Škoda dealer Holsch te Lelystad

Wijnand850

Forumguru
Dat van die olie zou ik ze zeker voorleggen, want als dat klopt gaan ze daar goed de fout in. Maar ik had het wel zo netjes gevonden als je dat eerst aan ze voorgelegd had voor een reactie, voor je het hier op het forum zet. Hoor, wederhoor en misschien is er wel een prima verklaring.
De rest van het verhaal vind ik niet zo schokkend. Dat een monteur tijdens een proefrit naar een ander garagebedrijf rijdt om misschien onderdelen, of een reparatieadvies te halen voor een andere reparatie lijkt mij niet echt een probleem. Die Renaultgarage zit er letterlijk om de hoek. En dat vloeistofniveaus worden gecontroleerd en bijgevuld vind ik niet meer dan terecht. En die kosten brengen ze in rekening naast de standaardbeurt prijs, omdat bij elke auto de hoeveelheid vloeistof weer anders is.
 

ColinC

Lid
Zal ze zo een mailtje sturen, kan helaas geen mogelijkheid vinden om in de komende dagen die kant op te gaan.

Even om het zeker te weten;

Wat hoort er precies gedaan te worden bij een "grote beurt 60.000 km" (a 235 euro)

Onderdelen die vervangen zijn worden er wel bij vermeld maar dingen als bougies etc. niet.
Tevens wordt interieurluchtfilter (40 euro) en remvloeistof (44 euro) apart vermeld (en apart in rekening gebracht)

Ik weet het niet zeker hoor, is m'n eerste echte dealeronderhoud namelijk.
Maar had zoiets van anderen vernomen.
1391612_609241292448641_997170314_n.jpg

1378226_609241412448629_110375642_n.jpg
 

Wijnand850

Forumguru
Op deze site staat wat ze bij een kleine / grote beurt doen. En kan je een prijslijst downloaden voor jouw type Skoda:

http://www.skoda.nl/service/onderhoud-en-reparatie/onderhoud.aspx

Interieurfilter en remvloeistof wordt op die lijst inderdaad apart benoemd, maar ook de bougies. Maar heb je vooraf niet besproken wat er wel en niet gedaan zou worden?

Edit (ik zie nu de foto pas): de genoemde prijzen komen overeen met de pakketprijzen die ze op de website noemen. Het lijkt er op dat de bougies niet vervangen zijn. Dat gebeurd ook lang niet altijd, ook niet bij een grote beurt.
 

ColinC

Lid
Een grote beurt is toch meestal een waslijst aan standaard punten die gedaan worden? :pieker:

Die prijslijst ken ik. Heb hem uit verveling al 30x opnieuw zitten lezen.

Edit: Ow zie nu pas wat die grote beurt inhoud.
 

ColinC

Lid
Zie net dat ik dus voor de 60.000 heb betaald, terwijl de 30.000 KM beurt is uitgevoerd (in het boekje)
Vond het sowieso al raar dat ik weer een grote beurt moest nemen.. Aangezien dit de vorige stempel is. Of komt het omdat die zo lang geleden is?
1380763_609310625775041_996550368_n.jpg
 

Wijnand850

Forumguru
Heeel lang geleden was dat zo. Dan werden de olie, bougies, contactpunten, de wereld aan filters en noem maar op vervangen. En dat elke 10.000km (als je mazzel had). Maar ook de levensduur van onderdelen wordt steeds langer, dus worden onderdelen ook veel later vervangen. Eigenlijk wordt tegenwoordig alleen standaard de olie vervangen met het oliefilter en voor de rest wordt het vervangen vaak bepaald aan de hand van de kilometerstand/leeftijd/uiterlijke staat/klachten van de eigenaar. Verder lopen ze de auto natuurlijk wel helemaal na, wat bij een kleine inspecte ook minder uitgebreid gebeurt.

Hoe kon je eigenlijk zien dat er Techno olie in is gegaan ipv de genoemde Shell?
 

Wijnand850

Forumguru
Zie net dat ik dus voor de 60.000 heb betaald, terwijl de 30.000 KM beurt is uitgevoerd (in het boekje)
Of komt het omdat die zo lang geleden is?

Geen idee, de laatste beurt is inderdaad een jaar geleden, maar dat hoeft niets te zeggen. Ik zou het Holsch gewoon voorleggen.
 

ColinC

Lid
Ja dat had ik dus ook gedaan.. Eerste keer had ie het over een kleine beurt, en toen ik dus vandaag kwam voor die afspraak werd het ineens een grote beurt.

Iemand herkende het flesje.
 

Wijnand850

Forumguru
Ik krijg na het zien van het filmpje het gevoel dat je toch wat te kort door de bocht gaat. Ik zie geen merknaam op het flesje, en de flesjes Helix die ik zelf heb staan hebben dezelfde kleur en vorm. Ook ziet het flesje er alles behalve nieuw uit, dus wie zegt dat de originele olie er nog in zit. Dit flesje kan ook gebruikt worden om de exacte hoeveelheid in de auto te krijgen. De grote bulk komt meestal niet uit dit soort flesjes maar uit oliedrums. Ik ben heel benieuwd naar de reactie van Holsch.
 

ColinC

Lid
Ik ga niet kort door de bocht vind het alleen een beetje opmerkelijk allemaal. :tongue:
Maar goed voor hetzelfde geldt zit ik er natuurlijk naast inderdaad.
Zo kan ik wel blijven speculeren, ik leg het gewoon even voor aan Holsch. :jaja: Kan ik daarna ook weer rustig slapen haha.

Heb alleen geen kentekenplaat houder van Holsch bevestigd gekregen :( Nu zit er nog 1 van Skoda Center in Utrecht op :maakmegek:

Kan het trouwens geen kwaad dat motor ineens andere olie te verwerken krijgt? (van 5w30 naar 10w40)
 

Wijnand850

Forumguru
Kan het trouwens geen kwaad dat motor ineens andere olie te verwerken krijgt? (van 5w30 naar 10w40)
Nee, kan geen kwaad. Zolang je het maar niet door elkaar gooit. Dus mocht je thuis nog een flesje 5W30 hebben staan voor het tussentijds bijvullen zou ik die niet gebruiken. Maar... als de olie is bijgevuld uit die rode gieter op je filmpje: volgens mij staat daar 5W30 op.... Laat je film dat toevallig ook zien?
 

ColinC

Lid
Nee, kan geen kwaad. Zolang je het maar niet door elkaar gooit. Dus mocht je thuis nog een flesje 5W30 hebben staan voor het tussentijds bijvullen zou ik die niet gebruiken. Maar... als de olie is bijgevuld uit die rode gieter op je filmpje: volgens mij staat daar 5W30 op.... Laat je film dat toevallig ook zien?

Ah. Nee heb het niet thuis staan (toevallig nog wel laatst 10w40 weggegeven :shutup:)
Waar zie jij 5w30?
Dan klopt die factuur ook niet namelijk. Verkoper zei ook dat er 10w40 in zit nu.
En als het op die gieter staat: Nee want motorkap open dus je ziet verder niks behalve dat stukje.

Maar zo dwalen we af. :tongue:

Samengevat: Gewoon een goede ervaring, op wat opmerkelijke puntjes na maar dat zal ik voorleggen aan Holsch.
Als ik zo de andere ervaringen lees weet ik zeker dat het uiteindelijk wel goed komt.

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de grote beurt voortaan wel elders laat doen.
Is niet omdat ik ze niet vertrouw of iets dergelijks, maar meer uit financieel oogpunt. Want dit was echt een strop.
 

Wijnand850

Forumguru
Staat op de rode gieter. Speel het filmpje maar eens beeldschermvullend af en zet 'm direct aan het begin stil dan zie je onder de arm van de monteur volgens mij 5W30 staan, met zwarte stift geschreven. Ik zit nog even naar dat gestempelde boekje te kijken, maar de laatste beurt is geweest op 26 september 2011. Twee jaar geleden dus. En dan vind ik het niet zo vreemd dat ze een grote beurt voorstellen.
 

ColinC

Lid
Vraag me af wat de vorige eigenaren ermee hebben gedaan in die tussentijd. Aangezien ze hem deze maand pas hebben weggedaan. (En dus het advies voor volgende beurt hebben genegeerd)
 

ColinC

Lid
Om trouwens niet al te lang in die sfeer te blijven hangen en waar ik nog heel positief over was;

Mijn koppeling deed soms nogal raar, vooral met het wegrijden in z'n 1.
Hier zie je dat heel goed, ik heb nooit problemen gehad met koppelen. Maar hier slaat ie elke keer bijna af (zie je ook aan de lichten) of je moet gewoon heel veel gas bij geven om hem goed weg te laten rijden.

Was dit nog stom genoeg vergeten te melden, maar na de beurt bleek dit euvel weg te zijn. :troost:
Blijkbaar had monteur het dus ook al ondervonden en het aangepast. :jaja::thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Tsja leuk filmpje van een monteur die met een olieflesje in de handen staat.
Maar ik kan nergens zien dat diezelfde persoon in of aan je wagen sleutelt ?
Dus tsja wat wil je bereiken met een mail of er langs gaan ............?
Als ik de rekening zie dan zie ik ook geen echt rare dingen en dat de bougie's niet vervangen zijn..
wel misschien heeft er juist wel een goede monteur aan je wagen gezeten en ze er uit gehad en aan de hand van de staat van de bougie bepaald dat ze tot de volgende beurt nog wel mee kunnen.

Wel ik zou met de gedachten's die je wakker houden niet naar me dealer gaan, heb vermoeden dat op basis van weinig bewijs de verstandhouding er alleen maar slechter door word.
Heb je een keihard bewijs dat je de monteur ziet werken aan de motor en hem er werkelijk de olie uit flesjes erin doen en dat deze dan verkeerd is dan word het een ander verhaal.
 

turboturbo

Forumguru
Vraag me af wat de vorige eigenaren ermee hebben gedaan in die tussentijd. Aangezien ze hem deze maand pas hebben weggedaan. (En dus het advies voor volgende beurt hebben genegeerd)
Dat zie je wel vaker bij mensen die hun auto al 'van plan' zijn weg te doen. Dan laten ze de beurt ook maar even achterwege (immers de auto rijdt nog prima) zeker als de APK nog een paar maandjes loopt....

@ColinC dat een dealer 'ineens' een grote beurt wil doen is mij niet onbekend, daar had S-Point (nu A-Point) in Amsterdam ook een handje van. Er staat duidelijk in het boekje dat elke 15.000km / 12 maanden een beurt uitgevoerd moet, om en om een grote en een kleine. S-Point keek puur naar de absolute km-stand (bijv. ik belde voor een beurt rond de 100dkm, 'O, dan moet hij nodig voor de grote 90dkm beurt', terwijl een grote beurt nog op 85dkm was gedaan door henzelf, en de beurt 12 maanden en 15dkm daarvoor was ook al een grote geweest....:stop: )

Dus bijv. kleine bij 15dkm of 12 mnd, grote bij 30dkm of 24 mnd, dan weer kleine bij 45dkm of 36 mnd, dan weer grote bij 60dkm of 48 mnd, etc.

Maar in jouw geval is de laatste grote beurt in 2011 uitgevoerd als ik het goed begrijp, en dan zit je in 2013 24 maanden / 2 jaar nadien. Dus je moet het eigenlijk zo zien, dat in 2012 een kleine beurt is overgeslagen. En dat je daarom 2 x grote beurt achter elkaar in je boekje hebt staan nu...

Bougies, filters, remmerij etc. is niet incl. in de pakketprijzen van klein/grote beurt en bijv. bougies hoeven ook alleen maar om de 60dkm vervangen dacht ik (dus elke tweede grote beurt, zogezegd)

Ik heb hier ook op dit forum ook al eens afgevraagd wat behalve de prijs feitelijk het verschil dan is tussen een kleine en een grote beurt (aangezien alle extra werkzaamheden en onderdelen ook apart op de factuur komen) en daar kreeg ik niet echt helemaal duidelijkheid over.
Toch wordt, als de beurt correct uitgevoerd wordt, de auto ook visueel grondig geïnspecteerd op een groot aantal punten en dat is natuurlijk ook een vorm van onderhoud.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
De monteur herken ik uit je tweede dashcam filmpje.
imho een goede jongen. En heeft echt verstand van Skoda's/VAG auto's.

Ben wel benieuwd wat de reactie van de garage is.
Maar ook in dit geval geldt weer: je zult echt nadrukkelijk moeten afspreken wat je wel en niet gedaan wilt hebben. En als je zelf weet waarover je praat (voorbereiding!) valt er goed met de garage te praten. Kom je als de 'simpele' (no offense) consument/gemiddelde autobezitter langs voor onderhoud, dan voert men uit wat men goeddunkt.

BTW: Holsch gebruikt geen losse literflessen olie. Maar tappen olie uit een grote drum. Dus wat je ziet in het filmpje is imho geen olie bijvullen.
 

ColinC

Lid
Ah oké, dan is dat ook weer duidelijk gemaakt.

Ja probleem is dus: Wat zou je dan moeten zeggen bij een grote beurt? Een grote beurt is een grote beurt toch?
 
Bovenaan Onderaan