Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

eriktv

Forumguru
Jup, we doen eens gek :pardon:

Na montage van de wintervelgen (helaas geen set naar wens gevonden, dus nu maar originele Teron 17") vindt zelfs vrouwlief dat de Sup erg hoog op de poten staat. Na uitgebreid inlezen op het forum en persoonlijk advies van @Antera een Eibach Pro Kit met Bilstein dempers bij hem besteld. Helaas lukte het niet om een goed weekend te vinden voor montage, dus het spul netjes thuis geleverd gekregen en de auto staat nu bij mijn garage. Kan niet wachten om hem weer op te halen!!
 

eriktv

Forumguru
image.jpeg image.jpeg image.jpeg

:yeah:
Maandag de Superb weer op kunnen halen, wat een verschil! De auto oogt veel strakker, zelfs met de 17 inch wintervelgen, stuurt een stuk strakker en het comfort is nog prima. Ik heb verder geen ervaring met verlagen, maar kan het goed vergelijken met de voorganger, mijn ex-O1RS. De Superb is in vergelijking daarmee nog steeds duidelijk comfortabeler, maar komt qua wegligging heel aardig in de buurt.

Helaas ben ik vergeten te meten voor montage, maar ik schat in dat de verlaging wel 1-2cm meer dan de beloofde 3 zou kunnen zijn. Vooral achter ligt 'ie een stuk lager. Bij de eerste aanblik schrok ik er wat van (met het oog op comfort en bodemvrijheid), maar in de praktijk valt dat dus alles mee. Bij het iets te enthousiast nemen van een drempel schaafde ik wat over de grond, maar hier zijn we vanwege onze eerdere O1's wel alert op. Gelukkig hebben we hier in het Noorden niet zo belachelijk veel drempels :D.

@Antera nogmaals bedankt! Betere foto's volgen nog, er stond een auto in de weg om 'exact' dezelfde te maken van na de verlaging, zodat je mooi kunt vergelijken.

Afgestreept van mijn eerdere wensenlijstje:
  • Wintervelgen lichtmetaal
  • Eibach Pro Kit met Bilstein dempers
  • LED-verlichting in
    • DRL
    • Zijspiegels
    • Binnenkant achterklep
    • Instapverlichting
  • Klasse 3 alarm
Blijft nog over to do:
  • 'Standaard' lijstje VCDS-aanpassingen
  • Witte deel achterlichten smoken
  • Andere zomervelgen of de originele Sirius laten herstellen. Helaas zaten er bij overname al oxidatie onder de blanke lak en flinke stoeprandkrassen op. Lastig te herstellen bij combinatie gepolijst aluminium + blanke lak en anthraciet gespoten binnendeel. Suggesties? Speel met de gedachten dan maar de hele velgen in mat(tig) anthraciet te laten spuiten. Of toch van die heerlijke Audi Rotors, maar dan nu voor de zomerset.
 

stijnheidi

Senior Member
Ziet er erg goed uit. Wat een verschil! Mag ik vragen welke bilstein dempers je hebt laten monteren? Rij zelf met eibach met de bilstein b4.
 

eriktv

Forumguru
Het staat er niet bij op de factuur, maar als ik de artikelnummers google kom ik voornamelijk op de B4 uit inderdaad.

cc @JeroenHamann , die in een ander topic over de S3 naar ervaringen op de S2 vroeg. Doen! :D
 

Antera

Donateur
ziet er goed uit. Duidelijke foto's mag je altijd whatsappen :-) die zijn van harte welkom :-)

heel veel plezier ermee
 

eriktv

Forumguru
Ik heb 29 december de auto weer even netjes gewassen, gekleid, licht gepolijst en in de glaze, sealant en wax gezet. Optimaal beschermd voor de verwachte sneeuw bij familiebezoek in Tsjechië en een mooie gelegenheid om een mooie foto van na de verlaging te schieten:

image.jpeg

De auto is 3-4 cm gezakt, voor 35 en achter 36 cm hart naaf - spatbordrand.

Op Oudjaarsdag eerst nog gewerkt (in recordtijd 115 pakketten bezorgd) en vervolgens snel doorgeknald naar CZ. Was heerlijk rustig op de weg, dus kon een kruissnelheid van 180-190km/h rijden en even de top van 220 aantikken. Nieuw record: 5:55 over de 800 km gedaan! Mooi op tijd voor oud & nieuw dus. En heerlijk strak onderweg met de Eibach/Bilsteinset.

In de week erop getrakteerd op een lekker pakket sneeuw en even de 'nieuwe' Continental T850's uit kunnen testen. Prima banden! Op hoge snelheden en/of op betonnen wegen wel wat gesuis, maar veel grip en nergens sneeuwkettingen nodig gehad (en veel anderen wel!).

Hopen dat 'ie er komende week na een wasbeurt weer zo fris uitziet als bovenstaande foto :D

image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 

B.Stuurder

Forumguru
Ziet er goed uit! Ik heb alleen Eibach maar de auto plakt als kauwgum aan de weg in bochten. En ik ben ook tevreden met de Continentals, nog geen sneeuw natuurlijk maar dat zou wel eens kunnen veranderen de komende dagen. Wel kan ik me verder aansluiten bij jouw ervaringen @eriktv
Wassen heeft niet zoveel zin momenteel, ik heb na drie dagen rijden de auto gewassen en na 1 dag zag hij er al niet meer uit.:mad:
 

eriktv

Forumguru
@B.Stuurder gelukkig heb ik een aantal lagen bescherming aangebracht, dat scheelt echt gigantisch! Zowel qua vuilopbouw als het gemak waarmee je hem schoonmaakt. Na 20 minuutjes wassen stond de auto van foto 4 weer zo te glimmen als op foto 1. It's amazing :D

En over de banden: ik heb altijd met volle tevredenheid de Alpinlijn van Michelin gehad, maar deze Conti's zaten op de velgen die ik kocht en zijn qua grip net zo goed. Enige puntje wat me opvalt is de geluidsproductie.
 

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder gelukkig heb ik een aantal lagen bescherming aangebracht, dat scheelt echt gigantisch! Zowel qua vuilopbouw als het gemak waarmee je hem schoonmaakt. Na 20 minuutjes wassen stond de auto van foto 4 weer zo te glimmen als op foto 1. It's amazing :D

En over de banden: ik heb altijd met volle tevredenheid de Alpinlijn van Michelin gehad, maar deze Conti's zaten op de velgen die ik kocht en zijn qua grip net zo goed. Enige puntje wat me opvalt is de geluidsproductie.
Ik heb alleen Conti gereden zowel zomer als winter, de afgelopen jaren, behalve mijn laatste winterbanden op de Renault van een mij niet bekend merk en die maakten meer geluid dan de Conti's, zelfs dan de huidige 235 brede winterbanden, dus ik heb geen vergelijk verder met een A merk. Persoonlijk hoor ik bij snelheden tot 100 km/h de banden helemaal niet, ook niet met de muziek uit ;)
 

eriktv

Forumguru
Na een aantal leuke cadeautjes onder de kerstboom kan ik nu eindelijk zelf mijn velgen wisselen. Geen rekening meer houden met planning garage (APK loopt tot 15 maart en dat komt vaak net slecht uit) en geen mishandeling met pneumatisch gereedschap etc. meer voor mij. Bovendien krijg ik zo de kans om e.e.a. even goed schoon te maken en vind ik het leuk om zelf te doen :yeehaa:. Ook bij deze Skoda loont het bijv. om de afwaterkanalen te checken:

image.jpeg

Ik was heel benieuwd hoe de verlaging uit zou pakken met de 18 inch zomerbanden (tot nu toe zaten de 17" winterbanden erom) en ben dik tevreden! :thumbsup:

image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 
Bovenaan Onderaan