1.4 TSI 110 kW (150PK) chippen

MaRco2

Forumguru
@MaRco2 de opmerking van octavia99 ging over het vermogen laag in toeren waar de topic starter over klaagde. Zo laag in toeren bij een gechipt wagen maakt ook geen verschil

Te laag in de toeren is niet goed, krijg je alleen maar zwaar belaste lagers (ook versnellingsbak) en inwendige vervuiling van. Kwestie van tandje terug en hij gáát (als je veel gas geeft).:)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Xander

Senior Member
Tuningparts (www.tuningparts.nl) in Zoetermeer verkoopt chiptuning van JD Engineering in zijn webshop. De aanpassing is van JD Engineering, maar de installatie wordt in Zoetermeer gedaan. Daarnaast wordt gratis het vermogen bepaald op de vermogenstestbank. Lijkt een leuke deal voor mensen uit Zoetermeer en omstreken. Heeft iemand ervaring met deze tuner?
 

Edwin83

Senior Member
Wel raar dat hij voor een 1.8tsi 100€ duurder is dan JD zelf. Voor dat geld rij ik liever heen en weer.
 

oco1979

Forumguru
Nu even on-topic aub.
zoveel mogelijk tegendruk in uitlaat wegwerken.
Downpipe,kat vervangen,sportkat,sportuitlaat.sportluchtfilter(meer debiet mits chip gewijzigd)
Dan chiptuning op de wijziging.
Alles om de turbo vroeger te doen opspoelen.
Goedkoopste manier is boven de 2000tr:min blijven en dan gas intrapt ga die gaan
 

Rosinfield

† In Memoriam
@oco1979: uit deze word salad kan ik niet opmaken wat dan volgens jou het topic is. Overigens zie ik niet zozeer op welke plek en hoe men daar van afweek
 

oco1979

Forumguru
De vraag van tp starter was,vermogensverlies in lage toeren.
Wel of niet onder garantie is bijzaak,is wel leuk ôm te weten,maar niet direct antwoord op de vraag.
Kan beter nieuwe starten over garantiekwestie.
 

oco1979

Forumguru
Daarmee dat deze motor ook een versie met compressor heeft,om turbogat wat op te vangen.
Een variabele-turbo zou uitkomst bieden.
Gezien bij mij weten enkel porsche deze op hun benzine motoren toepast.
Nu komt de vraag dat bestaat toch al,ja bij diesels,bij benzine niet,door hogere uitlaattemperatuur niet toepasbaar.
Uitleg variabele-turbo = 2 turbo's in één,kleine en grote.

Kleinere turbo is beter voor vlugger opspoelen,nadeel in hoge toeren niet genoeg debiet om veel vermogen te krijgen
 

Race Eend

Forumguru
Wel raar dat hij voor een 1.8tsi 100€ duurder is dan JD zelf. Voor dat geld rij ik liever heen en weer.

Er zit geen prijs verschil tussen, gewoon even tuningparts contacten. Zij hanteren identieke prijzen, zal wel een tikfoutje op de site zijn.
 

Fean

Forumguru
Toch blijf ik me daar best over verbazen als een tuner zegt fabrieksgarantie over te nemen en bodemprijzen voor een tuning vraagt, dat ABT en OCT etc dit doen kan ik nog snappen, maar die vragen dan ook regelmatig 3000 euro voor een tuning.

Stel / voorbeeldje:
Wagen getuned bij TunerX. € 450 euro betaald voor een tuning, geeft 20% korting, komt uit op 360 euro, dat is zeg 300ex btw feitelijk omgezet, kosten van de uren eruit etc, hou je zeg maar 150 euro over als bedrijf.

Vervolgens gaat de auto naar dealer voor onderhoud, wordt als getuned geregistreerd tijdens updaten/terugroepactie van de DSG7 bak (waarbij olie ververst wordt en software van de bak geüpdate wordt).

Een jaar later gaat het VAG navigatie systeem defect. Klant gaat naar de lokale skoda dealer, die probeert de garantie te claimen en die wordt afgewezen omdat de auto getuned blijkt te zijn.

Klant meld zich aan bij TunerX, immers wordt daar de garantie overgenomen. TunerX gaat een navigatiesysteem vergoeden van 3000 euro?! Dan mag men eerst weer 20 andere auto's tunen, wil je die kosten er weer uit hebben... bijna elke auto heeft wel een keer een klein mankementje wat onder garantie vervangen moet worden, dan kan je je bedrijf wel opdoeken.

Je kunt natuurlijk als tuner (die zich ook met onderhoud bezig houdt), zeggen:
Om van die garantie gebruik te maken, moet je al het onderhoud bij de tuner zelf doen, je mag niet meer bij de dealer komen. Als er wat is, breng je de auto naar de tuner, je laat je auto achter en krijgt een leenauto.

De tuner maakt je software origineel en zet hem bij de dichtstbijzijnde dealer binnen en claimt de garantie.
Maar wat als je stil valt in het buitenland, komt men je dan ook halen, of moet je dan zelf voor het transport zorgen?

Goed verhaal. Ik heb het ook al vaker geschreven.

Fabrieksgarantie is ook flauwekul. Je zult bij Pon aan moeten kloppen, want de fabriek geeft namelijk geen garantie en heeft niets met je van doen. Het heet feitelijk importeursgarantie.

Overigens ABT en OCT hebben geen afspraken meer met Pon... En dan nog.. ging je met je ABT auto naar een franse dealer vanwege problemen.. vergeet het maar, die dealert geeft geen ruk om de afspraken die Pon heeft gemaakt. Gewoon betalen.

Ga je terug met je "orginele software" naar de dealert.. dan kunnen ze altijd achterhalen of de auto ooit is gechipped. Helemaal (mocht het zover komen) bij een onderzoek. Bij 99% van de gevallen doet men dit niet hoor. Ik denk dat ze hierop een grens (bedrag) hebben.

Je kan allerlei afspraken maken met je tunert, zowel qua onderhoud en misschien op onderdelen garantie, daar ben je zelf helemaal vrij in. En om eerlijk te zijn, die mannen weten wel wat ze doen dus waarom niet? (Bij VAG-auto's heb ik het over de JD, Hartog, VAGtechniek en misschien nog een anderen..)

Qua lease,.. die kar is gewoon niet je eigendom. LM legt het vaak in het contract vast dat chippen wel of niet mag. Heb je hem gechipped.. en mocht je echte problemen krijgen en er staat dat het niet mag... wat denken jullie zelf?
 

Race Eend

Forumguru
Ga je terug met je "orginele software" naar de dealert.. dan kunnen ze altijd achterhalen of de auto ooit is gechipped. Helemaal (mocht het zover komen) bij een onderzoek. Bij 99% van de gevallen doet men dit niet hoor. Ik denk dat ze hierop een grens (bedrag) hebben.

En dát is dus niet waar. Als je hem tijdig origineel gemaakt hebt en nooit met tuning online gehad hebt, dan is het simpelweg niet uit te lezen.

Wij hebben dit afgelopen weken nog met 2 hele moderne auto's getest (Leon cupra 280 en Audi A5 18 TFSI 170), na afmelding specifiek in het systeem opvragen of er een * achter de auto kwam te staan, beide niet het geval.

Tot nu toe zien we dat elke auto die wij origineel maken, gewoon garantie heeft kunnen claimen. En dat gaat inmiddels om best wat wagens (EGR koelwater kwalen / distributie kettingen / dsg7 koppelingen etc etc)
 

Fean

Forumguru
En dát is dus niet waar. Als je hem tijdig origineel gemaakt hebt en nooit met tuning online gehad hebt, dan is het simpelweg niet uit te lezen.

Wij hebben dit afgelopen weken nog met 2 hele moderne auto's getest (Leon cupra 280 en Audi A5 18 TFSI 170), na afmelding specifiek in het systeem opvragen of er een * achter de auto kwam te staan, beide niet het geval.

Tot nu toe zien we dat elke auto die wij origineel maken, gewoon garantie heeft kunnen claimen. En dat gaat inmiddels om best wat wagens (EGR koelwater kwalen / distributie kettingen / dsg7 koppelingen etc etc)

Nu vind ik jullie goden en wil je jullie handel niet afnemen.. sterk nog ik juich jullie juist toe! Maar loopt de motor in de soep en komt er een onderzoek.. tuning is ALTIJD te achterhalen. Vaak checken dealers het niet eens als het om iets kleins gaat of iets wat al bekend was (kettingspanner, nokkenas sensor etc. bij de tfsi motoren)

Maar een software engineer/progammeur zal hier gaan glimlachen,... counting flashes is een oude manier, ongetwijfeld weten jullie dit ook. Maar wat als iets wordt weggeschreven waar jullie geen notie van hebben? Reken maar dat ze dat gebeurd, iedere programmeur doet dit en weet dit. Totaal oncontroleerbaar voor een iedere tuner!

Ik zou het heel erg knap vinden dat tuners precies weten waar alle logjes naar toe worden geschreven, met name als de logs stelstelmatig dynamisch wordt afgevuurd en zelfs ook wordt opgevraagd. Onzin als je zegt dat ze dit niet kunnen zien als het weer terug naar orgineel wordt gezet.

M'n vorige A3 SB 1.8tfsi liep volledig in de soep en heb na 83dkm een nieuw blok van Pon gekregen. Had alleen maar ellende met dat blok (was 1 van eerst met die kettingspanner problemen), totale schadepost 18k! Onderzoek geweest... de auto was nooit getuned. Alleen al een meting van slijtage aan koppeling is het duidelijk te achterhalen.. maar ook in de "weggeschreven" data! (Dus niet jullie geschreven data!) Laat dat laatste nu vreemd zijn omdat de software in de auto wel x keer is overschreven (updates) omdat de dealers in eerste instantie het probleem niet konden vinden.

Net als Internet.. er word niets verwijderd alles is te traceren!
 

Race Eend

Forumguru
Ik zou het heel erg knap vinden dat tuners precies weten waar alle logjes naar toe worden geschreven, met name als de logs stelstelmatig dynamisch wordt afgevuurd en zelfs ook wordt opgevraagd. Onzin als je zegt dat ze dit niet kunnen zien als het weer terug naar orgineel wordt gezet.

"Alleen al een meting van slijtage aan koppeling is het duidelijk te achterhalen.."

Je klinkt heel overtuigend en we kunnen hier eindeloos over discussiëren.
Of het wel of niet KAN achterhaalt worden zal altijd een discussie blijven. Feit is dat de VAG modellen van de afgelopen jaren simpelweg niet zo geweldig waren en dat er inmiddels HEEL veel praktijk ervaring is met het origineel maken van software en daarna probleemloos geclaimd worden van de garantie.

Ik ga uit van de praktijk ervaring over meer dan 300 van dit soort gevallen in de afgelopen jaren.
Kortom al zou men het kunnen vinden na zeer veel onderzoek, feit is dat men dit in de praktijk niet doet, tenzij men er op uit is om iemand te 'pakken'.

Slijtage op een koppeling vind ik overigens een zeer zwak argument, hoe kun je dat nu als controle opvoeren!? Iemand die veel in de stad rijdt of stevig op trekt of met zijn voet op de koppeling rijdt, heeft veel meer slijtage, dan een auto die alleen maar autobahn kilometers maakt. Zelfde met een dsg7 overigens, die dingen liggen er bij originele auto's na 40.000km regelmatig compleet uit, door de slechte DSG software config van VAG.
 

Fean

Forumguru
Je klinkt heel overtuigend en we kunnen hier eindeloos over discussiëren.
Of het wel of niet KAN achterhaalt worden zal altijd een discussie blijven. Feit is dat de VAG modellen van de afgelopen jaren simpelweg niet zo geweldig waren en dat er inmiddels HEEL veel praktijk ervaring is met het origineel maken van software en daarna probleemloos geclaimd worden van de garantie.

Ik ga uit van de praktijk ervaring over meer dan 300 van dit soort gevallen in de afgelopen jaren.
Kortom al zou men het kunnen vinden na zeer veel onderzoek, feit is dat men dit in de praktijk niet doet, tenzij men er op uit is om iemand te 'pakken'.

Slijtage op een koppeling vind ik overigens een zeer zwak argument, hoe kun je dat nu als controle opvoeren!? Iemand die veel in de stad rijdt of stevig op trekt of met zijn voet op de koppeling rijdt, heeft veel meer slijtage, dan een auto die alleen maar autobahn kilometers maakt. Zelfde met een dsg7 overigens, die dingen liggen er bij originele auto's na 40.000km regelmatig compleet uit, door de slechte DSG software config van VAG.

Merendeel is praktijkwaardig wat je hier weergeeft en daar ben ik het ook geheel mee eens. Er is vast grens waarbij men een onderzoek zou kunnen gaan uitvoeren. Ik kreeg zo een onderzoek, de beslissing wanneer men gaat onderzoeken zal ongetwijfeld met geld te maken hebben. Zoals ik al schreef en jezelf beaamt: vaak checkt men het niet als het om iets kleins gaat of iets wat al bekend was, je geeft zelf al aan..de DSG bak. De VAG modellen waren/zijn ruk, ik was 1 van de eerste met dat nokkenassen gebeuren, vandaar misschien bij mij dat onderzoek, wie weet?

Het hoeft ook helemaal geen eindeloze discussie te zijn als men hierover gewoon eerlijk is. Bij jullie (JD) gaat het goed en jullie club weten absoluut 300% waar jullie meebezig zijn.. maar die kwakzalvers langs de weg verkopen wel even hetzelfde verhaal. Die lui zijn eigenlijk een concurrent en tevens verzieken ze dezelfde markt waar JD en "andere bekwamen" zich in begeven. Vanzelfsprekend tast dit de reputatie in het algemeen aan, daar kun je alleen maar last van hebben. Natuurlijk verkoopt je je product beter met een semi-zekerheid, maar zekerheid is het niet. Hoe je hier als bedrijf mee omgaat qua verkoop is natuurlijk ieders zijn keuze..

Ik denk ook niet dat jullie dit hoeven te roepen gezien jullie bekendheid, klantenbestand en zeker ook jullie vakbekwaamheid! Ik vind het naief om te roepen dat je het niet kan achterhalen als je orgineel even terugzet. Ik ben zelf een semi-jurist in Finance-ict, kan zelfs ook wat programeren. Die flashcount zit er zeker in, ook andere logs waarvan de herkomst onbekend is, elke scheet kan geregistreerd en weggeschreven worden.
De koppeling was overigens een verklaring die ik van de Pon-dealer kreeg. -- "U mag blij zijn dat uw auto nog nooit is getuned.." Met een vragende blik gaven ze destijds aan dat ik wel een behoorlijk paarse uitlaat had.. Geen idee wat dat laatste te betekenen had, wellicht een lange tijd mijn klomvoet op zijn max met Aral110. Zover een beetje mijn praktijkervaring;)
 
Bovenaan Onderaan