1.8 TSI, slijtage meten aan distributieketting en kettingspanner.

Noord26

Forumguru
Klinkt fantastisch!

@andrehj

Edit: heb even Mark (Antera) een berichtje gestuurd. Die woon hier toch letterlijk om de hoek. Kijken wat die kan inzake VCDS en de waardes met de ketting(spanner).
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Spanner op tandtje 4, 145 000km meetwaarde VCDS 93: -0.52 graden. Waarden in VCDS lijken gewoon prima.
 

Noord26

Forumguru
Spanner op tandtje 4, 145 000km meetwaarde VCDS 93: -0.52 graden. Waarden in VCDS lijken gewoon prima.

Heb je zelf kunnen kijken en meten? Ik zoek ook nog iemand die dit voor mij zou willen doen.. Km-stand is vergelijkbaar met die van jou. ;)
 

andrehj

Forumguru
Spanner op tandtje 4, 145 000km meetwaarde VCDS 93: -0.52 graden. Waarden in VCDS lijken gewoon prima.
Hm, dat is geen goed nieuws en betekent dat de waarde in VCDS geen goeie maat voor de werkelijke slijtage is. Misschien moet ik toch maar eens een visuele inspectie doen. Is alleen veel werk (binnenkant van de wielkast moet eruit). Dit voorjaar maar eens kijken bij mooi weer.
Hoe heb je trouwens in VCDS gemeten? Met lopende motor en na een tijdje draaien? Of met de motor uit?
 

Highway

Forumguru
@andrehj Ik heb de spanner zelf niet gezien, mij is alleen verteld dat die op tandje 4 staat. Bleek wel ene nieuw type spanner te zijn, mogelijk dat deze andere tandjes heeft.

Hoe ik heb gemeten: auto was warm gereden. Ongeveer een half uur stil gestaan met de motor uit. Laptop gepakt, kabels etc. aangesloten en auto weer gestart. Vervolgens de waarden uitgelezen.
 

andrehj

Forumguru
Dan zal dat het verschil maken. Want bij de nieuwe spanner zie je volgens mij geen tandjes.
Hier een plaatje van de oude spanner:
Probleme-mit-TSI-Motoren-Kettenspanner-729x486-3e84430aedee9ac1.jpg

En hier de nieuwe:
neu-4351419728252880189-jpg.54594
 

Noord26

Forumguru
Dus de dealer zegt 4 tandjes nieuwe spanner en blijkt ok te zijn. Maar de nieuwe spanner heeft geen tandjes? Ik ben verward..
 

Highway

Forumguru
Hm, ik zie geen plaatje bij de nieuwe spanner.

Wat ik begrijp, is dat er meerdere versies van de spanner zijn. De eerste, die defect kan raken. Hierna hebben ze een verbeterde versie gebruikt - ook met tandjes. Daarna is de spanner zonder tandjes gekomen.

Zeker weet ik het niet, mogelijk dat iemand als @Monteurtje hier meer duidelijkheid over kan geven.
 

andrehj

Forumguru
@Highway :
Zo had ik het ook begrepen: Eerst was er een spanner met tandjes, die gingen vaak stuk. Toen kwam er een spanner die optisch gelijk was (ook nog met de tandjes), maar wel verbeterd. Dit gaat minder vaak (of bijna helemaal niet) stuk. Volgens mij heb ik die variant.
Blijkbaar vond men die toch niet goed genoeg, want daarna kwam de variant zonder tandjes, maar met groeven rondom.

Hier nogmaals het plaatje van de nieuwe, nu zelf geupload naar het Skodaforum, ipv geleend van een ander forum:
Nieuwe spanner.png

@Noord26 : Wat je kunt doen is deze foto's even naar je dealer mailen en hem vragen welke van deze twee spanners er in de auto zat, misschien weet je dan meer.
 

Monteurtje

Forumguru
@Highway De spanner die @andrehj zojuist heeft geplaatst is de meest recente spanner. En de verbeterde versie van de spanner met tandjes.
Hoever het nieuwe type uitgeschoven mag zijn weet ik zo niet. Dat zou ik moeten nakijken. Als ik tijd heb.
 

Highway

Forumguru
@andrehj en @Monteurtje bedankt voor de info (en nu kan ik de foto wel zien, mijn dank hiervoor). De dealer kon (wou) me niet zeggen of de spanner in mijn auto een probleem was. Zouden ze moeten nakijken. Of ik een heb met tandtjes (verbeterde) of die met groeven weet ik niet.

Ik weet ook niet of er al werkzaamheden zijn gebeurd aan de motor voordat ik de auto kocht (was een leaseauto), gezien ik ook geen last heb van hoog olieverbruik en de inlaat/kleppen erg schoon waren voor de km stand (laten reinigen bij HBT).

Binnenkort even langs de dealer, eens wat meer informatie proberen te achterhalen.
 

Monteurtje

Forumguru
Huidige 1.8 Tsi is de derde generatie. Die zal op die punten wel verbetert zijn. Maar wordt niet veel verkocht. Nog nauwelijks aan gewerkt
 

Noord26

Forumguru
Heb bericht terug van mij dealer. Die vertelde (telefonisch) dat er niets aan de hand is, als je niets hoort rammelen tijdens het starten van de motor.

Kun je dat verhaal onderstrepen @Monteurtje ? Motorcode CDAA.
 
Bovenaan Onderaan