Octavia Combi RS iV 2021 - geen trekhaak mogelijk

4Motion

Senior Member
In de lijn van trekgewichten en VAG: De SEAT tarraco PHEV mag gewoon 2000 kg (!) aan de haak. Of dat verstandig is met een 1.4 tsi dat is een andere vraag ;)
 

Rallye

Forumguru
@Rataplan

Maar in DE gelden vast andere regels inzake gewicht en belastingen, dan doel ik op het financiële plaatje, worden in NL auto's niet duurder navenant het totale gewicht?

Voor de motorrijtuigenbelasting wellicht een beetje (hangt er vanaf of je op het randje van een gewichtsklasse zit). Indien de CO2-uitstoot fors zou stijgen kan dat wel een effect hebben op de BPM en dus de prijs van de auto. Maar dat zou ook een keus van de klant kunnen zijn......
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar dat zou ook een keus van de klant kunnen zijn......
Niet alléén van de klant. Autofabrikanten hebben belang bij een zo laag mogelijke gemiddelde CO2-uitstoot over hun hele gamma en een grammetje meer of minder kan dus wel degelijk van belang zijn.
 

rouwehand

Senior Member
Nog even iets verder vergeleken binnen de VAG groep;
- bij de e-TSI 180kW/245pk -> geen trekhaak mogelijk
- bij de e-TSI 150kW/204pk -> wel trekhaak mogelijk, afhankelijk welk model / merk VAG groep zijn er verschillende trekgewichten mogelijk (1500 - 2000 kg)

Bij de nieuwste generatie e-TSI 180kW/245pk, wordt er meer vermogen mogelijk door een groter / sterker accupakket.
Met als gevolg trekgewicht: 0 kg

Voorsprong door techniek :pieker:
 

Rallye

Forumguru
@Canon-Eye De opmerking ging over het panodak dat op sommige modellen in Nederland niet maar in andere landen wel leverbaar is. Ik kan mij niet voorstellen dat de fabriek dat regelt i.v.m. de evt. uitstoot van de extra in Nederland verkochte Octavia’s met panodak. Lijkt me een keuze van Pon - de wegen van Pon zijn ondoorgrondelijk, helaas.....
 

Sonck

Lid
Ik had een leasing Octavia combi RS 2.0TDI vorige maand besteld en daar was het perfect mogelijk om een trekhaak te krijgen , maar niet af fabriek maar door de dealer zelf ... wel in België
Nu met dat ik verander van werk is het order geannuleerd ...

Dus ik naar de Skoda dealer om met men nieuwe werkgever een nieuwe op order te laten zetten , maar met dat het een bedrijfsaankoop is en de diesels teveel BIV en maar 63% fiscaal aftrekbaar is wilde de nieuwe werkgever geen diesel meer...
Dus ik een RS IV met 245pk op offerte laten zetten en eerst dacht de dealer dat het wel ging lukken om ook in nabouw een trekhaak te kunnen monteren .... maar dit was gewoon fysiek niet mogelijk ....
Met de batterijen in de koffer en de brandstoftank die wat meer naar achter is geplaatst en de dubbele echte uitlaat si het dus fysiek niet mogelijk op op het chassis van achter de trekhaak verbindingsbalk te monteren.... dit was wel mogelijk bij de Diesel versie zelf met een dubbele uitlaat .... dus het heeft echt wel te maken met de opstelling van de batterijen en de anders geplaatste benzinetank !

Dus ben ik dan voor de Octavia Combi PHEV 1.4TSI met de 204pk totaal vermogen in Quartz-Grey Metalic en het Dynamic pack met verlaagde sport en dynamische chasis regeling ... deze heeft ook de black pack waardoor hij rondom geen chroom heeft en ook de sportzetels net als de RS ... dat met graphitte riante velgen.
En !!! hier is dus wel een trekhaak (afneembare maar geen inklapbare) op mogelijk maar ook niet af fabriek , dus die zal dan door de dealer zelf geplaatst worden...

Toch beetje spijt dat het geen RS is maar in het dagelijkse verkeer ga ik dit niet direct voelen , enkel als je echt er het uiterste eruit gaat spurten , ...

Ik toch happy ... maar begrijp de frustratie dat de trekhaak niet altijd mogelijk is bij de RS
 

Rataplan

Forumguru
dat is een domper...
De hybride heeft GEEN dubbele uitlaat... volgens mij alleen de 2.0 benzine en over de diesel versie twijfel ik. Eerder niet dan wel, maar de hybride sowieso niet.
 

rouwehand

Senior Member
Deze week tijdens een vakantie in Limburg kom ik opeens deze Skoda RS iV tegen.
Met een afneembare trekhaak van Westfalia door de dealer achteraf erop gemonteerd.
Technisch dus WEL MOGELIJK, ondanks de eerdere mededelingen van andere dealers :banghead:

Na een gesprek met de trotse eigenaar blijkt dat op het kentekenbewijs geen max. trekgewicht staat ingevuld.
Hier kwamen we gezamenlijk achter.
Hij heeft bij dealer kenbaar gemaakt, dat de trekhaak bedoeld is voor het trekken van een caravan.
En dit ook inmiddels naar alle tevredenheid heeft gedaan!

Nu volgt er een "interessante discussie" met de dealer... :pieker:
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst, biedt hoop ik enige perspectieven:dankje:

upload_2021-4-30_22-33-25.png


upload_2021-4-30_22-41-8.png
 
Laatst bewerkt:

Rataplan

Forumguru
Bij een controle of ongeluk gaat de bestuurder dus hartstikke nat. De bestuurder is verantwoordelijk voor de combinatie die hij rijdt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rouwehand

Senior Member
Dat heb ik hem ook verteld, maar wel vreemd dat de dealer wel een trekhaak op de auto monteert. En de auto afleverd met een kentekenbewijs waarop staat (trekgewicht ongeremd & geremd; n.v.t.)
Iets gaat hier niet goed!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Desperado

Forumguru
Bijzonder is dan ook dat er wel gewoon een trekhaak gemonteerd kan worden.
Het zal allemaal van hetzelfde platform komen maar het zo in zo'n geval slimmer zijn geweest om dan ook helemaal geen bevestigingspunten enzovoort aan te brengen.
 

rouwehand

Senior Member
De eigenaar trekt er een caravan mee van 1.300 kg.
En heeft dus geen blokje voor een fietsendrager.
Dat is ook nooit de intentie geweest. Specifiek een trekhaak laten monteren voor zijn caravan en de dealer heeft dit alles verzorgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rouwehand

Senior Member
Bijzonder is dan ook dat er wel gewoon een trekhaak gemonteerd kan worden.
Het zal allemaal van hetzelfde platform komen maar het zo in zo'n geval slimmer zijn geweest om dan ook helemaal geen bevestigingspunten enzovoort aan te brengen.
Dat is het vreemde van het verhaal; 2 willekeurige dealers en importeur PON hebben mij verteld dat het technisch NIET mogelijk is om een trekhaak te monteren. En er geen typegoedkeuring voor de Skoda RS iV MET trekhaak is afgegeven.

Technisch is het i.i.g. WEL mogelijk!
 

Rataplan

Forumguru
Een bumper absorbeert normaliter de impact. Indien een trekhaak, maakt deze (soms) meer kapot dan nodig was geweest. Ik kan mij voorstellen dat bij een batterij auto, met een impact, deze in de accupakket duwt...?

Overigens dat iets technisch mogelijk is, staat het nog niet op kentekenbewijs. Een Defender mag/kan volgens de fabriek iets van 7.5t trekken, maar op de openbare weg is dit begrensd op 3.5t zoals in kentekenbewijs staat.
 
Bovenaan Onderaan