Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

eriktv

Forumguru
Nee, wel gelezen dat veel mensen dat doen, maar daar waag ik mij niet aan. Sowieso goed afgeplakt en bij deze kleur is het niet zo erg als er ergens een kleine imperfectie zit.
 

eriktv

Forumguru
Weer een paar maanden verder, tijd voor een update. Geen ander nieuws dan de tuning en DSG-optimalisatie bij TVS. Bij TVS zijn we van 170 naar 202pk gegaan, met heerlijk veel koppel in een breed toerenbereik. Zeker met de betere schakelmomenten is de auto nog lekkerder gaan rijden.

IMG_0294.PNG
Je kunt het verschil in vermogen vooral op de Autobahn merken (en daar rijd ik de helft van de km): acceleratievermogen boven 170km/h en topsnelheid (225 op GPS, met volle kampeeruitrusting) zijn fenomenaal. Op vakantie de Nockalmstrasse en de Timmelsjochpas (aanrader!) gereden en af en toe heuvelop lekker een BMW geplaagd :D. Wat mij betreft is de auto nu af!

Bijkomende winst: de auto rijdt daadwerkelijk zuiniger dan voorheen! Resultaten op langere termijn houd ik bij op de Autoweek Verbruiksmonitor, maar om te beginnen heb ik voor het eerst de 1:20-grens verbroken :cheer:. Resulterend in een iets uitbundige boordcomputer (1200 had ik wel gered):
IMG_0323.JPG

Wat plaatjes van de Timmelsjochpass:
IMG_0321.JPG IMG_0322.JPG
 

eriktv

Forumguru
Ik ben overigens erg blij dat het Holland Casino in Groningen gisteren is afgebrand en niet vrijdag, toen de Sup eronder in de parkeergarage stond.. :nailbiting:

Heel vervelend natuurlijk, die miljoenenschade, zolang het maar niet over mijn auto gaat.:D

De S3C van Duitse hotelgasten, die tegenover m'n werk verblijven, staat er overigens nog wel, in onbekende toestand :wavecry:
 

eriktv

Forumguru
Dit jaar niet met de sleurhut van pa en moe op vakantie geweest, volgend jaar wel weer, waarschijnlijk. Afgelopen weekend even een testritje gemaakt hoe de verlaging uitpakt. Onder het motto: beter hier testen dan bij overname 1000km van huis :). In één woord: G E W E L D I G! De auto ligt retestrak op de weg en zakt bijna niet in.

976FE363-B36C-4B69-9F52-0147F3E77204.jpeg

Na de TVS-kuur trekt de S2 de 1.600kg helemaal op z’n sokken. Alhoewel.. de zomersokjes hadden twee keer wat last met optrekken met het natte weer :arghh: :D. Het lagere verbruik lijkt verder van blijvende aard te zijn. Voor 1:20 moet ik echt mijn best doen, maar een 10% verlaging lijkt er best in te zitten.
 

eriktv

Forumguru
Och en nog een raadseltje: mijn maxidot geeft opeens geen olietemperatuur meer aan, ook in de instellingen is deze niet aan te zetten. Ik neem aan dat dit alleen met VCDS weer aan te zetten is, maar vraag me vooral af hoe het zo opeens kan verdwijnen :arghh:
 

eriktv

Forumguru
Zojuist de D1S xenonlampen vervangen door Osram Night Breaker 66140XNB, ben benieuwd wat dit doet met de lichtopbrengst onderweg... De oude lampjes waren waarschijnlijk vijf jaar oud, dus hoop op wat meer licht in de duisternis :).

Ik heb de zwarte ringen netjes overgezet (ribbeltje aan de ring in de uitsparing in de lamp), maar had wat moeite met het terugplaatsen. Uiteindelijk is dit op gevoel gelukt en zitten ze goed vast. Enige vreemde: de units zitten er niet recht in... Voorheen stond de tekst rechtop en zat het stekkertje onderaan. Nu zitten de lampjes 1/8 gedraaid en erger, ik krijg ze er niet meer uit. Als ze goed zitten is dat op zich geen probleem, omdat de lampjes waarschijnlijk langer meegaan dan de auto. Maar wil toch wel weten wat ik fout heb gedaan :thumbsdown: Iemand een idee??

D1F94961-28B1-46D8-B46C-1DE7AF5113C1.jpeg 171DE4D0-46C1-4524-9D0D-3A7C61C6C09E.jpeg 55F9CF4E-639E-4ACB-BAA9-FD255A7ED8ED.jpeg
Foto’s ter illustratie, zo kun je zien waar de plastic ring (1) met vier haakjes overheen valt (2). Op (3) zie je de lamp, uiteindelijk zit deze dus niet 1/4, maar 1/8 slag gedraaid.

En wellicht een aanwijzing waar mijn olietemperatuur heen is (zie boven)?
 

Kempes

Forumguru
Verdwijnen van de olietemp in het menu heb ik ook gehad, bij mij direct na een grote beurt..bleek na veel zoekwerk dat de garage de onderhoudstermijn verkeerd had gezet/gereset. Hij stond bij mij op 15k en had gevraagd hem op 30k te zetten. Gezien ik hem altijd netjes warm rij op de olietemp kwam ik er direct bij wegrijden achter.

Is toen met vcds weer goed gezet (weet het niet zeker meer, geloof dat hij op variabel moest staan)

Wellicht dat iemand als @ertromp of @Antera hier meer van kan zeggen?
 

eriktv

Forumguru
Ah dat kan kloppen, hij heeft net een grote beurt gehad bij mijn dorpsgarage. :thumbsup: Heb hem wel graag in beeld ivm warmrijden en om vinger aan de pols te houden dat ‘ie met caravan niet boven de 125 gr. komt.

Blijft de temperatuur met VCDS-wijziging dan altijd in beeld of moet ik dit twee maal per jaar na elke beurt doen? :sterretjes:
 

Kempes

Forumguru
Als jouw garage het niet nogmaals verkloot dan hoef je het niet meer te corrigeren met vcds... mijn dorpsgarage weet er nu van...en mocht het weer fout gaan, ze hebben daar vcds dus dan laat ik het meteen weer aanpassen.

Waarschijnlijk hebben ze bij jou de interval op niet variabel gezet doormiddel van de bosch apparatuur, dus kan zomaar zijn dat ze de instelling vaker verkeerd gaan zetten..
 

eriktv

Forumguru
Daar moet ik dan zelf op letten, zal hem volgende keer vragen het om te zetten. Doe altijd 2 beurten per jaar, dus elke 15000-20000km. Vreemd eigenlijk, alsof je olietemperatuur bij een vaste interval niet relevant is :arghh:
 

eriktv

Forumguru
Van het weekend even de tijd genomen voor de winterbandenwissel, nu met handig zelfgemaakt rubber blok voor de bescherming van de felsranden:

E7273740-EBC4-46A6-960B-7FFE88228FAD.jpeg 73B75956-2ADE-4DA5-B1EC-31F6712E5D92.jpeg
Beschrijving heb ik ook hier gedeeld. Ideaal!

De velgen had ik van de zomer al gekleid, goed ontvet en in twee laagjes Poorboys Wheel Sealant gezet. Bij de wissel heb ik direct even de wielkasten een minidetail gegeven, de Eibach’s, Bilsteins en zelf gespoten remklauwen zien er weer strak uit:
BD3398D6-8C7D-4C1A-84CA-9C1AEEDB35A7.jpeg BCCB2676-5121-40D5-857F-C3811342A981.jpeg

En helaas zat er een verrassing in een mijn vorig jaar aangeschafte Michelins Pilot Sport 4:

E36DF546-8C6A-496B-82B1-B909A20A373C.jpeg

Een afgebroken schroef van 1 cm lang :mad: ‘Gelukkig’ was dit in een van de twee banden die er niet meer opkomen. Flinke slijtage na 40.000km (voor mijn doen), maar het blijven voor mij erg fijne banden. Ik denk dat er weer twee voor terug komen! Overigens zie ik aan de slijtageindicatoren dat ik de bandenspanning wat moet verlagen, deed meestal 2.5 voor en 3.0 achter. Ga het eens proberen met 2.4 en 2.8.

Als iemand nog een aanknopingspunt heeft voor mijn vraag over de xenonlampjes (post 69) houd ik mij aanbevolen!
 

HarrieSkoda

Forumguru
Geen half werk, daar hou ik van! Goed bezig.

Ik moet wel zeggen dat ik het een beangstigend beeld vond, hoe 'scheef' de wagen op de krik stond..

De Michelin PS4 bevallen mij ook super!
 

HarrieSkoda

Forumguru
In dat soort zaken neem ik ook het zekere voor het onzekere.

Zodra de auto omhoog gekrikt is, gaat er een assteun onder.

Doen garage krikjes zijn leuk, maar vertrouw ze niet altijd. Heb al eens eentje gehad die olie lekte (en dus druk verloor)...
 
Bovenaan Onderaan