Octavia Combi RS iV 2021 - geen trekhaak mogelijk

rouwehand

Senior Member
Vandaag eens bij de Skoda dealer navraag gedaan, wanneer zij de nieuwe Octavia Combi RS iV 2021 in de Showroom verwachten. Volgens het leveringssysteem zou dit binnen 2-3 weken zijn.

Ik stond op het punt om een proefrit in te plannen, stelde ik de vraag of het mogelijk is om een trekhaak te monteren.
Antwoord was; NEE niet mogelijk op de Octavia RS iV 2021.
Dit verbaasde mij, omdat bij de SuperB iV dit wel mogelijk is.
Een duidelijke argumentatie waarom dit bij de Octavia RS iV niet mogelijk is ontbrak, het heeft waarschijnlijk met het accupakket te maken vertelde de verkoper?!

Dit is wel een gemiste kans voor mij en anderen.
Een Octavia met sportieve looks, voldoende vermogen en koppel. Maar geen mogelijkheid om een trekhaak te monteren!
 

coppe218

Senior Member
In verband met accupakket lijkt me vreemd, want mijn iv krijgt gewoon een trekhaak en het accupakket bij beide types is hetzelfde.
 

coppe218

Senior Member
Maar ik zie in de configuratie idd dat de gewone iv een trekgewicht heeft van 1500 kg en de iv rs 0 kg.
 

MaxN

Donateur
Misschien gewoon geen typegoedkeuring voor een trekhaak voor de RS iV.
Net als bij de Leon Cupra, de Cupra heeft ook geen typegoedkeuring voor een trekhaak.
 

MaxN

Donateur
Persoonlijk zou het voor mij al voldoende zijn voor een fietsendrager. Ik hoef geen aanhanger, maar voor de fietsen is het wel praktisch.
 

hemi24

Forumguru
Ook in de Duitse configurator kun je op elke O4 RS een trekhaak bestellen, behalve op de RS iV niet..!
 

Tees

Donateur
Das een extra reden te denken dat er geen typegoedkeuring voor aangevraagd is. Die gelden namelijk EU-breed. Dus als Skoda gezegd heeft dat ze dat niet nodig vinden, en er geen enkele importeur daarvoor de moeite neemt (denk dat dat voor een importeur wat te veel gevraagd is), dan is in de hele EU die niet beschikbaar.

Je kan hooguit een trekhaak achteraf erop laten zetten (wat dan formeel niet voldoet aan de typegoedkeuring, wat in het geval van een leaseauto een probleem kan zijn).
 

coppe218

Senior Member
Het gaat specifiek om de Octavia RS iV, dus niet om de standaard Octavia iV
Dat snap ik. Het ging mij om de opmerking van het accupakket welke bij beide modellen op dezelfde plek zitten, dus dat dat niet de reden kan zijn voor het wel of niet kunnen plaatsen van een trekhaak.
 

rouwehand

Senior Member
Das een extra reden te denken dat er geen typegoedkeuring voor aangevraagd is. Die gelden namelijk EU-breed. Dus als Skoda gezegd heeft dat ze dat niet nodig vinden, en er geen enkele importeur daarvoor de moeite neemt (denk dat dat voor een importeur wat te veel gevraagd is), dan is in de hele EU die niet beschikbaar.

Je kan hooguit een trekhaak achteraf erop laten zetten (wat dan formeel niet voldoet aan de typegoedkeuring, wat in het geval van een leaseauto een probleem kan zijn).
Mee eens, het betreft een leaseauto. Hoe gaat men om met eventuele garantie(claims), als je toch via "een andere weg" een trekhaak monteert?!
 

jongetje

Forumguru
Mee eens, het betreft een leaseauto. Hoe gaat men om met eventuele garantie(claims), als je toch via "een andere weg" een trekhaak monteert?!
Bij een lease-auto is de auto niet van jou maar van de leastmaatschappij. Elke verandering zul je dus toestemming voor moeten vragen. Dan is het aan de leasemaatschappij (waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze dit toestaan) om de verzekering en garantie erop af te stemmen.
 

philippe bakker

Forumguru
/QUOTE]
De moment dat die rs6 die sleurhut trekt rijdt hij op dat moment niet sportief. Voila. En ja moest een Belg die rs6 hebben dan gaat hij naar zijn villaatje met zwembad aan de Côte d’Azur. Op een camping kruipen zou dan ondenkbaar zijn
 

Japanese Power

Donateur
Als je zelf na aanschaf een trekhaak gaat plaatsen en je raakt betrokken bij een aanrijding en je hebt een aanhanger of fietsendrager gekoppeld, dan is de kans aanwezig dat de politie moeilijk gaat doen. Maar zeker de verzekering kan hier zeker een probleem van maken...
 

Canon-Eye

Forumguru
je hebt een aanhanger of fietsendrager gekoppeld, dan is de kans aanwezig dat de politie moeilijk gaat doen
Aanhanger kan problemen geven, gezien het trekgewicht van 0 kg. Ik ken geen aanhangers die 0 kilo wegen.

Een fietsendrager in welke vorm dan ook moet wel kunnen, want die wordt gedragen en niet getrokken. Enige voorwaarde is - naast het niet overschrijden van de MTM - dat de bevestiging van drager (en fietsen) zodanig is dat de boel niet op straat kan belanden: goede ladingzekering is altijd vereist.
 

Tees

Donateur
Als het je alleen te doen is om een fietsendrager, dan kan je ook overwegen een achterklepdrager te nemen. Zijn misschien iets minder robuust dan een trekhaakdrager, maar ik gebruik de mijne al bijna 5 jaar naar tevredenheid op de Faab. Grootste nadeel is alleen dat je nogal makkelijk krassen krijgt daardoor.
 

rouwehand

Senior Member
Nederland is een echt trekhaak/caravan land.
Er zijn ca. 450.000 caravans in Nederland. Tel je het aantal caravans per persoon dan zijn er binnen Europa alleen in Zweden net iets meer caravan gebruikers. Dan heb ik het nog niet over het aantal aanhangers, die in omloop zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, wie een caravan wil blijven trekken zal daar bij het kiezen van een auto gewoon rekening mee (moeten) houden, zo simpel is het dan ook wel weer. Een model met 0 kg trekgewicht valt dan gewoon af...
 

Rataplan

Forumguru
We hebben een wegklapbare trekhaak af-fabriek om af en toe een fietsendrager of een aanhangwagen te trekken.
Dat laatste is sporadisch omdat we daarvoor een trekauto hebben die 3.5t mag trekken (kan meer).

Aan caravans doe ik niet, voor de aanschafprijs kan ik flink aantal keren huisje huren of in hotel overnachten. Daarbij rijd ik voor m’n werk veel met aanhangwagen, moet er niet aan denken om dat ook met vakantie te doen. Heb je een RS, kun je nog geen gas geven op de Autobahn.
 
Bovenaan Onderaan