BMW M2

leon-cupra

Forumguru
Belde vandaag met mijn vader en vroeg nog eens hoe het was met de Ioniq5. Zei: “moest iemand mij de prijs betalen dat ik ervoor betaald heeft, doet ik de Ioniq5 onmiddellijk weg” … uhhh?? What happened??

blijkbaar barslechte ervaring met de dealer. Onlangs was mijn broer nog eens weesten gaan kijken naar de wagen. Zag plots op de rand van de “motor”kap een stukje lak eraf. Niemand gezien bij de aflevering, mijn vader in die paar weken ook niet. Aangezien mijn vader amper met de wagen gereden heeft, moet het wel van voor de aflevering geweest zijn. Naar de dealer hiervoor. Ze weigerde elke medewerking.” Kon niet anders zijn dat het gebeurd was na de aflevering” (mijn vader heeft amper 300km gereden), was hun reactie. Natuurlijk ben je als klant altijd afhankelijk van de goodwill van de dealer, maar als je een wagen aftikt van 55.000€ mag je wel iets verwachten … niet dus. Hadden al serieus zitten wrijven met verschillende producten over de lak wat de lak er ook niet mooier op maakte en uiteindelijk was het “wordt herspuiten”. Na veel discussies ging Hyundai voor 50% van de kosten tussen komen maar mijn vader had al lang geen vertrouwen meer in hun kunnen.
Dag voor heel dit debacle had mijn vader een enquête gekregen van Hyundai over de aflevering van de wagen. Mijn vader had niet hele goede cijfers gegeven. Aflevering was absoluut niet zoals het hoort (kabel vergeten, stickers vergeten te verwijderen , lijmresten op de wagen …). Nu een medewerker had de uitslag blijkbaar ondertussen ontvangen en is al briesend naar mijn vader gegaan in de showroom. Dat laag cijfer was onbeleefd , schandalig en volledig onterecht volgens de medewerker. Mijn vader het lage cijfer gemotiveerd. De medewerker nog kwader.
Die medewerker heeft letterlijk gezegd tegen mijn vader “zoek maar een andere dealer. Hier moet je niet meer komen”.
bezoekje was ook omwille de naplaatsing van een trekhaak. Ze wilde mijn vader ook niet meer uitleggen hoe je de haak demonteert en op de koop toe hebben ze nog de verkeerde stekker gemonteerd.
Mijn vader had ook nog op dat moment een afspraak voor de uitleg van de wagen … hebben ze ook niet meer willen doen :fool:

mijn vader heeft al veel wagens gekocht en al veel problemen gehad met dealer maar dit heeft hij nog nooit meegemaakt. Als de correcte stekker gemonteerd is van de trekhaak , gaat hij eens een hartig woordje praten met Hyundai België. Die gasten lachen niet met dergelijke verhalen. Mijn nonkel die een paar dagen ervoor zijn Ioniq5 was gaan ophalen was ook niet echt tevreden van de dealer. Ook heel veel puntjes die niet correct waren en slechte opvolging ervan :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

g

JeSko

Forumguru
Zuur! Zeker als de auto zelf wel goed is. Dat van de lak is echt een dingetje tegenwoordig, moderne autolak is geen jota meer waard, ik stond me zo destijds te vergapen aan een nieuwe Dodge RAM in de showroom van Fiat Buga in Geel ( die doen ook Dodge tegenwoordig ), en viel me toen ook op dat de capeau zelfs meerdere schades had, allemaal op de rand, op de zwarte lak vielen die schades op. Lette er dus extra op in de showroom en jawel hoor, nog 2 wagens gevonden met afgebroken lakdeeltjes, allen op de randen van de motorkap of de naad van de deuren.

leon-cupra

Forumguru
Lak moet milieuvriendelijker zijn dan vroeger é … dat blijkbaar betekent dat ze minder kwalitatief is. Hoort gewoon niet bij een wagen van dergelijke prijsklasse. Net zoals de service van de dealer. :thumbsdown::thumbsdown:

van de wagen zelf is hij super content. Loopt alleen een beetje ambetant dat hij niet alle functies onder de knie heeft. Mijn broers gaan hun er eens mee bezig houden om de functies te leren en ze dan uit te leggen aan mijn vader want van de dealer zal hij niets meer moeten verwachten.

Captain Hook

Forumguru
Goh, en ik maar denken dat alleen VAG wederverkopers arrogant en klant-afstotend zijn.
Blijkt het bij andere merken ook zo te zijn.

Ach, het bevestigt maar weer eens mijn eigen ervaringen met dat wereldje. Wat dat betreft is er de afgelopen tientallen jaren dus bar weinig verbeterd. :shutup::wavecry:

Het product is verder prima, maar die verkooptoko's moesten ze snel opdoeken.

CharlesTucker

Forumguru
Met "alleen maar uiterst positieve ervaringen" ben je misschien wel de enige ja ;). Over het algemeen heb ik ook voornamelijk positieve ervaringen, voorheen bij Ford en nu al weer ruim 10 jaar bij Skoda.

Mijn allereerste ervaring met een dealer (Ford, maar niet die waar ik m'n eerste auto gekocht heb) was minder positief, ontzettend enthousiaste verkoper, dat wel, maar had totaal geen gevoel voor omgang met klanten. Z'n eerste woorden waren dat ie precies wist wat we wilden, en dat bleek niet te kloppen. Verder twee keer bij Volkswagen binnengelopen, een keer om simpelweg te vragen wat de zo ongeveer levertijd van een Passat was, dat leken ze erg vervelend te vinden en lieten dat goed merken. Tweede keer op een zaterdag bij de serviceafdeling, voor wat reserve-olie voor m'n 1.5tsi. Erg vriendelijke lui, en behulpzaam, maar ze bleken geen idee te hebben, welke olie daarin moest, dat vond ik toch wel merkwaardig. Ook samen met mevr. Tucker eens bij een Toyota dealer binnen geweest, om te kijken naar een Aygo, kwartiertje in de showroom rondgelopen, als enige, geen verkoper gezien, vond ik ook niet sterk. Maar zo lomp/horkerig als de vader van @leon-cupra het heeft meegemaakt heb ik nooit bij de hand gehad gelukkig.

Daar waar ik daadwerkelijk tot zaken ben gekomen heb ik inderdaad wel uitsluitend positieve ervaringen, zowel bij de verkoop als de onderhoudsafdelingen.

leon-cupra

Forumguru
Is gewoon enorm vervelend voor mijn vader. Rijdt al gans zijn leven met iets uit de VAG groep (Audi of Vw), met uitzondering van eens een BMW of Benz. laatste 20 jaar altijd bij dezelfde VW/Audi garage zijn wagens gekocht omdat mijn broer daar mechanieker is. Wijkt nu eens totaal af van merk en uiteraard dealer omdat hij de Ioniq5 zo waanzinnig vindt en krijgt hij dit … zuur maja op 10km van mijn ouders thuis zit nog een andere dealer .. hopelijk daar meer service anders zie ik mijn vader de Ioniq5 zeer snel te verkopen …. Heb mijn vader gisteren al 20.000€ geboden en dan neem ik de Ioniq5 over maar mijn vader hapt niet toe :pardon::D:D

Canon-Eye

Forumguru
Met "alleen maar uiterst positieve ervaringen" ben je misschien wel de enige ja ;).
Egnie.
Terugkijkend: ik kom al sinds de jaren '60 bij dealers van (ooit) NSU, Ford, Opel, Citroen, Renault, VW/Audi/Skoda/Seat verspreid over plaatsen als Vlaardingen, Schiedam, Brielle, Hellevoetsluis, Oostvoorne, Spijkenisse, Hoogeveen, Leeuwarden, Assen; bedrijven ook van nogal uiteenlopende grootte. Ik heb letterlijk nergens slechte ervaringen opgedaan. Integendeel zelfs, ongeacht of het een zakelijk dan wel privé gereden auto betrof heb ik tot nu toe nooit anders dan prima service ondervonden, zowel van verkopers als van monteurs. Dus ik ga niet meehuilen met de klachten over 'stealers' e.d.; wel begin ik me af te vragen waar de verschillen vandaan komen...

brepus13

Forumguru
Ach ja, ik heb ook nooit echt problemen gehad met dealers of handelaren maar heb ook nooit nieuw gekocht… echter ook voor onderhouds dingen ben ik altijd netjes geholpen door de dealers. Ik vind ze erg duur geworden maar qua service nooit klagen gehad. Misschien ligt het ook aan je eigen verwachting. En zeker niet onbelangrijk, communicatie komt van 2 kanten :-)

Captain Hook

Forumguru
Nou, dit is wel een heel extreem geval. En deze uitspraak over dealers in algemene zin ook, want onterecht generaliserend. Ik heb bv alleen maar uiterst positieve ervaringen
Da's ook een heel extreem geval: " alleen maar uiterst positieve ervaringen."
Over onterecht generaliserend gesproken... ;)

Heb je even... :D

Het begon al in de 80-90 jaren van de vorige eeuw. Dealers van Franse merken die de auto van mijn ouders en familieleden onderhielden en daar altijd zaken vonden die per se vervangen moesten worden... Waardoor een onderhoudsbeurt altijd veel duurder uitviel dan verwacht.
Achteraf (uiteraard achteraf) bleek dat vele malen zwaar overtrokken te zijn.

Of als je hoort dat een vrouwelijke kennis (ja, ze was blond) te horen kreeg dat er toch echt nieuwe bougies in haar Golfje moesten... En er doodleuk 4 bougies op de rekening stonden + een fors uurtarief. Maar die beste mevrouw reed in een diesel.... Ahum; die heeft helemaal geen bougies... (en nee, het waren geen gloeipluggen) :(

Of die keer dat ik een nieuwe (lease) VW ging ophalen bij de garage en ik er een paar dagen later achterkwam dat ze er de verkeerde kentekenplaten opgeschoefd hadden.
Toen ik vervolgens reclameerde en aangaf dat ze die moesten vervangen, gingen ze nog moeilijk doen. Met als klap op de vuurpijl de suggestie dat ik zelf wel die kentekenplaten had gemonteerd?!? WTF. :fool:

De tweede lease Golf (Variant) bleek last te hebben een lekkende koppakking. Dat was destijds een bekend euvel van die TDI's. Werd eerst ook door de garage compleet ontkend "nee hoor, u bent echt de enige met dit probleem" Tuurlijk joh...:wavecry:

En uiteraard het bekende truukje bij een standaard onderhoudsbeurt dat er altijd zaken als b.v. ruitensproeiervloeistof op de rekening staan. Dat terwijl het reservoir al boordevol zat. M.a.w. dan zou je de boel eerst legen moeten halen voordat er überhaupt iets bij kan.
Dan vervolgens de reactie dat ik niet zo moeilijk moet doen... de leasemij betaalt toch... 't is toch niet mijn geld. Wat een stelletje...
De bloody limit was op een bepaald moment dat ik de auto kwam ophalen na een grote onderhoudsbeurt, ik vroeg om inzage in de rekening (ook al was het een leaseauto). Bleek men de distributieriem wissel (wat altijd al een duur grapje is) gewoonweg twee keer op de rekening geplaatst te hebben. 1x met de Nederlandstalige omschrijving en voor een 2de keer met de Duitstalige omschrijving. M.a.w. die rekening was zowat 2x zo hoog als normaal.
Ook dat werd pas na de nodige aarzeling toegegeven en gecorrigeerd. Waarbij men wederom aangaf dat de leasemaatschappij toch wel zou betalen... Stelletje [krachtterm].
't Is de computer meneer...

De laatste keer dat we zelf een nieuwe Skoda kochten. Bleek de lak beschadigd te zijn aan de rand van de kofferbak bij aflevering en er wat zaken te ontbreken. Ook dat werd nou niet bepaald klantvriendelijk afgehandeld.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/de-aflevering-van-mijn-roomster.10651/

Daarnaast hebben we nog het akkefietje met de 'verdwijnende' motorolietemperatuur weergave uit de Maxidot gehad.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/1-2-tsi-77kw-s-w-update.12331/
waarbij de klant eerst voor leugenaar wordt uitgemaakt. En men pas later schoorvoetend toegeeft dat er iets fout gegaan was...

En dat was slechts een kleine bloemlezing.
Maar @Rosinfield je hebt helemaal gelijk, 't is slechts n=1.
@brepus13 En idd, de communicatie ZOU van twee kanten moeten komen...

Ik ben tegenwoordig eigenlijk verbaasd als er iets wel goed gaat in één keer, en conform de afspraak is.

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@brepus13 communicatie komt idd langs twee kanten maar uiteindelijk als dealer hoor je nog steeds op je woorden te letten en mss de “slimste” te zijn (wat deze dealer duidelijk niet is).
Mijn vader WAS vroeger zeker niet de gemakkelijkste maar sinds een paar jaar is hij daar rustiger in geworden. Zal wel goed gediscussieerd geweest zijn maar langs mijn vader zijn kant zeker op een beleefde manier.
Ach ja … ze waren vnl gepikeerd dat mijn vader hen slechte punten had gegeven voor de aflevering. We weten van interne bronnen dat daar serieuze bonussen aan vast hangen en als die in gedrang komen …… maja moeten ze alles maar volgens het boekje doen bij aflevering :pardon:

Canon-Eye

Forumguru
En uiteraard het bekende truukje bij een standaard onderhoudsbeurt dat er altijd zaken als b.v. ruitensproeiervloeistof op de rekening staan
Ik kom al meer dan 10 jaar bij een dealer waar de receptionist bij het inleveren van de auto voor onderhoud altijd standaard (o.a.) vraagt of de ruitensproeiertank moet worden bijgevuld of niet en of de auto gewassen moet (mag) worden, hetgeen wordt genoteerd op de werkbon (en ook nog conform uitgevoerd!).

En deze dealer heeft niet eens mijn laatste 2 auto's geleverd: de Fabia is in 2011 aangeschaft bij mijn "oude" dealer (van vóór mijn verhuizing naar Friesland), aangezien ik daar ook al ruim 20 jaar tevreden klant was geweest. Omdat ik 230km enkele reis wat ver vond voor onderhoudsbeurten kwam ik bij bovengenoemde terecht. Ook de Seat kwam dus niet bij hem vandaan, maar hij zit een stuk dichterbij dan waar ik die gehaald heb en doet het nog altijd naar mijn volle tevredenheid.
Ook in dit geval kun je natuurlijk stellen dat N=1 voor zover het mezelf als klant betreft. Echter, als ik het rijtje autobedrijven waarmee ik te maken heb gehad nog eens overzie, dan is dié N toch een stuk of 9, of eigenlijk nog groter als ik van sommige bedrijven de filialen apart ga meetellen.

Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Da's ook een heel extreem geval: " alleen maar uiterst positieve ervaringen." Over onterecht generaliserend gesproken... ;)
Onzin.

Jij generaliseerde, want je scheerde alles over één kam. Menno geeft slechts zijn eigen (!) ervaringen aan, zonder die te extrapoleren naar de hele groep. Er wordt dus uberhaupt niet gegeneraliseerd door Menno, laat staan onterecht.

Blijkbaar heb je de definitie en betekenis van "generaliseren" niet voldoende op je netvlies, hetgeen wellicht verklaart waarom je op dat punt zo vaak de mist in gaat :D

Captain Hook

Forumguru
@MarcoO2 Goed lezen is ook een kunst... :jaja:

Ik zette er duidelijk bij: "het bevestigt maar weer eens mijn eigen ervaringen met dat wereldje."
En niet 1 voorbeeld, niet 2 voorbeelden, maar ietwat meer...
Op de gegeven persoonlijke ervaringen, wordt zoals gewoonlijk, weer niet ingegaan. :pieker:
Over semantiek kunnen we wel een apart topic beginnen. :D

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2 Goed lezen is ook een kunst... :jaja:
Onzin. Ik quote je eigen letterlijke tekst nog maar eens, waarbij ik de gegeraliseringen voor je vetgedrukt heb. Dat je er één zin tussen zet over je eigen ervaringen maakt uiteraard niet dat je niet stevig zit te generaliseren.
Goh, en ik maar denken dat alleen VAG wederverkopers arrogant en klant-afstotend zijn.
Blijkt het bij andere merken ook zo te zijn.

Ach, het bevestigt maar weer eens mijn eigen ervaringen met dat wereldje. Wat dat betreft is er de afgelopen tientallen jaren dus bar weinig verbeterd. :shutup::wavecry:

Het product is verder prima, maar die verkooptoko's moesten ze snel opdoeken.

leon-cupra

Forumguru
Laten we maar terug overgaan op auto’s.

Vandaag een leuk nieuwtje. Paar maanden geleden mijn partner al eens laten horen bij haar collega van de fleet wanneer de Superb vernieuwd mag worden. Antwoord “nog veeeeeel te vroeg”. Auto dient in principe sept 2022 vervangen te worden. Dacht met de oplopende levertermijnen kunnen we beter er vroeg genoeg bij zijn want wil absoluut vermijden dat ze aan een elektrische wagen moet (zouden er serieus ons broek aan scheuren op privé vlak). Vandaag heeft mijn partner telefoon gekregen met de vraag of de vervanger van de Superb mag besteld worden :D

helaas wel geen Skoda meer. Op mijn partner haar werk laten ze een zeer beperkte keuze toe. Per categorie een 3-tal vastgestelde wagens. Opties, motorisatie en kleur niet meer te bepalen. Volledig bepaald door de werkgever. Maar ach … hetgeen er in de plaats gaat komen is ook niet mis.

opvolger volgend jaar wordt een VW Passat Variant 1.5tsi 150pk 6v (geen dsg … opties mogen niet genomen worden). Een business edition die momenteel lekker vol is uitgerust. Paar mooie zaken zoals led-matrix lichten , elektrische kofferklep, … zijn wel een meerwaarde tov de Superb en de motor is natuurlijk een stuk plezanter dan de 1.6 diesel in de Superb. Moeten wel wat ruimte inleveren vanachter maar ach … is nu niet dat we deze nog heel veel nodig hadden (kinderwagen is al lang niet meer nodig).
Kleur is ook vast : aquamarine bleu

Eens proberen om de madam morgen mee te krijgen naar de dealer om eens te gaan snuffelen in een Passat. Hopelijk wordt ze dan iets enthousiaster want ze had eigenlijk geen zin in iets anders dan een superb :pardon:

Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Nix mis met een Passat. Beenruimte achterin wel iets minder dan bij S2, maar objectief gezien nog steeds riant. En de kofferbak is ook niet veel kleiner.
Ben er zelf nog steeds erg tevreden over. Al veel als verhuiswagen gebruikt.

leon-cupra

Forumguru
Idd, niets mis met een Passat. Na 5j eens iets anders, dat is ook niet slecht. Ruimte is nu ook minder van belang dan 5j geleden wanneer de kids kleiner waren.

zoiets gaat het worden:
F9ADE888-8269-4265-A329-79006F950939.jpeg C935ECF2-F22D-4A69-AB7F-6505D58C8F94.jpeg A4577657-3180-48EE-87EE-C569B8888180.jpeg D18C4019-3A74-406E-9455-92D3E4C5F225.jpeg

Bovenaan Onderaan