Skoda Superb 2.8 V6

Edwinz

Forumguru
Volgens mij was dit de volgorde:pardon:


Vw passat,
Vw lupo
Citroën Saxo ph 1
Citroën Saxo ph 2
Bmw 316i
Skoda fabia
Audi a4
Skoda superb:D
 

Edwinz

Forumguru
Ga ik zeker doen,
Heb ook nog mn aanjager die ik na moet kijken, was toch iets drukker dan ik dacht
 

Edwinz

Forumguru
Even in de gaten houden of die nu blijft zitten zo.


Waarschijnlijk zijn er al reparaties geweest. Zie zojuist een filmpje waarbij de sec air pump losgehaald wordt (voor het vervangen van de coolant temp sensor).

Ik kwam dit filmpje tegen aangezien ik een check engine lampje kreeg in mijn dashboard en vervolgens ben gaan zoeken. Ik ben er al achter dat de "PCV breather hose" een scheur heeft net onder de afdekkap, netjes op de naad en misschien te lijmen.
Maar ik zal eerst de rest eens verder inspecteren op breuken. Zag in het filmpje dat ook direct de "suction pump" vervangen wordt als de "PCV breather hose " vervangen moet worden.


P.S.
zag dat de kleppendekselpakking ook ietswat zweet, echter geen overtollig olieverbruik tot nu toe. (kunnen misschien ook oude olie zweet resten zijn na vervanging..)
 
Laatst bewerkt:

Edwinz

Forumguru
Wat handige links voor medeleden die ook een 2.8 v6 AMX in hun auto hebben hangen:

PCV breather hose en suction pump

valve cover gasket replacement.

valve cover gasket, camshaft seal and cap replacement.

timing belt/waterpump diy/Tutorial/installation guide.

Camshaft chain tensioner gaqsket and half moon seal replacement part 2

https://www.youtube.com/watch?v=Pkz6ueXocYw
Stemp seal replacement.

https://www.youtube.com/watch?v=6ga2uUrGDIQ
thermostat replacement, without taking everything off.


Bericht naar kennisbank gekopieerd door moderator.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

turboturbo

Forumguru
Mooie kennisbank bouw je hier op! :thumbsup:

De eventuele kleppendeksel lekkage is vooral problematisch voor de binnenkant bij de cilinder schachten. Heb je de bougies al eens gecontroleerd of daar geen olie bij komt?
 

Edwinz

Forumguru
Ik heb nog weinig tijd gehad helaas.
Heb wel het stukje pcvbuis even een quick fix gegeven..
Verder rijd het zeeerr comfortabel, nog geen olieverbruik geconstateerd op zo'n 1000km.

Ik denk wel dat ik er goed aan doe de kleppendekselpakking te vervangen met de tijd. Deze zweet wel wat. Tenzij het oude olie is.

Daarnaast nog mn aanjager controleren of het aan de kachelweerstand ligt (want er blaast wel wat).

Verder eigenlijk niks aan te merken tot nu toe

Maar eigenlijk, gezien ik weinig tijd heb, zoek ik nog een garage die niet prutst en eventueel de mogelijkheid bied samen te sleutelen (leer ik zo ook weer e.e.a.).

Hehe, ja zocht op 2.8 v6 en kon niet echt wat vinden. Forum dus maar mooi vullen met info over de 2.8 v6:D

20201102_183723_compress86.jpg
Kleine vacuumlekkage

Screenshot_20201102-184918_WhatsApp.jpg
Quick fix (een stukje rubbertape) eens zien of ik van de week weer een check engine krijg, zo niet misschien de hele buis vervangen al is de rest wel nog heel.

20201102_183428_compress65.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Buisje beter vervangen. Dat knapt mogelijk een keer op een heel ongelegen moment moet je maar denken.

Oliesporen kleppendekselpakking even schoon vegen (WD40/siliconen spray/remmenreiniger?) en dan kijken hoe het zweten zich ontwikkeld.

Wat je vraag over garage betreft; welke omgeving kom je? Edit ik zie Almere. Ik weet dat de eigenaar van doe het zelf garage ‘de brug’ in Uithoorn heel goed mee helpt (dit itt sommige DHZ garages waar ik ook wel ben geweest)

Tom Harlaar van HBT is in Flevoland de VAG expert maar het is helaas al een paar jaar onduidelijk of zijn eenmanszaak nog in bedrijf is / open is voor nieuwe klanten. Hij reageert ook niet meer op mijn telefoontjes en mail.
 

Edwinz

Forumguru
Ja, dacht ook al aan toch volledig vervangen (best lang stukje buis en er moet wel e.e.a. los). Dit is in iedergeval een (tijdelijke) oplossing zodat ik geen last van valse lucht krijg.
Het probleem is dat ik de auto elke dag nodig heb. En alleen om de week vrijdag tot en met zondag vrij ben met m'n dochter. Meeste reparaties vinden dus plaats als mijn dochter erbij aanwezig is.

Thnx, ga eens googlen naar de garages. Kan veel zelf, op de parkeerplaats (koppakking skoda fabia ook op de P-plaats vervangen) maar ideaal is anders.
Het wordt wel een probleem zodra ik onder de auto zou moeten werken (nog geen goede (dubbele) krik, steunen etc).
 

turboturbo

Forumguru
Misschien kan je voor zo een klus nog oprij bokjes gebruiken (als de wielen er niet af hoeven)
Dan kan je er vanonder toch fatsoenlijk bij.
 
Bovenaan Onderaan