Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

eriktv

Forumguru
Dank voor alle lovende reacties :D. Mijn wishlist wordt steeds korter, maar de velgen zijn mij eerlijk gezegd nog steeds een doorn in het oog. Er zit erg veel schade (zowel krassen als oxidatie) aan het gepolijste deel en ik vind ze ook iets té groot en glimmend. Bovendien is het gepolijste amper te herstellen. Helaas was ik de laatste keer iets te kort in Tsjechië, anders hadden ze er nu zo uitgezien:

image.jpeg

De kleur is misschien niet de mooiste match met bruin (dat is goud, maar daar zie je mij niet mee rijden :arghh:), maar ik vind ze op die manier wat ingetogener. Kleur zou iets als 'gunmetal' moeten worden, een tikje mat. Heb ik toch m'n linkje met de Audi Rotors :D. Projectje voor komende winter, dan zijn de Michelin Pilot Sports 4 waarschijnlijk toch af (zit na 1 seizoen op 4,5 en 5,5 mm).

Meningen over kleuren zijn welkom!
Mijn idee:
Anthraciet + gepolijste = te bewerkelijk
Zilver = teveel standaard
Goud = niet voor mij
Gunmetal, tikkeltje mat = voorkeur
Wit: blijft door mijn hoofd spoken. Wellicht iets te sportief voor deze auto die toch meer een luxe uitstraling heeft.
 

CDK

Forumguru
@eriktv, de enige kleur die matcht met magnetic brown naast gepolijste wielen is zilver. Ik heb er veel wielen onder gehad om te passen of kleuren te bekijken, maar geloof me dat valt niet mee. Heb er nu simpel zilvergrijs onder zitten en dat staat gewoon netjes. Persoonlijk vind ik gepolijst het meest chique staan, maar dat blijft helaas nooit lang mooi. 1 steentje op je velg en corrosie volgt snel.
 

Joske

Forumguru
Hallo Erik, ik zie dat je Eibach icm B4 dempers hebt, hoe bevalt dat nog steeds? Geen probleem dat er korte veren op "bijna-OEM-dempers" gebruikt worden? Ben zelf aan het uitkijken naar een gelijkaardige setup namelijk!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

eriktv

Forumguru
De combi bevalt mij prima, enige 'probleem' wat ik tot nu toe had was de bodemvrijheid door de lange wielbasis i.c.m. de verlaging, waar ik hier over schreef. Opgelost door de Dremel in wat afdekkappen te zetten :pardon:. Verder kraakte linksvoor wat bij het insturen, maar dat werd al snel minder en is intussen bijna weg. Ik neem aan dat zich hier iets moest 'zetten' o.i.d..

Wat voor problemen zou je verwachten met deze combi? Comfort is voldoende, wegligging een stuk beter. In vergelijking met mijn oude O1RS meer comfort zelfs. Nu moet ik zeggen dat mijn vorige auto's allemaal het standaard onderstel hadden, dus ik kan niet vergelijken met andere verlagingen. Ik heb mijn keuze gebaseerd op verhalen op het forum en het deskundige advies van @Antera.
 

Joske

Forumguru
eerst en vooral bedankt voor je snelle antwoord :)
Wat voor problemen zou je verwachten met deze combi?
wel op dit moment heb ik Eibach verlaging en heb vandaag moeten vaststellen dat mijn dempers nu ECHT lek zijn, de linkse is zo goed als aan gort. De rechtse lekt ook al ferm. Het zou mij verbazen dat de kortere veren er niet voor "iets" mee tussen zitten. Waarschijnlijk ook wat pech zeker...

Vandaar dat ik (ook mede door Belgische keuring) mij nu oriënteer op een combi met mijn bestaande verlaging. Vandaar dat mijn oog op de Bilsteins gevallen is.

Echter als je gaat Googelen lees je dat de B4's eigenlijk OEM-vervangings-dempers zijn (weliswaar met een ander principe en ook wel betere kwaliteit denk ik) en dat ze derhalve dus eigenlijk ook niet geschikt zijn voor te gebruiken in combinatie met kortere veren.
 

eriktv

Forumguru
Ik zou het niet weten, maar ik heb ze ook pas 3 maanden/10.000km eronder hangen. Ik hoop maar dat dat meevalt dan!
 

stijnheidi

Senior Member
Ik rij nu een dikke 60 dkm met de combi eibach / b4. Nog geen problemen ondervonden van de b4 demper. In mijn ogen werkt ie iets verfijnder als de standaard demper. Ingaande demping is wat soepeler. @Joske als je nu tevreden bent zou ik voor de b4 gaan, als je iets stugger wil de b6 of b8. Volgens mij hebben ze nu ook een 'groene' b6 die wat meer comfort biedt.... keuzes...
 

Antera

Donateur
De groene bestaand ook maar zijn B8 ciomfort dempers. Deze zijn alleen een heel stuk duurder dan de normale versies. Ben al volop bezig om er uit te komen wat wijsheid gaat zijn voor Joris.

B4 is op de begische wegen vrees ik ook niet erg verstandig. De B6 is gemaakt om meer gewicht aan te kunnen en wat meer klappen te verwerken daardoor, Het maakt de auto wel weer wat stugger.
 

eriktv

Forumguru
Gisteren een puntje aangepakt wat mij al langer een doorn in het oog was: de 'pianolak' L&K-sierlijsten, die zeer gevoelig zijn voor krassen. Na demontage bij de alarminbouw waren er nog ergere krassen in gekomen. Leuk klein klusje voor 1 of 2 uurtjes:

Stap 1: losklikken. Dit moet absoluut met plastic spatels, om geen schade te veroorzaken. Er is aardig wat kracht voor nodig en je zet af op het zachte deel van het dashboard. Mijn oog viel laatst op een hulpmiddel van Veet (van mevrouw tV!, zie laatste foto), wat hier zeer geschikt voor is. Je kunt natuurlijk ook een setje spatels kopen in de speciaalzaak.
Stap 2: goed ontvetten met Gyeon Prep
Stap 3: polijsten, ik had 1 of 2 hits nodig met Monello Mezzo op oranje op de DAP900 en daarna 2 hits Finale op wit.
Stap 4: voorzichten terugdrukken met een doek. En glimmen maar :)

De lijsten op de deuren zitten gelijmd, dus deze laat ik voor wat het is.

image.jpeg
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 122

turboturbo

Forumguru
Grappig idee om dat met de polijst machine te doen. Hoe hou je zo'n stukje plastic nou vast tijdens het polijsten met een DAP? Of heb je het handmatig gedaan?
 

eriktv

Forumguru
De kleine delen pasten mooi in de bankschroef, de lange was wat lastiger door de kromming, dus dat heb ik opgelost met twee plankjes eromheen en wat extra ondersteuning. Met de hand polijsten haalde niets uit, dit moet echt machinaal. Gaat ideaal met de kleine backingplate en -pads!
 

eriktv

Forumguru
Twee klusjes afgevinkt:

1 railsysteem panoramadak reinigen en smeren

Na alle horrorverhalen die ik op het forum soms lees over lekkage, wil ik mijn panoramadak in topconditie houden. Voor smering is een speciaal hulpstuk nodig en ik kon online geen ervaringen vinden van mensen die dit zelf hebben gedaan. Voor het eerst sinds jaren ben ik dus naar de specialist (dealer ;)) gegaan voor 'reinigen en smeren'. Eindresultaat nadat ik €110 af mocht tikken: dak vol vetvlekken, vetvlekken op m'n (gelukkig lederen) bekleding en een dikke vlek op m'n dakhemel. En oja, de rails en rubbers waren zo mogelijk nog smeriger dan daarvoor:

image.jpeg image.jpeg

Toen ik terugging om te vragen wat de dealer verstaat onder 'reinigen en smeren' mocht ik met de monteur mee (die de vlek met 'n oude theedoek wegveegde/uitsmeerde :shutup:) en die vertelde dat er een borstel doorheen gaat en dan de vetspuit. Uitgebreider schoonmaken kost een veelvoud van €110 en 'dat willen klanten niet betalen'. Volgende keer moet ik dus meer aan verwachtingenmanagement doen (nooit meer naar de dealer gaan..) Afijn, weet ik dat ook. Zoals steeds vaker zelf de handschoen opgepakt en in een uurtje tijd alle rubbers en de rails gereinigd met een 1:10 APC en vervolgens met siliconenspray ingevet. De rubbers waren serieus groen (na 5 jaar), hieronder het resultaat halverwege:

image.jpeg
En na:
image.jpeg

Het dakje werkt weer geruisloos, laat de zomer maar komen :D
 

eriktv

Forumguru
Klus 2: de wielnaven en remklauwen vielen steeds meer op, in negatieve zin. Staalborstel, dremel, schuurpapier, remmenreiniger, afplakken, 3 laagjes Motip kachelspray (gewoon te krijgen bij GAMMA). Kosten rond de €15.

image.jpeg image.jpeg image.jpeg

Op de foto is de lak bijna droog, eindresultaat is mooi egaal. Met de velgen erop zal het niemand opvallen - maar dat was juist de bedoeling ;)
 

turboturbo

Forumguru
Jaja.... Je kunt beter zelf aan de slag.... Blijkt maar weer. Had je nog overwogen de remklauwen even los te halen voor het verven?
 
Bovenaan Onderaan