1.8 TSI, slijtage meten aan distributieketting en kettingspanner.

andrehj

Forumguru
De afgelopen dagen heb ik mij eens verdiept in de distributieketting en de bijbehorende spanner van mijn 1.8 TSI (45.000km, gebouwd in juli 2011, dus MJ2012).

Allereerst de ketting.
Van mijn ketting zijn geen horrorverhalen over slijtage (verlenging) bekend zoals bij de 1.2 en 1.4 TSI, maar toch vraag je je af hoe het met de slijtage zit. Nu blijkt dat je deze kunt zien met VCDS. Volgens diverse sites (bijvoorbeeld deze, met links naar Russische bronnen) kan dat in het meetblok 93 van de motor worden gezien. Deze waarde verloopt van 0 naar steeds verder negatief. Tot -2° zou er niets aan de hand zijn, voor -2 tot -4° geldt "goed in de gaten houden" en onder de -4° zou de ketting vervangen moeten worden.
Vandaag dus maar even de laptop aan de auto gehangen, en bij mij blijkt van blok 093 (Camshaft Adjustment Adaptation) de waarde in het derde blok (Phase Postition Bank 1 Intake) zowel met motor aan als motor uit precies op 0.00° te staan. Dat vind ik wel erg (verdacht) netjes.
Vraag: Kan iemand bevestigen of deze waarde vaker voorkomt, of dat het meten op deze manier bij een 1.8 TSI niet kan?
Een tweede methode om de slijtage te bepalen is het visueel inspecteren van de spanner via het inspectiegat. Dit is toegankelijk op een hefbrug, na het demonteren van het rechter voorwiel en de bekleding van de wielkast. Foto van de locatie:
SpannerInspectiegat.png
Kijkend door het gat zou je dan zoiets moeten zien:
SpannerDoorGat.png
Deze foto is genomen van een MJ2011 1.8 TSI met 127.000 km. Bij deze spanner zijn al vijf tanden zichtbaar, wat volgens diverse bronnen het criterium is van een versleten ketting.
Vraag: Is een dergelijke inspectie bekend bij de dealers (of zelfs gebruikelijk vanaf een bepaalde kilometerstand?
Ik zit er over te denken om bij mijn volgende 60.000 km beurt deze inspectie (in mijn eigen bijzijn) uit te laten voeren.

Dan de kettingspanner zelf.
Volgens ETKA heb ik type 06H 109 467T. Zoals ik ETKA interpreteer is deze versie op het laatst in de BZB motor en tot 29-08-2011 in de CDAA motor gebruikt.
Dit is al een behoorlijk verbeterde versie, maar nog steeds de versie met bovenstaande tanden. Inmiddels is het design helemaal veranderd en ziet de spanner er zo uit:
NieuweSpanner.png
Vraag: Zijn er hier gevallen bekend van het defect raken van mijn versie (06H 109 467T) van de kettingspanner? Of betrof dit uitsluitend oudere versies in BZB motoren?
Op het web circuleren diverse foto's van kapotte spanners, maar duidelijkheid over welke precieze versie dat was vind je zelden.

Tot slot nog plaatje van een spanner met een gebroken tand:
KapotteSpanner.png
 

Monteurtje

Forumguru
Weet het onderdeelnummer niet. Maar de spanner die op het eerste plaatje en laatste is dezelfde en kan kapot gaan. Die tandjes zijn soort weerhaakjes. En bij een defecte spanner kan die zuiger volledige terug gedrukt worden. Wat onder het rijden kan gebeuren en dan hangt de ketting slap en gaat de motor van tijd met in het ergste geval een kapotte motor.
Dit heb ik nog nooit gezien bij de eerste generatie 1.8 TSI, BZB. Wel bij de 2de generatie, met de motorcode CDAA. Paar keer zelfs. De kettingen heb ik nooit vervangen omdat ze opgerekt waren.
Ken het meetwaarde. Maar niet de getallen waar die tussen moet vallen. Soms staat dat erbij in de testkast. En de 1.8 TSI komt ook iets minder vaak voor als de 1.2 TSI. Die overigens ook dat betrefde meetwaardeblok heeft.

Als je die dop bij een beurt eruit laat halen, geef dat van te voren aan. Dan kunnen ze een nieuwe bestellen voor het geval die beschadigd of niet meer goed klemt en niet meer afdicht.
Verder is er geen inspectie voorgeschreven bij bepaalde kilometerstand.
 

Schippersss

Forumguru
Best opmerkelijk, heb toen bij mijn garage gevraagd of dat het mogelijk was om de ketting te controlleren. Hun antwoord was toen dat het best nog wat werk was om deze inspectie uitvoeren en de kost nog wel konde oplopen rond de 200 euro. Heb er toen maar vanaf gezien. Maar ik nu zie dat na het verwijderen van het wiel, modderkuip en inspectie dop je er zo bij kan, twijfel ik nu wat juist is.
 

Cordoba

Forumguru
@Schippersss ik denk dat jouw garage het had over een visuele inspectie van de ketting zelf. De methode die andrehj plaatst is eigenlijk een afgeleide: die kijkt naar de stand van de spanner, en haalt daaruit de slijtage van de ketting.
 

Stinger

Actief lid
Wel bij de 2de generatie, met de motorcode CDAA. Paar keer zelfs. De kettingen heb ik nooit vervangen omdat ze opgerekt waren.

@Monteurtje Met alle respect. Als ik u verhaal goed lees. Dan hebt u nog nooit een distributie ketting vervangen van een 1.8TSI. Hoe gaan jullie dan te werk als er toch een probleem is met de distributie ketting? Daar ben ik erg benieuwd naar.
 

Schippersss

Forumguru
@Cordoba Daar zou idd het verschil in zitten. Heb er toen voor de rest niet naar gevraagd hoe deze inspectie werd uitgevoerd. Maar idd via dat controle dop kun je de ketting niet zien en controleren.
 

Octavia32

Forumguru
Ik zal er ook maar even een fotootje inknallen. Wat @andrehj zegt klopt inderdaad over ketting spanner bij mij is bij de montage van mijn nieuwe blok afgelopen zomer uit voorzorg ook een gemodificeerde ketting spanner geplaatst.
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1421880557552.jpg
    uploadfromtaptalk1421880557552.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 203

andrehj

Forumguru
Dit heb ik nog nooit gezien bij de eerste generatie 1.8 TSI, BZB. Wel bij de 2de generatie, met de motorcode CDAA. Paar keer zelfs. De kettingen heb ik nooit vervangen omdat ze opgerekt waren.
Als je die dop bij een beurt eruit laat halen, geef dat van te voren aan. Dan kunnen ze een nieuwe bestellen voor het geval die beschadigd of niet meer goed klemt en niet meer afdicht.
@Monteurtje Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :thumbsup: Weet je toevallig nog wat meer van die kapotte CDAA motoren? Zoals bouwjaar en kilometerstand?
Dat van dat dopje had ik elders ook al gelezen, maar ik kon het nummer niet vinden. Net maar wat langer in ETKA gespit, en ben er nu achter dat het nummer 06H 115 418 D is.
Als ik een dealer kan vinden die dat a. tegen een redelijke prijs kan doen en b. dit al vaker gedaan heeft, laat ik mijn spanner misschien wel vervangen door de meest recente variant.
@allen: Bedankt voor de waardering.:cheers:
 

Monteurtje

Forumguru
@Monteurtje Met alle respect. Als ik u verhaal goed lees. Dan hebt u nog nooit een distributie ketting vervangen van een 1.8TSI. Hoe gaan jullie dan te werk als er toch een probleem is met de distributie ketting? Daar ben ik erg benieuwd naar.

Als je goed de laatste regel hebt gelezen van wat je van mij hebt geciteerd moet het toch duidelijk zijn.
Ik heb al een aantal keer de 1.8 TSI ketting onder handen gehad omdat de SPANNER kapot was. Maar niet omdat de ketting was opgerekt.
 

Monteurtje

Forumguru
@andrehj Bouwjaren weet ik zo niet meer. Kilometerstanden waren meestal zo tussen 50.000 en 80.000 km.
Sommige waren in de garantie en sommigen waren in het jaar dat de garantie net was afgelopen.
Denk dat ik en mijn collega's 4-5 complete motoren hebben vervangen en een aantal hadden geluk en verder geen schade na een defecte spanner.
En dat waren allemaal CDAA motoren.
 

andrehj

Forumguru
Hm, dat is niet echt bemoedigend. Heb je enig idee van de hoeveelheid werk (en dus kosten) van het vervangen van de spanner?
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. Geen storm in een glas water? Dan kun je alles wel preventief gaan vervangen? Hoeveel rijden er wel niet rond zonder de problemen. Denk dat je vanwege het aanwezig zijn op een groot Skoda forum er (te) vaak over leest.
 

Monteurtje

Forumguru
4-5 uur ben je wel kwijt denk ik. Is alweer meer als half jaar geleden dat ik die gedaan heb. Dealer houdt denk de tijden aan die fabriek voorschrijft. Zijn vaak wel krap.
Van een een 1.4 TSI weet ik het wel. Dat is ongeveer 510 TE. Dat is 5 uur en een paar minuten.
 

andrehj

Forumguru
In dat geval kan ik de volgende berekening maken:
Schadebedrag bij kapotte spanner: 5000 euro (schatting, minder als er nog coulance op zit).
Kosten preventief vervangen: 1000 euro.
Als nu de kans dat bij mij het defect optreedt minder dan 20% is, kan ik beter niks vervangen. En ik denk dat die kans onder de 20% zit, anders hadden we er meer over moeten lezen. Voorlopig toch maar even niks doen dus.
 

Noord26

Forumguru
Aangezien mijn km-stand tegen de 130Dkm aan zit en aangegeven is het veelal optreed tussen 50 en 80Dkm geniet ik nog maar door zonder preventieve vervanging.

Kun je trouwens acherhalen of er niet al een aanpassing is gedaan? Want wij zijn pas eigenaar geworden van deze bolide bij 90Dkm..
 
Bovenaan Onderaan