andrehj
Forumguru
De afgelopen dagen heb ik mij eens verdiept in de distributieketting en de bijbehorende spanner van mijn 1.8 TSI (45.000km, gebouwd in juli 2011, dus MJ2012).
Allereerst de ketting.
Van mijn ketting zijn geen horrorverhalen over slijtage (verlenging) bekend zoals bij de 1.2 en 1.4 TSI, maar toch vraag je je af hoe het met de slijtage zit. Nu blijkt dat je deze kunt zien met VCDS. Volgens diverse sites (bijvoorbeeld deze, met links naar Russische bronnen) kan dat in het meetblok 93 van de motor worden gezien. Deze waarde verloopt van 0 naar steeds verder negatief. Tot -2° zou er niets aan de hand zijn, voor -2 tot -4° geldt "goed in de gaten houden" en onder de -4° zou de ketting vervangen moeten worden.
Vandaag dus maar even de laptop aan de auto gehangen, en bij mij blijkt van blok 093 (Camshaft Adjustment Adaptation) de waarde in het derde blok (Phase Postition Bank 1 Intake) zowel met motor aan als motor uit precies op 0.00° te staan. Dat vind ik wel erg (verdacht) netjes.
Vraag: Kan iemand bevestigen of deze waarde vaker voorkomt, of dat het meten op deze manier bij een 1.8 TSI niet kan?
Een tweede methode om de slijtage te bepalen is het visueel inspecteren van de spanner via het inspectiegat. Dit is toegankelijk op een hefbrug, na het demonteren van het rechter voorwiel en de bekleding van de wielkast. Foto van de locatie:
Kijkend door het gat zou je dan zoiets moeten zien:
Deze foto is genomen van een MJ2011 1.8 TSI met 127.000 km. Bij deze spanner zijn al vijf tanden zichtbaar, wat volgens diverse bronnen het criterium is van een versleten ketting.
Vraag: Is een dergelijke inspectie bekend bij de dealers (of zelfs gebruikelijk vanaf een bepaalde kilometerstand?
Ik zit er over te denken om bij mijn volgende 60.000 km beurt deze inspectie (in mijn eigen bijzijn) uit te laten voeren.
Dan de kettingspanner zelf.
Volgens ETKA heb ik type 06H 109 467T. Zoals ik ETKA interpreteer is deze versie op het laatst in de BZB motor en tot 29-08-2011 in de CDAA motor gebruikt.
Dit is al een behoorlijk verbeterde versie, maar nog steeds de versie met bovenstaande tanden. Inmiddels is het design helemaal veranderd en ziet de spanner er zo uit:
Vraag: Zijn er hier gevallen bekend van het defect raken van mijn versie (06H 109 467T) van de kettingspanner? Of betrof dit uitsluitend oudere versies in BZB motoren?
Op het web circuleren diverse foto's van kapotte spanners, maar duidelijkheid over welke precieze versie dat was vind je zelden.
Tot slot nog plaatje van een spanner met een gebroken tand:

Allereerst de ketting.
Van mijn ketting zijn geen horrorverhalen over slijtage (verlenging) bekend zoals bij de 1.2 en 1.4 TSI, maar toch vraag je je af hoe het met de slijtage zit. Nu blijkt dat je deze kunt zien met VCDS. Volgens diverse sites (bijvoorbeeld deze, met links naar Russische bronnen) kan dat in het meetblok 93 van de motor worden gezien. Deze waarde verloopt van 0 naar steeds verder negatief. Tot -2° zou er niets aan de hand zijn, voor -2 tot -4° geldt "goed in de gaten houden" en onder de -4° zou de ketting vervangen moeten worden.
Vandaag dus maar even de laptop aan de auto gehangen, en bij mij blijkt van blok 093 (Camshaft Adjustment Adaptation) de waarde in het derde blok (Phase Postition Bank 1 Intake) zowel met motor aan als motor uit precies op 0.00° te staan. Dat vind ik wel erg (verdacht) netjes.
Vraag: Kan iemand bevestigen of deze waarde vaker voorkomt, of dat het meten op deze manier bij een 1.8 TSI niet kan?
Een tweede methode om de slijtage te bepalen is het visueel inspecteren van de spanner via het inspectiegat. Dit is toegankelijk op een hefbrug, na het demonteren van het rechter voorwiel en de bekleding van de wielkast. Foto van de locatie:

Kijkend door het gat zou je dan zoiets moeten zien:

Deze foto is genomen van een MJ2011 1.8 TSI met 127.000 km. Bij deze spanner zijn al vijf tanden zichtbaar, wat volgens diverse bronnen het criterium is van een versleten ketting.
Vraag: Is een dergelijke inspectie bekend bij de dealers (of zelfs gebruikelijk vanaf een bepaalde kilometerstand?
Ik zit er over te denken om bij mijn volgende 60.000 km beurt deze inspectie (in mijn eigen bijzijn) uit te laten voeren.
Dan de kettingspanner zelf.
Volgens ETKA heb ik type 06H 109 467T. Zoals ik ETKA interpreteer is deze versie op het laatst in de BZB motor en tot 29-08-2011 in de CDAA motor gebruikt.
Dit is al een behoorlijk verbeterde versie, maar nog steeds de versie met bovenstaande tanden. Inmiddels is het design helemaal veranderd en ziet de spanner er zo uit:

Vraag: Zijn er hier gevallen bekend van het defect raken van mijn versie (06H 109 467T) van de kettingspanner? Of betrof dit uitsluitend oudere versies in BZB motoren?
Op het web circuleren diverse foto's van kapotte spanners, maar duidelijkheid over welke precieze versie dat was vind je zelden.
Tot slot nog plaatje van een spanner met een gebroken tand:
