Octavia Combi RS iV 2021 - geen trekhaak mogelijk

Canon-Eye

Forumguru
Als het enkel voor fietsendrager is, moet er dan niet een blokje oid op de kogel zitten?
Bij mijn weten is dat nergens voorgeschreven/vereist.
  1. Zoals met zoveel regels, kun je er zelf voor kiezen om de kans te lopen betrapt te worden op overtreding...
  2. Niet elke fietsdrager past op zo'n kogel-met-puist.
 

Tees

Donateur
Dat is een merk-specifiek systeem (volgens mij van Twinny Load of heeft Thule dat ook?), ik heb bijvoorbeeld een ProUser fietsendrager die alleen om de kogel klemt (met een trekontlasting naar de achterklep).
 

Canon-Eye

Forumguru
heeft Thule dat ook?
Mijn opvouwbare en kantelbare Thuledrager past standaard op een gewone trekhaak, met of zonder plat vlakje bovenop.
Bij het neerdrukken van de spanhendel kan ik met de andere hand aan de beugel wel voelen dat er een bepaalde stand is waarin hij in het juiste vlak ligt (zowel links/rechts als voor-/achterover), en vordat ik 'm echt doordruk moet ik nog even opletten dat de hendel mooi in het verlengde van de trekhaak ligt. Dan doordrukken en op slot doen.
 

Rataplan

Forumguru
In principe geen. Je kunt er van alles op en aan monteren, maar als je het oneigenlijk gaat gebruiken heb je kans dat je je aanhangwagen of caravan mag laten staan bij een controle en je bent sowieso niet verzekerd.
 

rouwehand

Senior Member
UPDATE: Eind vorige week met de eigenaar gesproken. Zijn RS iV combi wordt deze week bij de RDW aangeboden. Dealer en importeur zijn er bij betrokken.
Als de uitkomst positief is, betekend dit wellicht een typegoedkeuring (incl. max. trekgewicht) voor dit model.
Zodat daarna in Nederland alle eigenaren van een RS iV combi, een trekhaak kunnen laten en monteren dit legaal kunnen gebruiken.
 

freediver007

Nieuw lid
@rouwehand

Is er wellicht al meer informatie beschikbaar?

Ik zou graag een trekhaak laten monteren voor fietsendrager of een bagagebox. Heb geen caravan dus die hoeft ie niet te trekken :-)

Dank voor de reactie!
 

rouwehand

Senior Member
@freediver007

Nee, nog niet. De eigenaar van de RS iV wacht nog op goedkeuring van de Skodafabriek om een Nederlandse typegoedkeuring bij het RDW aan te vragen.

Maar voor een fietsendrager is het trekgewicht niet van belang en kan volgens mij gewoon een trekhaak worden gemonteerd.
 

maartenb

Nieuw lid
Ben erg benieuwd, zal voor mij een dealbreaker zijn om hem wel of niet te gaan leasen. Heb je al een update?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rouwehand

Senior Member
Final update: het is definitief niet toegestaan om een (afneembare)trekhaak op RSiV te monteren en een aanhanger erachter te hangen.
Skoda International geeft geen toestemming om een typegoedkeuring bij het RDW of TüV aan te vragen.
Het sportonderstel en uitlaatsysteem zou hiervoor niet geschikt zijn?!
Dit is in tegenspraak tot het resultaat van de auto op de foto's in de eerdere post.

Ondanks alles, is nu de enige optie die in de buurt komt een Sportline uitvoering kiezen.

Iedereen succes met de toekomstige keuzes.
 
Final update: het is definitief niet toegestaan om een (afneembare)trekhaak op RSiV te monteren en een aanhanger erachter te hangen.
Skoda International geeft geen toestemming om een typegoedkeuring bij het RDW of TüV aan te vragen.
Het sportonderstel en uitlaatsysteem zou hiervoor niet geschikt zijn?!

Dit is ook bij de Ford Focus station ST line volgens mij, het chassis is anders waardoor er geen trekhaak mogelijk is.
Schijnbaar hebben de sportieve modellen toch net even wat andere zaken waardoor een trekhaak montage niet kan.
 

Tees

Donateur
Dit zie je inderdaad ook terug als je aftermarket iets wil monteren: Bij heel veel aftermarket trekhaken zijn de RS/MonteCarlo/ST/etc varianten uitgesloten.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat t echt te maken heeft met dat t technisch niet kan, maar meer met regeltjes en goedkeuringen.
 

Rataplan

Forumguru
RS 2.0 kan wel af–fabriek wegklapbare trekhaak, staat ook keurig in onze Fahrzeugshein vermeld. Knopje in de kofferbak en trekhaak klapt om. Ook in Dld is bij de hybride versie geen trekhaak mogelijk. Ik denk eerder aan technische mogelijkheid (combinatie) van 1.4 motor en/of elektromotor.

Net zoals bij de Efficiënt Dynamic modellen die BMW had; konden ook geen trekhaak vanwege oa het type vliegwiel.
 

coppe218

Senior Member
Toch vreemd, want de gewone iv die technisch helemaal gelijk is, alleen softwarematig is er een verschil.met de rs iv mag wel gewoon 1500 kg trekken.
 
Bovenaan Onderaan