Fabia 4 aangekondigd

EdK

Forumguru
Monopolie
Skoda Fabia Combi keert terug
q0hymmsbcnd3_800.jpg



De volgende generatie van de Skoda Fabia zal ook als Combi op de markt komen.
Daarmee krijgt de compacte Tsjech het rijk voor zich alleen.

Skoda werkt achter de schermen hard aan de volgende generatie van de Fabia.
Tot op heden is die nieuwe Fabia nog redelijk in nevelen gehuld, aangezien hij alleen nog maar vermomd als Polo is gespot.
Het ligt echter op technisch vlak behoorlijk voor de hand wat we ervan mogen verwachten. Hij deelt immers zijn basis met eerdergenoemde Volkswagen.
Eén van de belangrijkste onzekerheden was nog of de Fabia Combi terugkeert.
Het hoge woord is er nu uit: Skoda-CEO Thomas Schäfer bevestigt op zijn LinkedIn-pagina dat die er inderdaad komt.

De nieuwe Fabia Combi krijgt een waar monopolie in handen, namelijk dat van de B-segment-stationwagons.
De laatst overgebleven concurrentie kwam van Renault en Dacia, met respectievelijk de Clio Estate en Logan MCV.
De Clio heeft het veld al geruimd en de Logan MCV zwaait af met de komst van de nieuwe Sandero/Logan.
Eerder was ook Peugeot nog actief in dat speelveld met de 207 SW en Seat met de Ibiza ST. Volgens Skoda-topman Schäfer is de keuze om wel gewoon door te gaan met de Fabia Combi een no-brainer:
"Dit is heel belangrijk voor ons, aangezien het onderstreept dat wij betaalbare en praktische mobiliteit in de lagere segmenten willen aanbieden."
De nieuwe Fabia verschijnt in de loop van het nieuwe jaar.
 

JeSko

Forumguru
De Fabia Combi zie ik dan ook heel veel rijden, ideaal voor mensen die de belachelijke ruimte van de Superb of de erg grote ruimte van de Octavia niet nodig hebben, maar wel af en toe wat moeten meezeulen. Eigenlijk zou ik best rondkomen met een knappe Fabia break, maar ja :pardon:
 

Tees

Donateur
Het zou me ook wel héél erg verbaasd hebben al ze niet een nieuw combimodel hadden gedaan. Van de Fabia's die ik op de weg ziet is het overgrote deel een combi (en er staat er hier ook een voor de deur :jaja:), precies om de redenen die al genoemd worden. Dit i.t.t. een Polo of Ibiza, daar zie ik veel meer hatchbacks van. Je zou er eerder aan kunnen denken om de HB versie niet meer te maken...
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb er internationaal niet echt zicht op, maar ik dacht wel eens begrepen te hebben dat die voorkeur voor combi's, niet alleen Fabia's of andere Skoda's, typisch iets voor Nederland is. In veel andere landen schijnen HB's en ook sedan's toch wat populairder te zijn. Hoe zit dat bijvoorbeeld in Belgie, ook relatief veel combi's?
 

laagvlieger

Forumguru
België is ook zo'n typisch combi land, relatief weinig sedans en hatchbacks. Al zie ik de laatste jaren wel duidelijk de verschuiving naar SUV ten koste van de die stationwagon.
 

JeSko

Forumguru
@laagvlieger

Klopt, SUV's zijn hot en dat gaat nog lang zo doorgaan gok ik. Ik ben echter een echte Wagon guy, niets gaat voor mij boven een mooie Combi, dat zijn vaak de mooiste auto's en lijnen imo, en ze zijn praktisch. Onderhoud is doorgaans ook goedkoper bij een combi dan bij een SUV. Maar de SUV trend is niet te stoppen, zie dat ook in mijn familie en vriendenkring, mensen van mijn leeftijd schakelen al naar een SUV vanwege de aangename instap en rijhoogte.
 

Kanerr

Forumguru
Heel west europa is een 'combi' land. Hoe verder je naar het oosten gaat, hoe meer er wordt gekozen voor een hb of sedan. Al jaren zo.
 

EdK

Forumguru
In rode uitvoering van voor gezien vind ik hem wel een erg hoog Seat gehalte hebben.....
Maar zoals met alle nieuwe wagens en alle foto's die ervoor uitkomen, ik wacht wel tot hij in de showroom staat en geef dan wel me oordeel of hij me bevalt of niet.
En belangrijkste , of hij nog betaalbaar is voor de normale skoda rijder
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki

Japanese Power

Donateur
Leuk om te zien. Maar hij neigt behoorlijk naar een Polo (met name vanaf de zijkant) met een Skoda neus, die elk nieuw model ondertussen heeft. Weinig innovatief imo...
 

Okki

Donateur
Wel een mooie vervanging t.z.t. voor mijn auto. Maar eerst de prijzen maar een afwachten.
 

Fabia GLD

Nieuw lid
Een mini SUV (een Enyaq achterkant) was wel bijzonder geweest, maar ja dan was het waarschijnlijk niet meer betaalbaar geweest.
 
Bovenaan Onderaan