Fabia 4 aangekondigd

Japanese Power

Donateur
Bron: Autoweek

Eerste officiele beeld van de nieuwe Fabia

Schermafbeelding 2021-02-12 om 18.49.24.png

De volgende generatie van de Skoda Fabia laat niet lang meer op zich wachten. Skoda deelt nu zelf het eerste officiële beeld van zijn jongste telg.

De huidige Skoda Fabia heeft het naar verhouding niet heel lang volgehouden. Waar eerdere Fabia's nog pakweg acht jaar op de markt waren, geeft deze modelreeks het stokje dit jaar al door, na zes jaar. De reden daarvoor is vooral op technisch vlak te vinden. De Fabia staat nog niet op het nieuwste MQB A0-platform waar concerngenoten Volkswagen Polo en Seat Ibiza al wel op tronen. Skoda wacht liever niet nog langer om dat recht te zetten. Komende lente heeft de onthulling van de nieuwe Fabia plaats, zo maken de Tsjechen nu bekend.

Die bekendmaking gaat samen met een teaserfoto waarop we, gehuld in een rookgordijn, de jongste Fabia van de zijkant zien. Geen grote verrassingen qua ontwerp, maar dat was ook al niet echt de verwachting. De Fabia schuurt meer dan ooit tegen de Polo aan. De eerste keer dat hij testend werd gespot, was-ie zelfs nog vermomd als zijn Volkswagen-broer. Onlangs ging de Fabia echter ook in zijnm eigen jasje de deur uit, dus dat geeft al een aardig beeld van hoe het eindresultaat gaat zijn.

Qua techniek mogen we dus een auto verwachten die vergelijkbare paden bewandelt als de Polo en Ibiza. Reken dus op een 95 pk en 110 pk sterke 1.0 TSI, al komt er mogelijk ook een absolute basisversie met een 80 pk MPI in de showroom. Wie weet werkt Skoda op de achtergrond ook wel weer aan een RS-versie, die dan mogelijk de 200 pk sterke 2.0 TSI in de neus krijgt die we ook vinden in de Polo GTI. Dromen mag natuurlijk altijd. Voor de meer praktisch ingestelde mensen is er vooral goed nieuws; de Fabia komt ook weer als Combi. Dat is bijzonder, want een stationwagon in het B-segment is een zo goed als uitgestorven fenomeen. Helaas moeten we op de Combi nog tot 2023 wachten. De huidige Fabia Combi gaat daarom wat langer door.
 

leon-cupra

Forumguru
Ziet er goed uit :thumbsup:
Scala neus, Kamiq achterkant ... veel inspiratie hebben de designers er niet ingestoken maar mooi is ie wel.

maar zoals edk ook al twee keer aanhaalt ... blijft de fabia betaalbaar ... ik vrees ervoor. Als je ziet wat de concurrenten doen qua prijs (vb corsa, Clio) dan is het diep in de buidel tasten voor een fabia. Zal wachten worden tot het eerst actiemodelletje om een betaalbare fabia te hebben.
 

BigCheese

Forumguru
Hij wordt ruimer dan de Polo...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-skoda-fabia-belicht/

Volgende week de eerste beelden zonder camouflage in Autoweek.


es1yqolbs0na_800.jpg
 

Niels83

Forumguru
De laatste Fabia is prijstechnisch veel minder in het voordeel ten opzichte van de Ibiza en Polo dan zijn voorgangers, daarnaast is de Fabia III binnen Skoda ook door modellen die er dicht bij staan (de hatchback is niet heel veel grotere dan de Citigo, terwijl de Rapid en Scala niet veel groter zijn, en dan heb je nog de concurrentie van de SUV-lijn). Kortom het zou bijzonder zijn als er van de Fabia III net zo veel verkocht zijn, als van de eerdere generaties.

De hatchback van de nieuwe Fabia doet mij aan de zijkant denken aan een Seat Leon. Ook een bijzonder detail: het chroomlijstje aan de onderkant van de ramen dat doorloopt tot net achter de bovenkant van het achterportier. Ook de koplampen doen mij meer aan Seat denken, en ik krijg de indruk dat de achterbank wat krapper is dan de huidige Fabia.

De Fabia 2 was natuurlijk ook een grote hit door zijn wegenbelasting vrije zuinige diesel die in combi formaat ruim genoeg is als kleine gezinsauto, maar ook goed paste voor een ouder stel of als 2de auto. Een enorme alleman vriend.

Dat overtreffen kan bij de 3 niet het doel zijn geweest.
 

Niels83

Forumguru
Tsjah dat hielp ook niet mee met de verkoop van de F3..

Over de sjoemel diesel ik blijf het vreemd vinden dat dit alleen bij de vw groep zo groot ding is geworden.
Je maakt mij niet wijs dat al die andere merken niet exact het zelfde deden.
 

Niels83

Forumguru
Nee ik bedoel de F3 de f2 is als een gek verkocht totdat de wegenbelasting anders werd dit was al voor de diesel gate volgens mij. Dat was in 2015 en toen was de 3 net uit. Dat heeft niet geholpen natuurlijk.
 

EdK

Forumguru
Ja oke bedoel je het zo !
Ja maar was volgens mij bekend dat het voor een bepaalde tijd was die voordeeltjes van het rijk...
 

Tees

Donateur
Na de VW groep zijn er ook andere die onder de loep zijn genomen en de pineut waren.
Alleen zoals met al het nieuws, op bepaald moment is er weer wat anders om over te schrijven of te praten in de media

Toevallig deze week wel in t nieuws dat Fiat-Chrysler de Sjaak is vanwege de diesels in de Jeeps.

Maar ik ben wel benieuwd naar de eerste echte foto's van de F4. Niet dat ik m vermoedelijk ooit zal kopen, tegen de tijd dat die tweedehands interessant wordt, is een ICE al verboden. Ik vermoed dat de F3 ook minder geliefd was omdat de trend om SUVs te kopen tegen die tijd behoorlijk opgekomen was, ook met de komst van mini-SUVs, die in het vaarwater van de Faab zaten. Wat dat betreft heeft de F4 ook geen goed vooruitzicht...
 

Canon-Eye

Forumguru
Er waren twee voordelen aan: BPM bij aanschaf was 0-tarief en is uiteraard een blijvend voordeel omdat dit niet teruggevraagd kon worden. De MRB-vrijstelling liep af op 1-1-2014 of 2015 (zou het na moeten kjjken), daar heb ik nog een paar jaar van geprofiteerd.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik wil alleen maar vertellen dat de F3 1,2 DSG benzine combi een heerlijke auto was.
Uit de folder besteld maar geen moment spijt van gehad.
En dat na de F1 Combi 1,4 aut, en de F2 combi 1,6 hand.
Zeker de bagageruimte was voor mij van belang.

grtss
 

EdK

Forumguru
ook met de komst van mini-SUVs, die in het vaarwater van de Faab zaten. Wat dat betreft heeft de F4 ook geen goed vooruitzicht...
Ik weet het niet !
ME yeti kocht ik voor een 23K ( 1,4TSI Ambition)
Me Fabia 3 combi zit ook rond dit bedrag en met een redelijk pakket extra's
Maar een mini SUV als ik die momenteel zou aanschaffen en ik neem alleen maar de luxe die ik nu bij me Fabia ook heb dan zit ik gemiddeld al gauw een 3 tot 4 K hoger.
En dit gaat me net even te ver en is dus een No
En zoals ik al eens gezegd heb hier, een Fab4 combi zou voor mij een optie kunnen zijn, maar de prijs zal doorslaggevend zijn hierin met wat ik terug krijg voor me inruil.
 

JeSko

Forumguru
Nja schetsen... Dan weet je al gelijk hoe hij niet word, net zoals met de fenomenale schetsen van de facelift Kodiaq, valt tegen in het echt, de "oude" Kodiaq is pak stoerder vooraan.
 
Bovenaan Onderaan