1.4 TSI 110 kW (150PK) chippen

Xander

Senior Member
Ik rijd nu bijna een maand in mijn nieuwe Octavia en ben hem nog steeds rustig aan het inrijden. Maar wat ik nu al merk is dat er weinig trekkracht is bij lage toeren en dat je moet wachten tot de turbo bijspringt om enigszins vooruit te komen. De 1e versnelling is te doen omdat je snel bij de 1500 toeren komt waarbij de turbo druk heeft opgebouwd. Maar als je stapvoets rijdt in de 2e versnelling en dan normaal weg wilt rijden, dan duurt het echt nog even voordat de gang erin komt en vormt er al snel een groot gat tussen mij en mijn voorganger (met soms getoeter van mijn ongeduldige achterligger tot gevolg).

Mijn vorige auto's (MINI Cooper S Works (210PK) en Audi TT (210PK)) hadden dit probleem minder, omdat er direct meer koppel beschikbaar was. De MINI was getuned bij Beek Auto Racing en de TT bij JD engineering. En ik ben van plan om met de octavia ook langs JD te gaan.

De vraag is nu. Herkennen anderen met een 1.4 mijn ervaring en hebben jullie al iets laten doen motorisch? En zo ja, is het 'probleem' (als je het zo kunt noemen) opgelost?
 

octavia99

Senior Member
Volgens mij is er weinig winst te behalen.
De meeste winst met tuning word er behaalt zodra de turbo bijspringt.
Dit is ook de reden dat bij motoren zonder turbo er meestal geen winst is te halen.
Volgens mij heeft JD daar hele mooie uitdraaien voor waarop het prima is te zien waar de winst is te halen.


skoda-Octavia-3-1.png
 
Laatst bewerkt:

Schippersss

Forumguru
Getoeter van andere weggebruikers? Welke ongeduld land leven we dan.

Jd haalt wel mooi vermogen uit die nieuwe 1.4, dik 200pk.
 

Spierings

Forumguru
Meer vermogen krijg je door meer turbo druk, als je te laag in toeren rijd en de turbo nog niet in komt moet je terug schakelen!!

Tuning zal zo laag in toeren niks doen.
 

AndreM

Forumguru
Of gewoon terug schakelen en meer toeren maken.
Ik rij regelmatig rustig met mijn diesel omdat het verkeer voor mij niet snel gaat.
Maar wil ik snel gang maken schakel ik terug en druk dat pedaal wat onder je rechtervoet zit zover mogelijk in. Moet je eens kijken wie er nog durft te toeteren. :tegek:
 

Xander

Senior Member
Of in het oosten van land gaan wonen !
Goed idee. Maar misschien net iets een te grote investering om me te verlossen van toeterende medeweggebruikers.

Maar even on topic. Ik heb me dus een beetje verkeken op de bovenstaande grafiek waarin lijkt dat na het chippen iets sneller meer koppel beschikbaar is. Mogelijk is daar in de praktijk niet veel van te merken dus.
 

Goofy@5E

Forumguru
Misschien wel, maar met deze materie heb ik geen ervaring, maar ik ben zeker dat er hier op dit geweldig forum
"krakken"
zitten die hier wel iets kunnen over zeggen, veel geluk met je zoektocht naar de paardjes onder de voet, ik ga je toppic passief volgen,
 

koreaan

Forumguru
Ik heb dezelfde motor in mijn Polo Blue GT, ik ondervind geen problemen.
(Mijn Polo weegt natuurlijk wel minder)
 

CDK

Forumguru
Bij JD laten ze het koppel er wel eerder inkomen tov origineel, dus je zou dat wel moeten gaan voelen :jaja: verder gewoon later opschakelen en een tikkie hoger in de toeren rijden en je vooral niets van de schakelindicator aantrekken!!
 

Schippersss

Forumguru
2.0 of 1.8 die föhn gaat er er ook pas na 2500-3000 rpm aan slingeren. Turbo benzine blokken die vanaf 1500 rpm al hoog koppel leveren zijn er niet bij vag. Dan had je voor een diesel moeten gaan.
 

RAllersma

Nieuw lid
Beste Xander, ik heb ook de 1.4 tsi 150pk (8/2015). Het vermogen valt mij ook tegen. Hiervoor reed ik in een Seat Altea 1.8 tsi met 160pk.
Vooral het lagere gewicht van de Octavia (+/- 250 kg) zou de 10 pk minder probleemloos moeten compenseren dacht ik. Inderdaad moet de wat hoger in de toeren rijden om de turbo actief te laten zijn. Dit zorgt alleen weer voor wat meer lawaai in de auto.
Verder zijn de eerste 4500 km probleemloos verlopen.

Ben eigenlijk wel benieuwd of de 150pk ook uit een rollenbank-test komt. Zelf denk ik er ook aan om de motor te laten chippen, aangezien wij deze zomer weer met de caravan op vakantie gaan, en ik wat extra vermogen prettig vind.

Heeft het chippen van de motor ook positief effect op de motortemperatuur? Eerder las ik dat de motortemperatuur bij zwaardere omstandigheden erg hoog kon oplopen waardoor de airco uit voorzorg werd uitgeschakeld.

En wat heeft chippen voor een effect op de fabrieksgarantie?
 

Spierings

Forumguru
Om meet vermogen te krijgen, moet er meer lucht en brandstof in, dit zorgt voor een hogere temperatuur. Maar dit is alleen wanneer je je het vermogen gaat gebruiken, bij continu dezelfde snelheid maakt het geen enkel verschil...

Garantie zal geen problemen geven op enkele uitzonderingen na.
 
Bovenaan Onderaan