netto per maand waard gaan zijn. In 4x4 is er verder alleen de 150pk met handbak te kiezen namelijk, er is geen 190pk met handbak en 4x4.

Ja, de 40pk extra zal vast merkbaar zijn. En DSG vast ook wel prettig. Maar ik doe het nu al ruim 30 jaar zonder DSG, dus nog eens 4 jaar zal ook wel lukken. En blijft dus de extra 40pk over als keuze. En de vraag hoe nodig die is om de O3 met 150pk te benaderen, want de Kodiaq met 150pk zal nooit zo vlot kunnen zijn als de O3 met evenveel vermogen (want meer gewicht en groter frontaal oppervlak). Daarvoor ga ik proefrijden en zien hoe de Kodiaq met beide motoren zich gedraagt, met name op de tussensprint op de snelweg (want ik hoef niet zo nodig de snelste te zijn bij het stoplicht).

En misschien heb ik in een Kodiaq zomaar geen behoefte meer aan vlotheid. Kan ook nog, het is tenslotte een heel ander soort auto. ;)
 

leon-cupra

Forumguru
@elsinga , uiteraard ben jij het die de beslissing moet maken of die 150euro je het waard is, maar als je hier de vraag stelt "keuze 150 of 190" met de opmerking "vlotheid tov de O3", is het toch logisch dat de 190pk wordt geadviseerd. Dat sommige het hele verhaal niet lezen .... Tja ....
Moest je gewoon schrijven "keuze tussen" zonder de opmerking "vlotheid", tja ga je een ander advies krijgen.

Denk puur op zich dat een 150pk ook wel leuk zal rijden en voldoende om mee te kunnen met het verkeer, maar uiteraard niet vlotter dan je O3.
 

Frenk21

Forumguru
@elsinga , ik zou niet bang zijn voor de 150pk. Dat had ik in het begin ook, maar dan met de benzineuitvoering.
Mijn oude superb had 252pk met dsg en ik heb nu de 150pk benzine met dsg. De acceleratie valt me totaal niet tegen. De auto is lekker vlot en kan goed mee. Ook met de caravan in de bergen geen probleem. Wat ik wel merkte was dat het koppel onderin wat minder is. (Maar dit wordt opgelost met tunen zodra dat mogelijk is.) Maar daar zal je met de diesel geen problemen mee hebben.
Ik heb nu, zelfs zonder in de diesel gereden te hebben, zakelijk een 2e beer besteld met de 150pk diesel dsg. (Ik mag alleen geen 4x4 bestellen ivm het meerverbruik van de diesel en het feit dat ze het gewoon niet nodig vinden)

Voor mij zou het de meerprijs niet waard zijn als zakenauto. (Maar ik rij hem dan ook alleen zakelijk zonder bijtelling)
 

elsinga

Forumguru
@Frenk21 , als ik 'm alleen zakelijk en zonder bijtelling zou gaan rijden, dan zou ik geen 4x4 nemen. Dat is alleen voor privé. ;) En dan zou een 150pk O3 met DSG ook prima gaan. Want ook de extra ruimte van een Kodiaq is deels voor privé.

@Peter-036 , ik ga ze de komende maanden gewoon eens rijden, met de 150pk als eerste (om te zien of dat gewoon voldoende is, meer is tenslotte altijd leuk). En DSG kan ik prima zonder, al zou ik er ook niet verdrietig van worden waarschijnlijk. De meerprijs per maand is echter best behoorlijk, voor 2 tientjes wist ik het nu wel, voor 120 euro is het toch al lastiger.
 
Bovenaan Onderaan