Roomster een heerlijk saaie auto...

Cordoba

Forumguru
Duidelijk @Captain Hook je was dus geen onbekende voor de garage. Nu alle garages het beredruk hebben, zal een klant die alleen aan komt kloppen omdat ie met pech voor de deur staat, niet zo snel geholpen worden, dan gaan de vaste klanten meestal voor.
 

AGTon

Forumguru
Ook een Roomster heeft wel een keer een slechte dag.

Even een andere vraag mbt de schade. Twee weken geleden is er een Duitse mannelijke muts tegen onze Roomster aangereden. Duitse mannelijke muts gaf direct aan dat hij fout zat, formulieren netjes ingevuld etc. Mijn verzekeraar heeft aangegeven dat zij de claim bij de verzekering van de Duitse mannelijke muts neerleggen. Hoe lang duurde het bij jou voordat jij iets hoorde van de verzekering? Neem aan dat jij de RR niet all-risk in de verzekering hebt.
 

Captain Hook

Forumguru
@AGTon Ik zit nog steeds te wachten op antwoord van de vertegenwoordiging van die Duitse verzekeraar. :(
In mijn geval is dat Dekra.

Je kunt het trouwens zelf opzoeken:
 

Captain Hook

Forumguru
@AGTon Nou, na meerdere keren aandringen kreeg ik eindelijk een soort van bevestiging dat de Nederlandse vertegenwoordiging de zaak in behandeling neemt...

Alhoewel dit ook niet echt hoopgevend klinkt: :(

Hoe behandelen wij deze zaak verder?
Wij verzochten onze opdrachtgeefster de dekking te bevestigen en ons haar standpunt te laten weten. De behandelaar informeert u als er nieuws is. Omdat dit ongeval in Italie plaatsvond, hebben wij geen zelfstandige beslissingsbevoegdheid. Wij regelen de schade volgens de instructies van onze opdrachtgeefster. Hierdoor kan de behandeling van deze schade langere tijd in beslag nemen. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Tuurlijk joh, gewoon niet zeuren, en braaf afwachten. :shutup:
 

Fabia 123

Forumguru
@Captain Hook
Ik heb ook wel eens zoiets gehad.
Regels in Nederland zijn duidelijk.
Schade laten herstellen via je eigen verzekering. Die moet de schade verhalen op de de tegenpartij.
Dus gewoon eigen verzekering bellen.





 

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook
Dus gewoon eigen verzekering bellen.
Helaas, dat werkt alleen als je all-risk verzekerd bent en/of specifiek rechtsbijstand voor verkeerszaken hebt afgesloten.

Een auto van >10 jaar oud hebben wij uiteraard niet meer all-risk verzekerd. Slechts nog beperkt casco.
En dan zegt onze verzekeringsmij:

Aansprakelijkheid
Op het schadeformulier geeft u aan dat de tegenpartij volgens u aansprakelijk is. Dan is het navolgende voor u van belang.

Eigen schade is niet verzekerd
De aanrijding schade aan uw auto is niet verzekerd. U bent alleen WA (beperkt casco) verzekerd. U heeft destijds ook geen rechtsbijstandsverzekering via onze maatschappij afgesloten. Wij kunnen in dat opzicht helaas niets voor u betekenen.

Directe schadeafhandeling kan niet worden toegepast
Bij Directe Schadeafhandeling heeft u de keuze om de schade door uw eigen verzekeraar te laten afhandelen. En hoeft u bij schade aan uw auto veroorzaakt door iemand anders, niet zelf de tegenpartij aansprakelijk te stellen. U kunt in dit geval helaas ook géén gebruik maken van Directe Schadeafhandeling bij ons. Dat komt doordat Directe schadehandeling strenge voorwaarden kent en een van die voorwaarden is dat het voorval in Nederland moet zijn gebeurd tussen twee Nederlands gekentekende auto’s. Daar is in uw geval geen sprake van. Maar daarmee is nog niet gezegd dat wij u niet op weg gaan helpen. Onderstaand leest u daarover meer.

Wat kunt u wel doen?
Nederlands Bureau Motorrijtuigenverzekeraars
Voor dergelijke aanrijdingsituaties bestaat gelukkig wel een oplossing. Alleen moet u dit nu zelf regelen in plaats van uw verzekeraar. In Nederland bestaat een instantie (het Nederlands Bureau Motorrijtuigenverzekeraars die in dit geval hulp kunnen bieden. U kunt deze instantie vinden op Internet: https://nlbureau.vereende.nl . Zij zijn ook telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 070:3408280. Bij dit bureau kun t u de zogenaamde Nederlandse vertegenwoordiger opzoeken en deze vervolgens aansprakelijk stellen.
 

Fabia 123

Forumguru
De verzekeraar probeert eronderuit te komen. Ook bij wa moeten ze de schade regelen. De schuldvraag is voor daarna.
In dit geval lijkt dat duidelijk.
1 De tegenpartij vergoed de schade als die schuldig is.
2 De klant vergoed de schade uit eigen zak als die schuldig is.
3 Het borgstellingsfonds vergoed de schade.

In dit geval lijkt 1 van toepassing.

Persoonlijk verzeker ik auto's altijd allrisk ook als de auto op leeftijd is.

Verschil in premie is meestal veel kleiner dan de dagwaarde van de auto. Maar bij iemand die veel schade rijd is dat anders. Bovendien voorkom je bovenstaande ellende.

Er zit ook verschil tussen verzekeringsmaatschappijen.
 

Tees

Donateur
Ik vond t verschil tussen WA en all-risk anders aanzienlijk! Bij zowel mn oude F1 (bij aanschaf 11 jaar) als mn huidige O2 (10 jaar) was het verschil minstens een factor 2 in de premie. Enige waar ik nog over heb getwijfeld is WA + beperkt casco. Maar eigenlijk het enige dat daarbij zat dat echt de moeite waard was, was ruitschade. Natuurlijk heb ik bij mn F1 dus een nieuwe ruit nodig gehad, maar zelf die ene ruit woog niet op tegen de extra premie.

Enige keer dat ik tot nu toe verzekeringswerk had, was ook het verhaal dat ze mijn aanvraag doorstuurden naar de andere partij (die schuld had, want eenzijdige aanrijding). Was toen soepel geregeld. Maar in t buitenland zijn dat soort dingen inderdaad altijd een stuk lastiger. Ik weet eigenlijk niet wat je rechten daarin zijn bij alleen WA (maar ik heb óók een losse rechtsbijstand).
 

Captain Hook

Forumguru
@Fabia 123 Volgens mij is dit de uitzonderingsregel:

Dat komt doordat Directe schadehandeling strenge voorwaarden kent en een van die voorwaarden is dat het voorval in Nederland moet zijn gebeurd tussen twee Nederlands gekentekende auto’s. Daar is in uw geval geen sprake van

Of heb jij specifiekere informatie? Dan hoor ik dat graag!

BTW: ik heb het net nog ff gecheckt; maar het verschil tussen de premie all-risk versus WA + beperkt casco is toch >30%. Dat vind ik toch wel substantieel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Enige waar ik nog over heb getwijfeld is WA + beperkt casco. Maar eigenlijk het enige dat daarbij zat dat echt de moeite waard was, was ruitschade.
Mijn wagens zijn in algemeen allemaal all risk verzekerd geweest en huidige ook nog.
In periode van mijn motorfietsen waren ze in algemeen WA beperkt casco.
En dat beperkt casco heeft mij een boel geld gescheeld toen één van mijn motorfietsen bij iemand anders terecht kwam zonder overleg (diefstal)
En fiets was netjes voorzien van alarm, beugelsloten maar gewoon weg die dag op moment dat ik weer naar huis wilde gaan !
En als je dan na 3 maanden weer netjes je geld van de verzekering ontvangt, dan ben je toch echt erg blij met dat beperkt casco.
En jaren later in de tijd van de RR was ik weekend in R'dam op visite en stond voor appartementen complex geparkeerd.
Het is dat dochtertje van vriendin opeens zegt "het rookt op straat" en wij dus kijken en staat er een wagen in de fik. (beginnend)

Ben zeer snel naar beneden gegaan en me wagen van die plek weggehaald, had ik dit niet gedaan dan was er één zijde minimaal ontdaan geweest van zijn lak.
En ook dan was ik blij geweest dat ik dan toch iets meer premie had betaald...
 

Tees

Donateur
Er zijn 2 redenen om te verzekeren: 1 (en de belangrijkste reden): omdat je in het geval dat de schade ontstaat dit niet zelf kan betalen. 2) omdat je er mogelijk financieel voordeel bij kan hebben. Ik ben grotendeels van type 1: als mn auto gestolen worden (beperkte kans) of brandschade krijgt (iets grotere kans), dan kan ik die schade zelf best betalen.

In mijn geval scheelt WA+ ongeveer €10 per maand oftewel €120 per jaar met WA, en all-risk nog eens zoiets. De kansen en de gevolgen daarvan afgewogen, en rekening houdende met de aanschafwaarde van mn wagen, besloten dus alleen WA te nemen.
 

EdK

Forumguru
Laten we zo en zo even niet vergeten dat je verplicht bent om je te verzekeren met de wagen !
Onverzekerd rijden met de wagen kan je veel problemen opleveren !
Dus je minimale verzekering is dus je WA
En dan is het per persoon afhankelijk of je je wagen wel of niet met een plus of all risk pakket aanvullend verzekerd.
En die afweging is voor een ieder anders.
Voor de één is dit een finacieel verhaal ! ?( de centen er niet voor)
En voor de ander kan het een afweging zijn die jij deels omschrijft, en zo zullen er nog legio andere reden zijn.
En jij redeneert van dat scheelt me 120 eurie op jaar basis en ik denk in deze "ach voor die 120 eurie " kan me dat een boel ellende schelen.

En in motorfiets tijd met WA beperkt casco dacht ik ook niet dat me motorfiets werd gestolen, maar het overkwam me opeens wel.
En dat ik toen meer dan 25K terug kreeg van de verzekering, dat hield in dat ik weer een vergelijkend voertuig kon terug kopen met wat bijleggen.
Want hoe dan ook, wat je ook verzekerd bent , het kost je altijd geld !!
Je schiet er altijd bij in !
Is er maar één die er aan verdiend en dat is die verzekerings maatschappij !
 

Captain Hook

Forumguru
Ik dacht, nee hè, niet weer. :cry:
Was vanochtend bijna op m'n werklocatie. Moest nog ca. 1km, begon hetzelfde gehakkel en gestotter weer, net zoals twee weken geleden.

Afijn, net aan de parkeerplaats kunnen halen en besloten tijdens een pauze maar ff te bedenken hoe en wat.
Wel balen.

Ondertussen zat ik me te bedenken dat ze (bij de vakgarage) ook al zeiden dat 'ie op 3 cilinders liep. En de laatste paar honderd stotterende meters zag ik ook dat het verbruik idd zo'n beetje 3/4 van het normale verbruik was.
M.a.w. de Roomster liep weer op 3 cilinders.

Motorkap opengemaakt en nog eens goed gekeken naar de, nog nieuw glimmende bougiekabels en blokbobine. Alle kabels ff gecheckt door te voelen of ze goed vast zaten. En waarempel (!) heb ik zo 1 kabel los in m'n handen! :shocked:Die lag gewoon los tegen de bougie aan. Ja, nogal wiedes dat de 1.2 TSI tegensputterde.
Tangetje gepakt (van de Leatherman Wave die ik altijd in de auto heb liggen). Het rubberen mofje wat beter over de bougiekabel geduwd en het geheel weer strak terug over de bougie heen, in de holte van het blok.
En daarna werkte alles weer prima, zonder gebok en gestotter.

Toeval? Of een kwestie van niet goed aangedrukt door de monteur?
Of nog erger, was er oorspronkelijk ook maar 1 kabel die niet goed contact maakte en had niet alles vervangen hoeven te worden? :pieker:

Tja... dat blijft lastig.
 

Tees

Donateur
Bijzonder! Ik moet zeggen dat de bougiekabels van de 1.2 TSI best lastig te monteren zijn, ik dacht bij het vervangen van de zomer ook dat ik ze er allemaal goed in had zitten, maar bleek na een beetje morrelen toch bij eentje niet zo te zijn. Komt door die rubber afdichting, daardoor voel je bij t monteren niet goed of ze de bougie pakken of niet.
Bij de penbobines die ik in mn vorige Fabia had, voelde je dat altijd heel duidelijk en krijg je dus veel betere feedback of de boel goed zit of niet.
 

EdK

Forumguru
Tsja dit had je bij een officieele Skoda dealer natuurlijk niet overkomen !!
Die weten wat ze doen, en zijn opgeleid !
Dus zou goedkoop dan toch duurkoop zijn ...... :deuk:
:deuk:
 

AGTon

Forumguru
Mijn laatste ervaring bij de officiële Skoda garage was iets minder positief. Ben daarom maar terug gegaan naar de voormalig Skoda garage waar ik voor mijn gevoel de ouderwets goeie service krijg.
 
Bovenaan Onderaan