1.4 TSI 110 kW (150PK) chippen

ertromp

Forumguru
Linksom of rechtsom je garantie vervalt
Het hangt voornamelijk af van de relatie met je dealert. Dat is de garantie verlener. De dealert moet weer zijn centen claimen bij de toko in Leusden.
Motor problemen, versnellingsbak / koppeling problemen zullen al snel als oorzaak de tuning toegewezen krijgen.
Dus wil je de discussie voorkomen dan moet je het gewoon niet doen
Tja welke zaken zullen opgelost worden binnen de garantie als je auto gechipt is?
Je zult hier helaas het sluitende antwoord niet gaan krijgen
 

Spierings

Forumguru
Er is inderdaad altijd een discussie mogelijk, maar voor een versnellingsbak gaan ze echt niet kijken of een wagen gechipt is.. Meestal alleen bij grotere motorschade zoals turbo of defecte motor...

Maar dat risico is voor je eigen, maar de betere tuner zal je hierbij ook indekken
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb een gechipte 1.8tsi gehad, die in de soep draaide door de bekende kapotte kettingspanner. Geen centje pijn gehad, behalve dan dat de reparateur blij verrast werd tijdens de proefrit :D
 

ertromp

Forumguru
Er is inderdaad altijd een discussie mogelijk, maar voor een versnellingsbak gaan ze echt niet kijken of een wagen gechipt is.. Meestal alleen bij grotere motorschade zoals turbo of defecte motor...

Maar dat risico is voor je eigen, maar de betere tuner zal je hierbij ook indekken
Wat zal meer kosten een turbo die in de soep draait of een versnellingsbak?
En indekken?
Dat is met wat ik een keer gezien heb het terugzetten van de originele software en meld je maar bij je dealer als je garantie hebt
En dit was bij een welbekende tuner hier
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Wat zal meer kosten een turbo die in de soep draait of een versnellingsbak?
Wat kan ik met deze prijsvraag winnen.....

Maar volgens jou gaan ze overal moeilijk over doen, maar dat is niet zo.....

Na 14 jaar bij een vw audi dealer in dewerkplaats, kan ik vertellen dat dat niet zo is. Er wordt zelden praat van gemaakt...alleen bij een update werd het aan een klant gevraagd of deze gechipt was...Zelfs bij een garantie waarbij het diagnose rapport voor garantie doorgestuurd wordt geen problemen..
 

ertromp

Forumguru
Wat ik mee wil geven is dat er risico's aan kleven die jij @Spierings wel erg makkelijk weg zet
Hartstikke mooi die 14 jaar garage ervaring maar daar kan iemand die wel in de problemen komt niet op terugvallen
Gelukkig pakt het vaak goed uit tuning maar er zijn ook gevallen te vinden op het www die aardig in de kosten zijn gelopen en dan moet je helaas een prijsvraag winnen met een beste bonus
 

Spierings

Forumguru
Er staat wel meer op het www, en je hebt goede en slechte tuners... Als je voor een duppie op de eerste rij wil zitten moet je naderhand niet zeuren.

Als je een goede tuner hebt kun je daar gewoon op terug vallen. Deze nemen gewoon de fabrieksgarantie over voor het geval dat de dealer de tuning de schuld geeft.

Het is zelf zo dat sommige dealers zelf naar JD toe gaan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoe dan ook, wanneer je een risico inschatting maakt, zou dat rationeel gezien hetzelfde zijn als met een helm op op de straat op te gaan vanwege het risico een stuk meteoriet op je harses te krijgen. Toegegeven, enigszins gechargeerd.
Maar een goede relatie met je dealer en met deze van begin af aan open kaart spelen, is wel raadzaam
 

ertromp

Forumguru
Dat is wat ik ook al wil aangeven middels mijn post in #22 : De band met je dealert.
Tot op heden maar 1 tunert tegengekomen die zwart op wit aangeeft dat er een fabrieksgarantie overgenomen kan worden: VAG Techniek.
En ja in doorsnee zal er weinig gebeuren met je motor/aandrijflijn maar je kunt het niet uitsluiten. Het is niet voor niets dat er middelen worden aangeboden door gerenommeerde tunerts waarmee software / hardware matig de tuning in probleemgevallen (garantiezaken) kunt weghalen. Daar maken ze zelfs reclame voor op hun website. Het is en blijft gelukkig je eigen verantwoording
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Kijk hier een stuk tekst van een gerenommeerde tunert. En dit vind ik gewoon goed: open kaart spelen dan weet een klant waar deze aan toe is en dat voorkomt (hopelijk) discussies

Vervalt de fabrieksgarantie als ik mijn auto laat tunen indien deze nog van toepassing is en is de tuning zichtbaar voor de autofabrikant of dealer?
Ja, dat is het helaas altijd bij de meeste merken, ook al is onze tuning van de hoogst mogelijke kwaliteit en op duurzaamheid getest, het kan zijn dat er iets aan de auto, en dan met name de aandrijflijn mankeert, waardoor u naar de dealer terug wilt om dit kostenloos binnen de garantietermijn te laten repareren.
Wat de oorzaak van de eventuele klacht is (99% van de auto' s mankeert uiteraard niets, maar soms zijn er constructiegebonden afwijkingen of productiefouten), is niet eens belangrijk, in principe heeft de fabrikant het recht een garantieclaim af te wijzen omdat er aan de auto gemodificeerd is, dit gaat op voor alle aanpassingen; andere wielen, radio, dakdragers, ruitenwissers, ruitblindering, uitlaat, enz., als het enigzins relevant is staat een fabrikant in z'n recht om een garantieaanvraag af te wijzen.
Juist omdat de meeste auto' s niets mankeren de eerste jaren is dit in de praktijk nooit een probleem geweest, maar kan het theoretisch wel, een professioneel uitgevoerde tuning draagt uiteraard bij aan het voorkomen van problemen.

Bij de meeste merken werkt het zo dat op het moment van diagnose, of soms zelfs inleveren van de sleutel, een datapakketje met belangrijke infomatie zonder tussenkomst van de dealer naar een database van de fabrikant wordt verzonden, met daarin het chassisnummer van uw auto en een aantal belangrijke gegevens, zoals belastingen, toerentallen, kilometers, waarschuwingen die genegegeerd zijn enz.

Op het moment van grote of herhaaldelijke schade kan men bij de fabrikant deze database raadplegen en kijken of u de auto wel "fatsoenlijk" gebruikt, want ook dit kan reden zijn uw garantieaanvraag te weigeren, bijvoorbeeld als u vaak met erg hoge toerentallen rijdt bij koude motor, of een oliedruksignaal negeert, maar ook als de data in de ecu aangepast is.

Ook al beweren de meeste tuners dat hun software onzichtbaar is,... het is onmogelijk. punt.

Fabrieksgarantie overnemen is derhalve een loos begrip, ook al verkoopt dit met bovenstaande informatie goed, maar denk niet dat u de motor van uw auto bij de lokale dealer kunt laten vervangen wegens problemen zoals dit "normaal" het geval is en u dan naar uw tuner kunt gaan om dit even te laten betalen/vergoeden.
Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo...
 

Race Eend

Forumguru
Tot op heden maar 1 tunert tegengekomen die zwart op wit aangeeft dat er een fabrieksgarantie overgenomen kan worden

Toch blijf ik me daar best over verbazen als een tuner zegt fabrieksgarantie over te nemen en bodemprijzen voor een tuning vraagt, dat ABT en OCT etc dit doen kan ik nog snappen, maar die vragen dan ook regelmatig 3000 euro voor een tuning.

Stel / voorbeeldje:
Wagen getuned bij TunerX. € 450 euro betaald voor een tuning, geeft 20% korting, komt uit op 360 euro, dat is zeg 300ex btw feitelijk omgezet, kosten van de uren eruit etc, hou je zeg maar 150 euro over als bedrijf.

Vervolgens gaat de auto naar dealer voor onderhoud, wordt als getuned geregistreerd tijdens updaten/terugroepactie van de DSG7 bak (waarbij olie ververst wordt en software van de bak geüpdate wordt).

Een jaar later gaat het VAG navigatie systeem defect. Klant gaat naar de lokale skoda dealer, die probeert de garantie te claimen en die wordt afgewezen omdat de auto getuned blijkt te zijn.

Klant meld zich aan bij TunerX, immers wordt daar de garantie overgenomen. TunerX gaat een navigatiesysteem vergoeden van 3000 euro?! Dan mag men eerst weer 20 andere auto's tunen, wil je die kosten er weer uit hebben... bijna elke auto heeft wel een keer een klein mankementje wat onder garantie vervangen moet worden, dan kan je je bedrijf wel opdoeken.

Je kunt natuurlijk als tuner (die zich ook met onderhoud bezig houdt), zeggen:
Om van die garantie gebruik te maken, moet je al het onderhoud bij de tuner zelf doen, je mag niet meer bij de dealer komen. Als er wat is, breng je de auto naar de tuner, je laat je auto achter en krijgt een leenauto.

De tuner maakt je software origineel en zet hem bij de dichtstbijzijnde dealer binnen en claimt de garantie.
Maar wat als je stil valt in het buitenland, komt men je dan ook halen, of moet je dan zelf voor het transport zorgen?
 

MarcoO2

Forumguru
Helemaal eens. Bovendien: als je de kleine lettertjes gaat lezen, blijft er van die zogenaamde "overgenomen fabrieksgarantie" niet zoveel over. In feite zou een dealer alleen garantie af mogen wijzen als het probleem veroorzaakt wordt door de tuning en zou de tuner alleen in die gevallen schade moeten vergoeden. Alleen wordt dat natuurlijk een eindeloos wellus/nietus-spelletje; want maak maar eens hard dat bijvoorbeeld motorschade niet ontstaan zou zijn als de auto niet getuned zou zijn...

Kortom, kies gewoon een gerenommeerde tuner en neem voor lief dat je een (weliswaar zeer klein) financieel risico neemt. Als de toename van het rijplezier je dat waard is moet je tunen, anders gewoon niet.
 

ertromp

Forumguru
Dus als ik je goed begrijp @Race Eend dan zitten jullie ook in de lijn van die tuner in #33 die dus duidelijk aangeeft dat er geen fabrieksgarantie overgenomen wordt?

Dan zijn we weer terug bij de lijn dat een gerenomeerde tuner waar ik JD Engineering zeker aan toedicht geen fabrieksgarantie overneemt maar door kennis en kunde zijn jullie wel in staat dusdanig te tunen dat gevolgschade daaruit nihil is al is natuurlijk nooit de volle garantie daarin te geven.

En ik kan me helemaal vinden in je post #32 hoor want wat houdt die overgenomen "fabrieksgarantie" in. Het viel me wel op dat daarmee geschermd wordt al zal ook bij dat bedrijf het aantal gevolgschaden nihil zijn zeker gezien ook hun kennis en kunde
 

Race Eend

Forumguru
Dus als ik je goed begrijp @Race Eend dan zitten jullie ook in de lijn van die tuner in #33 die dus duidelijk aangeeft dat er geen fabrieksgarantie overgenomen wordt?

Dan zijn we weer terug bij de lijn dat een gerenomeerde tuner waar ik JD Engineering zeker aan toedicht geen fabrieksgarantie overneemt maar door kennis en kunde zijn jullie wel in staat dusdanig te tunen dat gevolgschade daaruit nihil is al is natuurlijk nooit de volle garantie daarin te geven.

Ja op die manier werken wij ook, wij geven bij een ieder die daar na vraagt ook heel duidelijk een verhaal op de mail hoe wij met garantie omgaan (en dat is een verhaal van gelijke strekking).
 

MaRco2

Forumguru
Volgens mij is er weinig winst te behalen.
De meeste winst met tuning word er behaalt zodra de turbo bijspringt.
Dit is ook de reden dat bij motoren zonder turbo er meestal geen winst is te halen.
Volgens mij heeft JD daar hele mooie uitdraaien voor waarop het prima is te zien waar de winst is te halen.


skoda-Octavia-3-1.png

Toch zijn er leuke resultaten mogelijk nu. Even te lang niet in de gaten gehouden.

Die kleine 40 pk en ruim 40 Nm zijn t.o.v. de resultaten bij de DSG Dokter origineel (er vanuit gaande dat de bank vergeljikbare resultaten geeft.... ) wel leuk!


Ik heb dezelfde motor in mijn Polo Blue GT, ik ondervind geen problemen.
(Mijn Polo weegt natuurlijk wel minder)

Scheelt dat zóveel? Ik meen dat die iets van 1.100 kg doet? Octavia Combi is 1.172 kg.
 

Spierings

Forumguru
@MaRco2 de opmerking van octavia99 ging over het vermogen laag in toeren waar de topic starter over klaagde. Zo laag in toeren bij een gechipt wagen maakt ook geen verschil
 

octavia99

Senior Member
Toch blijf ik me daar best over verbazen als een tuner zegt fabrieksgarantie over te nemen en bodemprijzen voor een tuning vraagt, dat ABT en OCT etc dit doen kan ik nog snappen, maar die vragen dan ook regelmatig 3000 euro voor een tuning.

Stel / voorbeeldje:
Wagen getuned bij TunerX. € 450 euro betaald voor een tuning, geeft 20% korting, komt uit op 360 euro, dat is zeg 300ex btw feitelijk omgezet, kosten van de uren eruit etc, hou je zeg maar 150 euro over als bedrijf.

Vervolgens gaat de auto naar dealer voor onderhoud, wordt als getuned geregistreerd tijdens updaten/terugroepactie van de DSG7 bak (waarbij olie ververst wordt en software van de bak geüpdate wordt).

Een jaar later gaat het VAG navigatie systeem defect. Klant gaat naar de lokale skoda dealer, die probeert de garantie te claimen en die wordt afgewezen omdat de auto getuned blijkt te zijn.

Klant meld zich aan bij TunerX, immers wordt daar de garantie overgenomen. TunerX gaat een navigatiesysteem vergoeden van 3000 euro?! Dan mag men eerst weer 20 andere auto's tunen, wil je die kosten er weer uit hebben... bijna elke auto heeft wel een keer een klein mankementje wat onder garantie vervangen moet worden, dan kan je je bedrijf wel opdoeken.

Je kunt natuurlijk als tuner (die zich ook met onderhoud bezig houdt), zeggen:
Om van die garantie gebruik te maken, moet je al het onderhoud bij de tuner zelf doen, je mag niet meer bij de dealer komen. Als er wat is, breng je de auto naar de tuner, je laat je auto achter en krijgt een leenauto.

De tuner maakt je software origineel en zet hem bij de dichtstbijzijnde dealer binnen en claimt de garantie.
Maar wat als je stil valt in het buitenland, komt men je dan ook halen, of moet je dan zelf voor het transport zorgen?

Garantie is ook een verkoop argument en geeft een tuner de mogelijkheid om meer tunings te verkopen.
Er zijn genoeg mensen die waarschijnlijk net over de streep worden getrokken door dat ze een vorm van garantie krijgen.
De garantie op bovengenoemde zaken is overigens wel heel ver gezocht.
Ik denk niet dat je daar als dealer mee weg komt.

En stel er gaat eens een turbo kapot, De Tuner besteld een nieuwe turbo en monteert deze er onder.
Omdat de tuner dit zelf kan doen kunnen de kosten ook lager worden gehouden.

Overname van de fabrieksgarantie betekend dat zijn dit zelf herstellen.
Ze gaan echt de rekening van de Dealer niet betalen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Volgens mij zegt RaceEend in diplomatieke bewoordingen dat men dat wel kan zeggen maar nooit zwart op wit zal vastleggen en dus ook niet zal kunnen waarmaken als puntje bij paaltje komt (correct me if I'm wrong). Verder denk ik dat de gerenommeerde tuners in het geheel niet te klagen hebben over klandizie en dat overnemen van fabrieksgarantie als verkoopargument geen enkele rol speelt
 
Bovenaan Onderaan