Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

Rallye

Forumguru
In principe vind ik het niet slecht als een garage aangeeft dat iets nog niet nodig is. De afweging om het dan toch te doen ligt dan echt bij jou. Zoals die remblokken van @Peter-036 :ik zou de vraag “moeten we dit nu doen” wel op prijs stellen. De andere keuze van de garage is dat dat men het gewoon doet, terwijl jij de auto binnen die 6.000km wilde verkopen, of net deze maand ook een kapotte wasmachine had.....
 

eriktv

Forumguru
Klopt helemaal @Rallye , heel netjes dat ze het vragen of ik het zeker weet, maar mijn verbazing zat er meer in dat er (a) niet vooruit gekeken wordt en (b) ik de indruk kreeg dat ze mij wilden overtuigen het niet te doen.

Ik heb met de eerste O1C ooit expliciet bij een beurt naar de staat van de remblokken gevraagd, mede omdat de schijven ook op het randje zaten, maar kreeg toen te horen dat dat voorlopig nog niet nodig was. Een maandje later ging, met de eerste Alpen in zicht en met nog 4.000km vakantie voor de boeg, het lampje voor versleten blokken branden :facepalm:. Toen direct in Tsjechië schijven en blokken laten vervangen en nooit meer bij de dealer in Groningen geweest. Century Assen is wat dat betreft een verademing, maar wou alleen even mijn verwondering delen :)
 

eriktv

Forumguru
Precies! Vloeistof en ruitenwissers vroegen ze specifiek, en of ze de auto mochten wassen. Die eerste twee zijn vaak voorkomende ergernissen, maar leveren een garage eigenlijk amper wat op, dus heel netjes zo :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad, de vraag "wassen of niet" was ik even vergeten - nog niet zo lang geleden deden ze dat standaard maar kennelijk is dit een verdere ontwikkeling nu sommige klanten de wasstraat hebben afgezworen.
 

eriktv

Forumguru
Zo druk met huis en tuin dat ik amper tijd heb voor updates..
Beurt bij Century Assen is allemaal volgens afspraak verlopen, zeer netjes geholpen. Enige extra werk (waarover ik zelfs gebeld werd :D:thumbsup:): vanwege APK-punt zijn de knipperlichtjes achter vervangen door exemplaren die meer oranje zijn. Prima dus.
  • 2 weken later: melding knipperlicht LA en acheruitrijlicht R defect. Van de achterlichtunit L blijken de twee torxbouten zo strak aangedraaid dat ik ze niet los krijg.
  • Terug bij de dealer: ja meneer, sorry, onze fout, we gaan nieuwe boutjes bestellen en plan maar een dag in voor reparatie.
  • Week later bij de dealer: lampje is vervangen, boutjes uitgeboord en vervangen. Oh ja, de afdekkapjes konden niet meer teruggeplaatst worden. Bleken er echter wel op te zitten :).
  • 2 weken later: melding knipperlicht LA defect. Gelukkig nieuwe boutjes, vlak voor de vakantie. Afdekkapjes eraf halen.... blijken met dikke prop lijm te zijn vastgeplakt :). Boutjes los. Steun achterlichtunit blijkt afgebroken :).
  • Hoe moeilijk kan dit zijn jongens? Wordt er niet met aanhaalmomenten gewerkt??
  • Century heeft aangegeven het bij de volgende beurt netjes op te gaan lossen, ik had de steun alweer vastgelijmd en het zit stevig vast. Wordt vervolgd.

Leuker nieuws: na lang twijfelen, geholpen door de advertentie van @Jee13, de gok gewaagd en zijn spacers overgenomen die de OEM velgen veel beter doen uitkomen. Voor 15mm aan elke kant en achter 20mm. Ziet er erg vet uit -doch netjes, in mijn ogen- en de wegligging is serieus een stuk beter. Helaas bij de test met flinke snelheid over een drempel moeten besluiten om de 15mm naar achter te verplaatsen, omdat de achterbanden aanliepen in de wielkasten. Vooralsnog vind ik de combi nu een mooie balans tussen praktisch en mooi: met volle vakantiebelading liepen de achterbanden op de Autobahn een enkele keer heel licht aan, maar niet zorgwekkend.

De foto’s:

Voor
666B7CFE-30F9-4EEB-AAB4-A6F591D4DDC3.jpeg
Na
9E6E189C-4D93-4AF6-AE19-31A33E980007.jpeg
Voor
E0284E5E-1B19-4423-9137-63E89B6B877E.jpeg
Na
60A7D3C5-9D21-420B-95C7-BFDDD79086C9.jpeg
Volle vakantiebepakking
42E28ECA-C5EC-48B1-B68F-E48B08051C18.jpeg

Eigenlijk ben ik zo wel tevreden: vooral achter was de verbreding nodig, ik denk dat ik de vooras zo laat. De 20mm gaan we nog passen bij de O3C van @TimT en als ze bij hem niet passen komen ze weer te koop op ‘t forum.
 

turboturbo

Forumguru
Mooi dat verhaal over die stuk gemaakte lamp units....:nailbiting:
Moet je bedenken hoe vaak er lampjes vervangen worden :tongue:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, voor de gemiddelde leaserijder is het misschien goed gegaan, maar iemand met enige technische kennis/ervaring die zelf ook ergens naar kijkt prikt daar direct doorheen als ie zelf even kijkt.
 

eriktv

Forumguru
Upgrade! Buiten de optie om fietsen op zowel dak als trekhaak te monteren kan het nu ook IN de Superb :D. Ik had al jaren een zoekopdracht uitstaan op Marktplaats en de originele Skoda drager voor in de kofferbak kwam voor zo’n spotprijsje voorbij dat ik de gok heb gewaagd. Na wat passen en meten passen race- en crossfiets erin, wel zo schoon, geen windgeruis en veiliger voor het carbon frame. Er kan zelfs nog iemand naast zitten :deuk:

4C18DDFF-DEA1-4437-8895-70B513BA3578.jpeg
EFE0650C-C579-46AB-957E-DFA602F19250.jpeg F79557C4-64EB-4EC3-B1D3-957A7282A20F.jpeg

De spacers op de achteras hebben ook op vakantie (waarbij ik met volle bepakking aardig wat Oostenrijkse passen heb bestegen :D) geen problemen opgeleverd, dus die zijn een blijvertje. Even kijken hoe het staat met de wintervelgen straks, wellicht dat ik in plaats van de 20mm een setje van 10 of 15 koop voor de vooras.

Verder: probleemloos weer een paar duizend km Europa doorgeblazen met 4 keertjes tanken a €60 en ondertussen de 200.000km gepasseerd. Weinig nieuws, dus dat is goed nieuws :thumbsup:
 

eriktv

Forumguru
Al een jaar geen update. En dat is goed nieuws. De auto krijgt en vraagt weinig aandacht en staat nog steeds altijd voor ons klaar en zorgt nog steeds voor een glimlach na een poetsbeurt :).

De kilometers lopen wel aardig terug (2018 35.000km, 2019 22.000km en dit jaar tot nu toe 8.000km), mede doordat ik nu vrijwel 100% van mijn woonwerkritten op de fiets doe (toch ruim 10.000km per jaar).
spacer.jpg

Angstige ervaring bij het wissel van winter- naar zomerbanden: demontage van de achterste spacers was elke keer wat spannend, doordat de dop wat doordraaide op de bout. Daarom speciaal een dikke inbusbit gekocht, maar deze brak af, help! Op deze manier had ik de auto niet eens weg kunnen brengen/laten slepen, dus moest al zwetend even creatief worden. Met veel smeren, verwarmen en een griptang heb ik hem uiteindelijk losgekregen. Wat doe ik fout? Ik werk altijd netjes schoon, met keramisch vet en momentsleutel op 120Nm...? Voorlopig gebruik ik alleen de spacers met verlengde bouten, op de achteras.

IMG_2511.jpg

Nadat ik met de O1TDI dezelfde auto als mijn schoonouders kocht hebben we het nu andersom gedaan. Zij hebben een jonger broertje, ook een 2.0TDI DSG-6.

IMG_3103.jpg

Door een parkeerschade met een trekhaak op de voorbumper moest de auto voor het eerst weg voor schadeherstel. Heb deze kans aangegrepen om tegen beperkte meerkosten de hele bumper mee te laten spuiten, zeer strak werk :thumbsup:. Er zat toch best wat steenslag op na al die tijd. De motorkap was me toch net even te duur, maar hij staat er al met al netjes bij voor een auto van 8 jaar oud met 220.000km op de klok.
 

Jee13

Forumguru
ik heb ook wel eens een bit inbus 8 gesloopt op het werk Erik, maar dop 17 zou toch strak moeten passen ?
 

eriktv

Forumguru
Ja ik stond er ook van te kijken en ik moest ook wel enorm veel kracht zetten bij het losdraaien. Ik gebruik de momentsleutel ook voor de gewone wielbouten en nooit problemen gehad. Net of de bouten van de spacer vast gaan zitten. Ik ben wel flink wat pekel tegengekomen, zou dat van invloed kunnen zijn?

En ik houd de 120Nm voor gewone wielbouten aan, heb lang gegoogled maar geen andere adviezen gevonden. Durfde het ook niet met minder te gokken.

@Jee13 doordat de dop maar een klein stukje over de bout kan lukte het soms niet om hem mooi haaks te houden, daarom leek de inbussleutel een mooi stevig alternatief

En @Peter-036 en @Desperado het was deze dop: https://nl.bauhaus/doppen-doppensets/wera-zyklop-dopsleutelinzetstuk/p/25145889 . Zit niet zo goed in de merken, maar voor deze prijs zou het geen rommel moeten zijn toch?
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Na de zure appel van de kapotte kabelboom vorige week is de Superb voor het eerst in lange tijd weer eens voor een beurt geweest. Direct de twee bouten, die de rail van de verstuivers op hun plek houden, laten vervangen (Inbusbout met poly-inbuskop WHT004739) na het lezen van de ervaringen van @achbrouwer en een ander forumlid. Liever een tientje voor twee bouten dan kans op de ellende ;).

Financieel is het met de weinige kilometers volledig onverantwoord, maar de Superb gaat nog lang niet weg. Kan me nog steeds geen fijnere auto voorstellen. Waar ik alvast rekening mee houd zijn nieuwe schijven en blokken rondom: de roestrandjes groeien en groeien. Maar goed, na tien jaar mogen die wellicht ook een keer aan de beurt komen. En het zou me niet verbazen als er een keer iets aan de DSG vervangen zal moeten worden. Die produceert geleidelijk aan steeds meer geluidjes, bijv. bij gas los en dan weer oppakken in z'n twee.
 

Kanerr

Forumguru
"producteigenschap". Mijne klingt ook van zijn 2 terug naar 1, en af en toe heb ik echt het idee: Serieus DSG? Wil je nu ineens naar zijn 3? Of toch in zijn 2?"

Maar de Superb is ook gewoon een hele fijne bak.
 

eriktv

Forumguru
De optimalisatie bij TVS heeft bij mij enorm geholpen en ik ben na vijf jaar zo één geworden met de auto dat ik precies weet hoe ik moet rijden om hem te laten schakelen zoals ik het wil. Maar ik merk dus wel dat het geluid heel geleidelijk veranderd is. Rijdt nog prima overigens.
 
Bovenaan Onderaan