190pk TDI 4x4 DSG of 150pk TDI 4x4 hand-6

elsinga

Forumguru
Tja, daarvoor kon ik ook wel een Kodiaq leasen (nou ja, die was er toen nog niet, maar je snapt 'm wel ;) ), maar was de gemeenschappelijk instelling dat het niet nodig was en we het geld wel beter konden gebruiken. Ik heb nu iets van "je leeft maar één keer en een grote erfenis achterlaten is ook niet nodig".

Maar, ik sprong er inderdaad goed uit (tot grote "vreugde" bij de ex, die het anders in gedachten had :) )
 

tha a

Senior Member
Ik zou zeggen allebei eerst rijden en dan een keuze maken.

Het is idd "maar" 120euro extra per maand en je kunt het nu missen maar is dat over 3 jaar nog steeds zo? (overigens vind ik t Yolo argument ook goed, hoor :-) )
 

eriktv

Forumguru
Ik weet niet hoe zwaar je off-road gaat (en hoe goed de 4x4 is), maar ik heb vorig jaar met de S2 DSG (gigantisch) vast gezeten en kon m'n DSG toen wel vervloeken. M'n hele trucendoos om los te komen was niks waard, 'wiebelen' was onmogelijk. Wellicht iets om mee te nemen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet niet hoe zwaar je off-road gaat (en hoe goed de 4x4 is), maar ik heb vorig jaar met de S2 DSG (gigantisch) vast gezeten en kon m'n DSG toen wel vervloeken. M'n hele trucendoos om los te komen was niks waard, 'wiebelen' was onmogelijk. Wellicht iets om mee te nemen.
Ik neem aan dat het uitschakelen van het anti slip systeem ook deel uitmaakte van de trucendoos?
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb vorig jaar met de S2 DSG (gigantisch) vast gezeten en kon m'n DSG toen wel vervloeken
Met mijn vorige auto (O2C 1.9 TDI, DSG6) was ik eens op een parkeerplaats in Drachten terechtgekomen waar een cm of 25, 30 niet-geruimde sneeuw lag, deels vastgereden tot spiegelende sporen. Toen ik na mijn boodschap te hebben afgehandeld terugkwam bij de auto waren er een heleboel behulpzame mensen bezig om 2 andere auto's te helpen duwen die zonder hulp met geen mogelijkheid van hun parkeerplekje af konden komen. Ook mij werd hulp aangeboden, maar ik wou het toch eerst even zelf proberen.

Ze keken vervolgens allemaal erg verbaasd toe hoe ik met UITgeschakelde ESP en nauwelijks boven stationair toerental simpel wegreed. Eenmaal op straat de ESP weer ingeschakeld, dat dan weer wel...

Ik weet niet meer van wie ik ooit die tip had gehoord en kan het verschijnsel trouwens ook niet helemaal bevredigend verklaren, maar het werkte wel.
 

elsinga

Forumguru
Ik ga ze zeker beide rijden en vergelijken met mijn O3 qua vlotheid. ;)

En ik ga niet vreselijk off-road, maar zie als leiding bij een scoutinggroep voldoende (natte) grasvelden en onverharde achteraf weggetjes om die 4x4 wel eens te willen proberen. Net name als er een kar achter hangt (vrij standaard als we op kamp gaan) is de druk op de voorwielen toch vaak aan de lage kant en dan automagisch achterwielen erbij lijkt me erg prettig. Een Toyota Landcruiser of Range Rover met echte 4x4 en lage gearing zal het nooit worden, dat weet ik. ;)

Overigens staat er in de Kodiaq handleiding iets over loskomen:
handleiding Kodiaq zei:
De ASR moet normaliter altijd zijn ingeschakeld. Het is zinvol het systeem alleen in bijvoorbeeld de volgende situaties te deactiveren.

▶ Bij het rijden met sneeuwkettingen.

▶ Bij het rijden in verse sneeuw of op een losse ondergrond.

Bij het "losschommelen" van de vastgereden wagen.
Geen idee of het met DSG dan ook net zo makkelijk gaat als met een hand-6. Ik heb tot nu toe die techniek nauwelijks nodig gehad. :)

Maar in dat soort situaties wil je over het algemeen zo weinig mogelijk automatisch ingrijpende zaken hebben aanstaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
En dan idd altijd zo weinig mogelijk gas en voorzichtig voor- en achteruit; dat geeft de grote kans op loskomen
 

elsinga

Forumguru
Nog meer uit de manual:
Kodia handleiding zei:
Bij het snel schakelen via stand N (bv. van R naar D/S) wordt de keuzehendel niet geblokkeerd. Hierdoor is bijvoorbeeld het vrijrijden van een vastgereden wagen mogelijk

Doordraaiende wielen geven in zo'n situatie trouwens geen enkel voordeel, je komt alleen nog maar dieper in de shit^H^H^Hneeuw te zitten. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
"Losschommelen" lijkt me met een DSG sowieso niet aan de orde? Je kunt dan de aandrijfkracht in een bepaalde richting nu eenmaal niet volledig wegnemen/onderbreken zoals met een handbak door de koppeling in te trappen.
Of kun je zonder kwalijke gevolgen die DSG-pook in een behoorlijk tempo tussen D en R heen en weer raggen?

<edit> vraag beantwoord...
 

eriktv

Forumguru
Ik neem aan dat het uitschakelen van het anti slip systeem ook deel uitmaakte van de trucendoos?
Dat is stap 1 inderdaad. Met handgeschakelde auto's lukte het nog wel eens om voortdurend tussen 1 en R te schakelen en zo eruit te wiebelen. Verdere stappen: uitgraven, matjes eronder, duwen, trekken. Uiteindelijk was hier niets te bereiken, omdat het 'tijdelijke parkeerterrein' gewoon een weiland was op volledig verzadigd opgespoten zand.

Maargoed, alles wat je kunt voorkomen aan goedbedoelde, meedenkende elektronica is in zo'n geval fijn.

[niet geschikt voor autoliefhebbers met zwakke maag:]

IMG_0316.JPG
 

elsinga

Forumguru
De achterwielen staan nog wel droog, misschien had 4x4 daar geholpen? Maar goed, soms is er geen beginnen meer aan en heb je inderdaad gewoon een lompe tractor nodig. Gebeurt zelfs echte 4x4 off-road auto's wel eens, al hebben die vaak een lier om zichzelf uit de problemen te trekken.
 

eriktv

Forumguru
Nou, het 'parkeerterrein' was al slecht, maar de 'uitrijroute' was nog slechter. Helaas was ik zo braaf om naar de verkeersregelaar te luisteren en het moeras in te rijden "ja dat gaat goed hoor". Uiteindelijk hebben ze na mijn verzakking de route verlegd. Afijn, de trekkerdienst zat inbegrepen in de €15 parkeerkosten (die ik niet terugkreeg) en na 5-6 uur waren we weer weg :cry:.

Toen ik erin reed dacht ik overigens nog even aan Jeremy Clarkson SPEED AND POWERRR. Dat duurde niet lang :wavecry:
 

MaxN

Donateur
Dat is stap 1 inderdaad. Met handgeschakelde auto's lukte het nog wel eens om voortdurend tussen 1 en R te schakelen en zo eruit te wiebelen. Verdere stappen: uitgraven, matjes eronder, duwen, trekken. Uiteindelijk was hier niets te bereiken, omdat het 'tijdelijke parkeerterrein' gewoon een weiland was op volledig verzadigd opgespoten zand.

Maargoed, alles wat je kunt voorkomen aan goedbedoelde, meedenkende elektronica is in zo'n geval fijn.

[niet geschikt voor autoliefhebbers met zwakke maag:]

Bekijk bijlage 61597

Haha, lang leve de Eemshaven als ik het goed zie(of Farmsum gezien gebr Borg).
 

LT83

Forumguru
Probleem ligt gewoon voor 80% bij je banden in dit soort situaties. profiel slipt meteen dicht, vervolgens rijd je op slicks in de modder.
Vriend van mij was vroeger vrij fanatiek met terreinrijden, met zijn Landcruiser regelmatig dagen bezocht met hindernissen e.d..
Soms waren er ook wat "nieuwelingen' met een Touareg V10 4x4 of zelfs een ML AMG. Dat was altijd erg leuk om te zien ;)
Totaal geen grip en maar gassen met hun pk's op de Continentals.
 

LT83

Forumguru
Ontopic; altijd voor de 190pk gaan. Het is niet zozeer het topvermogen, maar wel de 60nm extra koppel bij lagere toeren dat een flink verschil maakt.
Kodiaq is een zware jongen :D
 

elsinga

Forumguru
Probleem ligt gewoon voor 80% bij je banden in dit soort situaties. profiel slipt meteen dicht, vervolgens rijd je op slicks in de modder.
Vriend van mij was vroeger vrij fanatiek met terreinrijden, met zijn Landcruiser regelmatig dagen bezocht met hindernissen e.d..
Soms waren er ook wat "nieuwelingen' met een Touareg V10 4x4 of zelfs een ML AMG. Dat was altijd erg leuk om te zien ;)
Totaal geen grip en maar gassen met hun pk's op de Continentals.

Ja, die Conti's lees je meer over... Welke banden zouden wel bij deze 4x4 passen dan? De LM wil uiteraard niet altijd Mud&Snow er onder hebben liggen, maar wat is aardig all-round? Voor zowel op de snelweg als bij gelegenheid in wat modder?
 
Bovenaan Onderaan