Toyota heeft met hun vvti motoren ook flinke problemen met olie verbruik. Vooral de eerste vvti (1998-2002) hadden hier veel last van.
Wat bleek: de olieschraapveren waren niet goed, en de olie retour gaatjes in de zuiger waren te weinig en te klein. Door het roet / carbon afkomstig van verbrande olie, gingen de retourgaatjes dicht zitten. Hierdoor werd er nog meer olie in de verbrandingskamer geforceerd, en ging je nog meer olie verbranden. De schraapveren gingen in de loop van tijd hierdoor vast zitten, waardoor je cylinder uiteindelijk ovaal ging inlopen.
Resultaat: ernstig olieverbruik (die van mij 1 liter op 800km bij 77 000km).
Gek genoeg waren er ook motoren die dit problemen niet of veel minder hadden. Wat bleek nu: deze motoren kregen dure, vol synthetische 5W30 olie. Normaal ging er iets van half-syntheet 10W40 / 5W40 in.
Hier bleek dus: door de dunnere olie raakte de retourgaatjes niet verstopt, dus bleef het oliesysteem goed werken. De synthetische olie kon langer tegen de hoge temperaturen, en verbrande niet (zoveel), waardoor er vele minder roet en carbon vrij kwam. Hierdoor kwamen de schraapveren niet klem te zitten, en bleef het complete oliesysteme het beter doen.