Octavia Combi RS iV 2021 - geen trekhaak mogelijk

Desperado

Forumguru
Nederland is een echt trekhaak/caravan land.
Dat zal de fabrikant aan de bips oxideren.
PSA heeft gedreigd om alle dealers de wacht aan te zeggen als ze niet akkoord zouden gaan met de voorwaarden. Nederland is voor een autofabrikant een veel te kleine markt om zich druk om te maken.
En die 450.000 rijden ook in alle mogelijke merken en niet alleen Skoda.
 

rouwehand

Senior Member
We hebben een wegklapbare trekhaak af-fabriek om af en toe een fietsendrager of een aanhangwagen te trekken.
Dat laatste is sporadisch omdat we daarvoor een trekauto hebben die 3.5t mag trekken (kan meer).

Aan caravans doe ik niet, voor de aanschafprijs kan ik flink aantal keren huisje huren of in hotel overnachten. Daarbij rijd ik voor m’n werk veel met aanhangwagen, moet er niet aan denken om dat ook met vakantie te doen. Heb je een RS, kun je nog geen gas geven op de Autobahn.

Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Ik neem graag mijn eigen huis op wielen mee :D
4 Weken hoogseizoen met z'n vieren in een huisje. Dan heb ik na 5 jaar mijn nieuwe caravan terugverdiend :jaja:
"zoveel mensen, zoveel wensen"

upload_2021-3-13_23-52-33.png
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij zijn er bij sportieve uitvoeringen van de VAG-groep (o.a. Cupra's, Skoda's RS) in het verleden na enige tijd wel mogelijkheden gekomen om een trekhaak te monteren maar dan met 0 kg trekgewicht (dus voor bijv. fietsdrager), maar als je echt een caravan wil trekken, is dat blijkbaar kansloos met de nieuwe Octavia iV RS. Aan de andere kant hebben veel EV's precies hetzelfde probleem, dus ik vraag me af waar we in de toekomst naar toegaan wat trekhaken en trekgewicht betreft.
 

MaxN

Donateur
Er zijn merken bezig met elektrisch ondersteunende caravans. Die rijden dus mee met eigen elektromotoren. Dit om het getrokken massa te verlagen. Wanneer en tegen welke prijs weet ik niet, maar zal vast duur worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dit om het getrokken massa te verlagen.
:pieker:
Een caravan met eigen ondersteunende tractie inclusief accupakket zal vast meer wegen dan eentje zonder van vergelijkbaar formaat, dus die wordt daarmee toch zwaarder? Of bedoel je dat dit moet leiden tot een of andere herziening in de regelgeving?

Trouwens, "caravans met eigen tractie" zijn er al heel lang. Die noemen ze "campers"...

Hoe dan ook, de extrasportieve versies met 0 trekgewicht zijn geen voor de hand liggende keuze voor wie wil kamperen met een caravan. Dus óf een andere auto kiezen, óf bv. overstappen op een tent...
 

jongetje

Forumguru
Als het je alleen te doen is om een fietsendrager, dan kan je ook overwegen een achterklepdrager te nemen. Zijn misschien iets minder robuust dan een trekhaakdrager, maar ik gebruik de mijne al bijna 5 jaar naar tevredenheid op de Faab. Grootste nadeel is alleen dat je nogal makkelijk krassen krijgt daardoor.
Op de Octavia4 mag geen drager op de achterklep vanwege de spoiler...

Ik heb nu ook een probleem want mijn fietsendrager heeft stabilisatiebanden die aan de achterklep moeten, moet nog kijken of ik die aan de zijkant van de klep oid bevestigd kan krijgen.
 

MaxN

Donateur
:pieker:
Een caravan met eigen ondersteunende tractie inclusief accupakket zal vast meer wegen dan eentje zonder van vergelijkbaar formaat, dus die wordt daarmee toch zwaarder? Of bedoel je dat dit moet leiden tot een of andere herziening in de regelgeving?
Hier ben ik het mee eens hoor, maar zo kijken de caravan fabrikanten er wel naar om het mogelijk te maken een caravan achter een electrische auto mee te nemen, of voor auto's met een laag trekgewicht.

En de RS van Skoda is in mijn ogen geen extrasportieve versie van de gewone modellen. Voor sportieve auto's zul je toch bij andere merken moeten zijn, waarbij de basis al sportiever is dan bij Skoda.
Wil niet zeggen dat ik met heel veel plezier in een RS rijd!! En nog altijd zoekende ben naar de juiste opvolger, bij voorkeur een nieuwere RS of een Superb met 2.0TSI blok.
 

Wullum

Actief lid
Er zijn merken bezig met elektrisch ondersteunende caravans. Die rijden dus mee met eigen elektromotoren. Dit om het getrokken massa te verlagen. Wanneer en tegen welke prijs weet ik niet, maar zal vast duur worden.
Ik moet er toch niet aan denken dat een aanhangsel (caravan of aanhanger) onderweg zou gaan meeduwen... Daar hebben ze ooit niet voor niks de oplooprem voor uitgevonden... Ik kan me nog het meest zenuwslopende moment in mijn autocarrière herinneren, met 3 personen in een Citroën ZX 1.4i en een ongeremde aanhanger erachter de "kuil" bij Luik in vanaf het zuiden... Die aanhanger wilde mij toch ècht gaan inhalen en ik kreeg de boel niet geremd... Heb serieus die grindbak voor vrachtwagens overwogen daar... 5 jaar ouder van geworden...
 

Canon-Eye

Forumguru
Je vergeet nu even dat een elektromotor tijdens de afdaling prima als rem kan fungeren (vergelijk de retarder bij vrachtwagens en bussen) en daarbij dan ook weer wat energie kan opwekken. Die ondersteuning zal natuurlijk niet autonoom gaan zitten duwen als dat niet nodig is.
 

rouwehand

Senior Member
Een "hulpmotor" bij een caravan is nog toekomst muziek! Die komt er niet binnen 3 jaar.

Het blijft vreemd dat binnen de VAG groep dezelfde motoren incl. accupakket, in verschillende auto's (Octavia, Leon, A3) wordt geplaatst.
En dat bij ieder model een ander uitgangspunt is m.b.t een trekhaak monteren en bijbehorende trekgewichten, maar ook de optie pano-dak!
Een pano-dak is bij de Octavia combi - Sport business ook niet mogelijk :banghead:

Skoda - Simply Clever :nono:
 

nakharry

Forumguru
Raar verhaal dit inderdaad..:banghead:

Ik had een soortgelijk verhaal toen ik 13 jaar geleden de Fabia II Combi Sport 1.6 16V 105 pk bestelde bij de dealer en er gelijk een Vialle G3 installatie in wilde laten plaatsen... Heb weken op typegoedkeuring van de RDW moeten wachten terwijl dezelfde motor allang op G3 van Vialle reed in een A3, een Ibiza een Golf etc...

Uiteindelijk een paar weken langer geduurd voordat hij klaar was..
 

JeSko

Forumguru
@Rataplan

Maar in DE gelden vast andere regels inzake gewicht en belastingen, dan doel ik op het financiële plaatje, worden in NL auto's niet duurder navenant het totale gewicht?
 
Bovenaan Onderaan