Škoda dealer Holsch te Lelystad

Captain Hook

Forumguru
Vanochtend voor een kleine onderhoudsbeurt (75kkm, bijna 4 jaar oud) en de 34F7 actie (DSG minerale olie + s/w update) langsgeweest.
Keurig op afgesproken tijd geholpen. De Roomster werd eerst compleet adergelaten :jaja:, zowel motorolie, DSG olie en remvloeistof zijn er uit gekomen.
Revloeistof vervanging wordt uitgevoerd door op het voorraad reservoir een soort van drukpomp te zetten en vervolgens bij alle vier de wielen, de weggeperste (oude) remvloeistof, één voor één, af te tappen en op te vangen.

Auto op de brug om zowel de motorolie zo goed mogelijk er uit te laten lopen alsmede het aflaten van de DSG olie. Om zo goed mogelijk de DSG olie uit de bak te laten lopen spuit men met spuitmond op de hogedruk luchtslang zo goed mogelijk binnen in de bak. Je ziet dan ook dat er nog fors meer olie uit de DSG komt.
Beide afdichtingen weer afgesloten, gecontroleerd op eventuele lekkage en later nog een keer nagedraaid.
Motorolie is weer aangevuld.
Om de DSG olie te kunnen vullen moest het luchtfilterhuis verwijderd worden. Vervolgens is er ca. 1,7l DSG olie ingegaan. Hierna werd de mechatronic s/w geupdate, uitgebreide adaptie protocol uitgevoerd en nog wat testritten met DSG inregeling (en de laptop aangesloten, meereizend op de passagiersstoel) gedaan.
Storingen uitgelezen; geen noemenswaardige incidenten geregistreerd.

De prijzen waren keurig volgens het reguliere Skoda onderhoudstarief. (zoals te vinden op skoda.nl)
134 euro voor de onderhoudsbeurt en 59 euro voor de remvloeistof verversing. De 34F7 actie wordt wel gefactureerd, maar voor een tarief van 0 euro. Ook de aircocheck wordt in rekening gebracht, voor het luttele bedrag van 0,01. :)

De gratis aircocheck volgens de 'VerassendSkoda' aanbieding behelst het controleren van de uitgestroomde koude lucht uit de ventilatieroosters, terwijl de airco op vol vermogen (stand Lo) draait.
Binnen een minuut gaf de temperatuursensor amper 3 graden aan. Met daarbij de conclusie van de monteur "de airco doet het prima". Echt checken of al het koudemiddel aanwezig is, doet men niet. Ik heb nog nadrukkelijk gevraagd hoe dat nou precies zit. Tja, pas als alles geleegd wordt en gemeten kun je daadwerkelijk checken of er koudemiddel tekort is. En dat doet men niet tijdens zo'n aircocheck...

Voor de rest de reguliere checks uitgevoerd zoals visuele inspectie van het onderstel en aandrijfcomponenten, etc.
Keurig en vriendelijk geholpen. Zoals het hoort.
Kortom, gewoon: :thumbsup:

Verbeterpuntjes wellicht:
-men vroeg dit keer niet of ik een voorkeur had voor een bandenspanning (voor/achter). Nu werd simpelweg de spanning volgens inzicht v.d. monteur aangepast.
-dat hele gedoe rond het al dan niet zorgvuldig en technisch juist checken van een airco installatie zou beter aangepakt moeten worden door de branche. (zie ook de discussies alhier: http://www.skodaforum.nl/forum/i/vraagje-over-climate-control.23008/page-8#post-411824)
Dit blijft een 'vaag' iets. Niet zozeer iets wat de individuele garage te verwijten valt, maar eerder de branche, c.q. de importeur (in casu Pon)
-wellicht tijdens een onderhoudsbeurt overbodig, maar ik had gevraagd naar de VerrassendSkoda zomercheck en daar wordt eigenlijk niks mee gedaan. (ook geen 'gratis' ruitensproeiervloeistof oid)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
@Peter-036, als je al aangepaste software hebt zoals jij, zou je na zo'n oliewissel en software update nogmaals langs TVS moeten.
Andere opties zijn;
1) niets aan doen en laten zoals het is, of
2) in overleg alleen de olie wisselen en geen nieuwe software laten uploaden.
 

robboz

Nieuw lid
In januari een twee jaar oude Fabia gekocht met 44000 km. Afgesproken dat de auto afgeleverd zou worden met nieuwe winterbanden. De aflevering verliep keurig volgens afspraak. Eind april heb ik zelf de winterbanden verwisseld. 7 weken later wordt tijdens een onderhoudsbeurt medegedeeld dat de zomerbanden vervangen moeten worden. Met andere woorden; je schaft een tweedehands auto aan voor ruim 13 mille waarvan de banden na 7 weken vervangen dienen te worden.

Bij reclamatie wordt medegedeeld dat WIJ beter hadden moeten kijken bij de aankoop. Ter compensatie zouden wij de banden voor 110 euro per stuk kunnen aanschaffen. Er werd letterlijk gezegd "wij gaan de banden niet met verlies verkopen".
Als er dan tijdens de onderhoudsbeurt ook nog eens de wielbouten niet aangetrokken worden( er bleek nog een bout over te zijn, zie foto in bijlage) en hiervoor niet eens excuses worden aangeboden.....dan ben je toch klaar met Skoda dealer Holsch in Lelystad....zeker alsdan ook nog blijkt dat tijdens de reparatie een miniscuul( maar toch) deukj 2015-07-10 08.00.36.jpg e is veroorzaakt
 

Skoda-MAN

Forumguru
Het is even een stukje rijden, maar ik kan je Heerenveen van harte aanbevelen

Hallo @Rosinfield , is dat nog steeds een goede dealer?
Is nu van den Brug geworden in een nieuw pand aan de Zilverweg Heerenveen.
Mijn auto moet daar 27-10-2015 naar toe voor het vernieuwen van de aircopomp en eventueel spoelen van het systeem.
Eerste contact heel positief in iedergeval.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het was al van den Brug en alleen de locatie is veranderd. Ik ga er dus van uit dat alles verder bij het oude blijft en dat is wat mij betreft uiterst positief.
 

Captain Hook

Forumguru
Vandaag weer eens geweest bij Holsch in Lelystad voor een 90kkm beurt (we rijden niet zoveel meer).

Prima geholpen. Had van tevoren een afspraak gemaakt en nadrukkelijk overeengekomen wat er wel en niet zou moeten gebeuren. Prijsopgaaf gevraagd. APK diende ook plaats te vinden en ik heb gevraagd om een airco controle c.q. eventueel opnieuw vullen van de airco.
De baliemedewerker gaf aan dat de reguliere 90kkm beurt 199 euro kost, airco check en APK 'gratis' zijn i.v.m. Verrassend Skoda lidmaatschap. Wel dat er als extra werkzaamheden, na 2 jaar, remvloeistof vervangen moest worden a 59 euro.

Uiteindelijke rekening was bijna gelijk aan de originele prijsopgaaf. Op 2 cent na... ;)

  • Er werd 199 euro in rekening gebracht voor de grote onderhoudsservice; check, conform opgaaf.
  • Er werd 59 euro in rekening gebracht voor de vervanging van de remvloeistof; check, conform opgaaf.
  • Er werd 1 cent in rekening gebracht voor de airco check (koelcapaciteit was ok, geen vullen nodig); 1 cent > opgaaf. :)
  • Er werd 1 cent in rekening gebracht voor de APK keuring/afmelding; 1 cent > opgaaf. :)

M.a.w. keurig zoals afgesproken. Bandenspanning werd op wens ingesteld. Interieurluchtfilter had ik zelf al vervangen en hoefde dus niet gedaan te worden.

Prijsbewust als ik ben :lezen: had ik uiteraard eens rondgekeken wat bij andere bekende garageketens dit onderhoud zou moeten kosten. Recentelijk kreeg ik reclame in de bus van Kwikfit waarin ze beweerden beduidend goedkopere 'merkbeurten' uit te voeren dan de merkdealer. Eenzelfde bewering zag ik ook van Profile Tyre center voorbij komen.
Welnu, bij beiden een offerte aangevraagd en wat bleek? Ze waren helemaal niet goedkoper! :nono: Kwikfit stuurde me een zogenaamde waardebon dat ik voor slechts 24,95 een APK kon laten uitvoeren (in combinatie met een onderhoudsbeurt). Maar de Skoda garage rekent er slechts 1 cent voor!
Heb nadrukkelijk gevraagd of ze OBD diagnose doen en/of eventuele VAG ECU (en andere electronica) updates. Beiden gaven aan wel de service diagnose uit te lezen en onderhoudsinterval te resetten maar géén s/w updates te kunnen/mogen uitvoeren. Daarvoor zou ik alsnog naar een VAG dealer moeten.
  • Kwikfit kwam uiteindelijk met een prijsopgaaf van 236 euro (inclusief interieurluchtfilter, dat ik zelf voor 12 euro er in zette). Zonder remvloeistofvervanging.
  • Profile Tyre center kwam met een prijsopgaaf van 235 euro (goh, zowat hetzelfde bedrag als Kwikfit), maar wilde standaard daar bovenop, voor een fors extra bedrag ook nog eens de bougies vervangen. Terwijl die pas bij 120kkm vervangen moeten worden (= onnodig bij deze kilometerstand). Zonder remvloeistofvervanging.
:banghead:Wederom opgeblazen reclame/marketing prietpraat; want op prijsgebied valt er geen voordeel te behalen.

ps: geen discussies over de al dan niet vermeende deskundigheid van auto onderhoud bij K of P. Op bandengebied heb ik goede ervaringen met ze. Beter dan een VAG merkgarage. En dezelfde monteurs zie je vaak om de zoveel jaar van garage wisselen. Dus dat zegt ook niet alles. Uiteraard heb je goede en slechte vestigingen, maar dat geldt ook voor merkdealers.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
  • Ja, de Skoda garage heeft wel OBD diagnose uitgevoerd en een s/w update check gedaan. Geen vastgelegde foutmeldingen die noemenswaardig waren om verder te onderzoeken.
  • Als onderdeel van de APK is er ook een EOBD scan uitgevoerd.
  • Geen beschikbare s/w updates vanuit VAG voor deze specifieke Roomster met dit chassisnummer.
 

foxxie2

Senior Member
Vandaag mijn octavia gebracht voor de beruchte ketting modificatie. Ik was er optijd. Baliemedewerker even uitgelegd hoe de luchtvering werkte. Om 5uur de auto opgehaald. Kreeg de rekening netjes met uitleg gepresenteerd. Mijn vragen werden netjes beantwoord en ook niet afgeraffeld omdat het al 5 uur was. Wederom een fijne ervaring met holsch
 
Bovenaan Onderaan