1.8 TSI, slijtage meten aan distributieketting en kettingspanner.

Monteurtje

Forumguru
Maar voor een revisie moet bijna complete motor uit elkaar. En dan is ketting vervangen geen extra werk. Alleen de onderdelen. Maar is het prijs verschil best nog wel groot. Een revisie voor 1850 ex is best goedkoop.
 

Schippersss

Forumguru
Ik las net van @Schippersss dat die een BZB motor heeft. Maar zijn er hier al mensen die een BZB motor hebben en problemen hebben met de ketting? BZB is dus de 1ste generatie 1.8 TSI.
Tot nu toe zijn alle motoren die ik gehad heb met defecte spanners en verstellers de CDAA motoren. En ook wat ik hier voorbij zie komen. Ik weet een paar klanten met een Octavia II pre FL. En die hebben nog geen problemen en inmiddels al ruim over de 100.000 km.
Ah kijk aan. Klopt idd, geloof dat bzb alleen een korte periode in de Passat is geleverd en veder niet. En je leest idd alleen de cdaa motoren de problemen hebben. Maar de bzb komt niet zo vaak tegen dus dan lees je er ook minder over. Kan misschien zijn dat de bzb en cdaa op dat vlak verschillen?
 

MarcoO2

Forumguru
BZB zit ook in Skoda. De allereerste Superb II. En Octavia voor de facelift.
Mijn eerste pré-fl O2 uit begin 2009 is dankzij een kapotte kettingspanner in de soep gelopen, volgens mij bij ongeveer 110.000 km. Moet ergens hier nog wel een uitgebreid topic over zwerven, van een dikke vijf jaar geleden.

Met mijn tweede fl-O2 1.8tsi uit eind 2011 heb ik nooit problemen gehad.
 

Noord26

Forumguru
VAG TECHNIEK zegt het niet goed te kunnen beoordelen wat de staat is zonder alles open te maken. Dan zou je gelijk het geheel moeten laten vervangen?

Goede verkoper of realiteit?
 

andrehj

Forumguru
De staat van wat? Van spanner, ketting of zelfs zuigerveren?
Volgens mij is het enige wat je van buiten (door de wielkast + het dopje uit de startpost weg te halen) kunt zien is hoe ver de spanner uitgelopen is (en dus de ketting opgerekt), en welk type spanner er in zit.
Of een oud type spanner inwendig kapotte nokjes heeft of dat een ketting op knappen staat, kun je volgens mij niet zien.
 

arjanver

Nieuw lid
Hangt van je motor af. Kijk in je boekje.
ok, ik heb "nog" geen skoda superb, maar ben aan het kijken momenteel model 2010/2011, en kwam dit topic tegen en vroeg mij dit af. op de eerste foto lijkt mij meer een riem dan een ketting maar goed
 

andrehj

Forumguru
@arjanver : De multiriem (die toevallig ook op de foto in mijn startpost van dit topic staat) heeft met dit hele topic niets van doen. Als je de startpost even zou lezen, lijkt me dat ook vrij duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Ik kwam net op Briskoda deze TPI van Skoda tegen, waarin duidelijk wordt omschreven wanneer de distributieketting van een 1.8 TSI (en ook een 2.0 TSI?) moet worden vervangen. Dit kan (zoals in de startpost omschreven) aan de hand van het aantal zichtbare tandjes bij de spanner worden bepaald. Wat ik al wist is dat bij de oude spanner meer dan vier tandjes de vervangingsnorm is. Bij de nieuwe spanner is het dus meer dan 6 tandjes.
Wat wel bijzonder is, is dat voor inspectie de motor naar het BDP moet worden gedraaid. Geen idee waarom. Weet iemand dat?
 

Bijlagen

  • Technical product information 2025206_7.pdf
    288,6 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Voor degenen die hun distributieketting willen vervangen: Er schijnt inmiddels een Chinese kloon van deze ketting op de markt te zijn. Levensduur valt wel wat tegen :nono:, getuige deze post...
Plaatje na 6500 km:
IMG_20180312_160745.jpg.ca41b462e5e75ee31441c54e712c5915.jpg

Kettingset was wel goedkoop, dan weer wel...
 

casejunky

Forumguru
@andrehj Je sprak over die waarde die je oogwaarschijnlijk netjes leek?

Zal als ik de kans krijg vanavond eens even kijken hoe de waardes erbij staan, dan kan ik zien of het echt zo uniek is ja of de nee
 
Bovenaan Onderaan