Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

eriktv

Forumguru
Afgelopen weekend naar Techno Classica in Essen geweest. Direct maar even de accu goed bijgeladen op de A31 :D (en de TVS-software voor het eerst goed uitgetest):

C8E66432-3083-48BD-B6C7-A8BD5EF81CEB.jpeg 23B5FFE5-A148-4545-82C1-6CB7BFD61616.jpeg 73C2FEC6-28D7-4A88-B949-E4B198D056E6.jpeg

De topsnelheid was nu 228 (teller) t.o.v. 216 eerder. Tellerafwijking is maar minimaal, via de app Speedometer kwam ‘ie op max. 225km/h op GPS. Hoe nauwkeurig is zo’n app, is 0-100 in 7,0 seconden realistisch? Zouden 32pk meer en DSG-optimalisatie 2 volle seconden van de fabrieksopgave kunnen snoepen?

Hoe dan ook, dik tevreden :yeah:
 

MaxN

Donateur
Dacht trouwens zaterdag achter jou aan de stad uit te rijden, maar was een andere S2C, maar volgens mij ook een L&K!
Kenteken was iets anders dan die van jou en je was niet in de buurt gezien je post.
 

eriktv

Forumguru
Ik was zondag in Essen, maar zaterdag stond de auto in de garage dus ik was het niet.. maar ik heb dus niet meer iets unieks zie ik. Tijd voor wat anders :pieker:
 

MaxN

Donateur
Ja kon niet goed zien of het echt een L&K was, maar gezien de kleur wel.
En kon niet dicht bij genoeg komen zonder mijn vriendin gek te maken.
Staan nog wel leuke S3 L&K's te koop :thumbsup:
 

MaxN

Donateur
Ik zou stiekem de O3 wel willen ruilen voor een S3 L&K, maar ben nu al heel blij om in de O3 RS te mogen rondrijden. Voorlopig hoeft deze ook zeker niet weg!
 

eriktv

Forumguru
Bij het inplannen van de grote beurt (ik doe heel ouderwets elk jaar 1x klein en 1x groot..) kwam ik er tot mijn grote schrik achter dat we sinds maart alweer dik 18.000km verder zijn. En dan fiets ik naar mijn werk... Veel heel fijne km’s, tuning en aangepaste vering bevallen nog steeds erg goed. Zeker met de recreatiecontainer die dit jaar voor de verandering weer eens mee ging :thumbsup:

Op de heenweg (nog zonder caravan) even de bagageruimte getest en goed bevonden :D. 2 hybride fietsen en wat standaard kampeerrommel + een fietsendrager die ik niet op de trekhaak wilde hebben..

474BC528-D94B-43A8-9D37-35E3B91418D4.jpeg

Na switch in Zweden met m’n ouders (zij de fietsendrager en wij de caravan, mooie deal) ging het door voor een rondje langs de westkust, dwars door, Stockholm en op de terugweg nog even Kopenhagen:

2D96DEA5-FDA6-48FF-A458-0862DC707B48.jpeg

Overigens is deze (in mijn ogen veel te grote) caravan in Zweden echt een lachtertje. Kijk maar wat ze daar achter een Beer knuppen:

B14BB7A6-92BE-4DC9-951D-A340331A95F5.jpeg
(dit was vrij gemiddeld)

Aankoppelen was met een kapotte mover (en vrij beperkt te manouevreren met 1.700 kg) wel een uitdaging. Wat heb ik de DSG vervloekt (en natuurlijk die mover)(en Westfalia):

160AE38B-4B0A-4E58-8E2A-525C8D3A5B9C.jpeg
 

eriktv

Forumguru
Gezien de vele km’s zijn ook de achterste Michelin PS4’s bijna af en ik denk dat ze licht gecupt zijn. Daarom voor de zekerheid gisteren maar even voor en achter omgeruild. Veel discussies over gelezen, maar ik kies gevoelsmatig liever voor kans op onderstuur dan overstuur. Bovendien ligt vanaf volgende week vers winterrubber (Alpin 6) klaar, dus zodra het ook maar een beetje nat wordt gaat dat eronder.

Vorige week stond alles klaar voor de wissel, maar draaiden de slotbouten steeds door in de adapter. Nadat ik twee krassen in mijn velgen had veroorzaakt ben ik maar gestopt en ben ik in lichte paniek gaan googlen :lezen: Gelukkig heb ik originele Skoda-slotbouten en heeft Century Assen de velgen afgelopen dinsdag met een adapter uit hun voorraad gratis voor me bevrijd :thumbsup: Gisteren alsnog de wissel gedaan en meteen de kans gegrepen om alles even netjes schoon te maken en te inspecteren. Daarom wat vraagjes aan jullie, forum:

1
1F4E718F-5E14-4498-BB50-C584460E1BCF.jpeg 20C0D90E-EDF6-4707-9D49-82A089DE6993.jpeg
  • Dit deel van de achterwielophanging begint wat te roesten. Hoe heet dit deel (puur uit nieuwsgierigheid)? Moet ik hier iets mee doen? Zo ja, wat? Tectyl? Staalborstel en wat hammerite?
2
5A11BC9E-8D24-4073-B089-E8E79E3E0F80.jpeg 74FA4A5F-A89B-4CD2-B54B-FE28F07DDD96.jpeg 8FA48392-848F-433E-A866-7787481DFAA3.jpeg
  • Ik heb Eibach veren en Bilstein dempers van @Antera laten monteren bij mijn ex-garage. Helaas hebben ze mij daar niet gemeld dat de stofkappen versleten zijn, waardoor er één slecht wordt en één al helemaal naar beneden hing. Nu eerst maar met een bushfix vastgezet, maar (a) kan dit zo blijven en (b) moet hiervoor de hele handel los? In principe veert dit verder niet en hij doet wat hij moet doen (vuil weghouden), dus zo laten?
3
549A141D-B8AC-4505-BD9A-514BA5EAD4E2.jpeg .
  • Hangt wellicht samen met (2). Op de achterdemper is een slijtplek te zien, waar zou dit van kunnen komen? Die stofkap? Of schuurt er wellicht toch iets anders? Ik zag zo niets aan de band qua slijtage. En zag het pas bij de laatste wissel (uiteraard), dus kon andere zijde niet meer checken.
 

MaxN

Donateur
Ik neem aan dat die mensen toch maximaal met zijn 2en zijn in zo'n 6,5 meter sleurhutje.:arghh:
Anders toch gauw ruimte tekort.:fool:

En komt er zo'n karige Hollander met zijn 5,15 meter caravan aan.
 

eriktv

Forumguru
Hihi dat is valse bescheidenheid hoor: hij is 6,16 (opbouw) / 7,5m. Veel teveel met z’n tweeen, maar hij is dan ook niet van ons.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

HarrieSkoda

Forumguru
@eriktv ;

Als het enigszins nat begint te worden druk je al je winterbanden eronder?
Zomerbanden zijn regenbanden.
Winterbanden zijn sneeuwbanden.

Ik weet natuurlijk niet hoe erg je PS4's eraan toe waren. Je hebt er in ieder geval goed aan gedaan om de beste profilering banden achteraan te monteren. Onderstuur is makkelijker op te lossen dan overstuur.

Je vragen;
1. Geen idee hoe het onderdeel heet. Maar ik zou het sowieso opschuren tot je weer 'vast' materiaal hebt. Vervolgens kun je er zelf voor kiezen om er óf hamerite of te smeren, óf tectyl.
Zorg in ieder geval dat je niets óp de roest smeert, want dat stopt het roesten niet.

2. Hoor je geen lawaai met over drempels heen rijden? Een soort 'kloenk' geluid van die stof kokers die liggen te klapperen?

Ik heb ze er bij mij gewoon op laten zitten. Ik heb hier overigens wel over zitten twijfelen. Maar nu ik jouw foto zie ben ik blij dat ik ze er op hen laten zitten.. Op deze manier komt er natuurlijk erg veel vuil in/aan/op je dempers (+ keerring).

3. Hangt absoluut samen met 2 mijn inziens. Eerst zal de koker wat los hebben gezeten, over de demper heen en weer geschuurd hebben, om vervolgens helemaal los te breken en naar beneden te zakken.

Bij de volgende wissel (of eerder ivm. pekel) de koker weer netjes vastzetten met draadbinders.
 

Arjann

Forumguru
Het deel waar roest op zit moet je eigenlijk zien als het "subframe" van de achteras, hier zitten de draagarmen ed aan vast. Ik zou het even schoonmaken en in de tectyl zetten. Ziet het er ook weer netjes uit.

Het zijn niet de stofkappen die versleten zijn maar dit zijn de stootrubbers/aanslagrubbers. Die zijn gescheurd waardoor de stofkap naar beneden is gevallen. Ik zou ze wel laten vervangen, is voor het behoud van je schokdempers
 

eriktv

Forumguru
Ah tuurlijk @Arjann, kende dit onderdeel nog niet. Jammer dat het destijds niet is gemeld door mijn garage, onderdelen kosten vast geen drol. Direct na jouw advies de dealer gevraagd ze tijdens de grote beurt te vervangen en het kost nu €150, omdat alles weer los moet :shutup:.

Voor de beurt overigens voor de tweede keer bij de merkdealer (Century Assen) geweest en wederom zeer tevreden. De monteur belde om door te geven dat hij met alle liefde originele stootrubbers plaatst, maar dat ze door de verlaging dan binnenkort weer platgehobbeld zijn. Advies is om aangepaste rubbers te plaatsen, kan @Antera mij hieraan helpen of kan iemand anders mij adviseren welke ik moet hebben? Voor nu hangen de stofkappen in ieder geval met de bushfix, maar bij de volgende beurt wil ik alles weer netjes hebben.

@HarrieSkoda ik heb nooit geen kloenk gehoord (behalve toen ik door de verlaging de garage van mijn schoonouders niet meer in bleek te kunnen :deuk:).

Komende week kachel ik nog even 2.000km naar Tsjechië op en neer, daarna gaan we haast al naar de winterbanden denk ik, meteen de kans om de roest bij te werken. Ik hoop dat de temperatuur een beetje snel daalt, want de Michelin PS4’s zijn met <2,0mm echt af en wil eigenlijk niet nieuwe aan hoeven schaffen vóór de wissel.
 

stijnheidi

Senior Member
Heb in het verleden bij mijn ex Superb de stootrubbers van het sportonderstel laten monteren. Deze zijn ca 1,5 cm korter en voor montage nog ff met de zaag wat ingekort (net onder de rand waar de stofhoes ingeklemd wordt). nummer weet ik zo niet, maar moet te vinden zijn.
 

eriktv

Forumguru
Na lange tijd weer eens een update, laatste maanden druk geweest met een ander project:
68169059-C37F-4D68-955F-187D1A3AB86A.jpeg 247E1FAC-3065-404F-840E-0565B8405C90.jpeg 710DD5C4-1B8F-456B-BAA7-415D6C911332.jpeg FF35D422-511F-441F-88C8-B43B6DC7B4E3.jpeg
Ons eerste eigen huis :cheer:

Aanhangertje gekocht en de trouwe Superb heeft alles naar ons nieuwe plekje gesleept. Tussendoor een drietal puntjes aan de auto aan kunnen pakken:

  • Delen van de ophanging gespoten bij de wissel naar winterbanden:
18743D8C-4C19-4844-A49C-1A2D3FBF3861.jpeg
  • Naar aanleiding van verhalen hier op het forum (waarvoor dank!) de condensor beschermd en voor de horrorwinters een afdekkap die je er zo op- en afschroeft. Het roostertje kreeg ik erop door enkel de beschermkap aan de bovenzijde te demonteren (zie fotobewijs :D)
4EC4735A-D94C-4254-85F8-582F7305812B.jpeg 1D9F0E26-57AB-459B-BA1E-E6A3A6130B69.jpeg C3DCC606-E082-4F9F-84CE-7F0CC0E1221E.jpeg
  • Tijdens het verhuizen heb ik op miraculeuze wijze voor het eerst schade aan een eigen auto gereden :mad:. Kort samengevat: malloot pakkeert half voor garagebox, waardoor ik schuin de box in moest. Auto was nat, er lag een stukje karton (ter bescherming van pakketten met laminaat) en een balkje waar ik altijd tegenaan rijd om de laatste benodigde cm garagelengte te benutten — natte auto maakt karton nat — natte karton plakt een houten balkje aan de band — Erik rijdt ‘s ochtends naar zijn werk — KRAAKKK :mad:. Ja, je bedenkt het niet :D.
  • Bumper was losgeschoten, maar stevig genoeg om door te rijden, lang leve de bouwkwaliteit van Skoda! Eerst maar verhuizing afgemaakt en naar Tsjechie gereden, alwaar ik gisteren in een warme en droge garage aan de slag kon. Wielkastbekleding los, bumper onderzijde los (3+2 torxschroeven), achterlicht los (2 torxschroeven), twee plugjes los, buigen maar en weer monteren in omgekeerde volgorde. Schadebedrag: €0 :D
ADE882F2-7D7B-4E62-A768-8977CBEAE15E.jpeg B1EB9BF9-0B98-41DE-8C0E-B917FC6D1425.jpeg 00AB8781-B57B-41F3-910F-BCD55C7F4367.jpeg 01763F31-4F77-47DE-A75D-C3A83DB82616.jpeg A9D8106D-CF4B-405C-8897-81543E29B53D.jpeg E2FD6F39-1DB7-4C6E-8121-4DC3F5B31F91.jpeg
 

turboturbo

Forumguru
Ah eind goed al goed dus! Het is idd wel een bizar oorzaak gevolg samenspel met dat plankje :geek:

Gefeliciteerd met jullie woning! Met oprit en garage maar liefst :cheer:
 

MaxN

Donateur
Oh nu snap ik waarom ik nooit meer die S2C zie rijden in H’Zand.
Gefeliciteerd met de nieuwe woning. Ziet er leuk uit op de foto.
 

eriktv

Forumguru
Gisteren de Superb weer even een wellnessbehandeling laten geven bij de dealer: distributieriem etc, verse DSG-olie en een kleine beurt/APK. Mijn zelfstudie vooraf voor het inplannen van de beurt riep bij de dealer wat vragen op, want volgens “het systeem” zat er alleen een kleine beurt in de planning:
  • Ik verzocht om de staat van de draagarmrubbers te checken en ze bij enige twijfel te vervangen (+evt. andere rubberen zaken, onder het motto “als de boel toch al los ligt” - fuseekogelhoezen bijv.), maar hier kreeg ik direct reactie op dat dit eigenlijk zelden nodig is en dat ze de boel gewoon invetten met een soort wax. Voor het vervolg ga ik kijken of ik dit zelf kan doen, ik erger me aan elk kraakje wat er in een auto zit :)
  • Meneer, uw distributieriem hoeft volgens het systeem echt nog niet te worden vervangen hoor! :D Mijn filosofie: er staat nu 192.500km op en bij de volgende beurt in het najaar zitten we precies rond de interval van 210.000km. Maargoed, bij de volgende wissel zijn we weer 6-7 jaar verder, dus dan maakt dat half jaartje ook niet meer uit. DSG-olie idem. Zou nog paar duizend km meekunnen, maar dan moet ik net tussen de beurten langs, dus doe maar nu. Herkenbaar?
  • Derde punt begint wat irritanter te worden: ik rijd nu, zoals eerder gemeld, al een half jaar met vergane stootrubbers op de achterdempers en de stofkappen zakken af en toe naar beneden. Vorige keer zeiden ze dat originele rubbers niet lang mee zullen gaan, dus had het advies van @stijnheidi meegenomen, waar ze wat weifelend op reageerden. Zou al met al 3-4uur werk zijn incl. het inkorten van de rubbers :sterretjes:. Hier ga ik me nog wat meer in verdiepen en wellicht zelf aangepaste rubbers aanleveren. Jammer dat @Antera >200km bij me vandaan woont...
Hopelijk zijn hiermee de grootste kosten op het vervoersbudget voor 2019 weer geweest, ondertussen heeft mijn dagelijkse vervoer (Gazelle Cityzen Speed Pedelec) na een nieuwe accu a €800 nu de motor total loss :nailbiting:.
 

mwhite

Forumguru
@eriktv heel herkenbaar..
meedenken en iets in je eigen voordeel aangeven is niet gebruikelijk.
daarom doe ik zelf het meeste onderhoud wanneer ik er tijd voor heb.
bij grote klussen, distributieriem en laatst mijn thermostaat ga ik naar een diesel specialist.

mijn rubber van de schokbreker is aan 1 kant ook los deze met tie-wrap vast gezet.
 

turboturbo

Forumguru
Het is mij ook wel eens opgevallen dat ik moet zeuren om meerwerk gedaan te krijgen. Daarnaast vaak de weder vraag: ‘waarom wilt u dat gedaan hebben’ al dan niet icm opmerkingen als ‘dat doen wij nooit / is bij uw auto niet mogelijk / onnodig’ / etc etc
Toch verrassend; ik dacht dat garages vooral moe worden van mensen die denken dat APK hetzelfde is als onderhoud. En distributie vervanging onnodig vinden en advies punten negeren.

Beats me.

Oplossing idd maar zelf doen. Heb je ook invloed op welke wijze het gebeurt en met welke onderdelen.
 
Bovenaan Onderaan