0w30 i.p.v. 5w30 1.8tsi

Highway

Forumguru
Voor een naderende beurt heb ik bij een Skoda dealer gevraagd wat voor olie ze gebruiken. Antwoord: shell helix 0W30.

Zover ik weet moet er 5W30 in de 1.8tsi (voor longlife).

Iemand ervaring met Shell helix 0W30 (volsyntheet)?
 

ertromp

Forumguru
Waarom zo'n dunne olie voor de koudstart :pieker: Die 5 zegt iets over de dikte bij lagere temperaturen die 30 is bij de hogere temperaturen gelijk.
Ook de 5W30 is gewoon een volsyntheet. Blijkbaar heeft die dealert een partij 0W30 goedkoop op de kop kunnen tikken
 

Highway

Forumguru
@ertromp Toevallig dan dat 2 dealers deze olie hebben. De 1ste via de mail geinformeerd, de 2de liep ik binnen en die olie stond op de balie.
 

oco1979

Forumguru
zou niet te dun gaan,kan beginnen olie verbruiken,is inderdaad temperatuur,zo extreem koud ga het hier niet worden ;).
Wat zit er nu in ?
 

andrehj

Forumguru
Ik zou hier wel graag de achtergrond van willen weten. Tot nu toe was het altijd 5W30. Zou de 0W30 tot doel hebben om olieverbruik te verminderen? Vraag anders eens aan de dealer waarom ie nu ineens 0W30 erin doet?
 

oco1979

Forumguru
Voor olieverbruik ga je toch geen dunner olie indoen :pieker:.

Mogelijks voorraad ingedaan van deze olie,die voor de nieuwere wagens gebruikt worden.
 

Highway

Forumguru
Ik zal het morgen aan de dealer vragen. 0W is ieder geval dunner dan 5W als die koud is. De 30 (0W30 / 5W30) is hoe dun de olie is als die warm is - dit is in beide gevallen hetzelfde.

De olie sal dus sneller en makkelijker rond gepomp kunnen worden bij een koude start. Wel zou er mogelijk minder druk opgebouwd kunnen worden.
 

andrehj

Forumguru
Voor olieverbruik ga je toch geen dunner olie indoen :pieker:.
Dat dacht ik ook altijd, maar deze theorie geldt toch niet altijd. Want een paar jaar geleden had Opel een groot probleem met olieverbruik van hun dieselmotoren. Die hadden toen volgens mij nog 10 of 5W40 olie. Dat probleem werd toen opgelost door met de dunnere (!) 5W30 olie te gaan werken.
 

Highway

Forumguru
Toyota heeft met hun vvti motoren ook flinke problemen met olie verbruik. Vooral de eerste vvti (1998-2002) hadden hier veel last van.

Wat bleek: de olieschraapveren waren niet goed, en de olie retour gaatjes in de zuiger waren te weinig en te klein. Door het roet / carbon afkomstig van verbrande olie, gingen de retourgaatjes dicht zitten. Hierdoor werd er nog meer olie in de verbrandingskamer geforceerd, en ging je nog meer olie verbranden. De schraapveren gingen in de loop van tijd hierdoor vast zitten, waardoor je cylinder uiteindelijk ovaal ging inlopen.

Resultaat: ernstig olieverbruik (die van mij 1 liter op 800km bij 77 000km).

Gek genoeg waren er ook motoren die dit problemen niet of veel minder hadden. Wat bleek nu: deze motoren kregen dure, vol synthetische 5W30 olie. Normaal ging er iets van half-syntheet 10W40 / 5W40 in.

Hier bleek dus: door de dunnere olie raakte de retourgaatjes niet verstopt, dus bleef het oliesysteem goed werken. De synthetische olie kon langer tegen de hoge temperaturen, en verbrande niet (zoveel), waardoor er vele minder roet en carbon vrij kwam. Hierdoor kwamen de schraapveren niet klem te zitten, en bleef het complete oliesysteme het beter doen.
 

Highway

Forumguru
Aan de dealer gevraagd waarom ze er nu 0W30 in doen. Antwoord: 5W30 wordt niet mee geproduceerd. De betreffende waarden zijn ook niet belangrijk, je moet kijken of de olie voldoet aan de specificaties van VW. Dat doet deze olie.

Of 5W30 niet meer geproduceerd wordt - mij niets van bekend. Lijkt me van niet, maar goed - de olie heeft de specs van VW dus het zal wel goed zijn.
 

TurboBooster

Forumguru
Wat een kolder, 5W30 is overal verkrijgbaar.
0W30 mag dan ook niet in de 1.8 TSI gebruikt worden, specs VAG 503.00/506.00/506.01

In de 1.8 TSI gaat bij een flexibele onderhoudsinterval (QG1) 5W30 --- VAG 504.00/507.00 longlife
Bij een vaste onderhoudsinterval (QG2) 5W40 --- VAG 502.00
 

TurboBooster

Forumguru
Blijkbaar, is voor mij in ieder geval nieuw.
De komende tijd maar eens beter in verdiepen. Zal op andere forums ook wel over gediscussieerd worden.
 

s-line

Forumguru
Ik heb ook gehoord dat de 0w30 mee helpt aan het minder snel vervuilen van de huidige ditect ingespoten motoren.
 

andrehj

Forumguru
Maar hoe dan? Want als via EGR (via de inlaatkleppen) een deel van de verbrandingsgassen terug naar de inlaat gaat, zie ik nog niet hoe je dat met de motorolie kunt verbeteren.
 

TurboBooster

Forumguru
Deze gevonden op een duits Yeti forum.
Er zijn dus al meerdere merken die een 0W30 - VW 504.00/507.00 olie aanbieden.
 

Bijlagen

  • Olfreigaben.pdf
    12,7 KB · Weergaven: 27

s-line

Forumguru
Maar hoe dan? Want als via EGR (via de inlaatkleppen) een deel van de verbrandingsgassen terug naar de inlaat gaat, zie ik nog niet hoe je dat met de motorolie kunt verbeteren.
Het schijnt dat die olie een andere samenstelling/toevoeging heeft waardoor hij minder vette damp heeft of iets dergelijks en dus minder snel aanslag geeft.
 
Bovenaan Onderaan