Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

eriktv

Forumguru
Herhaling van twee jaar terug, lekker even wat grijstinten over de auto heen gesmeerd na een polijstbeurtje rond de kerstdagen :D. Dikke 3.000km in twee weken met familiebezoek in Tsjechië en een weekje sneeuw in Turracher Höhe, Oostenrijk.
3F91BDDC-5163-42FA-9547-F8DFC8861D73.jpeg 810E20EF-C013-48E2-A16F-AF10F5810D73.jpeg

8266AF75-228A-4A4C-966E-13350F3DDA73.jpeg 48F5BDAC-EFF5-4C47-B4C8-4A2B620653E4.jpeg

Heerlijk gereden over bergweggetjes, hele stukken 23% klimmen :D. Af en toe gemopperd op de automaat icm sneeuw en helaas bij thuiskomst een nieuw probleem: https://www.skodaforum.nl/forum/i/s...-slecht-en-nagelt-meer-bij-koude-start.44625/

Als dit niet heel vervelend afloopt volgt er een beurtje met APK in februari waarbij ik met de monteur even kritisch kijk naar ophanging, rubbers, remmen etc om de auto weer helemaal fris te krijgen. In april een nieuw setje zomerrubber eronder en nog echt even een paar jaar door! Zal ik de tien jaar vol gaan maken…? :D
 

JeSko

Forumguru
Waarom zou je ook wat anders willen, indien je nu niets extreem duur aan de hand hebt met je auto, zou ik hem ook gewoon oprijden. Fantastische slee, imo is de S2 de beste auto die Skoda gemaakt heeft sinds het VW tijdperk, zit alles op wat je kan wensen, geen onwenselijk prul zoals lane assist ( who needs that??? ) En andere irritante "gadgets" a la drukknoppen delete, heerlijk! Maarja ik ben niet geheel objectief daarin ;)
 

eriktv

Forumguru
Zo, we zijn voorlopig weer even klaar. Hopelijk voorlopig even geen grote dingen meer :laugh:.

- vier verstuivers
- brandstoffilter
- vliegwiel
- twee koppelingen
- DSG-olie
- olie+filter
- aircobeurt
- twee draagarmen
- APK
- twee nieuwe Michelin Pilot Sports 5 en de andere laten balanceren
- uitlijnen

Tien jaar oud intussen, het wordt steeds makkelijker om de helft van de dagwaarde erin te steken :). Maar eerlijk is eerlijk, in zes jaar heeft hij nog nooit zo soepel gereden. En ik zou niet weten wat voor auto ik zou moeten kopen die me beter bevalt (zonder er pak ‘m beet €40k tegenaan te gooien).

Michelin Alpin 6 vs. Pilot Sport 5:
756DA601-EA01-48D5-8B32-9677DFE2EE5B.jpeg
 

JeSko

Forumguru
En geheel objectief ( ;) ) gezien zijn er ook niet veel mooiere auto's die dan ook nog eens even praktisch en solide zijn, enige waar mijne wel last van heeft is dat de ventilatieroosters stuk voor stuk kapot gaan, die hadden wellicht al geleden bij de vorige eigenaar door middel van zo'n gsm houder erin te duwen.
 

eriktv

Forumguru
Zo, we zijn voorlopig weer even klaar. Hopelijk voorlopig even geen grote dingen meer :laugh:.
Hmmm... Geen grote dingen meer, maar het was niet het jaar van het goedkope doorkachelen:
- vlak voor onze vakantie ineens enorme onbalans op de snelweg: het grootste deel van de schroeven van de stenenvanger bleek te ontbreken, waardoor deze op hogere snelheden enorm ging klapperen. Eenmaal op de brug bleek de isolatie rondom de carterpan aangevreten, Vervangen kon alleen in z'n geheel met carterpan voor een paar honderd euro, dus ik heb het maar zo gelaten.
IMG_2106.JPEG
- tijdens vakantie maakte de auto na een rit van 800km ineens een hels kabaal, gelukkig net bij aankomst op de camping in ZO-Duitsland. Al snel kwam ik erachter dat het ankerblik achter de remschijf rechtsachter los op de naaf lag en enorm schraapte/rammelde. Gelukkig wou de dichtstbijzijnde dealer tijd voor me vrijmaken, wel jammer dat voor dit simpele onderdeel een hoop los moet. Mijn tip; bij wisselen remschijven vooral deze goedkope blikken onderdelen preventief laten vervangen, want je kunt er niet mee doorrijden als het eenmaal los ligt en het kost je een smak geld.
- tijdens een grote verbouwing (nieuw dak en herindelen bovenverdieping huis) gingen in 1 week m'n speed pedelec, PC stuk en stond de Superb opeens met een lege accu :sterretjes: Hij stond ook niet zó lang stil dat dat de verklaring was, dus eerst maar een druppellader gekocht (CTEK MX-5.0) en symptoonbestrijding gedaan. Iets later maakte het DEFA-alarm geen geluid meer, dus toen had ik de oorzaak meteen te pakken. Nu wil het toeval dat ik op m'n O1RS exact hetzelfde heb gehad (link topic). De lokale DEFA-dealer gaf aan dat hij dit maar 2x eerder had meegemaakt (waarvan ik er 1 was), maar bij het openschroeven van de sirene bleek er wederom oxidatie op het printplaatje te zitten en zeer waarschijnlijk trok hij daarom de accu leeg. Voor €200 een nieuwe sirene erin en alles is weer ok!

Al met al een hele dikke €5.000 in de Superb moeten investeren dit jaar. Maar ik vind het het waard en berust met de gedachte dat ik vrijwel geen afschrijving betaal en al bijna zeven jaar (!) dik tevreden ben.
 

eriktv

Forumguru
Weinig nieuws onder de zon, we rijden intussen weer wat meer kilometers (de eerste jaren 30k+, tijdens corona <10k en nu weer rond de 20k) en na een gedwongen lange proefrit in een Golf (indrukken hier https://www.skodaforum.nl/forum/i/vw-golf-8-variant-1-5tsi-vs-2012-s2c.46616/ ) hebben we herbevestiging gevonden dat we nog lekker wat jaartjes doorgaan. We gaan richting de 10 jaar misschien?!

Na een jaar met écht grote investeringen nu een redelijk reguliere beurt + APK met als enige bijzonderheid (maar ook weer niet) nieuwe schijven en blokken aan de voorkant. Ik zat er al jaren op te wachten, het werd wel eens tijd na 252.000km :deuk:. Achter is nog origineel en ok trouwens...

Tip val Flip nog (na mijn ervaring in post #168 hierboven); als je de ankerplaten achter de remschijven direct mee laat vervangen bij schijvenwissel kost het je €20 per plaat in plaats van €165 tijdens je vakantie in Duitsland :) .

Blingbling:
538A1370-8A1E-42B3-B133-24D0D2FF2BDA.jpeg
0AFA547F-6110-4BB0-A0DF-D2FDABEBA473.jpeg 0158908C-63DB-4358-9597-3138F97060F3.jpeg
 

eriktv

Forumguru
Wederom is de Superb slachtoffer geworden van een aanrijding: een haastige e-Corsarijder tikte onze geparkeerde spiegel aan. Gelukkig netjes gestopt en de spiegel(kap) wordt binnenkort vervangen. Eindscore Superb-Corsa wel 1-0 hoor! De corsaspiegel lag aan gruzelementen en de Superb heeft enkel een diepe kras in de lak :D

Gisteren de zomerbanden erop gezet, geen foto’s want dit is intussen (zelf)bandenwissel numero 14 met deze auto. Wel iets vreemds op mijn Michelin PilotSport 5 van vorig jaar, iemand een idee wat dit is? Ik sla mijn banden netjes schoon en droog op en bescherm ze altijd met een bandendressing (Poorboys Bold ‘n Bright).


55DB5E87-4607-4383-A299-B3F5FFE962C2.jpeg
 

eriktv

Forumguru
Nou, na problemen met de thermostaat (zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/thermostaat-slecht.46067/post-1017522 ) was nu het panoramadak aan de beurt.. Toch wel best veel gedoe de afgelopen twee jaar :pieker: .

De auto staat eigenlijk altijd binnen, dus risico op lekkage is relatief klein. Maar afgelopen weekend stond hij bij mijn ouders op straat en stond het tapijt aan de passagierszijde opeens blank en was de A-stijl nat. Het bekende probleem met de afvoerslang dus. De tool (die volgens mij @ertromp op het forum deelde) is niet of moelijk verkrijgbaar en we vertrekken overmorgen naar Italië, dus ik heb zelf e.e.a. geprobeerd.

De methode met de afgeknipte trekveer (hard plastic, einde beetje rond gemaakt) was niet genoeg en hij liep na zo’n 80cm vast. Ik was een beetje huiverig voor gebruik van perslucht, maar dat heeft uiteindelijk toch gewerkt. Met een rietje blazen met de mond was op zich een mooie manier (dicht net genoeg af), maar ook dat lukte niet. Uiteindelijk wat geknutseld van een ontluchtingsslangetje voor mijn hydraulische fietsremmen (met wat isolatietape eromheen) en opeens hoorde ik een bevrijdend gorgelend geluid en lag er een plasje water op de garagevloer!

Nu nog even de bekleding van de A-stijl laten drogen in de vensterbank en wat setjes kranten verbruiken om het tapijt droog te krijgen. En dan op naar Italië om zeker te zijn dat alles goed opdroogt! :D:cheers:

IMG_5239.jpeg
 

JeSko

Forumguru
Pff wat mis ik mijn S2 als ik dat mooie dashboard weer zie :(

Anyways, blij voor je dat het opgelost is, pano lekkage was ik ook altijd wel wat huiverig voor, maar als je het hebt is het toch telkens genieten in de zomer, heb je ook echt geen airco nodig als je die glasplaat tot helemaal vanachter op je dak kan leggen, en dat zal je in Italië wel kunnen appreciëren denk ik zo :D
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Altijd fijn als je het zelf opgelost krijgt en vooral ook als je weet welke richting je op moet zoeken!

Alvast een goede reis :)
 

eriktv

Forumguru
Ja, hou op, niet best daar de laatste weken. Het lijkt nu iets bestendiger te worden. Alternatieven zie ik ook niet echt daarvandaan: richting het Noorden koud en nat en richting het zuiden bloedjeheet.

De grote hagelstenen zullen intussen toch wel op zijn.. En ik had sowieso al een tarp voor boven de auto klaarliggen om de ergste vogelpoep en hars op te vangen vanuit het sparrenbos waar we in verblijven. Kijken wat die allemaal tegen kan houden aan neerslag ;)
 
Bovenaan Onderaan