0w30 i.p.v. 5w30 1.8tsi

ertromp

Forumguru
Tja daar heeft de dealert nog gewoon keuze in. Het is geen voorschrift die 0W30 en als een dealer een goede handel kan sluiten met olieleverancier XXXXX dan is de dealert daar vrij in
 

Joske

Forumguru
blijft toch een raar verhaaltje, heel dat 0W30 gedoe :pieker:
beetje transparantie zou wel mogen. En de dealers van goeie informatie voorzien ook. :)
 

ertromp

Forumguru
En ook de importeur verplicht niets betreffende olie.
Het is de fabriek die de voorschriften maakt en binnen die voorschriften is een hele range aan oliën met bijbehorende viscositeiten te selecteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
@Oknot ik begreep uit een ander Topic dat je maandag naar Tom / HBT Techniek gaat en je daar meteen ook een 0W30 oliewissel laat doen?

Ik ben heel benieuwd hoe Tom aan kijkt tegen deze discussie. Over de overstap naar deze schonere 0W30 longlife olie uit aardgas gemaakt. En of hij daar al van heeft gehoord?

Hij heeft nl met de vorige generatie longlife olie niet zulke goede ervaring vwb benzine motoren (vraag hem maar eens naar de verschillende kettingspanners van motoren met ervaring, die hij heeft liggen) wat betreft vervuiling door roetafzetting door de veel te dunne olie onder hogere temperaturen.
 
Laatst bewerkt:

Oknot

Forumguru
@andrehj , ik zal het hem vragen en het antwoord hier weer terugkoppelen. Ik hoop toch wel dat hij er positief over is, gaat ten koste van mijn positieve gevoel anders:maakmegek:.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag kreeg ik een telefoontje van de chef werkplaats waar de auto is geweest. Die kreeg vandaag bericht van Skoda NL betreffende mijn vraag: 0W30 of 5W30. Hij dacht gezien de datum van ontvangst dat het om aanstaande donderdag ging dat de auto een beurt zou krijgen en niet afgelopen donderdag.. Oeps Skoda NL voor het te late doorgeven!

Zijn mening was dat bij licht olieverbruik (niet noemenswaardig) het zeker geen optie is om 0W30 over te stappen ipv de standaard 5W30. Dat zou olieverbruik alleen maar in de hand (kunnen) werken. Wie ben ik om dat niet even hier kenbaar te maken. Beide soorten olie kunnen prima gebruikt worden overigens. Maar hun gaven de voorkeur aan 5W30. Er zijn een aantal klanten geweest waarbij ze op verzoek 0W30 hebben toegepast vanwege olieverbruik. Maar bij geen enkele was het minder geworden!

Veel belangrijker is om (ipv 0W30 of 5W30) een olie te nemen met de juiste additieven. Dat is een no-brainer. ;)

Wel prettig dat de lokale dealer zo snel probeerde te reageren. Kan van Skoda NL niet gezegd worden. Die hebben een week nodig gehad om mijn vraag door te geven aan de juiste dealer.
 

ceasar

Nieuw lid
Iedere olie die je gebruikt in een VAG motor moet altijd voorzien zijn van VW goedkeuring, dus er moet iets op staan als voldoet aan de VW 504.00 norm. De universele olie die je in bijna elke (maar niet alle!) moderne VAG benzine en diesel motor kunt gebruiken heeft een 504.00/507.00 specificatie. Dat is een volledig synthetische motorolie. Tot voor niet al te lange tijd was dat altijd een 5W-30 olie, maar er zijn nu ook 0W-30 versies. Een 0W-30 olie en een 5W-30 olie hebben op bedrijfstemperatuur exact dezelfde viscositeit (dikte). Bij koude motor zijn beide soorten veel dikker als wanneer ze op bedrijfstemperatuur zijn, maar de 0W-30 is wel aanzienlijk dunner als de 5W-30. Dat betekent dat de 0W-30 olie veel beter smeert als de 5W-30 olie bij een motor die nog niet op temperatuur is. Je motor slijt veel minder, en start beter.

Die nieuwe Shell olie heeft een ACEA C2/C3 specificatie, dat wil zeggen dat hij de beste eigenschappen van de C2 en C3 specificaties combineert. Daarbij zit ook de 2,6% brandstofbesparing.

Er is een tendens naar steeds dunnere motorolie soorten. Bij veel moderne motoren wordt nu 0W-20 voorgeschreven, maar dunnere soorten komen er aan.
 
Mijn dealer gebruikt Castrol Edge professionel 5W30 longlife 3. Wordt in Nederland verkocht als vol synthetische olie
maar is eigenlijk een HC olie. Dus niet 100% synthetisch.
 

JeroenHamann

Forumguru
Ik zal over gaan op de Addinol Super Light 5W40, de eerste keer als ik de olie vervang zal ik de motor reinigen met Lambda oil primer zodat de motor van binnen netjes mooi en schoon word. Daarna zal ik nieuwe olie erop doen en Oil Extra van Lambda toevoegen.
Daarna zal ik de Olie vervangen om de 15.000.
In een andere topic is hier meer over te lezen, @andrehj heeft een link in deze topic geplaatst waar je meer kan lezen over het waarom reinigen met lambda en waarom deze olie te gebruiken.
Ook valt er op duitse skoda fora genoeg te lezen over de Castrol long life, deze komt er bij mij iig nooit meer in!

https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-olie.31974/
 
Laatst bewerkt:
Beste JeroenHamann. Gisteren toevallig mijn auto de eerste beurt laten geven (30.000 km) De dealer wil perse olie erin van 5W30 LL 3. volgens 204.000 (Castrol) Anders vervalt garantie. Als ze Shell olie gebruiken gaat er 0W30 in. Dus nog dunner.
De werkplaats receptie en tevens ook de monteur zijn behoorlijk onwetend. Weten niet eens het verschil tussen een PAO olie en HC olie. Onmogelijk om een dialoog aan te gaan.

Deze winter rijdt ik gewoon met de 5W30 LL maar zodra het lente is gaat die rotzooi eruit. Zal ongeveer 12000 km verder zijn. Ik gebruik dan Liquid Moly Top Tec 4100 5W40 lichtloop olie. 35 euro per 5 liter. 502.000

Ook de Mannol olie komt zeer goed uit de test en via amazone goedkoop. https://www.amazon.de/MANNOL-Energy-Formula-5W-40-Motorenöl/dp/B00NP2GHRK

Zal me ook eens verdiepen in het merk Addinol. =)
 

JeroenHamann

Forumguru
Beste @Octavia TSI LPG op duitse fora word veel gesproken over de Olie die ik gekocht heb en nu in de Superb zal gaan doen. Alleen maar goede berichten!

Voor de mensen die goedkoop Olie willen aanschaffen kijk eens op amazon (gebruik de code welkom € 10 korting) of op ebay.
Ik had 2 x 5 Liter voor € 36 met verzending naar Nederland
 

JeroenHamann

Forumguru
Beste JeroenHamann. Gisteren toevallig mijn auto de eerste beurt laten geven (30.000 km) De dealer wil perse olie erin van 5W30 LL 3. volgens 204.000 (Castrol) Anders vervalt garantie. Als ze Shell olie gebruiken gaat er 0W30 in. Dus nog dunner.
De werkplaats receptie en tevens ook de monteur zijn behoorlijk onwetend. Weten niet eens het verschil tussen een PAO olie en HC olie. Onmogelijk om een dialoog aan te gaan.

Deze winter rijdt ik gewoon met de 5W30 LL maar zodra het lente is gaat die rotzooi eruit. Zal ongeveer 12000 km verder zijn. Ik gebruik dan Liquid Moly Top Tec 4100 5W40 lichtloop olie. 35 euro per 5 liter. 502.000

Ook de Mannol olie komt zeer goed uit de test en via amazone goedkoop. https://www.amazon.de/MANNOL-Energy-Formula-5W-40-Motorenöl/dp/B00NP2GHRK

Zal me ook eens verdiepen in het merk Addinol. =)

Best triest dat ze niet weten hoe of wat bij een garage! Ik stap iig van de long life af, ga een interval doen van 15.000 km met de Addinol Superlight.
Lees ook de volgende topic daar kan je er meer over vinden
https://www.skodaforum.nl/forum/i/welke-olie.31974/
 

Octavia32

Forumguru
Ik zal ook even een bijdrage doen, vandaag de auto weg gebracht (1.8 TSI) voor een nieuwe oliebeurt en dit is 5W40 en iedere 15000 km opnieuw.

Ivm garantie via mijn dealer dit ook aangehouden zij hebben voor deze motor goede ervaringen als er 5W40 wordt gebruikt.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan