1.6 TDI 110Pk, traag ?

Eltjo

Forumguru
Precies, een oude 1.6TDI 105pk (uit 2010 b.v.) is o.a. een fors verschil met een 110 pk versie.
En waarschijnlijk ook met andere nieuwere typen. Net zoals de 2.0TDI 134pk ECO in een A6 soepeler was dan mijn standaard 2.0TDI 140 pk!

Wel frappant @JeSko dat jij geen 2.0 vond, terwijl ik in 2015 juist in België keek en kocht omdat het in NL bijna allemaal 1.6-en waren. Dat vanwege de lage belastingbijtelling voor de 1.6 in 2010 als men van het werk een leaseauto had.
 

JeSko

Forumguru
@eltjo2

Ik had wel maar een beperkt budget (12500 excl onkosten inschrijven), nu nog beperkter trouwens. Nu staan er maar twee 2.0 op tweedehands onder de 12.5k, waarvan 2 particuliere, ik zocht destijds (2019) specifiek een Elegance met leer, dat was een vereiste omdat op een Elegance alles op zat wat ik wou, het was dan nog eens een knappe witte met lage km stand en volledige onderhoudsboek bij Skoda zelf, eigenlijk is de auto perfect op de 1.6 na, maar die tekortkomingen in motorisatie werden goedgemaakt door alle aanwezige opties zoals Xenon, Pano, PDC rondom en Leer. Kortom, een 2.0 vinden, eerste eigenaar, Elegance en liefst met jaar garantie was onbegonnen werk, en nu dus nog steeds, ook had ik liefst de facelift, dan is de keuze beperkt, ook in BE is/was het al 1.6 wat de klok sloeg.

Edit: 1 Elegance 2.0 bij een handelaar, 110k op de klok onder de 10.000.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik kan t me niet voorstellen, het enige voertuig wat ik eruit sprint is een vrachtwagen :deuk:. Maar misschien ben ik te schakellui ;)

Hij komt vooral niet van z'n plek, de 1.4 16V heeft pas boven de 3000 tpm een beetje normaal koppel. En ik rij vrij zuinig, dus trek m niet zo heel vaak boven de 3500 (af en toe even op een oprit als de motor warm is)
 

brepus13

Forumguru
Een 1.6 TDI is gewoon altijd een trage auto, enkel mensen die niks gewoon zijn kunnen dit een snelle auto vinden, en dat maakt dat alles relatief is, de ene is onder de indruk van 150 pk, de andere niet eens van 300+ pk, maar het karakter van een 1.6 kan nooit snel of gewillig genoemd worden, het is gewoon puur op economisch rijden gericht. ........

ik zal wel niks gewend zijn dan... maar mijn getunede S2 ging vlot zat mee met het verkeer, even inhalen was geen probleem en in de bergen nooit te weinig koppel gehad. Ik was er uitermate tevreden over zelfs en met 145pk uit de 1.6 ben je sneller dan de gemiddelde eco diesel lease rijder, zelfs in de S2. Het is dat ik geen afstanden meer rij anders had ik hem nooit weggedaan.
 

JeSko

Forumguru
Maar je zegt het zelf @brepus13 een getunede, ik heb het over standaard en heb de redenen ook gegeven waarom ik angstig ben om te chippen.

Je S2 had je nooit weggedaan, maar je Octi wil je stilaan vervangen?
 

brepus13

Forumguru
Zonder helemaal off topic te willen gaan hier was mijn S2 gewoon een erg fijne auto! Ik wil niet zeggen dat die nooit vervangen zou worden maar had hem niet toen al weg gedaan in ieder geval. Mijn Octavia is ook prima alleen heb ik inmiddels alle aanpassingen wel gedaan dus ik verwacht niet dat die nog jaren lang op de oprit zal staan :-)

hoewel ik niet het @leon-cupra syndroom heb doe ik doorgaans ook niet jaren lang met dezelfde auto :-)
 

Eltjo

Forumguru
@JeSko idem uitvoering zocht en kocht ik via Tweedehands van een particulier voor €11.250,-. met 147 dkm op de teller. Elegance, xenon, zwart leer, PDC rondom, gewone fabrieksradio met MP3 en Parrot kit, maar vooral geen pano vanwege mijn lengte. Ook 1e eigenaar en onderhoud altijd bij de Skoda dealer waar ik de uitdraai met onderhoudsgeschiedenis heb opgevraagd. Wat een overeenkomsten!
Dat kostte met NL invoerkosten (zelf auto NL in gereden) en een paar kleine reparaties uiteindelijk €14.000 - hetzelfde als in NL een met 1.6TDI uit de lease met garantie.
Andere optie was voor €13.500 een luxere 1.9TDI PD 105pk (rolgordijnen, Columbus, w.wielen) met slechts 72 dkm op de teller. Niet genomen vanwege meer geluid van PD motor, wellicht onterecht en dom geweest - reed prima.
Ook was ik bij Charleroi bij een garagebedrijf, dat was echter een stuk duurder.
 

JeSko

Forumguru
Klopt @eltjo2 , ik uiteindelijk mijne bij een handelaar gekocht, 64.000 op de teller en jaar "garantie" plus onderhoud afgedwongen, wel aan mijn max budget van 12.500 dacht ik toen, al wist ik toen niet dat zo weinig km's best slecht kon zijn voor een Diesel van 5 jaar oud, gelukkig nog geen problemen door gekend ( ff afkloppe ). We hebben nagenoeg eenzelfde auto gezocht, en beide gevonden, ben er ook nog altijd mega content van maar de 2.0 was NOG beter geweest :D
 

Eltjo

Forumguru
Af en toe een echt lange (vakantie)rit doet een motor veel goed @JeSko, korte stukjes zijn "tropenjaren" en tellen dus (meer dan) dubbel. 65dkm is echt weinig. Ach, als je bedenkt dat het er 130dkm zijn, dan heb je nog steeds een zeer goede koop gedaan.
Maar waarom laat je hem niet chippen? Ik betaalde €250 voor een standaard programma, de motor is veel soepeler en vlotter geworden, verbruikt niet meer en ik heb daar dus geen spijt van. Hooguit dat ik dat niet eerder heb gedaan. De motor zelf verandert mechanisch daar niet van.
Ik rij soms een paar weken lang slechts 7 km naar het werk (enkeltje) en dan weer 2x 100-500 km op een dag. Buiten die korte stukjes, zo'n 8-12dkm/jaar voor het werk de afgelopen jaren. En inmiddels zit ik op de 282dkm.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ja klopt @eltjo2 zo'n 12.000 km per jaar deed de vorige eigenaar, maar ik weet natuurlijk ook niet hoe die kilometers gemaakt zijn, deze kunnen allemaal uit korte winkelbezoekjes hebben bestaan, maar ook uit langere weekendritten, zo ken ik ook mensen die par time werken en 2 keer per week 50 km heen en terug voor hun werk doen en de overige dagen van thuis uit werken, dan zet je niet veel km's op zo'n Diesel maar doe je er wel de juiste kilometers mee.

Ik denk dat we ook daar vergelijkbaar rijden, momenteel werkt mijn vrouw 3 weekdagen op 9 km afstand enkelz reis, één dag werkt ze in het weekend, zij heeft dus drie keer per week de auto mee 9 km heen en 9 terug, dat zijn slechte kilometers, in het weekend breng ik haar dan meestal naar haar werk, dat is dus 18 km, start stop staat bij mij altijd uit, 18 km is ook niet ideaal maar het kan wel. Om de twee weken knal ik dan vervolgens naar Antwerpen, en dan doet de auto 60 km heen en 60 km terug, en dat doet hem merkbaar goed, het lijkt wel of de auto de dagen erna vlotter is, wat losser en soepeler rijd. Mijn ervaring is ook dat de Superb fijn rijd in het stad/dorp, maar pas op de autosnelweg zijn ware klasse toont, stabiel, rustig, zoekt niet, stuur is kalm, en de motor word stiller, 1900 toeren in 6de aan 120, perfect gewoon.

Chiptunen heb ik overwogen, je bent vast op de hoogte van die externe ECU van @Ericw die ik gekocht had? Maar deze paste niet, in mijn Superb zat blijkbaar een ouder type 1.6tdi in dan die van Eric, konden we beide onmogelijk weten dusja, pech gehad. Daarna overwogen om hem dan maar bij DVX te laten doen, en die mannen weten 100% wat ze doen, maar wat ik ook weet van chiptunen is dat alles wat meer belast word, je neemt wat tolerantie weg en met mijn gebruik, dat ik dus al beschreven heb hierboven, ben ik bang dat ik (nog?) sneller wat stuk ga rijden, ik wil het wel doen maar ben er ergens wat angstvallig voor. Er rijden hier zovelen succesvol mer Chiptuning rond maar ik kijk dan puur naar mijn eigen gebruik. Maar bij jouw Sup gaat het dan ook weer goed zo te zien..
 

Eltjo

Forumguru
In NL merk ik niet zo veel van soepeler rijden na een lange rit; ook niet bij 500-600 km in een dag.
Wel goed na een vakantierit van 1000 tot soms 1450 km op een dag met toch bescheiden snelheden tot 140 km/u.
Als ik dan de volgende dag in de auto stapt, dan merk ik dat die echt veel soepeler is geworden.

Ben jij bang dat je te veel gaat scheuren en dat je daarom niet tuned?
Ik rijd nog steeds even rustig en goed anticiperend, maar met meer comfort/gemak als het nodig is.
Zo waren mijn voorremblokken bij 265 dkm halverwege volgens de garage... Ze waren door de vorige eigenaar bij 125dkm vervangen door de Skoda dealer. Ze waren op z'n minst erg verbaasd.
 

JeSko

Forumguru
Ook wel misschien, dat ik onbewust mijn stijl ga aanpassen waardoor ik de tuning ga misbruiken, al leent een Superb zich niet direct voor het fellere werk, ik rijd al wel eens graag sportief. Het meeste van de tijd ben ik echter een relaxte chauffeur. Dat is knap gereden ja, dacht dat @eriktv ook die opmerking van zijn garage had gekregen ivm de remblokken, die remt ook bijna nooit :D dat betekent dus een sterk vooruitziende rijstijl.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het wordt echt geen scheurijzer met een chip. De marges zijn ruim voldoende. Rijdt een stuk soepeler en met af en toe eens flink doortrappen is helemaal niets mis. Uiteraard wel met goed opgewarmde motor. Ik ben er van overtuigd dat wanneer je dat stelselmatig doet met een koude motor, de kans op mankementen veel groter is, ook met een standaard motor. Vandaar die marge, ivm garantie is die ingebouwd.
 

JeSko

Forumguru
Dat doe ik nooit @Rosinfield , doortrappen met koude motor dan, wel jammer dat ik in tegenstelling tot velen hier nergens de olietemperatuur kan zien.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daar ging ik ook niet van uit hoor. Ik kijk er eigenlijk nooit naar, weet dat het minstens 20 minuten duurt
 

MaxN

Donateur
wel jammer dat ik in tegenstelling tot velen hier nergens de olietemperatuur kan zien.
Zit toch standaard in de MFD van de S2? Had onze 2011 S2C EBL ook al.
De opties al doorlopen in je radio of dit aan of uitgezet kan worden?
Anders iemand zoeken met een OBD11 of VCDS om dit aan te zetten.
 
Bovenaan Onderaan