Fabia 4 aangekondigd

laagvlieger

Forumguru
Ik had het niet verwacht. In mijn gedachten was de Fabia het volgende model na de Citigo dat geen opvolging meer kreeg, gezien de kleine winstmarge op A en B segment auto's. Hopelijk gaan ze goed nadenken hoe ze de Fabia gaan plaatsen. Misschien weer wat kleiner om de stap naar de Scala wat groter te maken? Qua buitenmaten en ruimte zitten die nu dicht op elkaar. Als ze de nieuwe Fabia nu blijven positioneren als de praktische, eenvoudige maar ruime budgetauto - zoals Skoda groot is geworden - kan het wel een succesnummer worden.
 

Cordoba

Forumguru
:lezen: Ik dacht eigenlijk dat de Fabia III al op het MQB-A0 platform staat, maar als ik google kom ik op het P26 platforum voor de FIII. Overigens is er ook verwarring over de generatie, ik zie regelmatig dat de huidige Fabia III generatie (zowel de PFL als de FL versie) bijvoorbeeld door tuners als de Fabia Mk4 wordt aangeduid. Eigenlijk net zo vreemd als de Octavia, Superb en Felicia, waar de oer-generaties niet meetellen in het toekennen van de volgnummers van de verschillende generatie.

De aankondiging van de nieuwe Fabia verrast mij een beetje, ik had nog niet het idee dat de kopers zitten te wachten op de nieuwe generatie, en had eigenlijk het idee dat men bij Skoda vooral bezig is met een hele SUV-lijn van groot tot klein.
 

Okki

Donateur
In dat artikel zijn het toch geen foto's van de nieuwe Fabia hoop ik?
Ik zie namelijk niets nieuws...
 

laagvlieger

Forumguru
:lezen: Ik dacht eigenlijk dat de Fabia III al op het MQB-A0 platform staat, maar als ik google kom ik op het P26 platforum voor de FIII.

Dat is eigenlijk nog steeds een doorontwikkeling van het P24 platform van de eerste Fabia uit '99!
Wat de timing van het nieuwe model betreft, deze wordt eind 2021 verwacht en dat zou inderdaad een jaartje te vroeg zijn. De 3de Fabia zou dan 7 jaar oud zijn, terwijl de eerste 2 generaties elk 8 jaar mee gingen. Van die laatste Fabia zijn er echter wel het minst verkocht.
 

Cordoba

Forumguru
De laatste Fabia is prijstechnisch veel minder in het voordeel ten opzichte van de Ibiza en Polo dan zijn voorgangers, daarnaast is de Fabia III binnen Skoda ook door modellen die er dicht bij staan (de hatchback is niet heel veel grotere dan de Citigo, terwijl de Rapid en Scala niet veel groter zijn, en dan heb je nog de concurrentie van de SUV-lijn). Kortom het zou bijzonder zijn als er van de Fabia III net zo veel verkocht zijn, als van de eerdere generaties.

De hatchback van de nieuwe Fabia doet mij aan de zijkant denken aan een Seat Leon. Ook een bijzonder detail: het chroomlijstje aan de onderkant van de ramen dat doorloopt tot net achter de bovenkant van het achterportier. Ook de koplampen doen mij meer aan Seat denken, en ik krijg de indruk dat de achterbank wat krapper is dan de huidige Fabia.
 
Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
De eerste 'mule' rijdt al rond: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-skoda-fabia-op-pad-als-volkswagen-polo/

Een Skowagen Palia eigenlijk.

4kdynrsbcs9c_800.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Tsja zeg t maar ?
In brandstof en E uitvoering straks op de markt ? en dan 3 jaar later niet meer te bestellen ( uitverkocht)
 

Tees

Donateur
Dat lijkt me geen onlogisch tijdspad @EdK, misschien nog een fractie langer (4-5 jaar) Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er sowieso geen Fabia 4 meer zou komen, maar blijkbaar vinden ze het nog net te lang duren om al een elektrische Fabia op 't MEB platform te zetten. Misschien komt zo'n Fabia iV ook te dicht bij de ID.3, en willen ze de interne concurrentie binnen VAG nog niet direct aangaan.
 

EdK

Forumguru
ID 3 platform zie ik als een golf platform en de Fabia zal net als de polo op een ID.2 platform komen vermoed ik
En vergeet niet dat de Fabia voor Skoda best een belangrijk model is met al 1,5 miljoen verkochte wagens..... (zodra de 4 op markt komt )
En wat moet anders het instapmodel gaan worden ?
De CitiGo is er al uitgegooid !
 

Tees

Donateur
Er zijn volgens mij weinig geruchten over andere Skoda MEB-modellen dan de Enyaq, dus misschien dat VW voorlopig de voorrang krijgt op 't MEB platform (daar hebben ze dan ook wat goed te maken qua imago na het dieselgebeuren). En sowieso is 't voor VAG interessanter om als eerste een aantal VWs op MEB te zetten, aangezien die veel meer verkocht worden dan Skoda en Audi. Hoeveel ervan verkocht worden, maakt natuurlijk flink uit voor de EU-regels mbt de gemiddelde uitstoot van een merk.

Maar je hebt wel gelijk dat de Fabia qua maat logischerwijs een "Skoda ID.2" zou worden. De ID.3 is er natuurlijk al, en de ID.1 zit in de pijplijn, al gaan er ook weer geruchten dat de ID.1 maatje Polo wordt ipv maatje Up.
 

EdK

Forumguru
Zullen wel voor 99% lease bakken zijn en dan heb je niets te willen !!!
Zijn van die werkgevers die zeggen HIER hebje de sleutels van je nieuwe wagen en staat op het parkeerterrein .... Veel Plezier ermee........... shitttttttttttttt een Seat...:(:(:(
 

laagvlieger

Forumguru
Heeft nog maar 'net' een facelift gekregen, dus op zich kan die nog wel een jaartje of twee langer mee. Maar de veroudering zit 'm voornamelijk onderhuids. Het onderstel, veiligheidssystemen en multimedia. Die ontwikkelingen gaan ook zo snel ... En bij Skoda merken ze wellicht ook dat de verkoop van de Fabia 3 niet zo vlot gaat dan ze zouden willen.
 
Bovenaan Onderaan