0w30 i.p.v. 5w30 1.8tsi

andrehj

Forumguru
Vandaag is mijn TSI voor een onderhoudsbeurt bij de dealer geweest, en ook op mijn rekening staat (zie ik net) 0W30 olie. Ik zal morgen eens bellen wat om te vragen waarom er geen 5W30 meer gebruikt wordt.
Volgens de rekening gaat het om deze olie van Shell.
 

andrehj

Forumguru
Hm, speciaal ontwikkeld voor VW. Maar wat zou daar de technische achtergrond van zijn? Ben wel erg benieuwd.
Overigens heb ik geen overmatig olieverbruik, ik heb tussen de afgelopen twee LL beurten 1.25 liter bijgevuld, waarbij het peil net voor de laatste beurt ergens halverwege zat. Totaal verbruik op 25.000 km dus ongeveer 1.5 a 1.75 liter, wat ongeveer 1 liter op 15.000 km is. Daar hoef ik mij in ieder geval nog geen zorgen over te maken.
 

andrehj

Forumguru
Volgens deze Duitse site van Shell zou de nieuwe Shell Helix Ultra Professional een brandstofbesparing van minimaal 2,5% moeten opleveren t.o.v. hun referentieolie. Helaas levert deze tekst alleen nog maar meer vragen op:
  • Geldt die besparing alleen bij koude motor? Dan is de olie immers dunner. Of wordt er ook met warme motor geld bespaard door een of andere trucje?
  • Wat is de gebruikte referentieolie? Is dat de oude Castrol 5W30? Of iets anders?
  • Welk belang heeft de VAG-groep om haar klanten zonder hier meer voor te rekenen bij de onderhoudsbeurten deze duurdere olie te verstrekken? Hier moet meer achter zitten....:pieker:
 

Highway

Forumguru
Wat een eenvoudige vraag al niet voor een discussie kan zorgen......

het is wel een erg interessante discussie.

Er zit nu 0W30 in mijn 1.8tsi. Ik ga het olieverbruik zeker goed in de gaten houden.

Het zou goed kunnen dat er meer aan de hand is dan wat men ons verteld. Mogelijk dat de dealers het ook niet weten, maar om 'zomaar' over te schakelen op een andere soort olie - dat gebeurt niet zonder reden.

Indien dit meer voordelen dan nadelen oplevert, ben ik er blij mee.
 

MrArievederci

Nieuw lid
;) info van de dealer.

Productiestop Shell AV-L 5W30
Met ingang van 1 juli 2015 stopt de productie van Shell AV-L 5W30 olie. Deze wordt vervangen door de onlangs geintroduceerde AV-L 0W30 olie


Volkswagen stapt over op 0W-30 olie en Pon gaat mee in deze ontwikkeling! Shell Helix Ultra Professional AV-L-5W-30 wordt per heden vervangen door AV-L 0W-30
De afgelopen jaren hebben onze klanten naar tevredenheid gebruik gemaakt van de Shell Helix Ultra Professional AV-L
5W-30 motorolie. Tegelijkertijd zijn downsizing, emissienormen en brandstofverbruik een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de wereldwijde automarkt en ook de Nederlandse markt wordt daardoor sterk beïnvloed.
Bij Volkswagen hebben recente motorontwikkelingen ervoor gezorgd dat Volkwagen een lagere viscositeit olie toepast voor de first fill af fabriek om te voldoen aan gereduceerde emissienormen en brandstofbesparing. Onze partner Shell heeft adequaat ingespeeld op deze ontwikkelingen met als resultaat een kwalitatief hoogstaande nieuwe motorolie genaamd Shell Helix Ultra Professional
AV-L 0W-30. Dit nieuwe product is gebaseerd op Shell’s unieke PurePlus Technology waarmee aardgas wordt omgezet naar een hoogwaardige, volsynthetische basisolie met geselecteerde moleculen en bevat vrijwel geen van de onzuiverheden die bij ruwe olie wel voorkomen. Shell Helix Ultra Professional AV-L-0W-30 met PurePlus Technology voldoet aan de 504.507 Volkswagen specificaties en kenmerkt zich door een verbeterde en stabielere viscositeit, minder wrijving, lagere verdamping en een lager brandstofverbruik.
Doordat de olie qua viscositeit (dikte) stabieler blijft onder zowel zeer koude als zeer warme omstandigheden gedurende een lange verversingstermijn biedt PurePlus langdurig een betere koude start en lagere verdamping bij hoge temperaturen wat resulteert in minder slijtage, een lager brandstofverbruik en een lager olieverbruik. Pon gaat mee in deze ontwikkelingen en schrijft per heden de nieuwe AV-L-0W-30 voor, vanwege de volgende redenen:
 Verminderde leveringsbetrouwbaarheid van 5W-30 vanwege gelimiteerde beschikbaarheid van enkele basiscomponenten op de wereldmarkt
 0W-30 is ook toepasbaar voor oudere modellen
 Pon wil en kan niet achterblijven bij onze concurrenten
In verband met de overgang zal de nieuwe AV-L-0W-30 vanaf heden geleverd worden onder dezelfde condities als de huidige AV-L 5W-30.
SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AV-L-0W-30 BIEDT DE VOLGENDE FUNCTIES / VOORDELEN:
 Shell PurePlus Technology, gecombineerd met Active Cleansing Technology;
 Superieure reiniging van zuigers;
 Tot 1.3% lager brandstofverbruik ten opzichte van de AV-L 5W-30;
 Superieure bescherming tegen slijtage, bij extreem lage temperaturen en koude start-up en onder zware omstandigheden en hoge temperaturen;
 Superieure bescherming tegen corrosie;
 Ongeëvenaarde bescherming tegen sludge en afzettingen.
[/QUOTE]
 

TurboBooster

Forumguru
En nu afwachten of deze olie ook het mogelijk hoge olieverbruik bij de 1.8/2.0 TSI motoren tegengaat dan wel verhelpt.
 

andrehj

Forumguru
Voor wie nog goedkope 5W30 zoekt: hier in Duitsland is momenteel de Castrol in de aanbieding voor €33 per 5 liter bij de Globus Baumarkt.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag is mijn TSI voor een onderhoudsbeurt bij de dealer geweest, en ook op mijn rekening staat (zie ik net) 0W30 olie. Ik zal morgen eens bellen wat om te vragen waarom er geen 5W30 meer gebruikt wordt.
Volgens de rekening gaat het om deze olie van Shell.

Interessante materie. Onze verbruikt ook een klein beetje olie. We hebben ook een 1.8TSI en als dat verbruik minder of zelfs verholpen kan worden met 0W30: ik zeg doen!

Wist jou dealer nog uit te leggen exact waarom er nu 0W30 ipv 5W30 in is gegaan? Van de punten die genoemd worden in post #30 zit er een hoop blabla in verwerkt. Superieur dit, beter als dat, ..Grappig ook dat ik veelal juist Castrol als 5W30 hoor en zie bij dealers/garage bedrijven en geen Shell.

Merk je nog enig verschil overigens met opwarmen oid?

Onze bolide heeft eind vorig jaar zijn beurt gehad bij VAG techniek. Misschien dat er al iemand is geweest daar onlangs voor een beurtje en wat hun nog gebruiken?
 

CDK

Forumguru
Gisteren was ik bij mijn dealer Rijnwoud (aflevering van de Fabia van mevrouw @Der Einser) en mijn favoriete verkoper Tymon stelde mij hiervan ook op de hoogte. Diverse motoren (niet alle) zullen inderdaad moeten overstappen op de door @andrehj genoemde olie van Shell. Ook ik ben zeer benieuwd wat de resultaten voor ons als consument zullen zijn :jaja:
 

TurboBooster

Forumguru
Een PDF-je van Shell over de nieuwe olie.
 

Bijlagen

  • Shell_Helix_Ultra_Professional_AV-L_0W-30_(C3_VW_504_507)_(nl)_TDS.ontgrendeld.pdf
    112 KB · Weergaven: 36

CDK

Forumguru
Interessant! Eens checken of deze olie ook in mijn auto mag :jaja: Wil dat wel eens testen :jaja:
 

Highway

Forumguru
Ik heb ook nog 2x5l Castrol Edge 5W30 staan. Ben nog in dubio wat nu slim is te doen, dus wacht ik even af wat deze olie doet in mijn 1.8tsi.
 

RogerS

Forumguru
Zojuist bij de Olie concurrent 1 fles van 1 liter en een van 5 liter besteld. Hopenlijk kan mijn motor snel gerepareerd worden zodat ik lang met de olie doe.
 
Bovenaan Onderaan