1.8 TSI, slijtage meten aan distributieketting en kettingspanner.

andrehj

Forumguru
@Monteurtje : Bedankt voor de data!
Ik heb nog een actie voor mezelf (voor een zaterdagochtend) staan: Auto opkrikken, wiel rechtsvoor er af, wielkastbekleding verwijderen en dan via de dan toegankelijke stop zelf de spanner inspecteren. Een nieuwe stop heb ik al liggen. Nu nog even tijd en zin voor deze klus vinden...:wavecry:
@Noord26 : Volgens mij ben je te laat als ie rammelt. Even inspecteren lijkt me beter.
 

Noord26

Forumguru
@Noord26 : Volgens mij ben je te laat als ie rammelt. Even inspecteren lijkt me beter.

Wie ben ik om het antwoord van een dealer te weerleggen?
VAGtechniek heeft exact dezelfde insteek als de dealer: zo lang er niets ratelt tijdens starten is er niets aan de hand.

Ga je nu geen storm in een glas water maken @andrehj ?
 

andrehj

Forumguru
@Noord26 : Als zowel de dealer als Vag-techniek hetzelfde zeggen, ga ik daar niet (meer) tegenin.
Misschien haal ik ook wel twee issues door elkaar:
  1. Plotseling falende (oude type) kettingspanners. Als deze faalt, is het direct te laat en loopt bij het starten je motor in de soep.
  2. Een steeds langer wordende ketting. De levensduur schijnt zo'n 160.000 km te zijn. Dit zal uiteindelijk misschien ook een ratel veroorzaken, waarna je rustig een afspraak voor vervanging kunt maken?
 

Noord26

Forumguru
We houden het in de gaten. Als de onze (circa 155.000km) kuren kenbaar gaat maken zal ik dat zeker melden.
 

Monteurtje

Forumguru
Met een oud type spanner durf ik niet te zeggen zo lang die niet rammelt met starten is er niks aan de hand.
Hoeveel moeite is het voor de garage om het visueel te controleren. Je hebt er een afspraak voor gemaakt, dus hebben ze gelegenheid om die afdekdop te bestellen.
 

Noord26

Forumguru
Er staat geen afspraak. Dat was niet nodig zo lang als er niets rammelt tijdens koude start.

Je kan alles wel gaan inspecteren visueel? Ik vertrouw mijn dealer hierin.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@andrehj

Weet je wat het kost om de ketting en spanner (preventief) te laten vervangen? Beste adres daarvoor gewoon de dealer of anders VAGtechniek? Bij die laatste woon ik ook redelijk dicht in de buurt.

Wij vinden de bolide nog steeds een heerlijke auto. Recente offertes die wij binnen kregen waren om van te janken als inruilprijs, dus we willen hem voorlopig nog door blijven rijden.
 

Schippersss

Forumguru
999,- incl. Btw bij vag techniek ketting, spanners, geleiders en klein matriaal. Voor een 1.8tsi bzb. Pas prijs opgaven gedaan.
 

andrehj

Forumguru
Ik weet dat Vruggink in Halle bij een beurt alleen de spanner voor 350 euro vervangt. Maar als je toch bezig bent is het wellicht beter om maar alles te vervangen. Geen idee wat dat bij hen kost overigens.
 

Noord26

Forumguru
999,- incl. Btw bij vag techniek ketting, spanners, geleiders en klein matriaal. Voor een 1.8tsi bzb. Pas prijs opgaven gedaan.

Jou motor is/was er ook aan toe? 1000 euro blijft een smak geld voor iets wat theoretisch een auto leven lang mee zou moeten gaan.

Als er iemand is die concreet kan aangeven hoe de status van de spanner te controleren, is vervanging ook natuurlijk totaal overbodig als deze nog in prima conditie verkeerd.. @andrehj
 
Laatst bewerkt:

Schippersss

Forumguru
Nee nog niet @Noord26. Zit er aan te denken om hem preventief te vervangen. Uit eindelijk komen ze allemaal en keer, das een ding wat je zeker weet met deze motoren. Maar lees laatste tijd wel heftige dingen, zowaar hier als op het Passat en gti forum. Motoren die compleet in de soep zijn gelopen door de ketting/spanner. Mijne heeft nu net iets meer dan 100k weg en loopt nu wel tegen een risco aan zoals ik bij de meeste schade gevallen lees. Alhoewel ik niks hoor met starten of tijdens stationair draaien. Maar goed, lees ook gevallen waarbij toch schade hebben opgelopen terwijl er geen vooraf aanleiding van was.

Blijft idd een fiks bedrag, riempje vervangen van de eerste tfsi is stukken goedkoper. Ben van plan om hem toch nog een aantal jaar te rijden. Heb ook gekeken naar iets anders, maar na alle investeringen krijg je niks extra. Dat weet je van te voren, maar daarom wil ik er nog even van genieten.
 

andrehj

Forumguru
Als er iemand is die concreet kan aangeven hoe de status van de spanner te controleren, is vervanging ook natuurlijk totaal overbodig als deze nog in prima conditie verkeerd.. @andrehj
Dat staat in de startpost van dit topic.
Echter, als de kettingen nu ook al zonder waarschuwing breken, dan is dat iets wat je nooit met een inspectie van de spanner kunt voorkomen. :wavecry:
 

Noord26

Forumguru
Dat staat in de startpost van dit topic.
Echter, als de kettingen nu ook al zonder waarschuwing breken, dan is dat iets wat je nooit met een inspectie van de spanner kunt voorkomen. :wavecry:

Dat is wel exemplarisch natuurlijk. Betreffende auto had al een verleden met nog niet zo lang voor aanschaf nieuw vliegwiel en koppelingsgroep. Daarbij optellende ABT tuning (algemene software zonder controle). PON is niet voor niets gestopt met het voeren van ABT in NL. ;) Kan mij niet voorstellen dat dit er totaal niets mee te maken heeft. Erg jammer voor de betreffende persoon. Maar in het verleden duiken van een auto is wel een pre en doorvragen waarom het vervangen is. Niet dat het 100% te voorkomen valt en ook niet dat het enige vorm van garantie geeft overigens. Maar waar vuur is..

@Schippersss wij zitten dus in hetzelfde schuitje. Meer preventief vervangen ivm de verhalen die allemaal de ronde doen en bedroevende inruilprijzen. Misschien kan VAGtechniek er iets mee als we beiden tegelijk aan kloppen om dit te laten doen qua prijs.. 156.000km staat onze teller op. Geen geratel tijdens koude start oid; maar dat geweten ivm de horror verhalen komen steeds vaker naar boven drijven. Vrouwlief vind het een super auto en wil hem eigenlijk niet kwijt. Alle normale slijtage onderdelen zijn nog dik in orde, of vorig jaar door de dealer opgelost onder garantie. Vandaar de serieuze overweging om dit (ketting incl toebehoren) te laten doen.

Als ik het realistisch bekijk zouden we nog prima een paar jaar met deze auto kunnen/willen doen. Helaas was ik bij de laatste meeting bij JD verhinderd. Dat geld heb ik nu 'op zak' gehouden en lijkt mij een prima investering in de komende jaren bij VAGtechniek. En een dergelijke investering is ook altijd te rechtvaardigen bij inruil vanwege de bekende problemen. Tel daarbij op dat de afschrijving nu echt niet zo hard meer gaat tov elke jongere auto die we zouden kopen met minder kilometers..
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
@Noord26 : Hoe zit jij met je olieverbruik? Want de meesten zijn bij jouw kilometerstand al aan de beurt. Dan is het misschien beter om gelijk ook je zuigers te wisselen. Wordt het nog een duurder geintje natuurlijk, maar ben je wel gelijk helemaal klaar.
 

Noord26

Forumguru
Heb bij aanschaf 6x 1 liter olie gekocht. Daarvan is er nu nog ruim 1 flesje over. Dan praat je over 60.000km sinds aanschaf. Afgezien van verversing tijdens beurtjes of aanvulling tijdens zomer-/wintercheck is er dus 1:12.500km verbruikt.

@andrehj

Ketting incl alles is 1000. En dat zie je niet altijd aankomen. Rendabele investering dunkt mij.

Zuigers ed is stukken duurder (3x zo duur) en toont zich altijd geleidelijk aan vanwege toename olieverbruik. Dat zal een op de rand gevalletje worden van inruilen of niet denk ik. mocht het zo ver komen. Gelukkig niet van toepassing bij onze bolide.
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Ik las net van @Schippersss dat die een BZB motor heeft. Maar zijn er hier al mensen die een BZB motor hebben en problemen hebben met de ketting? BZB is dus de 1ste generatie 1.8 TSI.
Tot nu toe zijn alle motoren die ik gehad heb met defecte spanners en verstellers de CDAA motoren. En ook wat ik hier voorbij zie komen. Ik weet een paar klanten met een Octavia II pre FL. En die hebben nog geen problemen en inmiddels al ruim over de 100.000 km.
 

Noord26

Forumguru
Ik weet niet over er bij de eerste eigenaar al iets aan gedaan is natuurlijk: de beruchte ketting(spanner).. Zou men dat terug moeten kunnen vinden bij een dealer?

Ik heb een CDAA motor volgens het boekje, toch?

Variant is: ACCDAAX01

:pieker:

http://www.technischservicecenter.nl/olieverbruik-vag-tfsi/

€1850,- excl BTW incl nieuwe distributie, hmm.. Dan lijkt alleen distributie opeens erg duur voor 1000,- incl?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan